Ιεραρχία: “Είστε ψεύτης”! Οι “πολεμικοί” διάλογοι μεταξύ των Μητροπολιτών!

3
346

Οι διάλογοι στην αίθουσα της ιεραρχίας «καθρεφτίζουν» το διχασμό των μητροπολιτών στα βασικά σημεία της συμφωνίας που προτείνουν ο πρωθυπουργός και ο Αρχιεπίσκοπος και είναι ενδεικτικοί της έντασης που επικράτησε κατά την πολύωρη συνεδρίαση της Ιεραρχίας.

Δύο μάλιστα ηχηρές αποχωρήσεις, του Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσόστομου, ο οποίος επέμενε να συζητηθεί το θέμα της μισθοδοσίας του κλήρου για να εισπράξει την άρνηση του Αρχιεπισκόπου και του Μητροπολίτη Καισαριανής Δανιήλ, μετά από λεκτική αντιπαράθεση με τον Ν. Ιωνίας Γαβριήλ, «στιγμάτισαν» τη συνεδρίαση.

Οι διάλογοι που διέρρευσαν από τη συνεδρίαση της Ιεραρχίας δείχνουν το κλίμα του διχασμού στην Εκκλησία της Ελλάδος:

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Ήρθαμε να συζητήσουμε για την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας.
Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης Συμεών: Αυτό είναι το θέμα; Οι κληρικοί αγωνιούν.
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Μην μεγαλοποιείτε το θέμα με τους κληρικούς.
Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Δεν μπορούμε να δεχθούμε την αλλαγή μισθοδοσία του κλήρου.
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Αυτά που μας λέτε δεν μας ενδιαφέρουν, σταματήστε.
Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Μα τι είναι αυτά που λέτε Μακαριότατε; Αφήστε με να μιλήσω…
Αρχιεπίσκοπος: Δεν υπάρχει λόγος, είστε εκτός θέματος.
Μητροπολίτης Μεσσηνίας: Μπορώ να συνεχίσω;
Μητροπολίτης Ιωαννίνων Μάξιμος: Σας απάντησε ο Μακαριότατος.
Μητροπολίτης Μεσσηνίας: Σας παρακαλώ μην παρεμβαίνετε εσείς! Αρκετά!
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Είστε εκτός θέματος.
Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Μας ζητάτε να τοποθετηθούμε μονολεκτικά αν συμφωνούμε ή όχι;
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Ό, τι έχετε να πείτε να το πείτε όταν σας καλέσουν στην επιτροπή που θα συσταθεί.

Στο σημείο αυτό, ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος αποχώρησε καταγγέλλοντας τη διαδικασία. Ωστόσο, το θέμα της μισθοδοσίας του κλήρου παρέμεινε στο προσκήνιο με άλλους μητροπολίτες να παίρνουν το λόγο και να επιμένουν με αιχμηρές διατυπώσεις:

Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ: Δεν μπορούμε να εκχωρήσουμε την μισθοδοσία του κλήρου. Δέκα χιλιάδες κληρικοί αγωνιούν δεν γίνεται να το κάνουμε αυτό.
Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος: Θα πρέπει να καταλάβετε ότι προσπαθούμε να σας σώσουμε Μακαριότατε. Δεν θα μπορείτε να κυκλοφορήσετε στην χώρα. Δεν θα μπορείτε να πάτε σε καμιά μητρόπολη από τις αντιδράσεις που θα υπάρχουν από τους κληρικούς.
Μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος: Να παραιτηθείς, δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση.
Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ: Δεν πρέπει να περάσει αυτή η συμφωνία. Εδώ βλέπουμε να ξετυλίγεται μια διεργασία μυστικών συμφωνιών
Ναυπάκτου Ιερόθεος: Πρέπει να μιλήσουμε. Έγινε μεθόδευση να μην μιλήσουμε και είμαστε ακροατές.
Μητροπολίτες Νέων Χωρών: Έπρεπε να είχε ενημερωθεί το Φανάρι.

Λίγο πριν από την ολοκλήρωση της συνεδρίασης αποχώρησε μετά από λεκτική αντιπαράθεση με τον Μητροπολίτη Νέας Ιωνίας Γαβριήλ, ο μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ. Ο πρώτος -που είναι ένας εκ των νεότερων ιεραρχών και πρόσωπο της εμπιστοσύνης του κ. Ιερώνυμου – φέρεται να είπε στον Δανιήλ ότι δεν είναι ώριμη η σύνοδος να συζητήσει το θέμα της μισθοδοσίας. Η αντίδραση του Καισαριανής ήταν άμεση και αποχώρησε.

Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ

– Μεγάλη ένταση επικράτησε στην Ιεραρχία, όπου συζητήθηκε η συμφωνία Τσίπρα – Ιερώνυμου για τις σχέσεις κράτους – Εκκλησίας – Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, Χρυσόστομος, κατηγόρησε τον Αρχιεπίσκοπο ότι παραβίασε την… 9η εντολή και αποχώρησε! – «Σε μένα που το ράσο έχει κολλήσει πάνω μου και είμαι ένα με την εκκλησία, σε μένα θα πουν ότι την πρόδωσα;» έλεγε ο κ. Ιερώνυμος – Όλοι οι διάλογοι της έντασης και το χρονικό με βίντεο και φωτογραφίες.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος εμφανίστηκε με ξεκάθαρη διάθεση να υπερασπιστεί την συμφωνία που έχει κάνει με τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, για τις σχέσεις κράτους – Εκκλησίας. Ωστόσο βρήκε… τοίχο με τους Μητροπολίτες να αντιδρούν στην συμφωνία και να ξεκαθαρίζουν πως δεν προτίθενται να δεχθούν το να μην είναι οι ιερείς δημόσιοι υπάλληλοι.

Η συνεδρίαση κράτησε έξι ολόκληρες ώρες και στο τέλος βγήκαν… λιγότεροι από όσοι είχαν μπει. Κι αυτό διότι κατά την διάρκειά της έγιναν δύο “ηχηρές” αποχωρήσεις Μητροπολιτών, συγκεκριμένα της Μεσσηνίας και της Καισαριανής.

Η εισήγηση του Αρχιεπισκόπου για την συμφωνία έγινε δεκτή, εκτός όμως από το κομμάτι της μισθοδοσίας των κληρικών. Για την ακρίβεια η Ιεραρχία δεν δέχθηκε καμία αλλαγή στο ισχύον καθεστώς, με την συμφωνία να μοιάζει να βρίσκεται πια στον αέρα!

Η ένταση “χτύπησε” αρκετές φορές… κόκκινο, με τους διαλόγους που βλέπουν το “φως” της δημοσιότητας μέσα από το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του OPEN να είναι ενδεικτικοί.

Χαμός στην Ιεραρχία!
Εάν περάσει αυτή η συμφωνία Μακαριότατε δεν θα μπορείτε να κυκλοφορήσετε στην χώρα. Θα υπάρχουν παντού αντιδράσεις“, είπε στον κ. Ιερώνυμο ο Μητροπολίτης Δημητριάδος, Ιγνάτιος.

Από την πλευρά του, ο Αρχιεπίσκοπος δέχεται επιθέσεις πριν… καν ξεκινήσει την ομιλία του!

Χιλιάδες κληρικοί αγωνιούν για την μισθοδοσία στον κλήρο. Δεν μπορούμε να την εκχωρήσουμε“, του λέει ο Μητροπολίτης Πειραιώς, Σεραφείμ, για να του απαντήσει ο Αρχιεπίσκοπος: “Είναι προσωπική σου άποψη αυτή“.

Ανάλογη απάντηση παίρνει και ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου, ο οποίος ζήτησε… φρένο στο θέμα της μισθοδοσίας. “Αυτές τις απόψεις να τις κρατάς για τον εαυτό σου“, λέει στον κ.Ιερόθεο ο Αρχιεπίσκοπος.

Δίνω μάχες και ελπίζω. Η μισθοδοσία είναι εκτός διαλόγου“, επιμένει ο Μητροπολίτης Δημητριάδος, Ιγνάτιος.

Το θερμόμετρο της έντασης χτυπάει… κόκκινο όταν ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, Χρυσόστομος, διακόπτει τον Αρχιεπίσκοπο που ζητά να γίνει δεκτή η συμφωνία και αποχωρεί.

Είστε ψεύτης” (!) λέει στον κ. Ιερώνυμο και αποχωρεί! Οι φωνές περί… προδοσίας κάνουν τον Αρχιεπίσκοπο να ξεσπάσει! “Σε μένα που το ράσο έχει κολλήσει πάνω μου και είμαι ένα με την εκκλησία, σε μένα θα πουν ότι την πρόδωσα;“, λέει ο Αρχιεπίσκοπος.

Η ένταση παραμένει και λίγο μετά αποχωρεί και ο Μητροπολίτης Καισαριανής, Δανιήλ. “Η Ιεραρχία είναι ανώριμη“, λέει ο Ιγνάτιος. “Εσύ θα μας πεις τέτοιο πράγμα; Ότι η εκκλησία είναι ανώριμη;” του απαντά ο Δανιήλ.

Στις… αποχωρήσεις φάνηκε ξεκάθαρα η ένταση, αφού οι δημοσιογράφοι ζήτησαν δηλώσεις από τους Μητροπολίτες οι οποίοι τους έλεγαν κοφτά… όχι!

Παρακολουθείστε το βίντεο με τις αποκαλύψεις για όσα συνέβησαν στη συνεδρίαση της Ιεραρχίας:

Με πληροφορίες από: OPEN/ Πηγή newsit
Φωτογραφίες: Eurokinissi – Χρήστος Μπόνης

Το Μαξίμου απαντά στην Ιερά Σύνοδο: Δική μας ευθύνη και απόφαση η μισθοδοσία των κληρικών

H «απαγορευμένη» εισήγηση του Μητροπολίτη Μεσσηνίας: Επικοινωνιακό πυροτέχνημα της κυβέρνησης η συμφωνία

xrisostomos

Την εισήγησή του στην Ιεραρχία, που δεν του επετράπη να εκφωνήσει, έδωσε στη δημοσιότητα ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος – «Δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών εξέθεσαν τον Αρχιεπίσκοπο», τονίζει

Την εισήγησή του στην Ιεραρχία που δεν του επετράπη να εκφωνήσει έδωσε στη δημοσιότητα ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος. Ο Μητροπολίτης, που μετά από σφοδρή αντιπαράθεση με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, αποχώρησε, χαρακτηρίζει το προσχέδιο συμφωνίας Πολιτείας – Εκκλησίας «επικοινωνιακό πυροτέχνημα της κυβέρνησης», ενώ υποστηρίζει πως δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών, όπως του κυβερνητικού εκπροσώπου Δημήτρη Τζανακόπουλου εκθέτουν τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο. «Λυπᾶμαι για την ἔλλειψη σοβαρότητας ἀπέναντι στην Ἐκκλησία και στο πρόσωπό Σας Μακαριώτατε κυβερνητικῶν παραγόντων, οἱ ὁποῖοι με τις δηλώσεις τους Σᾶς ἐξέθεσαν και δεν Σᾶς προφύλαξαν, ἀλλάν μᾶλλον ὑπονόμευσαν την «Συμφωνία».»

Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, θέτει σειρά ερωτημάτων προς τον Αρχιεπίσκοπο, τόσο στα βασικά σημεία της συμφωνίας που ανακοίνωσαν ο πρωθυπουργός και ο Αρχιεπίσκοπος, όσο και στα όσα ανακοινώθηκαν το βράδυ της 6ης Νοεμβρίου περί διαλόγου που είχε προηγηθεί των ανακοινώσεων. Εντύπωση προκαλεί ωστόσο η παραίνεση – έκκληση του κ.Χρυσοστόμου προς τον Αρχιεπίσκοπο να απομακρύνει από το περιβάλλον του τον Διοικητή του Αγίου Ορους Κωνσταντίνο Δήμτσα.

Ολόκληρη η «απαγορευμένη» εισήγηση του Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσοστόμου, ακολουθεί:

Μακαριώτατε,

Σεβασμιώτατοι Ἅγιοι Ἀρχιερεῖς,

Τίς εὐχαριστίες μου ἐκφράζω μέ πολύ σεβασμό πρός τόν Μακαριώτατο Ἅγιο Πρόεδρο γιά τήν ἐνημέρωση τήν ὁποίαν μᾶς ἔκανε καί μέ τήν ὁποίαν ἀρκετά σημεῖα ἀλλά ὄχι ὅλα διευκρινίστηκαν ἀναφορικά πρός τήν λεγόμενη Συμφωνία μεταξύ τοῦ Πρωθυπουργοῦ καί Προέδρου τῆς Κυβέρνησης καί τοῦ Μακαριωτάτου.

Α. Παρά τόν διθυραμβικό τρόπο μέ τόν ὁποῖον παρουσιάστηκε αὐτή ἡ «ἱστορική Συμφωνία» ἐντούτοις ἡ ἴδια ἡ κυβερνητική διαχείρισή της ἀποδυνάμωσε ὅλη αὐτή τήν προσπάθεια καί φαίνεται ὅτι ἀπέδειξε καί τόν ἐπιδιωκόμενο στόχο της.

Ὅπως ἔχω ἤδη δηλώσει ἡ παροῦσα «Συμφωνία» εἶναι μία ἁπλή καταγραφή (memoradum) θέσεων, ἀπόψεων, προτάσεων καί ἐπιδιώ­ξεων μέ πολλές ἀσάφειες, ἀδιευκρίνιστες προτάσεις καί ἀβεβαιότητες, ἡ ὁποία ἀνοίγει ἀρκετά νομικά ζητήματα ὅπως καί δημιουργεῖ νέα νομικά θέματα καί γιά τά ὁποῖα οὐδεμία ἐπίλυση ὑποδεικνύεται καί δέν μπορεῖ οὔτε νά θεωρηθεῖ οὔτε ὅτι εἶναι πραγματική Συμφωνία.

Θά μοῦ ἐπιτρέψετε λοιπόν νά θέσω ὁρισμένα ἐρωτήματα καί νά κάνω ὁρισμένες παρατηρήσεις καί ἐπισημάνσεις, σέ κάθε ἕνα ἀπό τά ἀναφερόμενα σημεῖα αὐτῆς τῆς οἱωνεί Συμφωνίας.

1) Τό Δελτίο Τύπου τῆς 6-11-2018 τῆς Γεν. Γραμματείας τοῦ Πρωθυπουργοῦ ὁμιλεῖ γιά διάλογο «πολυετῆ, ἀναλυτικό καί εἰλικρινῆ… με­τα­ξύ Πολιτείας καί Ἐκκλησίας». Ἀπό πότε δηλαδή ὑφίσταται ἕνας τέτοιος διά­­λο­­γος, στόν ὁποῖον συζητοῦντο ἡ μισθοδοσία τοῦ κλήρου καί ἡ ἀξιοποίη­ση τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας; Ὁ Πρωθυπουργός ἀνέφερε γιά πρό τριετίας.

Ποιός διεξήγαγε ἀπό μέρους τῆς Ἐκκλησίας αὐτόν τόν διάλογο ;

2) Στό ἴδιο Δελτίο Τύπου δηλώνεται ὅτι «στόχος μας εἶναι νά θέσουμε τό πλαίσιο διευθέτησης καί ἐπίλυσης ἱστορικῶν ἐκκρεμμοτήτων, ἀλλά καί νά ἐνισχύσουμε τήν αὐτονομία τῆς Ἐκκλησίας».

Ἡ μόνη ἱστορική ἐκκρεμμότητα εἶναι ὁ τρόπος καταγραφῆς, κατοχύρωσης καί ἀξιοποίησης τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας ὄχι ὅμως καί ἡ μισθοδοσία τοῦ κλήρου, γιά τήν ὁποία, ἤδη ἀπό τό 2013 μέ τόν νόμο 4111/2013 (ΦΕΚ. 18/25-1-2013) τοῡ Ἀντώνη Σαμαρᾶ, τό θέμα ἔχει ἐπιλυθεῖ.

3) Ἡ ὑπό μορφή νομοθετικῆς ρύθμισης κατωχύρωση αὐτῆς τῆς «ἱστορικῆς Συμφωνίας μεταξύ Ἐκκλησίας καί Πολιτείας» δέν διασφαλίζει τίποτε ἀπό ὅσα προτείνονται καί περιλαμβάνονται σ’ αὐτήν.

Γνωρίζετε ἐπίσης Μακαριώτατε ὅτι κανένας ὅρος Συμφωνιῶν δέν ἒχει τηρηθεῖ (χρηματική ἀποζημίωση, δωρεά ἀκινήτων κ. ἄ).

Β. Ὕστερα ἀπό τά παρόντα εἰσαγωγικά, ἔρχομαι στήν κατ’ ἄρθρον ὑπόδειξη τῶν ἀσαφειῶν καί σκοτεινῶν σημείων τῆς «Συμφωνίας».

1. Γιατί στό ἐδάφιο 1 τό Ἑλληνικό Δημόσιο ἀναγνωρίζει μόνο τόν ἀναγκαστικό νόμο 1731/1939 καί ὄχι καί τήν νομοθετική κατοχύρωση τῆς σύμβασης τοῦ 1952 ;

Γιά ἕνα καί ἁπλό λόγο. Στή συζήτηση γιά τή Σύμβαση τοῦ 1952, ἡ ὁποία πραγματοποιήθηκε στή Βουλή ἀναφέρεται καί διευκρινίζεται στά Πρακτικά ὅτι ἀναλαμβάνει τό Ἑλληνικό Δημόσιο τήν ὑποχρέωση τῆς κάλυψης τῆς μισθοδοσίας τοῦ κλήρου καί τά ἔξοδα λειτουργίας τῆς ἐκκλη­σια­στικῆς ἐκπαίδευσης, κάτι γιά τό ὁποῖο δέν ὑφίσταται οὔτε κατά τή συζή­τη­ση στόν ἀναγκαστικό νόμο τοῦ 1939 ἀλλά καί οὔτε συμπεριελήφθη στή Σύμβαση τοῦ 1952 καί πολλῷ μᾶλλον στήν Εἰσηγητική Ἔκθεση.

Ἔτσι λοιπόν ἐδῶ ἔχουμε τήν πρώτη πράξη διαφοροποίησης τῆς συμβατικῆς ὑποχρέωσης τοῦ Ἑλληνικοῦ Δημοσίου γιά τήν κάλυψη τῆς μι­σθο­δοσίας τοῦ κλήρου καί τά ἔξοδα λειτουργίας τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἐκπαί­δευσης πού ἦταν καί ἡ ἀρχική ἐπιδίωξή σας, ὅπως γράφετε στό βιβλίο σας γιά τήν ἐκκλησιαστική περιουσία Μακαριώτατε, ἔναντι τοῦ τρόπου ἀξιο-ποίησης καί ἐκμετάλλευσης τῆς ἐκκλησιαστι­κῆς περιουσίας, τῆς ὁποίας ἔχει πάρει ἤδη τό 96%, τό Ἑλληνικό Δημόσιο καί σέ μερική συσχέτιση πρός τήν ἐκκλησιαστική περιουσία, τήν ὁποία θά συνδιαχειριστεῖ καί συνεκμμετα­λευ-τεῖ τό Ἑλληνικό Δημόσιο καί ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος.

2) Στό ἐδάφιο 2 δηλώνεται : «Τό Ἑλληνικό Δημόσιο ἀναγνωρί­ζει ὅτι ἀνέλαβε τή μισθοδοσία τοῦ κλήρου, ὡς μέ εὐρεία ἔννοια, ἀντάλλαγμα γιά τήν ἐκκλησιαστική περιουσία πού ἀπέκτησε».

Θεωρῶ ὅτι δέν ὑπάρχει ποιό ἀσαφές ἐδάφιο μέ τό ὁποῖο προσπα­θεῖ νά μᾶς πεῖ ὅτι ἡ «συμβατική ὑποχρέωση» γιά τό θέμα τῆς μισθοδο­σίας τοῦ κλήρου καί τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας εἶναι «ἐν εὐρείᾳ ἐννοίᾳ» καί ὄχι «συγκεκριμένῃ», ὅμως τί σημαίνει νομικά αὐτή ἡ ἔκφραση ; Ἐπίσης ἡ χρήση τοῦ ρήματος «ἀνέλαβε» σημαίνει ὅτι συνεχίζει καί ἀναλαμβάνει καί μετά τήν Συμφωνία; Γιά ποιά περιουσία ὁμιλεῖ, τῆς περιόδου 1920-1935 ἢ καί μετά ταῡτα;

3) Στό ἐδάφιο 3 ἀπεμπολεῖται ὄχι ἡ δημοσιοϋπαλληλική ἰδιό­τη­τα ἀλλά ἡ ἐγγύηση τοῦ Ἑλληνικοῦ Δημοσίου ἔναντι τῆς μισθοδοσίας τοῦ κληρικοῦ, ὡς θρησκευτικοῦ λειτουργοῦ, γεγονός τό ὁποῖο ἒχει ὡς συνεπ-ακόλουθο τήν διαγραφή τῶν κληρικῶν ἀπό τήν «Ἑνιαία Ἀρχή Πληρωμῶν».

Αὐτό ὅμως Μακαριώτατε εἶναι μία ἀπεμπόληση κεκτημένου δικαιώματος τῶν κληρικῶν, γιά τό ὁποῖο ἀγωνιζόταν ἡ Ἐκκλησία νά τό διασφαλίσει ἤδη ἀπό τό ἔτος 1945 καί τό πέτυχε τό 2013 καί ἡ παροῦσα «Συμφωνία» ὕστερα ἀπό 5 χρόνια ἔρχεται νά τό διαγράψει.

Δέν ξέρω ἐάν ἔχουμε τό δικαίωμα ἐμεῖς αὐτό σήμερα ὄχι μόνο ἔναντι τῆς ἱστορίας ἀλλά κυρίως ἔναντι τοῦ μέλλοντος ὡς πρός τήν ἐπιβίωση τῆς ἴδιας τῆς Ἐκκλησίας.

Ἐπιπλέον ἡ παροῦσα διαγραφή ἀπό τήν «Ἑνιαία Ἀρχή Πληρω­μῶν» θέτει πολλά ἀκόμη θέματα ὡς πρός τήν ἔννοια τοῦ προσώπου καί τοῦ χαρακτῆρος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τοῦ δημοσιοϋπαλληλικοῦ χαρα­κτῆ­ρος τῆς μισθοδοσίας, τῆς ἰατροφαρμακευτικῆς περίθαλψης, τῆς ἀσφάλι­σης καί τοῦ συνταξιοδοτικοῦ τῶν κληρικῶν, ἐνῶ δέν ἀναφέρει τίποτε γιά τό ὑποδεικνυόμενο καθεστώς ὡς πρός τό μέλλον τῶν ἤδη συνταξιοδοτούμενων κληρικῶν καί τῶν συγγενῶν τους.

Ἡ διαθρυλλούμενη ἐπίσης ἄποψη ὅτι «ἐργοδότης τῶν θρη­σκευ­τικῶν λειτουργῶν εἶναι ὄχι τό Δημόσιο ἀλλά οἱ Μητροπόλεις τους», ὅπως ἒχει γραφεῖ μᾶς ἐπαναφέρει στό μισθολογικό καθεστώς πρό τοῦ 1945. Ποιός λοιπόν θά εἶναι ὁ ἐργοδότης τους, ὁ ὁποῖος «θά παραμείνει ὁ ἴδιος»; (!!!) Δεν μπορῶ ἐπίσης νά φανταστῶ μέ ποιό τρόπο θά ἐπιτευχθεῖ ἡ συνταγματική διασφάλιση τῆς μισθοδοσίας.

Ἐρωτῶ οἱ ὑπάλληλοι τῶν ΔΕΚΟ, Καθηγητές Πανεπιστημίου καί ἄλλοι εἶναι δημόσιοι ὑπάλληλοι ὡς μισθοδοτούμενοι ἀπό τήν «Ἑνιαία Ἀρχή Πληρωμῶν»;

4) Στό ἐδάφιο 4 ἐπίσης ἐμφανίζεται μία νέα κατάσταση τῆς μισθοδοσίας. Ἡ καταβολή ἐτησίως τοῦ ποσοῦ πού ἀντιστοιχεῖ στό κόστος μισθοδοσίας «τῶν ἐν ἐνεργείᾳ ἱερέων» (ὄχι τῶν συνταξιούχων ; ) «ὑπό μορφή ἐπιδότησης» καί ὄχι «ὡς συμβατική ὑποχρέωση» ἢὡς «μισθώματα», εἶναι ὅμως γνωστό, ὅτι εἶναι νομικά ἰσχυρότερη ἡ «συμβατική ὑποχρέωση» τοῦ Κράτους ὡς πρός τήν ἀφηρημένη καί ἀσαφή μορφή τῆς ἐπιδότησης, ὅπως καί ἀπόλυτα δεσμευτική νομικά γιά τό ἴδιο τό Ἑλληνικό Δημόσιο. Μπορεῖ νά μέ διορθώσει κάποιος ἐάν σφάλλω. Ἐπιδοτήσεις καί ἐπιχορηγήσεις δίδονται καί σέ φορεῖς τοῦ ἰδιωτικοῦ δικαίου καί σέ φορεῖς τοῦ δημοσίου δικαίου (ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, ΑΕΙ) ὄχι ὅμως γιά τήν μισθοδοσία, ἀλλ’ ὡς ἐπιπλέον οἰκονομική ἐνίσχυση τῶν προϋπολογισμῶν τους.

5) Δέν νομίζω ὅτι ἔχουμε ἄλλη μορφή διατύπωση παραίτησης δικαιωμάτων τῆς Ἐκκλησίας ὡς πρός τήν ἐκκλησιαστική περιουσία ἔστω καί ἄν αὐτή ἡ ἀπεμπόληση ἀφορᾶ τά τοῦ νόμου τοῦ 1939, στό ἐδάφιο 5.

6) Στό ἐδάφιο 6 ἀνακοινώνεται ἡ ἵδρυση «Εἰδικοῦ Ταμείου τῆς Ἐκκλησίας» τό ὁποῖο θά προορίζεται ἀποκλειστικά γιά τή μισθοδοσία τῶν κληρικῶν.

Ἐρωτῶ : ποιά θά εἶναι ἡ νομική του μορφή ; Ἀπό τόν καθορι­σμό τῆς νομικῆς μορφῆς τοῦ συγκεκριμένου ταμείου θά ἐξαρτηθοῦν ἤ καί θά καθοριστοῦν καί ἄλλες μελλοντικές νομικές μορφές σχέσεων Ἐκκλησίας καί Κράτους. Ἀπό πού θά χρηματοδοτεῖται τό συγκεκριμένο Ταμεῖο; Θά εἶναι βιώσιμο;

7) Μέ ποιό τρόπο διασφαλίζεται ὁ σημερινός ἀριθμός τῶν ὀρ­γανικῶν θέσεων τῶν κληρικῶν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὅπως καί γιά τούς ἐκκλησιαστικούς ὑπαλλήλους ; Πόσες εἶναι αὐτές οἱ ὀργανικές θέσεις ; Ἀκόμη δέν ἔχουμε νομιμοποιήσει τίς ὑφιστάμενες ἐνορίες καί τίς ἐφημερια­κές θέσεις πού ἀναλογοῦν σ’ αὐτές μέ τόν Κανονισμό πού ἒχουμε ἢδη ἐγκρί-νει καί δέν ἔχουμε συζητήσει γιά «σημερινό ἀριθμό» ὀργανικῶν θέσεων. Ἡ ἔλλειψη νομιμοποίηση τῶν ὀργανικῶν θέ­σεων τῶν ἐφημερίων εἶναι δικό μας λάθος, γιατί ὅταν στήν Δ.Ι.Σ. (περιόδου 2012-2013) καί στήν Ι.Σ.Ι. (Ὀκτώβριος 2014) ἐτέθη τό θέμα, ἀπό τόν ὁμιλοῦντα καί μερικούς ἄλλους Ἀδελφούς Ἀρχιερεῖς, ὡς ἐπιτακτική ἀνάγκη ἡ νομοθετική κατοχύρωσή τους ἀντέστει τότε ὁ ἀείμνηστος Μητροπολίτης Φιλίππων καί τό σῶμα ὑπαναχώρησε καί ἔθεσε τήν ὅλη ὑπόθεση ad calendam, σήμερα θά κληθοῦμε νά πληρώσουμε ἁμαρτίες παλαιές.

Γ. Ἔρχομαι τώρα στά ἐδάφια πού ἀναφέρονται στό λεγόμενο «Ταμεῖο Ἀξιοποίησης Ἐκκλησιαστικῆς Περιουσίας».

α) Μέ τό ὅλο πλαίσιο ἵδρυσης τοῦ συγκεκριμένου «Ταμείου» ἀνοίγονται νέες μορφές σχέσεων Ἐκκλησίας καί Πολιτείας μέ τίς ὁποῖες ὅμως δέν διασφαλίζεται τίποτε ὄχι μόνο ὡς πρός τήν διαχείριση καί ἀξιο­ποίη­ση τῆς ἐναπομεινάσης ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας ἀλλά καί ὡς πρός τήν κατοχύρωσή της.

β) Στό ἐδάφιο 11 ἡ «Συμφωνία ὁμιλεῖ γιά διαχείριση καί ἀξιο­ποίη­ση τῶν ἀπό τό 1952 καί μέχρι σήμερα ἤδη ἀμφισβητουμένων μεταξύ Ἑλ­ληνικοῦ Δημοσίου καί Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος περιουσιῶν ἀλλά καί κάθε ἄλλου περιουσιακοῦ στοιχείου. Ἔχουμε δηλαδή μία συνδιαχείριση θεσμική πλέον τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας, ἀπό τό Ἑλληνικό Δημόσιο καί τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ὄχι ὅμως καί ὁποιασδήποτε ἄλλης περιουσίας τοῦ Ἑλληνικοῦ Δημοσίου.

γ) Θέλετε νά σᾶς θυμίσω τί ἔγινε κατά τό παρελθόν μέ ἀνάλο­γους ἐκκλησιαστικούς ὀργανισμούς (Γενικό Ἐκκλησιαστικό Ταμεῖο, ΟΔΕΠ, ΤΑΚΕ…) καί μέ τίς περιουσίες τους ; Νομίζω, ὅτι ὅλοι θυμώμαστε τί ἔγινε μέ τήν κινητή καί ἀκίνητη περιουσία τοῦ ΤΑΚΕ ὅταν νομοθετικά καταργήθηκε καί μάλιστα μονομερῶς ἀπό τήν Ἑλληνική Πολιτεία!!!

Στό τέλος θά χάσουμε καί τήν περιουσία πού ἔχουμε σήμερα καί τήν ὁποία οὔτε ἔχουμε καταγράψει καί γιαυτό δέν μποροῦμε οὔτε νά τήν ἐκτιμήσουμε–κοστολογήσουμε, οὔτε νά τήν ἀξιολογήσουμε, νά τήν κτημα-τολογήσουμε καί νά τήν ἀξιοποιήσουμε.

δ) Δέν ὑπεισέρχομαι στά ἐδάφια 12,13, καί 14 γιατί ἡ ἐφαρμογή τους προϋποθέτει ἕνα ἰδανικό πλαίσιο σχέσεων ἐμπιστοσύνης μεταξύ Ἐκ-κλησίας καί Πολιτείας.

ε) Τό τελευταῖο ἐδάφιο τῆς «Συμφωνίας» (15), εἶναι ὅ,τι ποιό ἀσαφές, διολισθαίνον, ἐπικίνδυνο καί ἀνασφαλές.

Ἤθελα μόνο νά ἐρωτήσω :

α) Ἡ ἐκκλησιαστική αὐτή περιουσία στό σύνολό της εἶναι ἱκανή ὣστε ἀπό τήν ἐκμετάλλευσή της ἀπό τό ΤΑΕΠ θά ἀποδίδει ἐτησίως ὡς κέρδος 420.000.000 εὐρώ περίπου, ὥστε τό 50% νά πηγαίνει γιά τήν μισθοδοσία καί τό ἄλλο 50% στό Ἑλληνικό Δημόσιο, ἒστω καί μετά παρέλευση δεκαετίας;

Τήν ἀπάντηση τήν δίνει βουλευτής τοῦ ΣΥΡΙΖΑ καί πρ. ὑπουργός, ὁ ὁποῖος φαίνεται ὅτι στηρίζει τήν παροῦσα «Συμφωνία». Ἀναφέρει : «καί ὅσο καί ἄν εἶναι κουραστικό, ἄς ἀναρωτηθοῦμε γιά ἄλλη μία φορά ἄν ὑπάρ­χει οἰκονομοτεχνική μελέτη πού νά ἀποδεικνύει ὅτι ἀπό τήν ἀξιοποίηση αὐτῆς τῆς περιουσίας μποροῦν νά προκύψουν κέρδη 200.000.000 € ἐτησίως, γιά τήν κάλυψη τῆς μισθοδοσίας τῶν 10.000 κληρικῶν. Ἄς μᾶς προβληματί­σει τό γεγονός ὅτι μόνο δύο μεγάλες ἑλληνικές ἐπιχειρήσεις, κι’ αὐτές ὄχι σέ σταθερή βάση, καταφέρνουν νά ἔχουν κέρδη πάνω ἀπό 200.000.000 € ἐτησίως». (Nik. Φίλης).

β) Μᾶς διαφεύγει ὅτι ἡ μισθοδοσία τοῦ κλήρου καί ὅλα τά ἐργατικά δικαιώματα (περίθαλψη, ἀφάλεια, σύνταξη) ἔχουν νά κά­νουν μέ τό 96 % τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας πού ἔχει ἤδη πάρει τό Ἑλλη­νι­κό Δημόσιο. Τώρα μέ αὐτήν τήν «ἱστορική Συμφωνία» ἀπαλλάσεται τό Ἑλ­ληνικό Δημόσιο, ἀπό τήν ὑποχρέωση κάλυψης τῆς μισθοδοσίας καί τήν μισθοδοσία τοῦ κλήρου θά ἀναλάβει ἐξολο­κλή­ρου ἡ ἴδια ἡ Ἐκκλησία, ἒστω καί σέ βάθος χρόνου εἰκο­σαετίας (!!!) μέ τό 50% ἀπό τό σύνολο τοῡ ποσοῦ ἀξιοποίησης τῆς ὑφιστάμενης ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας.

Γιά ὅλους αὐτούς τούς λόγους θεωρῶ ὅτι ἡ «Συμ­φωνία» εἶναι γεμάτη ἀσάφειες, κενά, δημιουργεῖ νέα νομικά θέματα καί δέν διασφαλίζει τίποτε ἀπό τά ἤδη κεκτημένα. Εἶναι μία πρόχειρη καί ἐπι­πόλαια γραμμένη «Συμφωνία», μέ τήν ὁποία ὠφελεῖται μονομερῶς τό Ἑλληνικό Δημόσιο.

Δ. Ἡ πρόταση μου Μακαριώτατε εἶναι ἡ ἑξῆς :

Ἡ «Συμφωνία» εἶναι ἀπορριπτέα, ἢδη τό σημεῖο 15 μᾶς δίνει αὐτήν τήν δυνατότη­τα, μέχρι νά διορθωθεῖ ἀπό ὁμάδα νομικῶν Μητροπολιτῶν, ἔχουμε ἀρκετούς, καί ἔγκριτους νομικούς ἐντός καί ἐκτός τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, καί νά ἔρθει σέ μία προ­σεχῆ Ἱεραρχία γιά περαιτέρω ἐπεξεργα-σία, καί ὓστερα νά τεθεῖ στή βάσανο τοῦ διαλόγου μέ τήν Πολιτεία.

Σέ ὅλη αὐτή τήν διαδικασία διόρθωσης τῆς «Συμφωνίας» ἀπό μέρους τῆς Ἐκκλησίας δέν θά πρέπει νά ἐξαιρεθεῖ ὁ ἐφημεριακός λόγος καί οἱ τοποθετήσεις τους γιά τά θέματα, ἀφοῦ εἶναι καί αὐτοί ἄμεσα θιγόμενοι, ὅπως καί οἱ ἐκκλησιαστικοί ὑπάλληλοι.

Ἐπίσης θά πρέπει νά τεθεῖ ἓνα πλαίσιο ὅτι :

α) Δέν ἀλλάζει τό ὑφιστάμενο μισθολο­γικό καθεστώς τῶν κληρικῶν καί τῶν ἐκ­κλησιαστικῶν ὑπαλλήλων ὡς και τά ἐργα­σια­κά και συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα.

β) Μέχρι τήν τελική ὁλοκλήρωση τῆς καταγραφῆς τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας, τήν κτηματολογική της καί τήν κοστολόγησή της δέν συζητοῦμε γιά ἵδρυση Τ.Α.Ε.Π. Τά ἀπογοητευτικά ἀποτελέσματα τοῦ ΤΑΙΠΕΔ δέν μᾶς δίνουν καί πολλά περιθώρια αἰσιοδοξίας (βλ. ἀξιοποίηση «Ἑλληνικοῡ»).

Ἐκφράζω τή λύπη μου γιά τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο χρησι­μο­ποίησε τήν παροῦσα «Συμφωνία» ἡ Κυβέρνηση, ὡς ἐπικοινωνικό πυροτέ­χνη­μα.

Λυπᾶμαι γιά τήν ἔλλειψη σοβαρότητας ἀπέναντι στήν Ἐκκλησία καί στό πρόσωπό Σας Μακαριώτατε κυβερνητικῶν παραγόντων, οἱ ὁποῖοι μέ τίς δηλώσεις τους Σᾶς ἐξέθεσαν καί δέν Σᾶς προφύλαξαν, ἀλλάν μᾶλλον ὑπονόμευσαν τήν «Συμφωνία».

Τέλος θά Σᾶς παρακαλοῦσα μέ ὅλο τό σεβασμό πρός τό πρό­σω­πό Σας καί ὡς Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν, ὁ λαικός συνερ­γάτης τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν κ. Κων/νος Δήμτσας νά πάψει νά ἀναμειγνύεται καί νά διαμορφώνει τήν στάση τῆς κυβερνήσεως ἔναντι τῶν θεμά­των αὐτῶν καί νά ἀποτελεῖ τόν «διαμεσολαβητή» καί νά περιοριστεῖ στά καθήκοντα, τά ὁποῖα τοῦ ἔχει παραχωρή­σει ἡ Ἐκκλησία καί ὁ Ἀρχιεπίσκοπος, καί στά ὑψηλά καθήκοντα πού τοῦ ἔχει ἀναθέσει ἡ Ἑλληνική Πολιτεία.

Ἐάν ἐπιθυμεῖτε νά ἀποκτήσετε διαύλους ἐπικοινωνίας μέ τόν πολιτικό κόσμο νομίζω ὅτι καί πρόσωπα ἐκκλησιαστικά ὑπάρχουν καί τόν τρόπο γνωρίζετε.

Σᾶς εὐχαριστῶ καί ζητῶ συγχνώμη ἀπό τό Ἱερό Σῶμα γιά τήν καταπόνηση καί γιά ὅσα εἶπα, πιθανῶς δυσάρεστα.

ΑΝΕΛ: Στηρίζουμε και αποδεχόμαστε τη σημερινή απόφαση της Εκκλησίας

12s1anel-thumb-large

Σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ οι ΑΝΕΛ τάσσονται στο πλευρό της Εκκλησίας

Αποστάσεις από την κυβερνητική γραμμή, για τις σχέσεις Κράτους Εκκλησίας, παίρνουν πλέον και οι ΑΝΕΛ μετά την σημερινή απόφαση της Ιεράς Συνόδου.

Όπως μετέδωσε ο ΣΚΑΙ στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του σταθμού, πηγή των ΑΝΕΛ ανέφερε ότι το κόμμα αποδέχεται τη σημερινή απόφαση της Ιεράς Συνόδου.

Η ίδια πηγή ανέφερε ότι οι ΑΝΕΛ από την πρώτη στιγμή είχαν κρατήσει διακριτική στάση στο συγκεκριμένο ζήτημα καθώς δεν ήθελαν να προκαταλάβουν την απόφαση της Εκκλησίας.

Σε αντίθεση με την στάση των ΑΝΕΛ, το Μέγαρο Μαξίμου μετά την απόφαση της Ιεράς Συνόδου έσπευσε να απορρίψει το αίτημα της Ιεραρχίας για τη μισθοδοσία των κληρικών και γνωστοποίησε πως προχωρά στην κατάρτιση σχεδίου νόμου επί του πλαισίου της συμφωνίας Τσίπρα – Ιερώνυμου.

Δείτε το ρεπορτάζ του ΣΚΑΙ για την στάση των ΑΝΕΛ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Το ενδιαφέρον είναι τι θα πάρει την θέση των εκκλησιών. Μα φυσικά τζαμιά, όπως επί τουρκοκρατίας που θα αντιστοιχούν στον μελλοντικό πραγματικό πληθυσμό της χώρας που θα είναι σύντομα τουλάχιστον κατά 25% μουσουλμανικός λόγω της ανεξέλεγκτης ροής αλλοδαπών στην χώρα και επειδή γεννούν με πολύ υψηλούς ρυθμούς.Αυτό είναι κάτι που το θέλει και το προωθεί ο ξένος παράγοντας επειδή θέλει η Ελλάδα να μετατραπεί σε πολυπολιτισμική χώρα για να είναι πιο εύκολα ελέγξιμη και να αποκοπεί από την Ορθοδοξία η οποία εκτός του ότι αποτελεί και εθνικό συστατικό, δημιουργεί και ιδιαίτερους δεσμούς με άλλους ορθόδοξους λαούς και ο νοών νοείτω.https://www.pronews.gr/thriskeia/elladiki-ekklisia/727825_ti-kryvetai-piso-apo-tin-symfonia-tsipra-ieronymoy-meiosi-ton

  2. καλα μα σας κανει.. βριζατε τον Πατριαρχη και το Πατριαρχειο.. εχεται να δειτε ακομη πολλα, και ευτυχως πουδεν ανηκει ολη η Ελλαδα στην Αρχιεπισκοπη!!

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ