ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΘΑ ΕΞΕΤΑΣΤΕΙ ΕΑΝ ΕΠΡΟΚΕΙΤΟ ΓΙΑ ΠΡΟΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ Ή ΝΑΥΤΙΚΟ ΑΤΥΧΗΜΑ
ΕΔΕ | Κανονιοφόρος Αρματωλός: Τη διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) και ειδικής πραγματογνωμοσύνης για το περίεργο περιστατικό με την κανονιοφόρο «Αρματωλός» που συνέβη τα ξημερώματα της Παρασκευής, 4,5 ναυτικά μίλια νοτιανατολικά της Μυτιλήνης, αποφάσισε σήμερα, Παρασκευή (04/05/2018) η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού, προκειμένου να εξεταστούν όλες οι πτυχές του συμβάντος.
Αλλάζουν κυβερνήτη στην κανονιοφόρο «Αρματωλός» μετά την επακούμβηση του τουρκικού εμπορικού
Λιγότερο από 10 ώρες αφού το τουρκικό πλοίο «Karmate» εμβόλισε το ελληνικό πολεμικό πλοίο 4 μίλια νοτιοανατολικά της Λέσβου, το ΓΕΝ αντικαθιστά τον κυβερνήτη με άλλο πλωτάρχη
«Πρώτη προτεραιότητά μας είναι η επιχειρησιακή ετοιμότητα του Πολεμικού Ναυτικού. Στο συγκεκριμένο περιστατικό που έγινε τα ξημερώματα η ευθύνη δεν ανήκει στον κυβερνήτη της’κανονιοφόρου αλλά στο τουρκικό εμπορικό πλοίο. Παρ’ όλα αυτά ελήφθη η απόφαση να αντικατασταθεί ο κυβερνήτης του «Αρματωλός»» επισημαίνει στο protothema.gr ανώτατη στρατιωτική πηγή.
«Ιδιαίτερα την περίοδο αυτή η επιχειρησιακή ετοιμότητα του Πολεμικού Ναυτικού είναι πάνω απ’ όλα» συνεχίζει ο ίδιος αξιωματικός. Η σημερινή απόφαση της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού για αντικατάσταση του κυβερνήτη της κανονιοφόρου «Αρματωλός» από άλλο αξιωματικό με το βαθμό του πλωτάρχη αναμένεται να ενεργοποιηθεί άμεσα. Ωστόσο, η φυσική αλλαγή κυβερνήτη θα υλοποιηθεί έπειτα από περίπου ένα μήνα, αφού πρώτα εθιστεί στα νέα του καθήκοντα ο παραλαμβάνων κυβερνήτης της κανονιοφόρου.
Νωρίτερα σήμερα, ασφαλείς πληροφορίες από πηγές του Πολεμικού Ναυτικού ανέφεραν ότι το τουρκικό εμπορικό πλοίο «Karmate» που εμβόλισε το ελληνικό πολεμικό πλοίο περίπου 4 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Λέσβου είχε λειτουργήσει σαν να είχε «σημαδέψει» την κανονιοφόρο «Αρματωλός».
Ωστόσο, το νέο ατύχημα με το πολεμικό πλοίο «Αρματωλός» έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά από γεγονότα με μονάδες του στόλου που δείχνουν ότι η επιχειρησιακή ετοιμότητα του Πολεμικού Ναυτικού δεν βρίσκεται στο καλύτερο δυνατό επίπεδο. Ίσως το πιο σοβαρό περιστατικό με πλοίο του στόλου ήταν η προσάραξη της φρεγάτας «Κανάρης» σε νησίδα στην Ψυττάλεια στις 2 Νοεμβρίου του 2017. Από το… σκάλωμα εκείνο στη νησίδα Αταλάντη, λίγα μόλις μίλια από την είσοδο του ναυστάθμου Σαλαμίνας προκλήθηκαν πολύ σοβαρές ζημιές στη φρεγάτα «Κανάρης» οι οποίες δεν έχουν αποκατασταθεί ακόμη. Κι αυτό διότι το κόστος για την αλλαγή του ανθυποβρυχιακού θόλου της φρεγάτας είναι πολύ μεγάλο και τα κονδύλια δεν έχουν ακόμη εξευρεθεί.
Το χρονικό του εμβολισμού της κανονιοφόρου «Αρματωλός» από το τουρκικό εμπορικό «Karmate»
Εις ό,τι αφορά το περιστατικό που σημειώθηκε περίπου στις 4 τα ξημερώματα ανοιχτά της Μυτιλήνης όταν τουρκικό εμπορικό πλοίο εμβόλισε τον «Αρματωλό», πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό αναφέρουν ότι ο πλωτάρχης κυβερνήτης της κανονιοφόρου είχε συμπληρώσει έναν χρόνο ως επικεφαλής του πληρώματος και άρα επρόκειτο ούτως ή άλλως να αντικατασταθεί. Προφανώς η αλλαγή κυβερνήτη επιταχύνθηκε μετά τον εμβολισμό του «Αρματωλού» από το τουρκικό εμπορικό «Karmate».
Είναι άγνωστο αν πρόκειται για γκάφα των Τούρκων που βρίσκονταν στη γέφυρα του εμπορικού ή αν το τουρκικό εμπορικό πλοίο Karmate έβαλε στο στόχαστρο το ελληνικό πολεμικό πλοίο. Το περιστατικό σημειώθηκε 4 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Μυτιλήνης με το τουρκικό πλοίο των 2.000 τόνων να προσεγγίζει το ελληνικό πολεμικό πλοίο από πίσω και αριστερα και με τη δεξιά του πλευρά να πέφτει πάνω στην κανονιοφόρο του ΠΝ.
Ευτυχώς από το περιστατικό δεν σημειώθηκε κάποιος τραυματισμός ή «σοβαρές ζημιές», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού.
Παρόμοιο περιστατικό είχε σημειωθεί στις 17 Ιανουαρίου όταν τότε σκάφος της τουκρικής ακτοφυλακής είχε ακουμπήσει την κανονιοφόρο «Νικηφόρος».
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΓΕΝ «μετά το συμβάν το εμπορικό πλοίο αύξησε ταχύτητα και απομακρύνθηκε, κινούμενο προς τις πλησιέστερες ακτές της Τουρκίας, χωρίς να απαντήσει στις κλήσεις ασυρμάτου της κανονιοφόρου ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ».
Την υπόθεση συντονίζει από τις πέντε το πρωί ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος, ο οποίος έχει ενημερώσει τον πρωθυπουργό, τον υπουργό Εξωτερικών και την αξιωματική αντιπολίτευση ενώ έχουν γίνει όλα τα προβλεπόμενα για την απόδοση ποινικών και αστικών κυρώσεων βάση του διεθνούς ναυτικού δικαίου.
Η ανακοίνωση του ΓΕΝ έχει ως εξής:
Από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού ανακοινώνεται ότι πρώτες πρωινές ώρες Παρασκευής 04 Μαΐου 2018, εμπορικό πλοίο ΚΑRΜΑΤΕ, σημαίας Τουρκίας, προσέγγισε και επακούμβησε με την κανονιοφόρο ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ, στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά ν. Λέσβου, εντός Εθνικής Χωρικής Θάλασσας, παραβιάζοντας το Διεθνή Κανονισμό Αποφυγής Σύγκρουσης στη Θάλασσα (ΔΚΑΣ), καθώς το εμπορικό πλοίο ήταν καταφθάνον.
Δεν υπήρξαν τραυματίες ή σοβαρές ζημιές. Δεν υπήρξε μόλυνση του περιβάλλοντος.
Μετά το συμβάν το εμπορικό πλοίο αύξησε ταχύτητα και απομακρύνθηκε, κινούμενο προς τις πλησιέστερες ακτές της Τουρκίας, χωρίς να απαντήσει στις κλήσεις ασυρμάτου της κανονιοφόρου ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ.
Του συμβάντος έχουν επιληφθεί οι αρμόδιες Λιμενικές Αρχές.
Το συμβάν έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια προγραμματισμένης περιπολίας της κανονιοφόρου ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ στο πλαίσιο συμμετοχής στη Συμμαχική επιχείρηση “AEGEAN ACTIVITY”, για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών στο Αιγαίο Πέλαγος. Έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες Νατοϊκές Αρχές
Η κανονιοφόρος ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ συνεχίζει την αποστολή.
Το χρονικό της υπόθεσης
Σύμφωνα με πληροφορίες, το τουρκικό εμπορικό πλοίο «Karmate», που έπλεε 4,5 μίλια νοτιοανατολικά της Μυτιλήνης, αγνόησε τα σήματα από την ελληνική κανονιοφόρο «Αρματωλός» και ακούμπησε το ελληνικό πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού.
Όπως ενημέρωσε ο κυβερνήτης της κανονιοφόρου, δεν υπήρξαν σοβαρές ζημιές στο πλοίο.
Το περιστατικό έγινε στις 04:10 τα ξημερώματα. Παρά τα ηχητικά και οπτικά σήματα από το ελληνικό πολεμικό πλοίο, ο Τούρκος καπετάνιος συνέχισε τη ρότα του και τελικά κατά παράβαση κάθε κανόνα έπεσε πάνω στην κανονιοφόρο «Αρματωλός».
Αμέσως μετά το περιστατικό, το τουρκικό εμπορικό πλοίο ανέπτυξε ταχύτητα και κατευθύνθηκε προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα.
Παρά τις προσπάθειες του Έλληνα κυβερνήτη της κανονιοφόρου να επικοινωνήσει με το τουρκικό σκάφος, δεν υπήρξε καμία απάντηση, παρά το γεγονός ότι όφειλε να συμμορφωθεί με το Δίκαιο της Θάλασσας.
Ο Τούρκος καπετάνιος έβαλε πλώρη προς Τουρκία και μέχρι νωρίς το πρωί της Παρασκευής δεν είχε πιάσει λιμάνι, παραμένοντας στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά από τα τουρκικά παράλια.
Το περιστατικό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα απλό ναυτικό ατύχημα, ωστόσο, οι κινήσεις του Τούρκου καπετάνιου και η απόφασή του να φύγει από την περιοχή αμέσως μετά το συμβάν, το καθιστούν ύποπτο και εξαιρετικά σοβαρό.
Τα «καυτά» ερωτήματα…
- Αν επρόκειτο για ένα απλό ναυτικό επεισόδιο, που θα μπορούσε να λήξει μέσα σε λίγη ώρα, γιατί ο Τούρκος καπετάνιος αποφάσισε να εξαφανιστεί από την περιοχή και να κινηθεί προς Τουρκία;
- Πρόκειται για απειρία του καπετάνιου; Για λάθος χειρισμό;
- Μήπως οι Τούρκοι ήθελαν όντως να εμβολίσουν το ελληνικό πολεμικό, προκαλώντας αναταραχή στο Αιγαίο;
- Μήπως το τουρκικό πλοίο κουβαλούσε κάποιο παράνομο φορτίο και ο καπετάνιος ήθελε να αποφύγει τον έλεγχο;
- Μήπως κινήθηκε προς τα τουρκικά ύδατα αναζητώντας «προστασία» από τουρκικά πολεμικά;
Τι σχεδιάζουν οι Τούρκοι;
Τόσο η συμπεριφορά του πληρώματος του τουρκικού σκάφους πριν τη σύγκρουση, όσο και οι κινήσεις μετά τη σύγκρουση, είναι τουλάχιστον «περίεργες», «ύποπτες» και φυσικά επικίνδυνες.
Όλα αυτά ενισχύουν την άποψη ότι μπορεί το περιστατικό να ήταν προσχεδιασμένο και με συγκεκριμένη στόχευση.
Κατ’ αρχάς, το τουρκικό εμπορικό πλοίο είχε κατεύθυνση, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες με στόχο την κανονιοφόρο του Πολεμικού Ναυτικού και ο καπετάνιος του δεν έπραξε απολύτως τίποτα προκειμένου να αποφύγει την σύγκρουση παρά τις κλήσεις που δέχθηκε μέσω ασυρμάτου από τον κυβερνήτη και το πλήρωμα της κανονιοφόρου.
Τα χειρότερα αποφεύχθηκαν λόγω των άμεσων χειρισμών αποφυγής σύγκρουσης από το πλήρωμα του ελληνικού πολεμικού.
Το πιο σημαντικό στοιχείο που ενισχύει την άποψη ότι πρόκειται για στημένο συμβάν με στόχο της πρόκληση θερμού επεισοδίου, είναι πως η Τουρκία στο Αιγαίο αυτή τη στιγμή έχει μεγάλες ναυτικές δυνάμεις για την διεξαγωγή ασκήσεων, με μεγαλύτερη αυτή απέναντι από την Χίο, την αποβατική άσκηση «Efes».
Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι υπήρξε άμεση κινητοποίηση από την πλευρά του τουρκικού Ναυτικού με πολεμικά πλοία να είναι έτοιμα να επέμβουν, αν χρειαζόταν… Τι σημαίνει αυτό; Πώς οι Τούρκοι, ενδεχομένως να… τσέκαραν για μια ακόμη φορά τις αντιδράσεις μας και τα αντανακλαστικά μας
Αν το πλήρωμα της κανονιοφόρου «Αρματωλός» δεν αντιδρούσε με ψυχραιμία, ενδεχομένως το πρωί της Πρασκευής (04/05) να έβρισκε ελληνικά και τουρκικά πολεμικά πλοία αντιμέτωπα στο ανατολικό Αιγαίο… και οι εξελίξεις θα ήταν δραματικές!
Τι αναφέρει η ανακοίνωση του ΓΕΝ για το επεισόδιο
«Από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού ανακοινώνεται ότι πρώτες πρωινές ώρες Παρασκευής 04 Μαΐου 2018, εμπορικό πλοίο ΚΑRΜΑΤΕ, σημαίας Τουρκίας, προσέγγισε και επακούμβησε με την κανονιοφόρο ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ, στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά ν. Μυτιλήνης, Εντός Εθνικής Χωρικής Θάλασσας, παραβιάζοντας το Διεθνή Κανονισμό Αποφυγής Σύγκρουσης στη Θάλασσα (ΔΚΑΣ), καθώς το εμπορικό πλοίο ήταν καταφθάνων.
Δεν υπήρξαν τραυματίες ή σοβαρές ζημιές. Δεν υπήρξε μόλυνση του περιβάλλοντος.
Μετά το συμβάν το εμπορικό πλοίο αύξησε ταχύτητα και απομακρύνθηκε, κινούμενο προς τις πλησιέστερες ακτές της Τουρκίας, χωρίς να απαντήσει στις κλήσεις ασυρμάτου της κανονιοφόρου ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ.
Του συμβάντος έχουν επιληφθεί οι αρμόδιες Λιμενικές Αρχές.
Το συμβάν έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια προγραμματισμένης περιπολίας της κανονιοφόρου ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ στο πλαίσιο συμμετοχής στη Συμμαχική επιχείρηση “AEGEAN ACTIVITY”, για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών στο Αιγαίο Πέλαγος. Έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες Νατοϊκές Αρχές
Η κανονιοφόρος ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ συνεχίζει την αποστολή.»
Προς αντικατάσταση ο κυβερνήτης της κανονιοφόρου «Αρματωλός»
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες από το militaire.gr, αναμένεται να αντικατασταθεί ο κυβερνήτης της κανονιοφόρου «Αρματωλός», με σήμα του ΓΕΝ.
Όπως αναφέρει η ίδια πηγή, ο κυβερνήτης έτσι κι αλλιώς θα άλλαζε πολύ σύντομα, αφού είχε συμπληρώσει το χρόνο υπηρεσίας του στη σκάφος. Ωστόσο η απόφαση για αντικατάστασή του σύντομα φαίνεται πως κινείται στο κλίμα των «χαμηλών τόνων» που τηρεί και το Μέγαρο Μαξίμου και το ΥΠΕΘΑ για το επεισόδιο ανοιχτά της Μυτιλήνης με το τουρκικό εμπορικό «Karmate».
Η εκδοχή του απλού ναυτικού ατυχήματος είναι αυτή που έχει επικρατήσει απ΄ ότι φαίνεται στις εκτιμήσεις του ΥΠΕΘΑ και του ΓΕΝ.