‘Ήρθαν οι Απόκριες που χορεύουν γριές και νιές’
Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη Κως -16/3/2024-
Ήθη και έθιμα της Κω και αναμνήσεις από τα παλιά καρναβάλια.
Άρχισε το Τριώδιο, για να τελειώσει με τις Απόκριες, ως την Καθαρά Δευτέρα. Πάντα ο Μάρτης δεν θα λείπει από την Σαρακοστή, ούτε ο Φλεβάρης θα λείψει από το Τριώδιο. Όσο για την Τσικνοπέμπτη, αποτελεί σταθερό έθιμο, για τους φίλους της κρεοφαγίας και όχι μόνον.
Ξετυλίγουμε ή ‘ξεστρουφίζουμε’ το Αποκριάτικο γαϊτανάκι των αναμνήσεων μας, για να θυμηθούμε πόσο ζωντανά γιορτάζονταν τα παλιότερα χρόνια, οι Απόκριες και τα καρναβάλια.
Εκεί στα χαμηλόκτιστα, ζεστά σπίτια των φιλόξενων όμορφων χωριών μας, όταν οι καθημερινές αποσπερίδες ξεκινούσαν από το απόγευμα, για να συζητήσουν οι άνδρες για τα μαξούλια τους και οι γυναίκες για να κουτσομπολέψουν τις ζωηρές και τους μπερμπάντηδες του χωριού, ‘νάσου’ και κτυπούσαν την πόρτα οι καμουζέλλες, τα αλαφάκια και οι μουτζουρωμένες με φούμο, δηλαδή καπνιά, μασκαράδες.
Οι κάτοικοι των χωριών, περίμεναν κυρίως τις Απόκριες, για να διασκεδάσουν, να πιουν το κρασάκι, τη ρετσίνα, το ουζάκι ή τη ρακί τους, να μερακλώσουν και να αρχίσουν τα πειράγματα ή τα χωρατά.
Οι πιο τολμηροί, άντρες, ντύνονταν γυναίκες και οι πιο τολμηρές γυναίκες, ντύνονταν άντρες, άλλα μόνο για το καρναβάλι. Άλλωστε ερχόταν και η μεγάλη Σαρακοστή, για αυτό τα γλέντια, τα πανηγύρια και τα τραπεζώματα, μαζί με την πλούσια κρεοφαγία δεν σταματούσαν. Ιδίως την Τσικνοπέμπτη, που τσίκνιζαν τα τσικνιστά κρέατα στη θράκα ή τα καβουρντιστά, συνοδεία καλού κρασιού και ευχάριστης οικογενειακής παρέας.
Έτσι για το κέφι, τις Αποκριές οι άντρες φόραγαν τις μακρόσυρτες, λουλουδάτες φούστες και τις χρωματιστές γυναικείες πουκαμίσες, έβαζαν και στο στήθος τους από ένα ζευγάρι κάλτσες και έκρυβαν τα μουστάκια τους, με μια χάρτινη αυτοσχέδια μουτσούνα, για να μην τους αναγνωρίσουν. Οι γυναίκες πάλι, έβαζαν τα παντελόνια και τα πουκάμισα των ανδρών, μαζί με τις λαστιχένιες μπότες, έριχναν και στο πρόσωπο τους ένα διάφανο καλσόν και άντε να τις γνωρίσουν. Άλλες φορές πάλι, κάλυπταν το πρόσωπο τους με φούμο, δηλαδή τη μαύρη σκόνη της παρασκιάς, από το τζάκι ή με μια αυτοσχέδια χάρτινη μουτσούνα ή μάσκα, για να ξεγελάσουν τους άλλους διασκεδαστές. Γυρνούσαν τις γειτονιές, κτυπώντας κυρίως τα βράδια τις πόρτες, ξαφνιάζοντας τα σπίτια των λεσπέριδων, που εκείνη την ώρα αποσπέριζαν. Μετά την χειμερινή αγρανάπαυση, για τους γεωργό-κτηνοτρόφους και πριν μπουν ξανά στα κτήματα, ένα διάλειμμα και λίγο χουζούρι ήταν αρκετό, για να ξεκουραστούν από τον κάματο της δουλειάς.
Οι νεαρότεροι πάλι, διασκέδαζαν με διαφορετικό αποκριάτικο τρόπο και ντύσιμο. Έβαζαν παρδαλά ρούχα, σκέπαζαν τα πρόσωπα τους με φούμο και μουτσούνες ή με χοντρά τσουβάλια και γυρνούσαν με την Κοκάλα. Αυτή ήταν μια αποστεωμένη κεφαλή γαιδάρου, σκεπασμένη καλά με μάλλινα, πολύχρωμα υφαντά χράμια. Έδεναν στην γα΄ι΄δουρο-κεφαλή, ένα σχοινί και τραβούσαν την κάτω σιαγόνα, όπου είχαν κρεμάσει μια μαντρο-κουδούνα και την ονόμαζαν μασέλα ή κοκάλα. Αυτή την κρατούσαν στερεωμένη σε ένα κοντάρι, σκεπασμένο με μια ριγέ κουρελού. Σε μερικά χωριά, ντύνονταν ανάλογα και παρίσταναν τα υποζύγια. Έτσι μασκαρεμένοι, προκαλούσαν τον γέλωτα και το κέφι στις γειτονιές τους.
Όλοι γίνονταν μια παρέα και μαζί με άλλους τρελούς μασκαράδες, γυρνούσαν τις γειτονιές των χωριών και της πόλης, τρομάζοντας τα παιδιά και τις γριές. Έπιναν και τραγουδούσαν, όπως ‘ήρθαν οι Αποκριές που χορεύουν οι λωλές και ήρθαν οι Αποκριές που τρελαίνουν τις γριές’. Μετά από τόσο θόρυβο και τα επίμονα χτυπήματα, τους άνοιγαν οι νοικοκυρές και κερνούσαν τις ευθύμως παρέες, ούζο ή ρακί, κρασί ή ρετσίνα. Κυρίως όμως τους πρόσφεραν τα νόστιμα κατιμέρια. Αυτά συνήθως τα συναντάμε στα χωριά και ιδιαίτερα στην Αντιμάχεια. Είναι μακρόστενα στριφτά τυροπιτάκια, τα τυροκούλουρα, γεμιστά με μυζήθρα και αφού τα τηγανίσουν, τα μελώνουν με σιρόπι, μέλι και κανέλλα.
Οι μασκαράδες της γειτονιάς, έφευγαν χορτασμένοι από το ποτό και τα πεντανόστιμα κατιμέρια. Μεθυσμένοι και γεμάτοι κέφι, τριγυρνούσαν χορεύοντας στους δρόμους και στις γειτονιές, παίζοντας αλευροπόλεμο και ρίχνοντας αλεύρι, στους περαστικούς. Όμορφες διασκεδαστικές εικόνες, που τις ζήσαμε και αργότερα μεταφέρθηκαν στα χορευτικά κέντρα της Κω.
Τότε που τα μπουζούκια και οι μουσικό-ταβέρνες ήταν στο απόγειο τους, όλοι και όλες περιμέναμε για να κλείσουμε τραπέζι, να πάμε τις Απόκριες και να χορέψουμε μέχρι τελικής πτώσεως. Φυσικά να δούμε και τους μασκαράδες, τις καμουζέλλες και όλους τους μεταμφιεσμένους, να περνάνε από όλα τα χορευτικά κέντρα και εμείς να προσπαθούμε να λύσουμε το γρίφο, για το ποιος μας χαμογελούσε σαρκαστικά, ποιος μας έλεγε πειρακτικά, πιπεράτα αστεία ή ποιος τους κορόιδευε όλους.
Στις μέρες μας, όπως όλα ξεθώριασαν, ατόνησαν και τα ήθη και έθιμα των Απόκρεω, που κρατούσαν μέχρι και την καθαρά Δευτέρα, όπου το έθιμο του αετού γέμιζε τον ουρανό ή το γαϊτανάκι του καρναβαλιού, με τις πολύχρωμες κορδέλες, γυρνούσε στην κεντρική Πλατεία.
Τελευταία μόνο τα παιδάκια ντύνονται και μεταμφιέζονται τις τελευταίες Κυριακές της Αποκριάς, είτε στα Σχολεία τους είτε στα σπίτια τους. Επίσης οι διάφοροι Πολιτιστικοί Σύλλογοι, ιδίως στα χωριά, προσπαθούν να κρατήσουν το έθιμο του καρναβαλιού και των μασκαράδων όσο μπορούν ζωντανό. Μετά το τέλος της Αποκριάς την καθαρά Δευτέρα, ξεχύνονταν όλοι στην εξοχή. Άλλοι διάλεγαν βουνό, άλλοι θάλασσα. Άπλωναν το υφαντό τραπεζομάντιλο, κάτω από τα πλατύφυλλα δέντρα, όπως τον αειθαλή αβράμυθα και μαζεύονταν όλοι συγγενείς, φίλοι αλλά και γνωστοί, γύρω από το υπαίθριο τραπέζωμα.
Τα νηστίσιμα φαγητά, είχαν την τιμητική τους. Πρωταγωνιστές οι ελιές, πράσινες, τσακιστές ή μαύρες, χαμάδες. Ο χαλβάς, τα θαλασσινά, το τουρσί, τα νερόβραστα χόρτα, η κάπαρη, όλα χωρίς λάδι, ακολουθούσαν τα φρούτα εποχής, όπως μήλα και πορτοκάλια. Επίσης κατανάλωναν νερόβραστα όσπρια, μαζί με την ταραμοσαλάτα ή τη σκορδαλιά. Έτρωγαν ακόμη και κοπανισμένα αβραμύθια και Καλύμνικα, λουμπουνάρια βραστά. Στο τέλος γλυκαίνονταν με την λευκή, σπιτική μαγειριά, φτιαγμένη από αλεύρι νισεστέ και πασπαλισμένη με κανέλλα και τριμμένα καρύδια ή αμύγδαλα. ‘Η φτώχεια, αλλά και η νηστεία, θέλουν την καλοπέραση τους.’ Λέει ο θυμόσοφος λαός μας.
Καλές Απόκριες και Ευλογημένη η Καθαρά Δευτέρα.
Ξανθίππη Αγρέλλη
Καλημέρα σας κ.Ξανθιππη.Το Τριώδιο είναι εκκλησιαστικό βιβλίο και με το άνοιγμά του «σημαίνει» την έναρξη της χρονικής περιόδου προετοιμασίας, πνευματικής και σωματικής,για το Άγιο Πάσχα.Κλείνει Μ.Σάββατο.Λανθασμένα συνδέεται με τις καρναβαλικες εκδηλώσεις και θεωρείται ότι κλείνει σήμερα, στην κορύφωσή τους.
Καλή Σαρακοστή να έχουμε.
Ο αβραμυθας δεν είναι αειθαλές Δένδρο.
«Ἀποτάσσομαί σοι Σατανᾶ, καί πάσῃ τῇ πομπῇ σου». Ποιά είναι αυτή η πομπή;
https://www.youtube.com/watch?v=wG5U_hcCoEI
Από τη μια, ουρλιάζουμε με σοβαροφανεια και στομφο για τις νεοταξικές εβραιομασονικές παρεμβασεις στην τελεια χριστιανικη οικογενεια και ζωη μας (αλλοι δυο παραδοσιακοι ελληναραδες βιαζαν 6 και 9 χρονων κοριτσια), και απο την αλλη πλεκομε λαμεντα για ειδωλολατρικά και βακχικα εθιμα που προωθούν την καλοπεραση, τη διασκεδαση, το μεθυσι, τη χυδαιοτητα (εχετε δει τα παραδοσιακα καρναβαλικα συμβολα σε περιοχες της ελλαδας;) τα διονυσιακά… (ταιριαζουν πολλες λεξεις εδω), το σεξ, τα σοδομα και τα γομμορα, τη χαλαρωση των ηθων, το μακαβριο (ασεβεις και σοκαριστικες ‘κολαλες’), τον παγανισμο κλπ.
Βεβαια, επειδη αποτελουν μερος της παραδοσης (ή οπως ξεκαρδιστικα τονίστηκε ‘ άλλα μόνο για το καρναβάλι’), αγνοουμε πολυ βολικα την ιστορία τους και ο,τι αντιχριστιανικο συνδεεται με αυτα, τα δεχομαστε με ανοιχτές αγκαλες και τα κλαιμε οταν αρχιζουν να ξεφτιζουν.
Το ακομα πιο αστειο ειναι η γενικοτερη υποκρισια στην επιλογη και απορριψη αντιχριστιανικων εθιμων/θεσμων αναλογα με προσωπικες προτιμησεις, και οχι με τα αυστηρα σκληροπυρηνικα χριστιανικα κριτιρια.
Χρονια πολλα μασκαραδες.