Αφιέρωμα στους παλιούς ποδηλατάδες της Κω | Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη

6
1462
Ψαλίδι / Άγ. Γαβριήλ / Εξοχή, Κως

Όπως σας υποσχέθηκα αγαπητοί αναγνώστες, θα αφιερώσω δυο λόγια στους παλιούς και αξέχαστους ποδηλατάδες του νησιού μας .

Το Φθινοπωρινό,  Κυριακάτικο ηλιόλουστο  απόγευμα, με καλούσε για μια ξεχωριστή βόλτα με το ποδήλατο. Περνώντας τους φροντισμένους ποδηλατόδρομους, που όσο μπορούν κάνουν ευκολότερη την διέλευση των ποδηλάτων (αν βέβαια δεν μπερδεύονται πεζοί και μηχανάκια) στο δρόμο τους, σταμάτησα για να θυμηθώ τους πρώτους παλιούς ποδηλατάδες της Κω.

Εκεί στην Ακτή Κουντουριώτη, απέναντι από την παλιά πιάτσα των Ταξί και  δίπλα στο παράρτημα κρασιών του Οινοποιείου της Κω, υπήρχε το πρώτο μαγαζί εμπορίας και αργότερα ενοικιάσεως ποδηλάτων των αδελφών Νίκου και Κώστα Χατζηπαναγιώτη.   Υπήρχε άλλο ένα κάτω από το Τζαμί, στην Πλατεία Ελευθερίας  που το είχαν οι ίδιοι .

Ήταν από τους πρωτοπόρους στο είδος που εισήγαγαν τα φημισμένα  Ιταλικά LEGNIANO και  BIANGHI,  ανδρικά με διπλό τούμπα και γυναικεία, πολύ ανθεκτικά ποδήλατα,  που ίσως ακόμα να βρίσκονται κάπου στην αποθήκη μας.

Ύστερα με την τουριστική ανάπτυξη της   Κω, εξαπλώθηκε όχι μόνο η εμπορία, αλλά και η ενοικίαση, καθώς και η εκπαίδευση του ποδηλάτου.

Όταν την δεκαετία του 60- 70, επρόκειτο να αγοράσεις ποδήλατο, έπρεπε ενώπιον εκπροσώπου της Τροχαίας,  να κανείς μερικά ‘οχτάρια’ στην Πλατεία του Ξενοδοχείου ‘Κως’, κάτι ανάλογο με τις σημερινές εξετάσεις των μηχανακιών. Ύστερα σου παραχωρούσε η Τροχαία, την  άδεια και τον αριθμό κυκλοφορίας ποδηλάτου.

Θυμάμαι τους δρόμους που είχαν ποδηλατάδικα,  όπου κυρίως οι Αθηναίοι, οι πρώτοι εσωτερικοί τουρίστες, μάθαιναν  να διαφεντεύουν και να ισορροπούν  το δίτροχο ποδήλατο. Με  μια θρυλική  Δραχμή, την μια ώρα, ο εκπαιδευτής ποδηλάτων, βοηθούσε τον εκπαιδευόμενο, να χρησιμοποιεί το ποδήλατο σωστά και με  ασφάλεια. Ύστερα  από ένα δυο μαθήματα και άλλο ένα Δίφραγκο, για ενοικίαση με την ώρα, ο εγχώριος και αργότερα ο  ξένος τουρίστας, απολάμβανε τις μοναδικές ομορφιές της Κω.

Συνήθως η βόλτα του τουρίστα, άρχιζε από το ιστορικό Ασκληπιείο και  κατέληγε ως την αμμουδερή παραλία του Φάρου ή  την πιο μακρινή του Αγίου Φωκά, αλλά  και γιατί όχι στο Τιγκάκι και στο Μαρμάρι, στις πιο μαγευτικές παραλίες, για δροσερό μπάνιο και ατέλειωτη ηλιοθεραπεία στην ζαχαρένια άμμο.

Ο ποδηλάτης περνούσε από πανέμορφες γειτονίες, με τα χαμηλά φιλόξενα σπίτια (πριν οι μονοκατοικίες γίνουν πολυκατοικίες), με τις ανθισμένες αυλές,   φορτωμένες με λουλουδιασμένες γλάστρες, να τις σκιάζουν οι κληματαριές και το αγιόκλημα να ευωδιάζει. Τα ήρεμα θερινά έναστρα βραδάκια, το νυχτολούλουδο  συναγωνίζονταν το γιασεμί, στα πιο  μεθυστικά αρώματα. Οι ζεστές νυχτερινές αποσπερίδες στις γειτονιές, κατέληγαν σε ολονύκτιο ύπνο στις βεράντες, στα μπαλκόνια και στις αυλές. Με μοναδικό ‘σεκιουριτά’ και προστάτη, την εμπιστοσύνη μεταξύ των αγνών και τόσο φιλικών γειτόνων.

Στην οδό Κανάρη, συναντάμε  τον πρώτο ενοικιαστή αλλά και επισκευαστή ποδηλάτων, τον αξέχαστο Δημήτρη τον Χατζηχριστοφή, που αργότερα παρέλαβε το κατάστημα του ο γαμπρός του ο Λευτέρης  ο Λούκαινας.

Είχαμε τον Πενταφούντη στην πάροδο Κανάρη, που μαζί με ποδήλατα, επεκτάθηκε και σε επιχειρήσεις με μηχανάκια και   Ιταλικές βέσπες.

Πιο κάτω άνοιξαν  ποδηλατάδικο και οι αδέλφι Σταμόγλου, η οικογένεια των οποίων συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία στα ποδήλατα και στα μηχανάκια, από την Κανάρη μέχρι την οδό προς στο Ασκληπιείο, αλλά και στην οδό Μακρυγιάννη.

Στην οδό Αβέρωφ, οι   αδελφοί Παζίνα  πήραν το ποδηλατάδικο από τον πατέρα τους  και το κράτησαν σαν εκπαιδευτές,  ενοικιαστές, αλλά και επισκευαστές δικύκλων.

Επίσης ο αξέχαστος ο Γιάννης  Λαουμζής, ξεκίνησε με ένα ποδηλατάδικο που το κράτησε για αρκετά χρόνια, μέχρι που αργότερα το μετέτρεψε σε τουριστικό μαγαζί. Στον ίδιο δρόμο,  τα αδέλφια Κουβά,   διέθεταν ποδηλατάδικο καθώς και ο Ολυμπίτης στην πάροδο της  Κανάρη, νοίκιαζε ποδήλατα  και εκπαίδευε  ποδηλάτες.

Στην οδό Μητροπόλεως ο Βασίλης  ο Πης και  στην Βενιζέλου  ο Σουρασής, νοίκιαζαν και επισκεύαζαν ποδήλατα, τον παλιό καλό καιρό του ποδηλάτου.

Ο Σερνικός άφησε την επιτυχημένη επιχείρηση ποδηλάτων και μηχανακιών, στους υιούς του που βρίσκεται σήμερα στην περιοχή στο Πλατάνι τη Κω.

Φυσικά τα Ξενοδοχεία σχεδόν όλα, σήμερα διαθέτουν ποδήλατα και μηχανάκια προς ενοικίαση, στον προαύλιο χώρο τους,  για καλλίτερη εξυπηρέτηση των πελατών τους.

Σε όλη την Κω, κυκλοφορούσαν τα συμπαθέστατα ποδήλατα που τότε ξεχώριζαν σε ανδρικά μαύρα, με μονό ή  διπλό  τούμπο και σιδερένια  σκάρα πίσω για μικρότερο επιβάτη.

Σε γυναικεία με συρμάτινο καλαθάκι και σε διπλά με διπλούς τροχούς, ένα τιμόνι και διπλή σέλλα.  Φυσικά υπήρχαν και τα παιδικά, πότε με τρεις τροχούς και πότε με δυο βοηθητικούς ή και  μικρά  σκέτα με  δυο τροχούς.

Η Κως άφησε εποχή  με το ποδήλατο,  στην  τουριστική της εξέλιξη. Το επίπεδο του εδάφους της, πλην  δυο ανηφόρων  από το λιμάνι ως την Πλατεία Ελευθερίας  και από το λιμάνι ως την οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου, ευνοούσε την ευρέως διαδεδομένη χρήση του ποδηλάτου. Από μικρά ξένοιαστα παιδιά, μαθαίναμε την χρήση του ποδηλάτου και με αυτό πηγαίναμε στα  Σχολεία και στα Φροντιστήρια. Στο  παλιό Ιστορικό, Ιπποκράτειο Γυμνάσιο- Λύκειο,   ήταν πλημμυρισμένο,  η  αυλή  και το πεζοδρόμιο του, από κάθε λογής ποδήλατα μαθητών και μαθητριών.

Αξέχαστες θα  μείνουν οι ταινίες που γυρίστηκαν στο νησί του ποδηλάτου, στην Κω, η μια με πρωταγωνιστή τον Κώστα Βουτσά  και η άλλη με την Τζένη Καρέζη, να απολαμβάνουν δίπλα στο Ενετικό Κάστρο, την ομορφιά της Γέφυρας και της Λεωφόρου Φοινίκων. Μέσα σε αυτά τα ασπρόμαυρα φιλμ, βρίσκεται το μεγαλείο  του νησιού μας και η όμορφες αγνές  εποχές,  που αμέριμνα απολάμβαναν τουρίστες και ντόπιοι.

Δικαίως λοιπόν  έγιναν οι ποδηλατόδρομοι, που εξυπηρετούν δεκάδες ποδηλάτες, ντόπιους και ξένους.  Γιατί το ποδήλατο εκτός από την απολαυστική βόλτα που προσφέρει, κάνει και    ασύγκριτα ωφέλιμη γυμναστική, κάτι που δεν μας το προσφέρει το αυτοκίνητο.

Παράλληλα  εκτός από οικονομικό, το ποδήλατο είναι πολύ  φιλικό προς το περιβάλλον αφού δεν χρειάζεται να  το ρυπαίνει με καύσιμα. Το μόνο καύσιμο που καίει, είναι το παραπανίσιο βάρος που χάνει ο ποδηλάτης, αφού το κινεί με την δική του ενέργεια. Ας μην ‘κάνουμε λοιπον τη ζωή μας ποδήλατο’ με την εξάρτηση μας από την  ευκολία του αυτοκινήτου και ας στραφούμε σε ό,τι ποιο υγιεινό υπάρχει.  Το  ποδήλατο που τόσο απλόχερα μπορούμε να απολαύσουμε, στην βολική ρυμοτομία του πανέμορφου νησιού μας. Ακόμη καλλίτερα, να το κάνουμε σημείο αναφοράς και επιλογής στους τουρίστες, μια και διαθέτουμε ένα καλό δίχτυο  ποδηλατόδρομων, κάτι που άλλα μέρη το στερούνται. Πρέπει να τονίσουμε,  ότι ο φοβερός σεισμός του Ιουλίου του 2017, κατέστρεψε την ομαλή  ροη μερικών ποδηλατοδρόμων και δυσκόλεψε πολύ  τους ποδηλάτες

 

Ξανθίππη Αγρέλλη    (24/11/2021)

 

 

 

 

6 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πολύ ωραία! Όμως Το νησί των ποδηλάτων σταμάτησε να γίνεται καλύτερο σ’αυτον τον τομέα. Υπάρχουν σχέδια για ποδηλατόδρομους μελλοντικούς; Πως θα καταφέρουμε την επιμήκυνση της σεσον, ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο για μας;; Δεν θα έπρεπε κάθε χρόνο να προστίθενται κάποια επιπλέον μέτρα ποδηλατόδρομου στο ήδη υπάρχον δίκτυο; Για πόσο αυτό το νησί των ποδηλάτων θα διατηρεί αυτόν τον τίτλο;

    • Δηλαδή το χεις σίγουρα ότι θα επιμηκύνουν οι ποδηλατόδρομοι την σαιζόν;

      Αυτή είναι η απάντηση των υπευθύνων του νησιού στην γενιά των 700 ευρώ;άντε αντί για 700 ευρώ x 6 μήνες η καμαριέρα να πάρει άλλο ένα εφτακοσάρι…αυτό θα την σώσει;Μ αυτό θα επιζήσει,Μ αυτό θα πληρώσει θέρμανση,φόρους, βιοπορισμό,να σπουδάσει παιδιά;έχεις πάει να ψωνίσεις φέτος; Όταν έπρεπε η Κως να έχει παραπάνω σαιζόν ,το κλώτσησε..έδιωξε τα σχολεία,τους ετεροδημότες,τους ξένους υπηκόους ου ζούσαν εδώ.. ξέρεις απ τους500 Ευρωπαίους συμπολίτες ναςποδοι έμειναν εδώ και γιατί;έφυγαν με τα παιδιά τους και αντικαταστάθηκαν από ποιους;η ζωντανή διαφήμιση της Κω .άστοχες πολιτικές συμφερόντων που ακολουθεί και ο σημερινός δήμος μετά φόβου και … πάθους.. άντε καλά ξυπνητήρια.

    • Σπάμε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο,αλλά δεν βλέπεις ευτυχία.. χρεωμένοι κάτοικοι,άδεια μαγαζια που συντηρούν οι προσφορές.δεν υπάρχει άδειο διαμέρισμα για ενοίκιο,λόγω Hot Spot,αλλά όλα άδεια έξω για 6 μήνες,πας Καρδάμαινα βόλτα, λιμάνι, κάστρο με καιρό που αν βάλεις ειδήσεις ζηλεύει όλη η Ευρώπη και δεν κυκλοφορεί σκύλος.Δηλαδη αυτά που σου ανακοινώνει η Fraport,έχουν αντίκρισμα στην κοινωνική οικονομία; Από πού γράφεις;η μήπως ανήκεις στο επιχειρηματικό κόσμο;η Κως βολεύτηκε με τα εγκλήματα..ακόμα και Αλβανό που πήγε φαντάρος για να βγάλει ελληνικά χαρτιά, ονειρεύεται να φύγει έξω.. Γιατί;;;;

      • Δεν ξέρω τι είναι αυτά που λες. Και δεν προτείνεις τίποτα. Εγώ αυτό που λέω είναι να ισχυροποιηθεί το Brand name της Κω. Ειναι ένα θέμα μαρκετινγ. Αυτό το μάρκετινγ θα σε θρέψει. Όλα τα άλλα τα ακουω βερεσέ… Αν όπως λες πιάσαμε πάτο… τι θα κάνεις; Θα κλαίς στο καφενείο;

        • Φυσικά δεν ξέρεις τι λέω,αφού έχεις παρωπίδες και μαύρα μεσάνυχτα.

          Η φτωχοποίηση του ντόπιου παραγωγικού εργατικού δυναμικού,η καταστροφή των μικρο-επιχειρήσεων,η ερημοποίηση μη κεντρικών περοχών,πλατειών,συνοικιών,έχουν ονοματεπώνυμο.
          Αν δεν έχεις φωτογραφίες ή βίντεο των ’90ς,00ς απ την πόλη της Κω και της Καρδάμαινας ,υπάρχουν πολλά αρχεία,έχω και εγώ και η Δημοτική Τηλεόραση και κάποιοι φωτογράφοι ιδιώτες.Πάρτα και σύγκρινε τα.
          Τα υπόλοιπα είναι συζήτηση για…. μπακαλιάρους καφενείου.
          Ποια η διαφορά της πόλης σήμερα Κυριακή 28/11 με πέρσι την ίδια μέρα που είχαμε καραντίνα?
          Μήπως έπηζαν από κόσμο τα καφέ?τα μπαρ?η κίνηση?
          Ας φτιάξουν και άλλους που να τέμνουν τους τωρινούς,να μικρύνουν και άλλο τους υπάρχοντες δρόμους,να κάνουν γέφυρες,διόρωφους ποδηλατόδρομους,έτσι άδειους θα τους βλέπεις όταν το μόνο brand name που λειτουργεί και ‘απομένει’ είναι ο…βιολογικός.

  2. Λέτε ότι δικαίως έγιναν οι ποδηλατόδρομοι..μήπως έχετε να μας παραθέσετε στοιχεία από άλλα νησιά του Αιγαίου

    στους δρόμους των οποίων δεν κυριαρχεί το ποδήλατο και ο κάτοικος ..δυστυχεί?Στην Μύκονο,Πάρο,Νάξο,Αντίπαρο,Σύμη,Κάλυμνο,κ.λ.π. αν πάτε μια βόλτα τέτοια ώρα ,θα δείτε να κυκλοφορούν κάποιοι άνθρωποι στο Λιμάνι,όχι για διασκέδαση,απλά για μια βόλτα.Μήπως η ‘κουλτούρα’ του Νησιού μας διαφέρει ,μήπως ο προσανατολισμός/φιλοσοφία σε κάποια θέματα είναι διαφορετικός?
    Μήπως η χρήση του ποδηλάτου διαφέρει ανάλογα την χρονική περίοδο ανά την ημέρα?
    Μπορεί να πάει με ποδήλατο τον Αύγουστο στην δουλελά του στο 5άστερο ο ρεσεψιονίστ?
    Μπορεί να επιστρέψει απ το Τιγκάκι τα χαράματα ο Σέφ?
    Μπορεί το Γραφείο τελετών να πάει την κασόνα με ποδήλατα?
    Ο δικηγόρος στο δικαστήρια?Ο σεκιουριτάς με την φόρμα?ο αστυνόμος στην δουλεά του?
    Θυμάμαι στις γειτονιές οι ταχυδρόμοι πήγαιναν με ποδήλατα τα γράμματα,τις κλήσεις κ.ά.,όμως η ζωή ,οι συνήθειες,οι ανάγκες σε συνδυασμό με την διαχείρηση του χρόνου άλλαξαν.
    Για την ομαλή αλληλεπίδραση όλων των μέσων μεταφοράς πρέπει οι χρήστες να ακολουθούν τους κανόνες του Κ.Ο.Κ.και να δω απ το νλεο έτος αν θα συμμορθωθούν και οι ποδηλάτες.

Γράψτε απάντηση στο Ψευδώνυμο. Ακύρωση απάντησης