Τα χοιροσφάγια ένα έθιμο του Νοέμβρη παρεξηγημένο και βάρβαρο για την εποχή μας (Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη)

33
3017
Ψαλίδι / Άγ. Γαβριήλ / Εξοχή, Κως

Τα χοιροσφάγια ένα έθιμο του Νοέμβρη

παρεξηγημένο και βάρβαρο για την εποχή μας.

 

(Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη)  4/11/2021

 

Το παλιό έθιμο για τα χοιροσφάγια, όπως τα έζησα Πόσοι τα θυμούνται σήμερα; Ξεφυλλίζω τις πλούσιες και γεμάτες αρχοντιά, παραδοσιακές σελίδες του νησιού μας. Σταματάω στο παμπάλαιο έθιμο, για τα χοιροσφάγια. Πολλά γράφτηκαν και σχολιάστηκαν, σχετικά με αυτό το έθιμο. Αυτό το έθιμο σήμερα θεωρείται βάρβαρο, όπως και οι ταυρομαχίες. Παρόλα αυτά είναι ένα έθιμο, που λέγεται πως  στην Τουρκοκρατία το κρατούσαν μυστικό, αφού οι Μωαμεθανοί δεν καταναλώνουν χοιρινό κρέας. Ωστόσο κατάφερε να επιβιώσει και στο νησί μας, μέσα από εκατοντάδες δύσκολα χρόνια, έχοντας τις ρίζες του στον παλιό παραδοσιακό τρόπο ζωής.

Αναπολώ εκείνες τις Φθινοπωρινές μέρες, τις γεμάτες θόρυβο, κίνηση και ζωντάνια, των κατοίκων του χωριού μας.

Πριν το αδειάσει η άκαρδη, η μετανάστευση.

Τις ήπιες  μέρες  κυρίως του Νοέμβρη,  πριν ή  μετά  το μάζεμα της ευλογημένης ελιάς, οι γεωργοί και οι κτηνοτρόφοι από το Ασφενδιού έως την  Καρδάμαινα και την Αντιμάχεια και από την Κέφαλο έως και το Πυλί, ετοιμάζονταν για τα χοιροσφάγια. Είχαν  τελειώσει πια  και τα Πουζουνίκια, δηλ τα τελευταία μαζέματα της καλοκαιρινής συγκομιδής.                           Έτσι  ετοιμάζονταν οι οικογένειες,  μαζί με όλο το χωριό, για τα παραδοσιακά χοιροσφάγια. Οι νοικοκυραίοι  έπρεπε να τα φροντίσουν όλα, μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια.

Τα χοιροσφάγια, αποτελούσαν σημαντικό κοινωνικό γεγονός, όχι μόνο για όλη την οικογένεια, αλλά και για όλο τον γύρω κόσμο. Αυτό  το έθιμο, αφορούσε τους συγγενείς, τους φίλους, όλη την γειτονιά, ακόμη και όλο το χωριό. Ο νοικοκύρης κάθε σπιτιού, είχε φροντίσει από το Μαρτάπριλο, να πάρει ένα μικρό γουρουνάκι και να το μεγαλώσει, σε ένα ιδιαίτερο χώρο τον χοιρόλακκο ή την χοιρόβουα, ένα λάκκο συνήθως γεμάτο με λάσπη, για τα λασπόλουτρα του ζώου. Συνήθως έτρεφαν το ζώο με ένα μείγμα  τροφής την μαχτή, δηλ τα πίτουρα από το  άλεσμα του σιταριού.

Μετά από αρκετούς μήνες και αφού φαινόταν  πια καλά θρεμμένος  ο χοίρος, ήταν έτοιμος να θυσιαστεί, για τα καθιερωμένα χοιροσφάγια.

Οι πάντα καματερές και αεικίνητες νοικοκυρές, αφού συγύριζαν και φροκάλιζαν, δηλ σκούπιζαν τους εσωτερικούς  και εξωτερικούς χώρους των χαμηλόκτιστων σπιτιών τους, μετά τους ασβέστωναν καλά.

Περίμεναν κόσμο και έπρεπε να δώσουν την καλλίτερη  εντύπωση.

Είχα την ευκαιρία να παραστώ καλεσμένη σε γνήσια Ασφενδιανά χοιροσφάγια, στην Πέρα Γειτονία και στην μάντρα του Ηλιάκη.         Αργότερα παρακολούθησα και τα Αντιμαχήτικα, παραδοσιακά χοιροσφάγια στο Μαστιχάρι, από τους συγγενείς του συζύγου μου.

Πρωί-πρωί, από τα χαράματα, ξεκινούσαν όλα, με πολλούς φίλους και συγγενείς να έρχονται για βοήθεια, περιμένοντας με την σειρά τους, να τους  ξεπληρώσουν αυτή την βοήθεια και  στα δικά τους  τα χοιροσφάγια.

Πρώτα ερχόταν ο χασάπης, αυτός μαζί με άλλους γεροδεμένους άνδρες, έδεναν χειροπόδαρα τον καλοθρεμμένο χοίρο και ακολουθούσε η σφαγή  του ζώου. Έπειτα  τον τοποθετούσαν  σε καφάσια με θάμνους και τον ζεματίζανε με καυτό νερό, για να μαδήσει η χοντρή τρίχα του.

Μετά  τον ξύριζαν με ένα ειδικό ξυράφι, ύστερα τον  καψάλιζαν ή τον τσούριζαν,  για να  φύγουν και οι τελευταίες τρίχες, με ξερόκλαδα από σησαμιές,  ελιές ή άγριες αστυφές και κλαδιά από φρύανα και κατσοπρίνια.

Με ένα μεγάλο κομμάτι ελαφρόπετρας, τον πορό, μαζί  με πολύ χοντρό αλάτι, τον έτριβαν παντού, για να μαλακώσει και να καθαρίσει τελείως το γουρουνίσιο, σκληρό δέρμα του.

Παράλληλα οι νοικοκυρές, είχαν φροντίσει να έχουν έτοιμα κλαδιά και χοντρά ξύλα, ακόμη κα ξερές βουδιές, για να μπουν κάτω από τα καζάνια και τα τηγάνια, εκεί στον μεγάλο σιδερένιο τρίποδα ή σε ειδικές  παρασκιές, όπου έβραζαν το νερό που κουβαλούσαν από το παρακείμενο πηγάδι.        Οι αυτοσχέδιες μεγάλες παρασκιές για τα καζάνια, ετοιμάζονταν από την προηγούμενη μέρα. Έτσι αφού έστηναν τα καζάνια, τα γέμιζαν με νερό και ο νοικοκύρης  άναβε και τάιζε συνεχώς τη φωτιά, με κλαδιά  και ξερά ξύλα. Αφού έβραζε καλά το νερό, τότε έφερναν το χοίρο κοντά για το ζεμάτισμα.

Φυσικά τα σκεύη της  κουζίνας ήταν μικρά και μεγάλα, γανωμένα καζάνια, τηγάνια, ταψιά, και πολλές πήλινες κούπες και πήλινα πιάτα βαθιά ή ρηχά. (Τότε τα πλαστικά ήταν σχεδόν ανύπαρκτα). Ο  γανωτής ήταν ένας γυρολόγος, Μωαμεθανός και τον έλεγαν Ακκή.

Είχε  το δικό του γανωτήριο στα Χαλουβαζιά, εκεί  στον σημερινό τουριστικό δρόμο της οδού Απελλού,  στην παλιά πόλη. Περνούσε  από όλα τα χωριά και τις μάντρες, λίγες μέρες πριν και γάνωνε τα μπακιρένια σκεύη και τα καζάνια, για τα χοιροσφάγια.

Ο  χασάπης, αφού τεμάχιζε κατάλληλα το ζώο, έπαιρνε ένα γενναίο κομμάτι από κρέας, μαζί με την αμοιβή  του και αποχωρούσε. Ο χοίρος, τεμαχίζονταν σε διάφορα μέρη. Το κεφάλι και τα πόδια,  τα φύλαγαν για να κάνουν την νόστιμη πηχτή ή τρουμούλα.

Αυτή γίνονταν αφού μετά από πολύωρο βράσιμο, έμενε το παχύ ζουμί μαζί με  το  βραστό κεφάλι, με τα μικρά χοιρινά κομμάτια.  Έστυβαν  αρκετά λεμόνια και την  μοίραζαν σε μικρά πήλινα τσουκάλια. Μαζί με το λεμόνι ή το ξινό λεμόντουζο  και λίγο ξύδι, την τοποθετούσαν για μερικές μέρες καλά σκεπασμένη στην  στέγη του σπιτιού, ώστε με το αγιάζι, δηλ την ψύχρα να πήξει.  (Δεν υπήρχαν τότε τα ψυγεία). Έτσι ο ζωμός γινόταν ένα φυσικό  συμπαγές   ζελέ,  πολύ νόστιμος  και έτοιμος μετά από λίγες μέρες για  κατανάλωση.  Επίσης  μερικοί,  έτρωγαν το συκώτι τηγανιτό ή βραστό.

Τα εντόσθια συνήθως τα έκοβαν μικρά-μικρά,  τα τηγάνιζαν και τα έτρωγαν  αμέσως σαν μεζέδες, που τους συνόδευαν  με το δικό τους σπιτικό κρασί.  Το λίπος, το χώριζαν από το κρέας. Αφού  το έβραζαν καλά, όταν κρύωνε και  γίνονταν σαν αλοιφή,  το  αποθήκευαν στα πήλινα κουζιά, (μικρά κιούπια ή πιθάρια). Αυτό το παχύ ζωικό λίπος, ήταν η λεγόμενη γλίνα και με αυτήν θράφηκαν γενιές και γενιές παιδιών.

Αξέχαστα θα μου μείνουν τα παιδιά του Σχολείου στο Ασφενδιού, όταν μαζί με το συσσίτιο, απολάμβαναν στο διάλειμμα και μια φέτα σταρένιου σπιτικού ψωμιού, αλειμμένη με γλίνα. Την έφερναν μαζί τους τυλιγμένη καλά στην λαδόκολλα και φυλαγμένη στην πάνινη  Σχολική τους τσάντα.

Η θράκα ήταν έτοιμη λοιπόν για τα χοιροσφάγια και όλη η παρέα αφού χώριζε το ψαχνό του χοίρου ή έβγαζε τις μπριζόλες, ετοίμαζε και τις μπουκιές, για να  τις τσικνίσουν δηλ τσιγαρίσουν.

Οι μπριζόλες συνήθως  ψήνονταν στα κάρβουνα, ενώ οι μπουκιές τσικνίζονταν δηλ   τηγαρίζονταν  στο μεγάλο τηγάνι, πάλι με το χοιρινό λίπος, δηλ τη γλίνα.   Τη γλίνα αργότερα την χρησιμοποιούσαν, για να κάνουν την περίφημη ‘γριά’ ένα Αντιμαχήτικο φαγητό, ανακατεμένο με αλεύρι μπουκιές.  Επίσης  στα ‘φελιά’ δηλ στις  τηγανισμένες φέτες από  ψωμί, χρησιμοποιούσαν πάλι τη χοιρινή γλίνα.

Ένα  μέρος  από το κρέας, το μοίραζαν στους καλεσμένους ή σε αυτούς που τους βοήθησαν. Ένα άλλο μέρος, το φύλαγαν κομματιασμένο και βυθισμένο μέσα στη  γλίνα ή  καλά συντηρημένο με αλάτι, ώστε η οικογένεια να έχει αρκετή  προμήθεια σε κρέας,  για τους δύσκολους Χειμωνιάτικους μήνες.

Στα χοιροσφάγια, στρωνόταν ένα μεγάλο συνήθως υπαίθριο τραπέζι, αν ο καιρός κρατούσε ακόμη και ήταν καλός. Αν  είχε κακοκαιρία, τότε έμπαιναν μέσα στο στρωμένο  τραπέζι του σπιτιού και άρχιζαν το μεγάλο φαγοπότι. Οι  πλούσιοι, έφερναν συχνά και οργανοπαίχτες στη γιορτή των χοιροσφαγίων. Φυσικά οι τσιγαριστές μπουκιές και τα χοιρινά, δεν τρώγονταν σκέτα. Για αυτό οι γυναίκες, είχαν φροντίσει να φτιάξουν με τα αμπελόφυλλα, που είχαν αποθηκεύσει στην άρμη ή αποξηράνει, νοστιμότατα ντολμαδάκια,  τα γνωστά  γιαπράκια.

Επίσης από το χοντρό αλεσμένο σιτάρι, έφτιαχναν σε ένα καζάνι με τον ζωμό του χοίρου,  το εξαιρετικό και θρεπτικό πλιγούρι ή πνιούρι.              Στο χωριό  Αντιμάχια, το λένε μπιλιούρι.

Όλη μέρα τα παιδιά, όπως και οι μεγάλοι είχαν τη δική τους γιορτή.  Αυτά περίμεναν να πάρουν τη ‘φούσκα’ δηλ την κύστη του χοίρου. Έτσι πλυμένη καλά και καθαρισμένη με τη στάχτη, την φούσκωναν και την έπαιζαν σαν μια αυτοσχέδια μπάλα. Αν ο χοίρος ήταν μαύρος στο χρώμα, οι νοικοκυραίοι έβαζαν το κεφάλι του πάνω από την είσοδο του σπιτιού,  για να διώχνει την κακοτυχιά και το κακό το μάτι.

Οι άντρες αφού είχαν κουβαλήσει πια όλα τα ξύλα για τα καζάνια και είχαν τελειώσει τις δικές τους δουλειές,  κάθονταν  χωριστά από τις γυναίκες στο τραπέζι.  Έτρωγαν μεζέδες  και έπιναν ντόπιο κρασί, παραδομένοι μέχρι αργά το βράδυ, στην δική τους κρασοκατάνυξη.

Οι γυναίκες μετά το συνεχές  τρέξιμο  πάνω κάτω,  για να προλάβουν όλες τις δουλειές, αργά το βράδυ, καθόταν συγκεντρωμένες δίπλα στο πεζούλι, κοντά στην παρασκιά εκεί στο τζάκι, μαζί  με τις άλλες γυναίκες και απολάμβαναν τους κόπους τους.

Το έθιμο αυτό, έφερνε κοντά όλο το χωριό. Συγγενείς και φίλοι, ήταν αδελφωμένοι,  ενώ οι προξενήτρες έβαζαν μπροστά την συνήθη δουλειά τους. Οι   κουτσομπόλες, ή κουσελούδες σχολίαζαν ό,τι πιο περίεργο άκουγαν και το διπλασίαζαν, κάνοντας την τρίχα τριχιά και το άσπρο αυγό μαύρο.  Παράλληλα οι νέοι, έβρισκαν την ευκαιρία να αλλάξουν φλογερές  ματιές,  με τις νεαρές χαμηλοβλεπούσες, κρυφές αγαπητικιές τους, ενώ  οι γέροι καμάρωναν το πλούσιο τραπέζι του νοικοκύρη.

Χαρακτηριστικές γραφικές  φιγούρες, στα χοιροσφάγια όπως τους θυμούνται οι παλιοί, ήταν ο ‘χοιρινάς’ και ο ‘γιαπράκας’. Αυτοί γύριζαν στα διάφορα χοιροσφάγια και γέμιζαν τις φαρδιές τσέπες του σακακιού η του παλτού  τους,  με μπουκιές από χοιρινά και  νόστιμα ντολμαδάκια.

Οι οικοδεσπότες, τελευταία για τη χώνεψη κερνούσαν και σπιτικό, γλυκό του κουταλιού.  Όπως  κατακόκκινο ντοματάκι, γλυκό κυδώνι της εποχής  ή πράσινο άγουρο νεραντζάκι.  Επίσης  φρόντιζαν να έχουν στο τραπέζι,  ξερικό καρπούζι και χειμωνικό πεπόνι.

Όταν τέλειωνε το γιορτινό αυτό έθιμο, κανείς από τους  καλεσμένους δεν έφευγε με άδεια χέρια. Όλοι έπαιρναν από ένα κομμάτι μαγειρεμένο ή νωπό χοιρινό, μαζί με λίγο πλιγούρι. Ακόμη  συνήθιζαν να μοιράζουν πλιγούρι, ανακατεμένο με μικρές μπουκιές στην γειτονιά, σε όσους δεν μπόρεσαν να παραστούν στα χοιροσφάγια.

Φεύγοντας έπεφταν και οι ανάλογες ευχές.

-‘Καλοφαωμένα τα χοιρινά σας! Γειά,  στα χέρια σας!  Φχαριστούμεν  σας που ήρθατε! Κοπιάστε  και πάλι.

Και  του χρόνου, να’στε καλά μέχρι τα αλλά τα χοιροσφάγια!’

Αυτό ήταν λοιπόν το παμπάλαιο έθιμο των χοιροσφαγίων, που μερικοί τοπικοί λαογραφικοί  Σύλλογοι, όπως ο Απελλής στο χωριό Πυλί, προσπαθούν να το κρατήσουν ζωντανό.

Η σημερινή νέα γενιά, ίσως να μην μπορεί  να το συνεχίσει, ούτε να τηρήσει πολλά από τα έθιμα των  προγόνων της.

Βεβαία  οι φιλόζωοι και οι  χορτοφάγοι,  βρίσκουν το έθιμο αυτό  βάρβαρο και σκληρό. Δυστυχώς  η θανάτωση του ζώου ήταν απαραίτητη,  αλλά όχι και ευχάριστη, γιατί γίνονταν με πρωτόγονα μέσα, χωρίς αναισθητικό.

Όμως αυτός ήταν  ο τρόπος ζωής και οι ανάγκες επιβίωσης, που έπρεπε να καλύψουν οι άνθρωποι της υπαίθρου. Διότι είχαν να αναθρέψουν τις πολυμελείς οικογένειές τους και να ζήσουν αυτοί, μέχρι τα παιδιά και τα εγγόνια τους.

 

Ξανθίππη Αγρέλλη

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

33 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πολύ σωστά παρεξηγημένο έθιμο μιας παλιάς εποχής. Στο έτος 2 της νέας εποχής που ζούμε θέλει πιστοποιητικό ασθενειών να μπεις σε αγιασμένο χώρο, να πιείς γάλα χωρίς λακτόζη, να φας φέτα ζαμπόν λάϊτ χωρίς γλουτένη, καφέ χωρίς καφεΐνη, ζευγάρι δύο ανδρών που ο ενας θα κάνει την μαμά,ενα τρίτο φύλο πέραν των δύο που ξέραμε κοκ. Όλα αλλάζουν και είμαστε ακόμη στα σπάργανα. Αυτές όλες οι παραδόσεις και τα έθιμα είναι για να σπάνε. Τίποτα δεν είναι δεδομένο πλέον. Μέχρι και η ώρα της Ανάστασης αλλάζει αν θέλουμε. Ο πολιτισμός τα έθιμα και οι παραδόσεις είναι εκτός ατζέντας αναχρονιστικά ξεπερασμένα και αγκάθι της νέας ζωής μας. Κυριολεκτικά και απόλυτα.

  2. Κάθε πέρσι και καλύτερα. τότε ο κόσμος ήταν πιο απλός μαζεύε ο ένας τις ελιές του άλλου μαζεύονταν στα χοιροσφαγια του ενός και του άλλου . Δεν είχαν καιρό για ληστείες εγκλήματα αληλλοφαγωμαρα και αλληλοσφαγες. Ελάχιστα συμβάντα και λιγοστοί στις φυλακές. Τώρα βροχή εγκλημάτων και πλήθος εγκληματιών στις φυλακές. Άλλα χρόνια άλλοι καιροί.οι άνθρωπο πάλευαν πως να επιβιώσουν αυτοί και τα παιδιά τους .ολημερίς στα βουνά και στα χωράφια στις θάλασσες και στην οικοδομή.

  3. Μάθαμε τώρα βάρβαρο και μλκς έχουμε μπλέξει με τους φιλόζωος κ τους οικολόγους και μας κάνουν ότι θέλουν..
    Δεν ξέρουμε πως μεγάλωσαν οι παππούδες και οι πατετας τους…
    Όσο και να θέλετε τα εθιμα αυτά οδό μπορούμε θα τα αναβιωνουμε και θα τα μαθαίνουμε στα παιδιά μας..
    Γιατί λαός χωρίς παράδοση είναι ένα μηδενικό…

    • Εγώ λέω την επόμενη φορά που θα εγχειριστείς εσύ ή κάποια συγγενής σου,

      να μην επιτρέψεις αναισθησία τοπική ή ολική..να σε ράψουν οι γιατροί χωρίς αναισθητικό.. μπορεί τότε ίσως να καταλάβει το υπόλοιπο του εγκεφάλου που σου έμεινε τι εννοούν όσοι μιλάνε για βαρβαρότητα..
      Η πηχτή έχει περισσότερο iq από σένα.δεν φωνάζουν οι ζωόφιλοι για κατάργηση εθίμων, απλά για σφαγή ‘πολιτισμένη’, χωρίς πόνο.
      Εσύ συνηθισμένος στην έννοια της θυσίας,αν δεν ουρλιάζει το σφάγιο δεν θα το χωνέψεις καλά.
      Για τόσο βλάκα τσουκάλι αγάνωτο μιλάμε..

      • Βρε δεν μας παρατάς που θα βάλω την ζωή ενός ανθρώπου μπροστά σε ένα γουρούνι μια κότα και ένα κουνελι έχετε χάσει το μέτρο μου φαίνεται μερικοί..

        • Δεν καταλαβαίνεις λόγω περιορισμένης αντίληψης και iq,πετάς και τούβλα….άντε φάε τη γουρουνοκεφαλη και άσε τη δημόσιο διάλογο .. καλύτερα να εκφράζεται στα σφαγεία.

  4. Ωραία είναι τα έθιμα και πολλά από αυτά πρέπει να τηρούντα,ι όμως αυτό το συγκεκριμένο είναι πολύ βάρβαρο!!
    Επειδή πολλοί λένε για αρχαία έθιμα, τότε να γυρίσουμε και στις ανθρωποθυσίες που ήταν και αυτό αρχαίο…τι λέτε;

    • Χοιρινο γιατι τρωμε στα εστιατορια? Γιατι τρωμε κοτοπουλα, ψαρια, μοσχαρισιο κρεας? Εκει δεν υπαρχει βαρβαροτητα?

      • Ναι πράγματι τα τρώμε στο εστιατόριο και στο σπίτι μας, όμως είναι άστοχο το σχόλιο σου!! Υπάρχει μεγάλη διαφορά με το συγκεκριμένο έθιμο και με αυτό που έγραψες!!
        Υπάρχει νόμος εδώ και χρόνια για την προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους, λαμβάνονται τα απαιτούμενα μέτρα, προκειμένου να αποτρέψουν τον πόνο και να περιορίσουν την αγωνία και την ταλαιπωρία των ζώων κατά τη σφαγή!! Κατάλαβες λοιπόν;

      • Πόσο πιο βλάκας μπορεί να είναι κάποιος;σου είπε κανείς να μην φας;

        Ξέρεις ανάγνωση; γραφή; ξέρεις να διαβάζεις ελληνικά;όσοι γράφουν εναντίον μιλάνε για τον πόνο,για τον βασανισμό,σκότωσε όσο πάει η ψυχή σου,σφάξε , φάε…αλλά όχι με βασανισμό… βλάκα, μπετόβλακα, διαβάζουν παντού aegeanews, μιλάμε όλοι για το έθιμο που το ζώο υποφέρει επειδή καταλαβαίνει το τέλος του, τραβάει πόνο με το δέσιμο ,με την απάνθρωπη βία της κοπής του λαιμού του..τι βλάκας ..

  5. Ωραία είναι τα έθιμα και πολλά από αυτά πρέπει να τηρούνται, όμως αυτό το συγκεκριμένο είναι πολύ βάρβαρο!!
    Επειδή πολλοί λένε για αρχαία έθιμα, τότε να γυρίσουμε και στις ανθρωποθυσίες που ήταν και αυτό αρχαίο…τι λέτε;!!!

  6. Σε όλες τις κοινωνίες μικρές στα χωριά η μεγάλες στις πόλεις υπάρχουν και αρνητικά μέλη . Όπως βίαιοι και μέθυσοι άνδρες και ακατάλληλες γυναίκες για οικογένεια. Στην πλειοψηφία όμως οι άνθρωποι αυτοί δουλεύουν σκληρά για την οικογένεια και για την επιβίωση τους.

  7. Σε αυτόν τον αιλλυνικό, όπως γράφεις, τον μπολιτισμό χρωστάς σήμερα την ελευθερία να γράφεις ό,τι σου κατέβει στο κεφάλι και να ταυτίζεις όλους τους Έλληνες ορθόδοξους χριστιανούς με τους ταλιμπάν, λες και σου σκότωσαν σύζυγο, κόρη ή αδελφή. ξερνάς το μίσος σου εναντίον αυτού του τόπου σαν γνήσιος ανθέλληνας.

    • Είσαι 200 χρόνια κράτος με αιμομυξίες από όλη τη μεσόγειο.Οπότε καμία σχέση με τους αρχαίους έλληνες.

  8. Αγαπητοί αναγνώστες ευχαριστώ για τα σχόλια. Οι ανθρωποθυσίες δεν ήταν έθιμα. αλίμονο μας αν τα συνέχιζαν. ήταν θρησκευτικές τελετές για τους ειδωλολάτρες.

    • Σώπα καλέ... ειδωλολάτρες ήταν ο Μωυσής και αυτοί που έσφαζαν το πρωτότοκο υιό τους..

      ..σαν μόσχο σιτευτό; Ανθρωποθυσία είναι γενική έννοια.. περικλείει πολλές ανθρωπιστικού περιεχομένου βαρβαρότητες..ας μην πιάσουμε Βυζαντινή περίοδο,μετά Χριστιανικές περιόδους κρέμασμα προφητών, εκδικητικές τακτικές απέναντι σε σταυροφόρους..
      γιατί θα καταλήξουμε σε κάτι κηρύγματα κατώτερων και ανώτερων ιερέων που έστειλαν αδιάβαστους αγράμματους πιστούς,προτρέποντας τους να μεταβαίνουν εν μέσω Πανδημίας.
      Πάλι μυρίζει λιβάνι το φόρουμ..

  9. συνάδελφός μου είπε ότι ο θείος του σφάζει γλυκά,και το μυστικό είναι να πατάει το κεφάλι του χοίρου με το πόδι, όσο το κρατούν οι άλλοι.
    Εικόνες που ‘εξηγούν ..τα πάντα’ .

  10. Έχετε δίκιο ανθρωποθυσίες κάνουν μέχρι και σήμερα μερικοί πρωτόγονοι σε ερημικά νησιά του Ειρηνικού Ωκεανού. Εμείς οι πολιτισμένοι μπορούμε να τους πλησιάσουμε και να τους εκπολιτίσουμε; Όσο για την Παλαιά Διαθήκη υπάρχουν πολλά γεγονότα που είναι γραμμένα προτυπωτικά ή παραβολικά για τον ίδιο λόγο που και ο ίδιος ο Χριστός δίδασκε με παραβολές. Αυτές λειτουργούν περισσότερο ως πρόκληση-αφορμή για να φανερωθεί η γνησιότητα ή όχι της διάθεσης του ανθρώπου απέναντι στον Θεό, παρά ως μία απλή διευκόλυνση για την κατανόηση της διδασκαλίας Του.Αυτό σημαίνει ότι εκείνοι που πράγματι αναζητούσαν την αλήθεια, οι καλοπροαίρετοι άνθρωποι, προσανατολίζονταν προς αυτήν και φωτίζονταν από τον Κύριο, ο Οποίος τους μυούσε στα μυστήρια της Βασιλείας του Θεού. Οι άλλοι, όμως, οι περιστασιακοί και από περιέργεια ή κακή διάθεση ακροατές Του, οι προσκολλημένοι μόνον στον κόσμο, σκοτίζονταν περισσότερο, σαν αυτούς που βλέπουν κάτι χωρίς να το βλέπουν, ή σαν αυτούς που ακούνε κάτι χωρίς τελικώς να το ακούνε.

    • Θα ήθελα να Τον έβλεπα στα προχθεσινά χοιροσφάγια……,ν ακούει τα πνιγμένα στο αίμα ουρλιαχτά από πόνο του πλασθέντος απ την ίδια ύλη Του πατέρα Του ,καθώς του σχίζουν τον λαιμό, πατώντας το στο κεφάλι και να δω τι θα έλεγε για το έθιμο….υποθέτω ότι θα ευλογούσε την υποκρισία των πιστών του εκπροσώπων αλλά και ακολούθων του.
      Ευλόγησον.

      • Εσείς οι δαιμονισμένοι τα κάνετε τι ζητάς ευθύνη από το θεό βρε αυτεξούσιο βόδι; μήπως δαιμονίστηκες κι εσύ και γράφεις ότι σου κατέβει;

        • Συνέχισε να απαντάς στις σαλεμένες σκέψεις σου εκτός φόρουμ.

        • Οι πιστοί του υποκριτές , σκοταδιστές σαν και σένα ...............

          σφάζουν και όλα στην ζωή είναι δανεικά..πιστέ του …………

    • Και εραιναν με το αίμα του τα χώματα και τα θεμέλια των σπιτιών. Τώρα τι ψάχνετε να βρείτε!

  11. Συγκρίνεις δηλαδή το σπάσιμο στο ξύλο στο παιδί με το να σφάξεις ένα ζώο τι να σου πω..Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά..

  12. Να συμφωνήσω ότι τα παλιά χρόνια σκότωναν στο ξύλο γυναίκες και παιδιά.
    Σήμερα; Τις πνίγουν και τις μαχαιρώνουν. Ποια η διαφορά ; Ανθρωποκτονίες η γυναικοκτονιες 14 μέσα σένα χρόνο. Στην άλλοτε ήσυχη Ελλάδα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ