Με την ευκαιρία της προσφοράς στις (15/1/2021),του συνδέσμου ιδιοκτητών Ταξί συσκευών οξύμετρων, για να χρησιμοποιηθούν από τον Δήμο στο πρόγραμμα βοήθεια στο σπίτι, ως ελάχιστο ευχαριστώ ξαναδημοσιεύουμε το αφιέρωμα μας στους συμπαθείς ταξιτζήδες εμπλουτισμένο με πολλά ονόματα.
Οι ταξιτζήδες παλιοί και νέοι, κομιστές κοινωνικής προσφοράς.
(Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη)
Ατύχημα ήταν το πέσιμο από το κλαδί της ελιάς στο λιομάζωμα, εκεί στο ορεινό Ασφενδιού, όταν ο εργάτης σωριάστηκε κάτω. -Ένα ταξί και γρήγορα! ακούστηκε η απεγνωσμένη φωνή των συναδέλφων του εργατών. Έτρεξαν στο πιο κοντινό τηλέφωνο, τότε λίγοι τα διέθεταν, κυρίως τα μπακάλικα και τα καφενεία. Κάλεσαν το ταξί και γρήγορα ο τραυματισμένος εργάτης, βρέθηκε στην θρυλική Κλινική του Θεόφιλου Πέρου και στα έμπιστα χέρια του μοναδικού πολύ-ιατρού. -Ένα ταξί! ακούστηκε κάπου εκεί στο κέντρο του χωριού Καρδάμαινα, και η επίτοκος γρήγορα βρέθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο, φέρνοντας στον κόσμο το πρώτο της παιδάκι. Αυτά είναι μερικά δείγματα της ποικίλης προσφοράς των ταξιτζήδων, που συμμετέχουν στις χαρές, πότε κορνάροντας σε ένα γάμο, πότε στις βαφτίσεις κουβαλώντας τους καλεσμένους ή και σε γιορτές Εκκλησιών, μεταφέροντας τους πιστούς ως τα πιο απόμακρα Εξωκλήσια. Είναι η συμπαθέστατη τάξη των ταξιτζήδων, των ‘ταρίφων,’ όπως τους λέει ο λαός, με πολύ αγάπη. Αυτοί εργάζονται νυχθημερόν με βάρδιες, αλλά πολλές φορές βρίσκονται μακριά από τα οικογενειακά τραπέζια, των μεγάλων Γιορτών, όπως τα Χριστούγεννα και το Πάσχα, αφού τους καλεί το καθήκον τους και δεν γνωρίζουν Κυριακές και Σχόλες.
Εκεί πιο κάτω στον αιωνόβιο Πλάτανο του Ιπποκράτη, στην μικρή πλατεία, απέναντι από το Ενετικό κάστρο, που απαλά το δροσίζει το λιμάνι, είχαν το στέκι τους, το γραφείο και το τηλέφωνο τους, τα ταξί. Βαλμένα στη σειρά, περίμεναν υπομονετικά, να μεταφέρουν τους ταξιδιώτες, μέχρι το καράβι που ελλιμενιζόταν στην μεγάλη προβλήτα. Μερικά περίμεναν κάποιους άλλους πελάτες, για να τους πάνε στο Αεροδρόμιο, τα καλοκαίρια δε, μετέφεραν παντού δεκάδες τουρίστες, ξένους και Έλληνες περιηγητές. Πολλοί δε κάτοικοι των χωριών, εύρισκαν και βρίσκουν, άμεση εξυπηρέτηση από τα ταξί.
Κάποια στιγμή οι αποφάσεις του Δήμου, άλλαξαν την όψη της Κω, έτσι άλλαξε πιάτσα και η ομάδα των ταξιτζήδων. Από τα νέα τους πόστα όμως δεν σταμάτησαν να εξυπηρετούν και να ρισκάρουν μέρα νύχτα, με κίνδυνο της ζωής τους. Αφού τον περισσότερο χρόνο τον περνάνε πάνω σε τέσσερις τροχούς, ακουμπισμένοι για ώρες στο τιμόνι, με τα μάτια και τα αυτιά ορθάνοιχτα και με την προσοχή τους ανεβασμένη στο ζενίθ. Να προσθέσουμε και την πολύωρη, καθιστική οδήγηση, που πολλές φορές έχει ως ανταμοιβή, μακροχρόνιες σοβαρές βλάβες, στην σκελετική και σωματική υγεία τους.
Αυτοί οι ηρωικοί εργάτες των δρόμων, πολλές φορές αντικατέστησαν το οχήματα πρώτων βοηθειών, η άμεσης ανάγκης, όταν για χίλιους δυο λόγους δεν ήταν διαθέσιμα. Έτσι τα ταξί σώζουν ζωές, ανακουφίζουν εγκύους, στις στιγμές του τοκετού και πολλές φορές αυτό το ευχάριστο γεγονός, συμβαίνει και μέσα στο ταξί τους. Δεν είναι λίγες οι φορές που μεταφέρουν βαριά αρρώστους, με κίνδυνο να κολλήσουν και αυτοί, αν η ασθένεια είναι μεταδοτική. Όπως σήμερα που φορούν την μάσκα, για πολλές ώρες και με τα γάντια, ρισκάρουν την υγεία τους έναντι της iογενούς φονικής πανδημίας, για το μεροκάματο, που δεν είναι εύκολο, ούτε ακίνδυνο. Δεν είναι λίγες οι στιγμές, που εξυπηρετούν ανήμπορους υπερήλικες, κουβαλώντας τους προμήθειες ή μεταφέροντας τους στα διάφορα ιατρεία, φαρμακεία και μαγαζιά. Ανέχονται τους μεθυσμένους τουρίστες και πολλές φορές τους βοηθάνε, για να φτάσουν με ασφάλεια στα καταλύματά τους. Καθαρίζουν σχολαστικά το ταξί τους, από τα υπολείμματα αγενούς συμπεριφοράς πελατών, γιατί το ταξί είναι δημόσιο όχημα και επιβάλλεται να διατηρείται καθαρό.
Ακούνε τον κάθε πικραμένο, να τους εξομολογεί τα προσωπικά προβλήματα του, να τους εμπιστεύεται κάθε είδους συζήτηση, επί παντός επιστητού. Ατέλειωτες διηγήσεις και συζητήσεις, για αθλητικά, οικογενειακά, πολιτικά, κοινωνικά και Θρησκευτικά θέματα, που διακόπτονται απότομα στο τέλος της διαδρομής. Αντέχουν τον κάθε επικίνδυνο οδηγό, που προπορεύεται, παραβιάζει σηματοδότες όταν οδηγεί και παρκάρει ανεύθυνα. Κινδυνεύει η ασφάλεια και η σωματική τους ακεραιότητα, από κάθε είδους κακοήθη και διαταραγμένα άτομα, που μπορεί απλά να τους ληστέψουν ή και να τους σκοτώσουν.
Την μεταπολεμική εποχή, τα ταξί ήταν ελάχιστα. Ας θυμηθούμε τους πρωτοπόρους ταξιτζήδες του νησιού μας. Τότε που ο επαρχιακός δρόμος ήταν ένας σκοτεινός χωματόδρομος, η άσφαλτος σπάνια και οι κακοτράχαλες ανηφόρες επικίνδυνες για τους οδηγούς των ταξί. Οι οδηγοί ταξί, κάνοντας ένα προσωπικό απολογισμό, στο τέλος της πολυετούς προσφοράς τους, θα λέγαμε ότι ο καθένας κλείνει μέσα του και ένα βιβλίο ζωής. Όσα άκουσε, ότι έμαθε στις πιάτσες των ταξί, αποτελούν πολύτιμη εμπειρία και διδαχή στο Σχολείο της ζωής.
Από τους πρώτους ταξιτζήδες που έφεραν ταξί στην Κω, ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ήταν, ο αξέχαστος Λευτέρης Χατζηνικολάου από το Ασφενδιού, καθώς και ο Αλέξης Παπαγγελής, αργότερα οi επίσης αξέχαστοi Νίκος Πίτσης και Μιχάλης Ήλιος, ο Αντώνης Κουφός από το Λαγούδι. ο Σταμάτης Πασχάλης ο γνωστός μας Μουστάκας. Από την Αντιμάχεια ο Χατζηδημήτρης , ο Χριστόδουλος ο Φραζάκης, ο Βαρκάς, ο Τάσος ο Χατζημανώλης, ο Σκαλέρης, όπως και ο Παπούλης. Επίσης ο Φλάγκος ερχόμενος από τη Ρόδο. Από την πόλη της Κω, ο Παρβέρης, ο Νικολής ο Σταμόγλου ή ο Γιαβρούδης, ο Καματερός, ο Δρόσος, ο Δανελλάκης, ο Μανώλης ο Τσιγαράς, ο Γιάννης ο Κουζούκας, ο Κώστογλου, ο Πίπης Γιαννάκος Πάχος, ο Παναγιώτης ο Στάκκος και πολλοί άλλοι οι όποιοι είτε βρίσκονται στην συντάξιμη εποχή τους, είτε δεν είναι πια κοντά μας. Φυσικά ‘ο Σύνδεσμος οδηγών αγοραίων ταξί,’ έχει πολλούς και άξιους επαγγελματίες ανάμεσα στα μέλη του. Πολλοί από αυτούς άφησαν άξιους κληρονόμους τα παιδιά τους, που συνεχίζουν το επίπονο και επικίνδυνο επάγγελμα τους. Βέβαια οι γραφειοκρατικές δυσκολίες τελευταία, έγιναν πιο περίπλοκες και οικονομικά πολύ δυσπρόσιτες, ως προς την αδειοδότηση των ταξί.
Ας αναφέρουμε μερικά ακόμη μέλη της συμπαθέστατης και ακούραστης ομάδας των ταξί. Μιχάλης Ήλιος , Αντώνης Σπανός, Θεοδόσης Παπαϊωάννου Κέφαλος, Χρυσόπουλος Καρδάμαινα, Μήτρου πατέρας και γιός από το Ασφενδιού, Τρακόσσας από την πόλη, Χατζημανώλης και Φώτης από την Αντιμάχεια, ο Μάρκος και ο Κυριάκος ο Πάχος από το Πυλί. Θοδωρής Κίννας και Γεώργιος Γεροβασίλης Ασφενδιού, ο Μιχάλης ο Σιδερής από το Αμανιού. Ο Μηνάς, ο Ευριπίδης σαμαράς, ο Θωμάς Χατζηδημήτρης, ο Αντώνης Κουφός, ο Νίκος, ο Γιάννης και ο Μιχάλης Τράκας. Ο Φώτης Καραγιάννης, Ο Χατζημανώλης, ο Θεόφιλος Χατζηγιωργαλής, ο Βασίλης Κούρος, ο Βαβλάς Γιάννης, ο Θεμιστοκλής Γιωργάρας, ο Δανελλάκης Μιχάλης, ο Επιφάνης Χρήστος, ο Λευτέρης Καματερός, ο Μαργιές Αποστόλης, ο Μανούσογλου Νίκος, ο Μαστόρος Γιάννης, ο Σταμόγλου Γιάννης, ο Περρής Δημήτρης, ο Μαστορόπουλος Νίκος, ο Πολίτης Ανθούλης, ο Κώστας ο Τρακόσσας, ο Αντώνης Τσιγαράς, ο Χαραπάς Γιάννης, ο Φας Δημήτρης, ο Ζαντάς Ανδρέας, ο Κώστογλου, ο Παπαλεξόπουλος Κώστας, ο Κασίου Γιώργος, ο Λυβιδίκος Δημήτρης, ο Πόγιας Αντώνης, ο Γιακαλής Δημήτρης, ο Χατζηγεωργίου Νίκος, ο Κουζούκας Νίκος, ο Μαύρος Γιώργος, ο Στούπος, ο Καλατζής Γιάννης, ο Σκευοφύλακας Αντώνιος, ο Χαντακάρος Ανθούλης.
Πολλά είναι και τα προβλήματα, που προσπαθεί συλλογικά να τα λύσει ο κλάδος. Όπως η φορομπηχτική πολιτική, ο υπέρ επαγγελματισμός, οι πανάκριβες αδειοδοτήσεις, οι συχνές φθορές των οχημάτων , τα ακριβά ανταλλακτικά, οι αυξανόμενες τιμές των καυσίμων και τόσα άλλα επί μέρους προβλήματα, μικρά και μεγάλα. Οι τελευταίοι περιορισμοί λόγω της φονικής πανδημίας, έχουν ισοπεδώσει οικονομικά τον κλάδο των ταξί.
Υ. Γ. Ευχαριστώ τους αγαπητούς αναγνώστες για τα ονόματα που μας ανέφεραν. Ζητάμε συγγνώμη αν παραλείψαμε κάποιους παλαιούς και νέους αξιόλογους ταξιτζήδες και παρακαλούμε να μας τους υπενθυμίσετε.
Ξνθίππη Αγρέλλη
Από το Αμανιου και ο Σταμάτης Πασχάλης ο γνωστός μας Μουστάκας.Και άξιος συνεχιστής του ο γιος του Ιάκωβος.
Αλέξιος Παπαγγελης ήταν ο Αγγελής είχε φορτηγό
Αντωνης κουφος απο λαγουδι
Σας. Ευχαριστώ πολύ πού αναφέρατε Τον πατέρα μου
Κωνσταντίνο παπαλεξοπουλο
εκτός από αυτά που αναφέρετε, υπήρχαν και τα εντελώς αντίθετα:
Δεκαετία 90: αποκλεισμός εξυπηρέτησης στρατιωτών μέσω του δρόμου παλιό εργοστάσιο γάλακτος-σημερινός ιππικός όμιλος, γιατί ήταν χωματόδρομος τότε.
Γενάρης 1993: αδιαφορία για εξυπηρέτηση ντόπιων επιβατών, λεχώνας και νεογέννητου από αεροδρόμιο πρός πόλη Κω. Είχαν πάει όλοι τρέχοντας, όπου καταλάβαιναν αλλοδαπό πελάτη…. στην άφιξη της τότε Ολυμπιακής.
Και τα δυό είναι προσωπικές εμπειρίες, σήμερα χαίρομαι που βλέπω νέα παιδιά με επαγγελματική συνέπεια, καλύτερα και από εκπαιδευμένους.
Ανάμεσά στα άξια παιδιά των ταξιτζήδων και ο Σάββας Ασλάνης Στάκος γιος του Παναγιώτη Στακου..
καποια στιγμη να πειτε κ για τους μεταφορεις κυρια αγρελη με τα τρικυκλα κ ειναι πολλοι!!!
τα παντα ειχαν και εχουν αντιτιμο……..
protos apo tou poli palious nompiles ke lougos
Από τους νέους ξεχάσατε τον Δημήτρη Γιαννούλη και Θοδωρή πιτση από το λαγουδι.
Ηταν και ο Ζαντας
Έχει καλούς ανθρώπους δεν λέω αλλά έχει και κάτι αστέρια για να μην πω άλλη λέξη.Μερικοί δεν έχουν τρόπους πουλάνε τσαμπουκά και πιο παλιά ξέρω περιστατικό που πούλησε ταξιτζής τσαμπουκά σε μαθητή.Άσχετα αν δεν το προχώρησε η οικογένεια.
Πουλανε τσαμπουκα αλλα μερικες φορες τις τρωνε
Αγαπητοί σχολιαστές σας ευχαριστώ. Συμμερίζομαι τις απόψεις σας για αρνητικές συμπεριφορές. Όμως σε ολους τους κλάδους και επαγγέλματα υπάρχει και το σάπιο κομμάτι. Αυτές οι εξαιρέσεις ας μην γίνονται οι αφορμή για να ακυρώνουν τους σωστούς επαγγελματίες. Ας αποτελούν παραδείγματα προς αποφυγήν.
eine ke o papos ….
Κι ο Ζαχαρίας ο Διακογιάνης από την Κέφαλο.
Βασιλειος Τσαγκαρης αποΖηπαρι
Τον Καλέργη Λοΐζο,παππούς μου και αργότερα λαστιχάς από τους πρώτους στο νησί!Το 1967,1968…Ήταν και εκείνος ταξιτζής!