Χαμός από σχόλια χρηστών στο Twitter, από ειλικρινείς εκφράσεις πένθους μέχρι συνειρμούς που συνδέουν το συμβάν με τη… μεταφυσική και την αρχαιοελληνική «ύβρι»
Ούτε σε μία, ούτε σε δύο, αλλά σε τουλάχιστον τέσσερις γλώσσες (τουρκικά, ελληνικά, ρωσικά και γερμανικά) αναμεταδόθηκε η είδηση του θανάτου του μουεζίνη της Αγιά Σοφιάς, Οσμάν Ασλάν, την περασμένη Κυριακή μέσα στον ναό, προκαλώντας αίσθηση -μετά το αρχικό σοκ- σε χιλιάδες χρήστες του διαδικτύου.
Την είδηση της απώλειας μετέδωσε η «Yenisafak», γνωστοποιώντας ότι ο μουεζίνης της Αγιά Σοφιάς έχασε τη ζωή του στις 2 Αυγούστου και εξαιτίας καρδιακής προσβολής, αιφνιδιάζοντας τους οικείους του. Ο μουεζίνης έγινε ευρύτατα γνωστός στο κοινό της γειτονικής χώρας, καθώς υπηρετούσε στην Αγία Σοφία σε εθελοντική βάση από την απαρχή της μετατροπής της από μουσείο προστατευόμενο από την UNESCO σε τζαμί, ενημερώνοντας τους μουσουλμάνους για τα μέτρα προστασίας εντός του ναού από τον κορωνοϊό.
Για το λόγο αυτό, το γύρο του κόσμου κάνει η εικόνα του μέσα από την Αγιά Σοφιά, όπου υπηρετεί φορώντας την μάσκα μιας χρήσης, ενώ ήταν αυτός, ο οποίος καλούσε από τους μιναρέδες της τους χιλιάδες μουσουλμάνους σε προσευχή ακόμη και την περίοδο της πανδημίας.
Η είδηση, ωστόσο, του θανάτου του Οσμάν Ασλάν προκάλεσε μούδιασμα στο μουσουλμανικό κόσμο, καθώς συντελέστηκε την ώρα του καθήκοντός του, δηλαδή μέσα στην Αγιά Σοφιά, ενώ έρχεται λίγα μόνο εικοσιτετράωρα μετά την πρώτη μουσουλμανική προσευχή στον μουσειακό χώρο, μετά από 86 ολόκληρα χρόνια.
Ο Οσμάν Ασλάν είχε, ωστόσο, από καιρό ανέλθει στην κορυφή της θρησκευτικής πυραμίδας της Τουρκίας, καθώς έχαιρε της απολύτου εμπιστοσύνης του Αλί Ερμπάς, επικεφαλής της πανίσχυρης Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων της γειτονικής χώρας, ο οποίος και ηγήθηκε με τη σειρά του της ισλαμικής τελετής παρουσία του Τούρκου Προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν πριν δύο εβδομάδες. Οι ιερωμένοι, άλλωστε, που πήραν μέρος στην προσευχή ήταν μετρημένοι στα δάχτυλα, συνολικά 3 ιμάμηδες και 5 μουεζίνηδες, αποδεικνύοντας από τον «σφιχτό» αριθμό, την ισχύ του Ασλάν στη μουσουλμανική κοινότητα της Τουρκίας. Αυτό εξηγεί και την έκταση που έλαβε η απώλεια του Οσμάν Ασλάν, αφού έτυχε μεγάλης ειδησεογραφικής κάλυψης, την ώρα που την οικογένεια του εκλιπόντος συλλυπήθηκε προσωπικά ο Πρόεδρος Ερντογάν. Επιπλέον, ο Μουφτής της Κωνσταντινούπολης, Μεχμέτ Εμίν Μάσα προσευχήθηκε για την μνήμη του Ασλάν στο Κεντρικό Τζαμί του Σουλταγκάζι Σουλτάντσιφτζιγ και ακολούθως η σωρός του μεταφέρθηκε για να ταφεί στη ιδιαίτερη πατρίδα του, το Σιίρτ Τίλο, στη νοτιοανατολική Τουρκία.
Αποτίωντας φόρο τιμής από την πρώτη στιγμή, την ανακοίνωση της απώλειας του Ασλάν έκανε ο ίδιος ο κυβερνήτης της Κωνσταντινούπολης στον προσωπικό του λογαριασμό στο twitter σύμφωνα με τη Yenisafak, αναφέροντας σχετικά:
«Ευχόμαστε έλεος από τον Θεό στην οικογένεια και τους συγγενείς του Τεμένους Uhud, του Muezzin-Kayyum, που πέθανε κατά τη διάρκεια της εθελοντικής υπηρεσίας καθοδήγησης στην Αγία Σοφία, λόγω καρδιακής προσβολής».
Τη σκυτάλη από το συλλυπητήριο tweet του Κυβερνήτη της Κωνσταντινούπολης έλαβαν δεκάδες χιλιάδες χρήστες, σχολιάζοντας ποικιλοτρόπως και με βάση διαφορετικές χώρες την είδηση, σε ένα ψηφιακό φάσμα που εκτείνεται από ειλικρινείς εκφράσεις πένθους μέχρι συνειρμούς για το τέλος του μουεζίνη μέσα στην Αγιά Σοφιά και τη χρονική στιγμή που αυτό συνέβη, συνδέοντας το συμβάν με την… μεταφυσική και την αρχαιοελληνική «ύβρι».
Δεν είναι λίγοι, μάλιστα και όσοι ερμήνευσαν το χαμό του Ασλάν ένα «σημάδι από το θεό» για την μετατροπή του ναού, από μουσείο σε τζαμί, περιμένοντας για το επόμενο σημάδι…
Τοσα φραγκα εριξε ο τουρκογλου ερτογαν στο αλμπανια για να φτιαξει το μεγαλυτερο τζαμι των βαλκανιων δεν μπορουσε να φτιαξει και στο κρατος του ενα ? Την Αγια Σοφια επρεπε να κανει τζαμι ?