Σαν παλιό θερινό σινεμά… στην Κω

18
4185
Ψαλίδι / Άγ. Γαβριήλ / Εξοχή, Κως

Σαν παλιό θερινό σινεμά

Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη

Ο θόρυβος των νυχτερινών τριζονιών, ανακατεύονταν με τον συριγμό της παλιάς μπομπίνας και τους διάλογους των πρωταγωνιστών, στην μεγάλη οθόνη.

Το φεγγάρι κρεμασμένο, σαν ένα πελώριο, λαμπερό φανάρι στον έναστρο ουρανό, παρακολουθούσε με περισσή περιέργεια τον Κλιντ Ίσγουντ και την Μέριλ Στριπ, ‘στις Γέφυρες του Μάντισον ’ ή την Μέρλιν Μονρόε και τον Έλβις Πρίσλεϊ, στους δικούς τους μουσικό- χορευτικούς ρόλους. Η λευκή οθόνη του καλοκαιριάτικου Σινεμά, ήταν η μοναδική διασκέδαση, για όσους αγαπούσαν τον θερινό κινηματογράφο.

‘Τα καλλίτερα μας χρόνια’ όπως αυτά του Ρόμπερντ Ρέντφορντ και της Μπάρμπαρα Στρέιζαντ, έφυγαν μαζί με τα πιο όμορφα καλοκαίρια. Τα περάσαμε με ένα πακετάκι πασατέμπο, που αγοράζαμε από το καροτσάκι του Στέργιου του Καλούδη και λίγα φιστίκια, από το καρότσι της Φωτεινής Θαλασσινού, για να δούμε τις τελευταίες ρομαντικές ή πολεμικές ιστορίες, που ξεδιπλώνονταν στο βινίλλιο του ‘Σινέ -Άστρο,’ σημερινό ομώνυμο Ξενοδοχείο της οικογένειας Αδαμαντίδη.

Και όταν βαριόμασταν τις ίδιες λευκές πάνινες καρέκλες, πηγαίναμε στο διπλανό, στο Σινέ ‘ΡΕΞ’ (μέχρι προ τινος Fashion Club στην Κανάρη) για να δούμε μακροσκελείς ιστορίες, σε έγχρωμες ταινίες μεγάλου μήκους, όπως ‘η Βασίλισσα Κλεοπάτρα της Αιγύπτου’ με την Ελίζαμπεθ Τέηλορ ή ‘τον Λώρενς της Αραβίας’ με τον Ομάρ Σαρίφ.

Ενίοτε έπαιζε και επιμορφωτικά, κλασσικά έργα, όπου θεατές ήταν οι μαθητές από το παρακείμενο Γ’ Δημοτικό Σχολείο, (το θρυλικό Αζίλο) και από άλλα Σχολεία, καθώς και από το τότε Ιπποκράτειο Γυμνάσιο -Λύκειο.

Εκεί στο φωτισμένο πέταλο του λιμανιού (που είναι σήμερα το πάρκο με το άγαλμα του Ιπποκράτη), πίσω από ένα οικοδομικό τετράγωνο, υπήρχε και ‘ο μικρός κινηματογράφος των μεγάλων έργων’.

Έτσι διαφημιζόταν το Σινέ Σπλέντιτ, εξειδικευμένο με τα θρυλικά Γουέστερν, όπου πάντα έβγαινε νικητής ο Τζων Γουέην. Στη θέση του σινεμά υπάρχει σήμερα ένα πολυώροφο κτήριο.

Στο κέντρο της πόλης, κοντά στην Εκκλησία του Αγίου Νικολάου, βρισκόταν το Σινεμά Κεντρικόν. Αυτό έφερνε συνήθως Ελληνικές ταινίες, με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, την Τζένη Καρέζη, τον Λάμπρο Κωνσταντάρα και τόσους άλλους θρύλους του καλού Ελληνικού κινηματογράφου. Στο Σινεμά Κεντρικό, ο κυρ Ανάστασης ο Χόντρος, φρόντιζε να έχει στο καροτσάκι του ηλιόσπορους και αράπικο φιστίκι.

Σήμερα υπάρχει ακόμη η λευκή πέτρινη οθόνη του Σινέ Κεντρικόν και μερικές ξεθωριασμένες αφίσες, από Οσκαρικούς ηθοποιούς, στην παλιά του είσοδο. Βρίσκονται εκεί για να διηγούνται τις δόξες του παλιού, καλού θερινού Σινεμά.

Κάπου εκεί στα διαλείμματα, ο αξέχαστος Κώστας το ‘Καμπουράκι’, γυρνούσε όλα τα Σινεμά, με τον γεμάτο ταβά από αναψυκτικά, πορτοκαλάδες, λεμονάδες ‘Γαλαθρής’ και μερικά Αιγινίτικα φιστίκια, χύμα στο καλαθάκι του. (Τότε δεν υπήρχαν τα κυλικεία.)

Τα τύλιγε σε μια κόλλα από κομμάτια εφημερίδων και όλοι παρακολουθούσαν ευτυχισμένοι, τις αξέχαστες και δακρύβρεχτες αισθηματικές, Ελληνικές ασπρόμαυρες ταινίες, που με τη συντροφιά τους μεγάλωσαν γενιές και γενιές. Τις ζεστές καλοκαιριάτικες νύχτες στα σινεμά, δροσιά μοίραζε με ένα ποδήλατο -ψυγείο και ο Αντωνάκης ο Σαλαχώρης, με τα αξέχαστα κασάτα παγωτά, του μάγου της ζαχαροπλαστικής Ιμπραήμ Φαναρτζή.

Τελευταία άφησα τον Ορφέα, ένα πολύ ωραίο Δημοτικό Κινηματογράφο, Ιταλικό κτίσμα, στην κεντρική Πλατεία Ελευθέριας, που είναι μέχρι και σήμερα, το μοναδικό Χειμερινό Σινεμά του νησιού μας. Εκεί στην Ακτογραμμή της Β. Γεωργίου, κοντά στα Ξενοδοχεία Ζέφυρος και Κως και δίπλα στο παλιό Στάδιο Ανταγόρας, οι φανατικοί φίλοι του καλού κινηματογράφου, έπαιρναν και συνεχίζουν να παίρνουν τις θέσεις τους στον Δημοτικό, θερινό σινεμά Ορφέα.

Όμως δεν ήταν μόνο αυτοί οι καλοκαιρινοί κινηματογράφοι. Υπήρχε και ένας περιοδεύων, ιδιωτικός κινηματογράφος της οικογένειας Κωλέττη.

Πάνω στον τοίχο ενός καφενείου ή ενός Σχολείου του χωριού, οι απομονωμένοι κάτοικοι των χωριών, μπορούσαν να απολαύσουν μερικές Κυριακάτικες, στιγμές ξενοιασιάς και να ξεφύγουν από την σκληρή πραγματικότητα και από τον επίπονο, καθημερινό μόχθο της γης.

Τα ζεστά καλοκαίρια και οι Έλληνες περιηγητές, διασκέδαζαν όχι μόνο στα μπουζούκια, στις παραλιακές ταβέρνες και με την ατελείωτη ποδηλασία, αλλά και στα σινεμά.

Εκείνα τα αξέχαστα ρομαντικά βράδια, όπου το λιγωτικό άρωμα του γιασεμιού, μπερδεύονταν με το μεθυστικό του νυχτολούλουδου, κανείς δεν έδινε σημασία αν τα νυχτοπούλια συνομιλούσαν ή αν τα κουνούπια είχαν εξασφαλίσει το βραδινό τους γεύμα.

Φόραγαν όλοι τα πιο καλά τους ρούχα και πήγαιναν κυρίως οι νέοι, για να συναντήσουν στην σκοτεινή ατμόσφαιρα του κινηματογράφου, τις αγαπητικιές τους.

Οι υπόλοιποι φρόντιζαν να απολαύσουν συντροφιά με φίλους, γείτονες ή μουσαφίρηδες, την πολυδιαφημιζόμενη ταινία. Να δουν ειδησούλες στα επίκαιρα και να γνωρίσουν νέα προϊόντα, από τις διαφημίσεις που τους πλημμύριζαν στα διαλείμματα και να ενημερωθούν για την επόμενη ταινία στο πεντάλεπτο, με τίτλο ‘προσεχώς’.

Να ζήσουν ‘Επτά ημέρες στην Καζαμπλάνκα του Μαρόκου’, σε ένα ερωτικό, αστυνομικό περιπετειώδες έργο, με τον Χάμφρεη Μπόγκαρντ και την Λωρίν Μπακώλ.

Στις μέρες μας τα Σινεμά λιγόστεψαν, χειμερινά και θερινά. Ποτέ δεν θα ξαναζωντανέψει εκείνη η χρυσή εποχή, όπως ζωντάνευαν τόσες ιστορίες, έρωτα, μυστηρίου, βίας και τρόμου, στην μεγάλη, παραμυθένια μαγική οθόνη.

Τα θερινά Σινεμά που έκλεισαν, πήραν μαζί τους φεύγοντας την πιο όμορφη, αθώα εποχή της άνθισης του καλού Ελληνικού κινηματογράφου, καθώς και την άνοδο του ξένου σινεμά, με κλασικές ταινίες, που άφησαν εποχή.

Η τηλεόραση που την δεκαετία του 70, εισέβαλε στην ζωή μας, μπήκε δειλά, δειλά στην αρχή, σαν ασπρόμαυρη μικρή οθόνη, μέχρι που εξελίχθηκε σε έγχρωμη.

Τελευταία δε μεταφέρθηκε και στα μέσα κοινωνικής διχτύωσης στο διαδίχτυο, μέσω της σύγχρονης τεχνολογίας τηλεφώνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών. Παράλληλα η προτίμηση του βίντεο και των ταινιών που αγόραζαν ή νοίκιαζαν από τα σχετικά μαγαζιά, την δεκαετία του 80, εκτόπισαν την παρουσία των κινηματογραφικών αιθουσών.

Όμως ποτέ δεν θα επιστρέψει η ασύγκριτη μαγεία της σκοτεινής αίθουσας ή της υπαίθριας θερινής, με σκέπη τον γεμάτο αστέρια ουρανό και μοναδική συντροφιά για τις ζεστές βραδιές, τους φλύαρους ξενύχτες της φύσης.

Ξανθίππη Αγρελλη

18 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πολύ ωραίο αφιέρωμα κ. Ξανθίππη!

    Δυστυχώς όλοι κατεβάζουν από το διαδίκτυο τις αμερικάνικες ταινίες με τους υπερήρωες, που βγαίνουν με το κιλό και λιγόστεψε ο κόσμος που πάει να δει κινηματογράφο με αποτέλεσμα να μας μείνει μόνο ο θερινός και ο καλοκαιρινός Ορφέας.

    Βέβαια έχει τέτοια εξυπηρέτηση ο Ορφέας που θα ζήλευαν οι καλύτερες αλυσίδες σινεμά!

  2. Όλη μου η τάξη στο Αζίλο σκαρφάλωνε απ τον τοίχο για …επιμόρφωση,ενώ οι φωτογραφίες στην είσοδο με τις πορνοστάρ σε περιπτύξεις,γέμιζαν τα απουσιολόγια….χρόνια και τότε.

  3. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟ ‘ΣΙΝΕ ΣΠΛΕΝΤΙΤ’ ΗΤΑΝ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ‘ΣΙΤΙ ΜΑΡΚΕΤ’ ΣΤΑ ΔΕΛΦΙΝΙΑ. ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑ.

  4. Επίσης ξέχασες τις προβολές από στρατιωτικά Κλιμάκια στην ύπαιθρο

    Ένα οχηματαγωγό περνούσε την άγονη και έκανε προβολές και ερχόταν και Κω κάποιες φορές με κλασσικές ταινίες ξένες ή Ελληνικές….όπως την Ναυτική Εβδομάδα τα χρόνια της Χούντας,ημέρα με φωταγώγηση,πυροτεχνήματα,αγώνες κολύμβησης από μαθητές και στρατιώτες ,απέναντι απ το Αμαρυλλίς και προβολή στον παρακείμενο τοίχο.

  5. …και εγώ αν δεν κάνω λάθος, ο σχολιαστής ‘α’ θα πρέπει να αναφέρεται στο σινεμά που υπήρχε εκεί που είναι το ξενοδοχείο Kos Aktis Art Hotel (πρώην Ξενία). Έχω ακούσει από παλιούς ότι (στο συγκεκριμένο σημείο) το σινεμά υπήρχε πριν από το ξενοδοχείο Ξενία, δηλαδή πριν τη δεκαετία του ’60.

    • Διαπιστώνω ότι ο Γιαννάκης με τα νερακίζια και τα κρινάκια είναι πουρό της δεκαετίας του πενήντα...

      Θυμήθηκες τον ΟΡΦΕΑ στην Μπέλα Βιστα… Και πως σου ξέφυγε βρε Γιαννάκη το πρώτο Σπλέντιτ που άνοιξε δίπλα στην ΔΕΗ στην αυλή του πρώην εργοστάσιο ΧΑΤΖΗΜΑΡΚΟΥ; Το τρίτο Σπέντιτ στην αρχή της Γρηγορίου Ε κοντά στο θεατράκι σίγουρα το θυμάσαι. Όλα όμως αυτά τα αγνοεί η Ξανθίππη λόγω μικρής ηλικίας…

      • Όταν εσείς πηγαίνατε στα Σπλέντιτ και τα τα Σινέ Κεντρικόν, ο Πάρμπα Σούλης έβγαζε 2-2 τα γκομενάκια και λαμπάδιαζε το σολεξάκι του…

        • Αυτός ήταν ο Λευτέρης… μιλάμε για το μεγαλύτερο καμάκι του νησιού εκείνης της εποχής!

      • …εσύ θα πρέπει να είσαι μεγαλύτερο πουρό από μένα!
        Είχες καιρό να κάνεις σχόλια, τι έγινε καρεκλοκένταυρε;…σφήνωσες στην καρέκλα σου;!!

    • ΓΙΑΝ(Ν)ΚΗΣ Κώος κλαρινογαμπρός σε προχωρημένη ηλικία, ΓΚΆΟΥντί της νύχτας των βρικολάκων, κυκλοφορεί σαν αρουραίος..

      Και την μέρα,… αραχτός τεμπέλης του κρεβατιού μετά μια δύσκολη νυχτερινή βάρδια τρομπάρει ξαπλωτός και τρομάζει μην τον δει ο ήλιος… Θα ξυπνήσει όταν αρχίσει να βραδιάζει η κουρ@δ@μηχανή και πάλι τα ίδια…

      • …κόψε τα ληγμένα σου κάνουν κακό!! Είσαι ένας από τους πολλούς τζάμπα μάγκες του πληκτρολογίου (έχει γίνει και μόδα άλλωστε) και επειδή δεν έχουν κάνει τίποτα στη ζωή τους, ασχολούνται με τη ζωή των άλλων!!
        Υ.Γ. …’η ζωή είναι μεγάλη μην την κάνεις καρναβάλι’!! (Γιάννης Αγγελάκας)…αφιερωμένο για σένα!!

  6. Προς ΓΙΑΝΝΗΣ Κώος πολίτης Ακριβως εκει στο Κως Ακτίς ητανε το σινεμά, μάλιστα ανεβαίναμε στα δέντρα και βλέπαμε την ταινία.Ωραία χρόνια ανέμελα.

  7. …εγώ δεν το πρόλαβα, απλά είχα ακούσει από ‘παλιούς’ για το συγκεκριμένο σινεμά.
    Εγώ τους κινηματογράφους που πρόλαβα ήταν φυσικά ο Ορφέας (Χειμερινό & Θερινό) το Κεντρικόν, το Rex και το Άστρον. Πράγματι φίλε όπως τα λες, χρόνια ανέμελα και ωραία. Θα συμπληρώσω (και εγώ) αξέχαστα αθώα χρόνια, έτσι ακριβώς ήταν τα παιδικά μας χρόνια!! Άλλες εποχές, να είσαι καλά φίλε ‘α’…

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ