«Το φορτίο με τα εκρηκτικά αποτελούσε μέρος νόμιμης εμπορικής συναλλαγής μεταξύ εταιρειών που λειτουργούν νόμιμα στην Τουρκία και το Σουδάν». Αυτό υποστηρίζει σε γραπτή ανακοίνωσή της η Lumar SA, πλοιοκτήτρια εταιρεία του υπό σημαία Μάλτας φορτηγού «Mekong Spirit», που την 23η Μαΐου εντοπίστηκε ανοικτά της Κω να μεταφέρει 81 κοντέινερ με εκρηκτικά και πυρομαχικά. Για την υπόθεση έχει ήδη από τις 2 Ιουνίου προφυλακιστεί ο 61χρονος Ουκρανός πλοίαρχος Sergii Nevecheria, ενώ τα 16 μέλη του πληρώματος βρίσκονται υπό περιορισμό εντός του φορτηγού πλοίου, που την 25η Μαΐου κατέπλευσε συνοδεία σκαφών του Λιμενικού στη ναυτική βάσης της Σούδας.
Το «Mekong Spirit» είχε αποπλεύσει από το λιμάνι Σαντατέρ της Ισπανίας φορτωμένο με 52 κοντέινερ γεμάτα εκρηκτικά και προορισμό το Τζιμπουτί, την Ινδονησία και την Αυστραλία. Πριν από τον διάπλου του Σουέζ, ωστόσο, κατέπλευσε στο λιμάνι της Σμύρνης, απ’ όπου φόρτωσε 29 ακόμα κοντέινερ με εκρηκτικά και πυρομαχικά (κυνηγετικά και άσφαιρα φυσίγγια) για να τα μεταφέρει στο λιμάνι του Σουδάν. Στις 23 Μαΐου και ενώ έπλεε ανοικτά της Κω πάνοπλοι άνδρες των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού έκαναν ρεσάλτο στο πλοίο ακινητοποιώντας το στον όρμο Κεφάλου της Κω. Στα δικαστικά έγγραφα αναφέρεται ότι του ελέγχου προηγήθηκε ανώνυμο τηλεφώνημα στις αρμόδιες λιμενικές αρχές σχετικά με την ύπαρξη παράνομου φορτίου εκρηκτικών στα κοντέινερ του «Mekong Spirit».
Για την υπόθεση κινήθηκε αρχικά ποινική διαδικασία: εις βάρος του 61χρονου πλοιάρχου ασκήθηκε δίωξη σε βαθμό κακουργήματος για την κατηγορία της παράνομης μεταφοράς εκρηκτικών, ενώ διετάχθη η κράτηση των υπολοίπων 16 μελών του πληρώματος εντός του πλοίου, που είχε στο μεταξύ καταπλεύσει συνοδεία σκαφών του Λιμενικού στη ναυτική βάση της Σούδας. Ενημερώθηκε ταυτόχρονα η αρμόδια αρχή για το «ξέπλυμα», η οποία ανέθεσε στις τελωνειακές και λιμενικές αρχές τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τη νομιμότητα του φορτίου. Πηγές του Λιμενικού είχαν επισημάνει ότι: α) Ο 61χρονος Ουκρανός πλοίαρχος δεν είχε ειδοποιήσει τις αρμόδιες ελληνικές αρχές πως το περιεχόμενο των εμπορευματοκιβωτίων περιλαμβανόταν στην ειδική λίστα «επικίνδυνων φορτίων» του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO). β) Οτι το φορτίο με τις εκρηκτικές ύλες, καθώς επίσης και με τα κυνηγετικά και άσφαιρα φυσίγγια με προορισμό το Σουδάν, παραβίαζε το εμπάργκο που έχει επιβληθεί από τα Ηνωμένα Εθνη και την Ε.Ε.
Πάντως, μιλώντας χθες στην «Κ», ο Boris Lunoff, εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας Lumar SA, τόνισε ότι το φορτίο με προορισμό το Σουδάν (όπως και αυτό με προορισμό το Τζιμπουτί, την Ινδονησία και την Αυστραλία) αποτελούσε μέρος νόμιμης συναλλαγής μεταξύ εταιρειών που λειτουργούν νόμιμα στην Τουρκία και το Σουδάν, καθώς και ότι στο πλαίσιο διερεύνησης της υπόθεσης έχουν υποβληθεί στις ανακριτικές αρχές όλα τα σχετικά έγγραφα (πιστοποιητικά τελικού χρήστη, άδειες εξαγωγής και εισαγωγής κ.ά.) που αποδεικνύουν τη νομιμότητα της συναλλαγής. Είπε ακόμα ότι αρμόδια επιτροπή του ΟΗΕ επιβεβαίωσε πως το εμπάργκο στην αγοραπωλησία εκρηκτικών και πυρομαχικών αφορά την περιοχή του Νταρφούρ και όχι το λιμάνι του Σουδάν, όπου θα κατέληγε μέρος του φορτίου με τα εκρηκτικά. «Η φυλάκιση του καπετάνιου και η κράτηση του πλοίου και του πληρώματος αποτελούν σοβαρή παράβαση του διεθνούς ναυτικού δικαίου», υποστήριξε.
Εκκληση της συζύγου
Εκκληση για την απελευθέρωση του πλοιάρχου απηύθυνε μέσω της πλοιοκτήτριας εταιρείας και η σύζυγός του Valentina Nevecheria: «Κρατείται κάτω από απαράδεκτες συνθήκες στη φυλακή, χωρίς να έχει τη δυνατότητα να αποδείξει την αθωότητά του. Ο σύζυγός μου βρίσκεται στη φυλακή επειδή έκανε τη δουλειά του».
Καθημερινή