Ανάστατοι και απογοητευμένοι είναι οι γονείς των μαθητών του νηπιαγωγείου και του Δημοτικού Σχολείου του ακριτικού νησιού των Λειψών, καθώς βλέπουν το μοναδικό Δημοτικό Σχολείο του νησιού να υποβαθμίζεται από 6θέσιο σε 3θέσιο, ενώ την τελευταία δεκαετία υποστελεχώνεται από εκπαιδευτικούς. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στο σχολείο δεν υπάρχει δάσκαλος ειδικότητας (γυμναστικής, μουσικής, καλλιτεχνικών, πληροφορικής), για τους 29 μαθητές που φοιτούν αυτή τη σχολική χρονιά, με τις τάξεις να πραγματοποιούν συνδιδασκαλίες.
Το συγκεκριμένο σχολείο λειτουργούσε από το 1948 ως 4θέσιο, το 1999 αναβαθμίστηκε σε 6θέσιο και έκτοτε δεν έχει υποβαθμιστεί, ανεξαρτήτως του αριθμού των μαθητών που φοιτούν σε αυτό. Μάλιστα στο σχολείο αυτό λειτουργούσε για 13 χρόνια νυχτερινό τμήμα.
Η αρνητική αυτή εξέλιξη έρχεται τη στιγμή που στο νέο σχολικό έτος 2024 – 2025, αναμένεται να υπάρχει αύξηση των παιδιών του Δημοτικού πάνω από 40%, δηλαδή θα φοιτούν πάνω από 30 μαθητές. Παράλληλα όμως αναδεικνύεται και το γεγονός ότι στο σχολικό κτίριο δεν υπάρχει αίθουσα που να χωράει τον αριθμό των παιδιών της νέας σχολικής χρονιάς. Το κτίριο διαθέτει 6 αίθουσες, χωρητικότητας 10 μαθητών. Για τη νέα σχολική χρονιά τα 9 νήπια, που θα πάνε στην Α’ Δημοτικού και οι 10 μαθητές της σημερινής Α’ Δημοτικού, αθροίζουν 19 μαθητές στην τάξη της συνδιδασκαλίας.
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου έχουν κοινοποιήσει επιστολή διαμαρτυρίας, την οποία στηρίζουν και συνυπογράφουν και άλλοι σύλλογοι του νησιού (3 σύλλογοι γονέων, 1 σύλλογος εκπαιδευτικών και ο πολιτιστικός – μορφωτικός σύλλογος).
Ανεξάρτητα από το ζήτημα του αριθμού των μαθητών, που θέτει ο Νόμος σχετικά με την κατάταξη των σχολείων, είναι απαραίτητο να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι πρόκειται για νησί, το οποίο είναι και ακριτικό, στο οποίο οι κάτοικοι επιθυμούν να παραμείνουν. Ωστόσο για να μπορέσουν να στηρίξουν αυτή τους την επιλογή είναι απαραίτητο η κυβέρνηση να τους στηρίζει και όχι να τους δυσκολεύει ακόμα περισσότερο. Αντίστοιχα και οι ίδιοι οι μαθητές δεν μπορούν και δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως μαθητές δεύτερης κατηγορίας, αντίθετα, είναι απαραίτητο να στηρίζονται για να μπορούν να λαμβάνουν ολοκληρωμένη εκπαίδευση.
Το σοβαρό θέμα της διαβίωσης στις παραμεθόριες περιοχές και στα ακριτικά νησιά αντιμετωπίζεται από την κάθε κυβέρνηση με οικονομικά κριτήρια, αξιοποιώντας κάθε φορά το αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο, γι αυτό και απαξιώνονται εδώ και χρόνια. Οι κάτοικοι αντιμετωπίζουν την έλλειψη σύγχρονων υποδομών σε Παιδεία, σε Υγεία, έλλειψη τεχνικής υποδομής, δυσκολίες εξεύρεσης εργασίας, νέα ζευγάρια δυσκολεύονται να παραμείνουν στον τόπο τους, να δημιουργήσουν την οικογένεια τους. Όλα αυτά, όπως και στη συγκεκριμένη περίπτωση η υποβάθμιση του μοναδικού Δημοτικού Σχολείου, αποτελούν όρους ερήμωσης και του νησιού των Λειψών και έρχονται σε «αντίθεση» με τις διακηρύξεις της κυβέρνησης για ενίσχυση και στήριξη των παραμεθόριων περιοχών και ακριτικών νησιών, ακόμα και τις διακηρύξεις για επίλυση του δημογραφικού προβλήματος της χώρας.
Τέλος μια πιθανή επιλογή τηλεκπαίδευσης για τους μαθητές, και αυτή μετρημένη στη ζυγαριά κόστους – οφέλους, δημιουργεί σοβαρά κοινωνικά, παιδαγωγικά και μαθησιακά προβλήματα, όπως αποδείχτηκε και στην περίοδο της πανδημίας.
Σύμφωνα με τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, ποια άμεσα μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση για να διασφαλιστεί το δικαίωμα των παιδιών στην ολοκληρωμένη και δια ζώσης εκπαίδευση, σε ένα 6θέσιο Δημοτικό Σχολείο στο νησί των Λειψών, που θα εξασφαλίζει την σύγχρονη μαθησιακή διαδικασία.
Οι Βουλευτές
Κομνηνάκα Μαρία
Δελής Γιάννης
Συντυχάκης Μανώλης