Προσοχή! Κυκλοφορούν απατεώνες.
Γράφει ο Γιάννης Φλεβάρης
Αγαπητοί μου φίλοι προσοχή! Διαστάσεις χιονοστιβάδας έχουν πάρει στη Ρόδο και στα νησιά μας φαινόμενα ηλεκτρονικής απάτης και έχουν κάνει φτερά δεκάδες χιλιάδες ευρώ από τους τραπεζικούς λογαριασμούς ανυποψίαστων συμπολιτών μας που με ιδρώτα και κόπο αποταμίευσαν τις οικονομίες τους, τις οποίες υπεξαίρεσαν και έβαλαν στην τσέπη κάποιοι επιτήδειοι.
Πως όμως επιτυγχάνουν το δόλιο σχέδιό τους και πραγματοποιούν την απάτη;
Ο τρόπος με μικρές παραλλαγές ανά περίπτωση είναι παρόμοιος.
Χτυπάει το κινητό σας τηλέφωνο. Ο αριθμός που σας καλεί είναι άγνωστος.
Μόλις απαντήσετε μια σταθερή και ευγενική φωνή που υποδηλώνει καλή γνώση της ελληνικής γλώσσας και αυτοπεποίθηση του καλούντος θα σας προσφωνήσει με το μικρό σας όνομα ή το επίθετό σας σα να επρόκειτο για κάποιο γνωστό σας πρόσωπο με κάποια σχετική οικειότητα μαζί σας.
Ο κύριος Κώστας, Γιώργος, Μιχάλης κλπ; Η κυρία Μαρία, Κατερίνα κλπ;
(Ο άγνωστος δράστης της απάτης γνωρίζει το όνομά σας και τον αριθμό σας)
Μόλις απαντήσετε καταφατικά στο ερώτημα αν είστε ο κύριος ή η κυρία τάδε, η φωνή από την άλλη άκρη του τηλεφώνου ξεκινάει με αφοπλιστική οικειότητα το «παραμύθι» προσπαθώντας μεθοδικά να σας παραπλανήσει για να αποσπάσει κρίσιμες πληροφορίες γνωρίζοντας ήδη κάποια βασικά πράγματα για εσάς μέσω πληροφοριοδότη ή μέσων κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook) ή πληροφοριών τηλεφωνικού καταλόγου.
«Κυρία Μαρία με θυμάσαι; Είμαι ο Γιώργος!»
Όπως είναι λογικό θα ρωτήσετε «Ποιος Γιώργος;»
Ακόμα χειρότερα αν δεν ρωτήσετε, ή νομίσετε ότι γνωρίσατε κάποια φωνή ή προλάβετε να αναφέρετε κάποιο επίθετο όπως «Α, ο Γιώργος τάδε…»
Τότε ο επιτήδειος δράστης, βασικό μέλος μιας εγκληματικής οργάνωσης που τελεί κατ’ επάγγελμα και κατά συνήθεια κακουργηματικές απάτες θα επιδιώξει μέσω της επαγγελματικής σας δραστηριότητας, την οποία γνωρίζει, να αποκτήσει πρόσβαση σε τραπεζικό σας λογαριασμό και σε κωδικούς για να «κάνουν τα χρήματά σας φτερά» σε δευτερόλεπτα!
«Πήρα να ρωτήσω για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια σας!» Θα πει λόγου χάρη ο δράστης εάν «χτυπήσει» έναν ανυποψίαστο επαγγελματία που διατηρεί οικογενειακή επιχείρηση αυτής της μορφής.
«Θέλω να κλείσω δωμάτιο για δέκα μέρες επειδή έχω ξανάρθει και μου άρεσε.»
Ο επαγγελματίας ελέγχει τις διαθέσιμες ημερομηνίες και τελικά κλείνει και κοστολογεί το χρονικό διάστημα που ο απατεώνας θα έρθει τάχα για διακοπές.
«Θέλω να πληρώσω με e-banking.» Θα πει το μέλος της σπείρας. «Δώστε μου σας παρακαλώ τα στοιχεία σας και το ΙΒΑΝ του λογαριασμού σας.»
Στο σημείο αυτό ξεκινάει η δεύτερη και πλέον κρίσιμη φάση της απάτης.
Μόλις ο επαγγελματίας δώσει το IBAN, ο δράστης θα ζητήσει το user name διότι όπως θα σας πει χρησιμοποιεί την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-wallet ή κάτι αντίστοιχο. Ο επαγγελματίας γνωρίζοντας ότι δεν δίνει password δηλαδή τους ισχυρούς προσωπικούς κωδικούς αλλά μόνο το όνομα χρήστη διαπράττει το μοιραίο λάθος και ανακοινώνει στον άγνωστο το user name.
Τότε λαμβάνει στο κινητό του τηλέφωνο τύπου smartphone μήνυμα δήθεν από την Χ τράπεζα από την οποία ο απατεώνας είπε ότι θα στείλει τα χρήματα, το οποίο τον παραπέμπει σε κάποιο link που αναφέρει «πατήστε για την αποδοχή και την είσπραξη των χρημάτων». Το μήνυμα αυτό στέλνει ο ίδιος ο δράστης πλαστογραφώντας τα στοιχεία της Τράπεζας.
Μόλις ο επαγγελματίας ή το οποιοδήποτε θύμα της απάτης αποδεχθεί και «πατήσει» το ling, η παράσταση λαμβάνει τέλος διότι δυστυχώς η απάτη έχει ολοκληρωθεί και όσα χρήματα έχει μέσα ο λογαριασμός του ανυποψίαστου πολίτη θα εξαφανιστούν!
Βέβαια ο επιτήδειος μπορεί να εκμαιεύσει απευθείας τους κωδικούς από το θύμα ή να στείλει μήνυμα επιβεβαίωσης ζητώντας όμως το pin ή αριθμούς επαναφοράς κωδικούς.
Στη συνέχεια μέσω του αρχικού λογαριασμού της σπείρας τα χρήματά σας θα διανεμηθούν με χρήση καρτών ανάληψης που διαθέτει ή εξαγοράζει το κύκλωμα σε διαφόρους, σε διάφορους άλλους λογαριασμούς και θα εισπραχθούν με τις κάρτες που είτε είναι κλεμμένες είτε εκδόθηκαν από πρόσωπα που δεν μπορούν να εντοπιστούν.
Όταν ο άτυχος συμπολίτης μας διαπιστώσει ότι έπεσε θύμα απάτης και έχασε τις οικονομίες του ή πολύ χειρότερα τους κόπους μιας ζωής είναι ήδη πολύ αργά. Το μόνο που μπορεί να βρει είναι ότι τα χρήματα του μετακινήθηκαν αρχικά σε λογαριασμό ενός αγνώστου, που κανείς δεν μπορεί να εντοπίσει και στη συνέχεια διαμοιράστηκε σε κάρτες αντιστοίχου προφίλ.
Αυτός είναι με λίγα λόγια ο μηχανισμός της απάτης και είναι τραγικό το γεγονός ότι συνεχώς οι υπηρεσίες δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος, τα αστυνομικά τμήματα καθώς και οι εισαγγελικές και δικαστικές αρχές ασχολούνται με αντίστοιχα περιστατικά στην περιοχή μας και παντού.
Παραλλαγές του παραπάνω ηλεκτρονικού ψαρέματος υπάρχουν πολλές και διαφοροποιούνται ανάλογα με το επάγγελμα, τη δραστηριότητα και το πρόσωπο του υποψηφίου θύματος. Προσοχή!
Το παραπάνω παράδειγμα δεν αντιστοιχεί σε υπαρκτά ονόματα και χρησιμοποιείται για να προειδοποιήσει τα ανυποψίαστα θύματα αλλά δυστυχώς αντιστοιχεί σε υπαρκτή δράση κυκλωμάτων που διαπράττουν καθημερινά κακουργήματα. Το τελευταίο διάστημα έλαβα γνώση και χειρίστηκα νομικά, αντίστοιχα περιστατικά τα οποία εμφανίζουν ανησυχητική αυξητική τάση. Θεωρώ υποχρέωσή μου να σας προειδοποιήσω όλους προς αποφυγήν της απάτης.
Ιωάννης Στ. Φλεβάρης
Ανεξάρτητος Περιφερειακός Σύμβουλος
Απόφοιτος Νομικής
ΜSc Διεθνείς Σχέσεις – MSc Αρχαίο Θέατρο
Υποψήφιος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αιγαίου
Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω
Λίγο μπερδεμένα μας τα λέτε κύριε Φλεβάρη μου και μάλλον ούτε εσείς ξέρετε πως γίνεται.
1. Γιατί να ζητήσει το username? ήδη αυτό είναι λάθος από την πλευρά του θύματος και δεν καταλαβαίνει πως δουλεύει το e-banking. Αν βέβαια δώσει username, password και μετά το pin που του ήρθε σαν μήνυμα τότε δεν είναι θύμα αλλά ηλίθιος και καλά τα έπαθε γιατί δεν θα έπρεπε να έχει e-banking.
2. Αν πατήσει το link στο μήνυμα που του έστειλαν πώς εξαφανίζονται τα χρήματα από τον λογαριασμό αν δεν δώσει πάλι username και password;
3. Και να ζητήσει pin επαναφοράς κωδικού δεν νομίζω ότι αυτό θα γίνει με την μια, πάλι θα χρειάζονται άλλα pins επιβεβαίωσης που θα πηγαίνουν στο τηλέφωνο του υποψηφίου θύματος με αντίστοιχα μηνύματα ή ακόμα καλύτερα θα πρέπει να πάει στην τράπεζα ή να περιμένει γράμμα με τους νέους κωδικούς. Δεν αλλάζουν έτσι οι χαμένοι κωδικοί.
4. Πώς τα χρήματα πάνε σε λογαριασμό αγνώστου αφού κάθε χρόνο η τράπεζα μας ζητάει, Ε1, μόνιμη διεύθυνση με λογαριασμό, αντίγραφο ταυτότητας κλπ κλπ
5. Τι σημαίνει θα εισπραχθούν από κάρτες που είναι κλεμμένες, από ποιόν λογαριασμό;