Πάτμος, 03-02-2017
Προς:
-
Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Δημήτριο Παπαδημητρίου
-
Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή
-
Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριο Σαντορινιό
-
Βουλευτές Νομού Δωδεκανήσου
-
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου
-
Επιμελητήριο Δωδεκανήσου
Κοινοποίηση: Δήμος Πάτμου.
ΘΕΜΑ: Αίτημα για επιβολή ανώτατης τιμής των καυσίμων σε νησιά στα οποία δραστηριοποιείται μόνο μία εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, σας χαιρετούμε από την Πάτμο.
Με την παρούσα επιστολή μας επιθυμούμε να θέσουμε υπόψη σας ένα πρόβλημα που απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια τους κατοίκους του ακριτικού νησιού μας, αλλά έχει επιδεινωθεί πρόσφατα και αφορά στις υπερβολικά υψηλές τιμές των καυσίμων.
Συγκεκριμένα, στο νησί μας δραστηριοποιείται μόνο μία εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών μέσω δύο πρατηρίων. Οι τιμές στις οποίες πωλούνται τα καύσιμα είναι σταθερά από τις υψηλότερες στην πατρίδα μας, ενώ η διαφοροποίηση στην τιμή της βενζίνης μεταξύ των δύο αυτών πρατηρίων ανέρχεται σταθερά στο ελάχιστο δυνατό ποσό του 0,001€. Έτσι, οι μόνιμοι κάτοικοι και οι επισκέπτες του νησιού μας είναι εδώ και αρκετά έτη όμηροι του μονοπωλίου της ανωτέρω εταιρείας, καταβάλλοντας δυσβάστακτο τίμημα, το οποίο έχει γίνει ακόμη πιο επαχθές μετά την πρόσφατη αύξηση των συντελεστών φορολογίας στα καύσιμα.
Κατά τις επαφές που κατά καιρούς είχαμε με στελέχη της εταιρείας αυτής, επιχειρούν να δικαιολογήσουν τις υψηλές τιμές επικαλούμενοι το μεταφορικό κόστος.
Ωστόσο, μία απλή έρευνα στο Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων αποδεικνύει ότι το επιχείρημα αυτό δεν ευσταθεί, διότι σε νησιά που απέχουν από την ηπειρωτική χώρα πολύ περισσότερο απ’ ό,τι η Πάτμος, οι τιμές των καυσίμων είναι σημαντικά χαμηλότερες, λόγω της ύπαρξης ανταγωνισμού.
Για παράδειγμα, την στιγμή που στην Πάτμο η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων είναι 1,792€, στη Λέρο κυμαίνεται περί το 1,71€, στην Κω από 1,66€ έως 1,758€ κ.ο.κ. Επομένως, βασικός παράγοντας για τον οποίο η τιμή των καυσίμων στο νησί μας (αλλά και σε άλλα μικρά νησιά όπου υπάρχει μονοπώλιο) βρίσκεται σε τόσο υψηλό επίπεδο δεν είναι η γεωγραφική απόστασή τους από την ηπειρωτική χώρα, αλλά η στρατηγική των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών που εκμεταλλεύονται την μονοπωλιακή τους θέση.
Εξ όσων θυμόμαστε, ουσιαστική αντιμετώπιση αυτού του χρονίζοντος προβλήματος υπήρξε για ένα σύντομο χρονικό διάστημα το 2010, όταν επιβλήθηκε πλαφόν στις τιμές των καυσίμων σε οκτώ νομούς της χώρας, μεταξύ των οποίων ήταν και ο Νομός Δωδεκανήσου. Όμως, λίγους μήνες αργότερα ήρθη η ισχύς της σχετικής Απόφασης στο όνομα του ελεύθερου ανταγωνισμού. Όμως, για ποιόν ανταγωνισμό μπορεί να γίνεται λόγος σε μικρά νησιά, όπου δραστηριοποιείται μόνον μία εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών;
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε θερμά όπως (στα πλαίσια της ειδικής μεταχείρισης που επιβάλλει το ίδιο το Σύνταγμα της πατρίδας μας να υπάρχει για τις νησιωτικές περιοχές) προβείτε στις απαιτούμενες ενέργειες για την επιβολή ανώτατης τιμής (πλαφόν) στην τιμή των καυσίμων σε όσα νησιά δραστηριοποιείται μόνον μία εταιρεία. Θεωρούμε ότι ένα τέτοιο ουσιαστικό μέτρο νησιωτικής πολιτικής θα αποδείξει ότι ακόμη και στην δυσχερή περίοδο που διανύουμε η Πολιτεία μεριμνά για τους κατοίκους των μικρών νησιών.
Μετά τιμής
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Επιτηδευματιών Πάτμου «Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ».
Καμίτσης Γεώργιος.