Ηλεκτροκίνηση στα Δωδεκάνησα, πόσο Πράσινη είναι; (Γράφει ο Βάιος Καλοπήτας)

0
341

Ηλεκτροκίνηση στα Δωδεκάνησα, πόσο Πράσινη είναι ;

 

Περισσότερο από 2 χρόνια πέρασαν από την εκδήλωση για την Ηλεκτροκίνηση που διοργανώσαμε στη Ρόδο με την υποστήριξη της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Μηχανικών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος  και τη συμμετοχή εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα του περιβάλλοντος και της Ηλεκτροκίνησης. Η εκδήλωση αφορούσε την ενεργειακή αυτάρκεια των νησιών και την δυναμική της Ηλεκτροκίνησης στη Ρόδο και στα υπόλοιπα νησιά της Δωδεκανήσου.

Από αυτά που συζητήθηκαν έγινε αντιληπτό πως βασικό πρόβλημα για την Ηλεκτροκίνηση στα Δωδεκάνησα είναι η παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας για την κίνηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Στα νησιά μας, η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται κατά βάση από μονάδες παραγωγής που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα (πετρέλαιο ή μαζούτ). Η χρήση ενέργειας από ορυκτά για την κίνηση οχημάτων, έχει σαν αποτέλεσμα η Ηλεκτροκίνηση να μην είναι τόσο καθαρή, ή αλλιώς, πράσινη.

Παράλληλα, τονίστηκε η αναγκαιότητα απελευθέρωσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) αλλά και η ενεργειακή διασύνδεση των νησιών της Δωδεκανήσου με το Ηπειρωτικό δίκτυο. Και, βέβαια, η ανάγκη για βοήθεια εκ μέρος της Πολιτείας και των ΟΤΑ για την κατασκευή υποδομών για τις νέες Περιβαλλοντικές Τεχνολογίες.

Όμως, εκτός των συμπερασμάτων που εξήχθησαν, αξιοπρόσεκτο ήταν το μεγάλο ενδιαφέρον της τοπικής κοινωνίας για το εγχείρημα. Αυτό μάλιστα ήταν ιδιαίτερα φανερό στους Επαγγελματίες του Τουρισμού, καθώς η Ηλεκτροκίνηση μπορεί να συμβάλει στην καλλιέργεια νέων μορφών Τουρισμού. Το βασικό ερώτημα που προέκυψε ήταν για το κατά πόσο «πράσινη» είναι η Ηλεκτροκίνηση και ιδιαίτερα στα Δωδεκάνησα.

Με την υποστήριξη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και μέσω της μελέτης που συνέταξε, είδαμε πως η κίνηση των ηλεκτρικών οχημάτων ακόμη και υπό τη συνθήκη της «μη-καθαρής ενέργειας» είναι διπλά συμφέρουσα. Τόσο για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο, όσο και για το χρηματικό κόστος αυτής, η Ηλεκτροκίνηση προσφέρει μετακίνηση με το υποτετραπλάσιο κόστος και 20% μειωμένες εκπομπές ρύπων. Συγκεκριμένα με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης  για την κάλυψη απόστασης 300 km με αυτοκινούμενο όχημα στο νησί της Ρόδου θα έχουμε:

Για βενζινοκίνητο όχημα κατανάλωση 21 lt βενζίνης, κόστος 33,26 € και συνολικές εκπομπές 26,4 kgCO2

Για πετρελαιοκίνητο όχημα θα έχουμε κατανάλωση 18 lt πετρελαίου, κόστος 25,2 € και συνολικές εκπομπές 25,5 kgCO2

Για Ηλεκτροκίνητο όχημα αυτονομίας 300 km θα έχουμε συνολικό κόστος 7,69 € και συνολικές εκπομπές 21,40 kg CO2.

Με βάση τα παραπάνω εύκολα συμπεράνουμε πως το μόνο που μπλοκάρει την Ηλεκτροκίνηση στην Ρόδο και στα υπόλοιπα νησιά είναι η έλλειψη κρατικής μέριμνας. Η κατάσταση 2 χρόνια μετά δεν έχει αλλάξει κι ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να επενδύουν στην Ηλεκτροκίνηση, οι υποδομές μας παραμένουν ακατάλληλες διαμορφώνοντας ένα αφιλόξενο περιβάλλον για τη νέα Τεχνολογία.

Εξαίρεση αποτελεί η Αστυπάλαια, που κατά τα φαινόμενα και τις ανακοινώσεις, η VolksWagen θα επενδύσει για να ελευθερωθεί ολόκληρο το νησί από την κατανάλωση βενζίνης και πετρελαίου για οχήματα. Ακόμα κι έτσι, ακόμα και με τη διαφήμιση με τις ευλογίες του Κράτους, η εταιρεία αυτή αντικαθιστά το Κράτος όσον αφορά τις υποχρεώσεις του για προστασία του Περιβάλλοντος.

Τα ηλεκτρικά οχήματα παραμένουν σε υψηλές τιμές καθότι οι κρατικές επιχορηγήσεις είτε είναι αμελητέες μπροστά στο κόστος των οχημάτων είτε δίδονται με μεγάλη δυσκολία στους ενδιαφερόμενους. Όπως όλα δείχνουν, τα νησιά μας δεν θα είναι έτοιμα να φιλοξενήσουν ηλεκτρικά αμάξια πριν το 2026. Το δίκτυο σταθμών ηλεκτρικής φόρτισης ακόμα δεν έχει σχεδιαστεί και η Ελλάδα για μια ακόμη φορά παραμένει μακριά από τους Ευρωπαϊκούς ενεργειακούς στόχους.

 

Βάιος Καλοπήτας

MSc Μηχανικός Περιβάλλοντος

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ