Επιμελητήριο Δωδεκανήσου- Διοικητικό Συμβούλιο Νο 412
ΕΙΣΗΓΗΣΗ
ΘΕΜΑ: Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού
- «Ποδηλατικός Τουρισμός στο νησί της Κω»
Η Κως αποκαλείται το νησί του ποδηλάτου. Είναι αξιοσημείωτο ότι από το 1960 και μετά, το νησί της Κω είχε εκπαιδευτές μάθησης ποδηλάτου σε τουρίστες.
Το ποδήλατο δεν είναι μόνο μέσον μετακίνησης αλλά πρωτίστως ενδείκνυται για άθληση και ψυχαγωγία .
Η Κως διαθέτει περίπου 250.000 ποδήλατα και λαμβάνοντας υπόψη την γεωγραφική της έκταση, συγκρινόμενη με το Άμστερνταμ, την Κοπεγχάγη, το Βερολίνο και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, είναι η πρώτη και με διαφορά σε χρήση ποδηλάτου.
Γιατί εστιάζουμε στον ποδηλατικό τουρισμό στο νησί της Κω?
Το επίπεδο έδαφος του νησιού κάνει το ποδήλατο ένα εύκολο μέσο μετακίνησης και ο επισκέπτης έχει μεγάλη επιλογή διαδρομών που μπορεί να απολαύσει ξεκούραστα.
Το ποδήλατο μπορεί να γίνει μοχλός για την ανάπτυξη της βιώσιμης κινητικότητας, βοηθώντας στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής και της εξοικονόμησής ενέργειας.
Η Κως έχει καταφέρει να δημιουργήσει ποδηλατοδρόμο πόλης καθώς και ορεινές και περιπατητικές ποδηλατικές διαδρομές.
Α. Ποδηλατοδρόμος πόλης:
Ο ποδηλατοδρόμος της Κω ξεκινάει από την παραλία του Φάρου και εκτείνεται ως την παραλία του Ψαλιδιού διανύοντας μια απόσταση περίπου 15 χλμ. με πολλούς παράδρομους ,κάποιοι εκ των οποίων οδηγούν μέσα στην πόλη της Κω. Εκτός από τους τουρίστες, αρκετοί είναι οι ντόπιοι που προτιμούν το ποδήλατο σαν μέσο μετακίνησης για τις καθημερινές τους ανάγκες (εργασία, ψώνια, βόλτα, παραλία κλπ.).
Β. Ορεινές Διαδρομές
Στην Κω υπάρχουν πολλές ορεινές ποδηλατικές διαδρομές ξεκινώντας από την κορυφογραμμή του Σύμπετρου, το μονοπάτι του Αϊ Γιώργη της Καρυδιάς, περνώντας από το Ασκληπιείο του ιατρού Ιπποκράτη στην Ζια ,το παλιό Πυλί , την Αντιμαχεια , την Καρδάμαινα και καταλήγοντας στην Κέφαλο στον άγιο Ιωάννη Θεολόγο περνώντας από χωμάτινους δρόμους αλλά και άσφαλτο σε όλη την έκταση του νησιού, με θέα την φύση από τη μια και την πανοραμική άποψη του νησιού της Κω από την άλλη.
Ο ποδηλάτης έχει τον χρόνο να ανακαλύψει τα τοπικά έθιμα, τον πολιτισμό, την ιστορία, τα κάστρα, την κουλτούρα, την αγροτική και βιοτεχνική παραγωγή από τα οινοποιεία, τα μελισσοκομεία , τα τυροκομεία και φυσικά την γαστρονομία που έχει το νησί της Κω.
Η ορεινή ποδηλασία είναι επίσης ένα από τα ταχέως αναπτυσσόμενα αθλήματα παγκοσμίως, όπως στην Γερμανία, την Ολλανδία, την Γαλλία, την Πολωνία , την Δανία κλπ. Μόνο στην Γερμανία υπάρχουν σχεδόν 10 εκατομμύρια ποδηλάτες εκ των οποίων 5,3 εκατομμύρια είναι ορεινοί ποδηλάτες. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να απευθυνθούμε σε πολύ μεγάλες τουριστικές αγορές και με τις οποίες ήδη συνεργαζόμαστε. Σύμφωνα με έρευνες της Ε.Ε. , η αγορά του ποδηλατικού τουρισμού αγγίζει ήδη τα 44 δις ευρώ ετησίως και πιο συγκεκριμένα, στην Ολλανδία πάνω από το 70% των κατοίκων πραγματοποιεί ποδηλατικές διακοπές ενώ στην Γερμανία εκτιμάται ότι το 25% των Γερμανών τουριστών αναφέρουν την ποδηλασία ως την κύρια δραστηριότητα τους. Μελέτη του Ευρωκοινοβουλίου που βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατιστών (www.ecf.com ) δείχνει ότι, κάθε χρόνο γίνονται 2,2 δισεκατομμύρια ποδηλατικές εξορμήσεις για τουριστικούς λόγους στην Ευρώπη.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι ο πρώτος Ελληνικός φορέας που έκανε το βήμα ένταξης στο δίκτυο Eurovelo. Η αγορά αυτή των ποδηλατιστών απαρτίζεται από άτομα με εκπαίδευση και εισόδημα άνω του μέσου όρου, είναι νέοι (μέσος όρος ηλικίας 40 ετών ) που αναζητούν την περιπέτεια και την δράση ,που επιθυμούν να ανακαλύπτουν νέες περιοχές και τόπους και επιδίδονται σε συναρπαστικές υπαίθριες δραστηριότητες όπως το ποδήλατο, η αναρρίχηση, η πεζοπορία, τα θαλάσσια σπορ κλπ.
Η ορεινή ποδηλασία και γενικά το ποδήλατο είναι ένας τρόπος ζωής που περιλαμβάνει διασκέδαση, διασφάλιση της φυσικής κατάστασης , πρόληψη ασθενειών. Συνδυάζει την σωματική και πνευματική ευεξία, βασικές αρχές του πατέρα της ιατρικής Ιπποκράτη, προάγει το αίσθημα του εθελοντισμού και έχει συγκριτικό πλεονέκτημα στον τομέα προβολής και διαφήμισης στον χώρο του ποδηλατικού τουρισμού.
Οφέλη
Στην Κω ο Ποδηλατικός Τουρισμός και ειδικά της ορεινής ποδηλασίας με την διεύρυνση των ποδηλατικών μονοπατιών και τους περιηγητές ποδηλάτες, έχει δημιουργήσει τις υποδομές και τις προϋποθέσεις στο βουνό και για τον Περιπατητικό Τουρισμό, όπου οι δυο αυτοί θεματικοί άξονες του τουρισμού διασφαλίζουν μεγάλο κύκλο εργασιών σε πολλούς τομείς της οικονομίας, όπως ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα διαμερίσματα , μικρά ξενοδοχεία, εστιατόρια, γραφεία ταξιδιων ποδηλατικού τουρισμού, ακτοπλοϊκές, αεροπορικές εταιρείες, ενοικιάσεις ποδηλάτων, ξεναγήσεις κλπ. Άλλωστε με κέντρο την Κω υπάρχει ποδηλατική συνεργασία με Νίσυρο, Κάλυμνο, Πάτμο, Αστυπάλαια και Λέρο. Η Κως έχει επιχειρηματίες στον χώρο του ποδηλάτου με τεχνογνωσία, υψηλά standards και εξειδικευμένο προσωπικό που εργάζονται 12 μήνες τον χρόνο και μπορούν να παρέχουν τεχνική υποστήριξη και σέρβις (service) στους ποδηλάτες αλλά και στους αθλητές ποδηλάτες που αγωνίζονται στους αγώνες με ποδήλατα μεγάλης χρηματικής αξίας.
Οι ποδηλάτες συνηθίζουν να ταξιδεύουν τις περιόδους, Μάρτιο – Ιούνιο & Σεπτέμβριο – Νοέμβριο, τουριστικής ύφεσης για τον τόπο μας. Περίπου την ίδια περίοδο στο νησί μας υποδεχόμαστε διοργανώσεις ποδηλάτου Παγκόσμιας εμβέλειας όπως UCI GRANT FONDO , UCI KOS MTB STAGE RACE S1 και S2, KEFALOS TRIATHLON. Ο συνδυασμός αυτών μπορεί να διασφαλίσει την επέκταση της τουριστικής περιόδου που είναι και το μεγάλο ζητούμενο.
Προτάσεις για την ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού στην Κω:
Μέσα από τις συναντήσεις, με τον Δήμαρχο της Κω, Ένωση Ξενοδόχων Κω, πρόεδρο Ενοικιαζόμενων Διαμερισμάτων, το Τοπικό συμβούλιο Κεφάλου, Πολιτιστικούς Συλλόγους, , με επιχειρηματίες του ποδηλάτου, αθλητικά σωματεία, προπονητές του ποδήλατου και ξεναγούς ποδηλατικών διαδρομών, επιβεβαιώθηκε η διάθεση συνεργασίας και η αναγκαιότητα ανάδειξης του νησιού της Κω, ως το νησί του ποδηλάτου και κορυφαίου παγκόσμιου τουριστικού προορισμού.
Προτάσεις:
1) Συνεργασία Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, Δήμου Κω, ΤΕΕ τμήμα Δωδεκανήσου, Φορέων και Ποδηλατικών Σωματείων, με κοινό στόχο και στρατηγική.
2) Επέκταση των ποδηλατοδρόμων από την Κω έως τον Άγιο Φωκά Θερμά
Από τον Φάρο της Κω έως Τιγκάκι –Μαρμάρι- Μαστιχάρι -Αντιμάχεια -Κέφαλο και την συντήρηση του οδικού δικτύου
3) Ανάδειξη, συντήρηση και σήμανση ποδηλατοδρόμων στο νησί της Κω όπως επίσης Μονοπατιών και διαδρομών στον ορεινό όγκο της Κω
4) Ενίσχυση των δράσεων ,εξέλιξη και παρακολούθηση των διεθνών εκδηλώσεων ως μέσο τουριστικής προβολής του ποδηλατικού τουρισμού της Κω
5) Ένταξη της Κω στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατιστών
(ECF – EUROPEAN CYCLISTS FENTERATION) που είναι ο Οργανισμός σχεδιασμού και ανάπτυξης ποδηλατικών διαδρομών του ευρωπαϊκού δικτύου Eurovelo. Από την Ελλάδα περνούν τρεις ευρωπαϊκές ποδηλατικές διαδρομές οι ΕV8, EV11, EV13 και συγκεκριμένα για την Κω στην Ευρωπαϊκή Διαδρομή EV8 προερχόμενη από τα κράτη Ισπανία, Γαλλία, Μονακό, Ιταλία, Σλοβενία, Κροατία, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Αλβανία, Ελλάδα, Κύπρος
6) Ποδηλατοδρόμιο για αγώνες, προπόνηση αθλητών, προετοιμασία αγώνων κλπ., συνδυάζοντας και τον αθλητικό τουρισμό ποδηλάτου.
Σαράντης Δημήτριος
Προέδρος Τουριστικού Τμήματος Επιμελητηρίου Δωδεκάνησου
Πολύ σωστή προσέγγιση με ρεαλιστικές προτάσεις που αν θέλει ο Νικηταράς να κάνει τη διαφορά, πρέπει μεταξύ των άλλων, να τις υλοποιήσει όλες! Είναι εφικτό και άμεσα αναγκαίο.Όλα αυτά σχετικά με το ποδήλατο, η Κως έπρεπε να τα έχει εδώ και χρόνια.
Δημητρη, δεν μας ειπες τιποτα διαφορετικο απο αυτο που λεμε ολοι εδω και δεκαετιες… Μπραβο σου παντως που το υπενθυμιζεις..
Δημήτρη είσαι Πρωτοπόρος! Είσαι ο μόνος που μας ξαναλεές τα ίδια και τα ίδια διαμέσου του ΕΒΕΔ! Μπράβο σου, κάτι ειναι κι αυτό, πάμε κι άλλοι!
Κάποια μαθήματα οδήγησης, κάποιοι νόμοι να εφαρμοστούν,
Φώτα, Κράνος, Πειθαρχεία,
ΠΑΙΔΙΆ,……..
Γιατί οι περισσότεροι καβαλάνε ένα ποδήλατο και νομίζουν ότι μπορούν να κάνουν ότι θέλουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΕΡΝΑ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΙΝΕΙ. ΞΕΦΤΙΛΑ.