Συνέντευξη Τύπου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο
Θέμα: «Σημαντικές ανακοινώσεις για την επέκταση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου. Ν. Σαντορινιός: Από σήμερα το μέτρο επεκτείνεται και στα αεροπορικά εισιτήρια. Στόχος μας η συνεχής βελτίωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου για την κάλυψη των αναγκών των νησιωτών»
Στα βασικά σημεία της πλήρους, πια, λειτουργίας του μέτρου του ΜΙ για τη μετακίνηση των πολιτών και την επιδότηση των επιχειρήσεων, καθώς και την επέκτασή του στις εμπορικές κινήσεις της Κρήτης και στα ταξίδια με αεροπλάνο, αναφέρθηκε ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στη σημερινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησε στην αίθουσα του ΕΒΕΑ. Ο Νεκτάριος Σαντορινιός ανέλυσε ιδιαίτερα και τον αντίκτυπο του μέτρου στη μείωση των τιμών των καυσίμων στα μικρά και απομακρυσμένα νησιά της χώρας.
Στη Συνέντευξη Τύπου παρευρέθηκαν και τοποθετήθηκαν: ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων ΕΣΠΑ, Παναγιώτης Κορκολής, ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας και Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Κωνσταντίνος Μίχαλος, ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιώργος Κασσάρας, ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Παύλος Μιχαλακέλης, ο Πρόεδρος Εργαζομένων της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Κώστας Κελαϊδίτης, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου, ο Πρόεδρος του Εθνικού Δικτύου Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ), Παναγιώτης Τσανάκας, ο Γενικός Διευθυντής του Ενδιάμεσου Φορέα Επιχειρησιακών Προγραμμάτων Ανταγωνιστικότητας και Επιχειρηματικότητας (ΕΦΕΠΑΕ), Αλέκος Μακρής και η Επικεφαλής της Ερευνητικής Ομάδας για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Μαρία Λεκάκου. Οι ομιλίες τους καθώς και οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων επισυνάπτονται στην απομαγνητοφώνηση.
https://www.youtube.com/watch?v=xZ-xMKS36_w
Ένας θεσμός για τους Νησιώτες και τις ανάγκες τους
«Η νησιωτική πολιτική είναι μια αναγκαία πολιτική κοινωνικής και οικονομικής συνοχής. Κανένας πολίτης στη χώρα μας δεν πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του ως πολίτη δεύτερης κατηγορίας. Η νησιωτική πολιτική δεν είναι ένα μόνο μέτρο, αλλά αφορά ένα πλέγμα δράσεων, πρωτοβουλιών και θεσμικών παρεμβάσεων».
«Η Νησιωτικότητα ορίζεται από τη γεωγραφική απομόνωση που συνεπάγεται αυξημένα κόστη μεταφοράς επιβατών, εμπορευμάτων και στρατηγικών φορτίων. Το ΜΙ ήρθε ως μια θεσμική παρέμβαση και ένα επιστέγασμα μιας σειράς δράσεων για τα νησιά μας που στόχο είχαν την βελτίωση των δομών Υγείας, Παιδείας, των υποδομών και της ακτοπλοΐας».
«Είναι ένας θεσμός που δεν επιβλήθηκε από έξω. Επιβλήθηκε από τα κάτω, από τους νησιώτες. Είναι μια θεσμική παρέμβαση που σχεδιάστηκε από την Κυβέρνηση για να απαντήσει στις ανάγκες των νησιών. Είναι το μέτρο με το οποίο αντισταθμίζεται το κόστος μεταφοράς των επιβατών με το κόστος και των εμπορευμάτων, σε σύγκριση με το κόστος μεταφοράς στη χερσαία Ελλάδα. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η ισότιμη μεταχείριση των νησιωτών στην πρόσβασή τους στην ηπειρωτική χώρα, αλλά ταυτόχρονα, και στα γύρω νησιά, εξαλείφεται το ανταγωνιστικό μειονέκτημα των νησιωτικών επιχειρήσεων και τους δίνει αναπτυξιακές δυνατότητες για να μπορέσουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους, δίνει προοπτικές στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, ενώ κάνει τα προϊόντα των νησιών πιο ελκυστικά και πιο ανταγωνιστικά».
«Το μέτρο έχει ήδη αγκαλιαστεί από τους Νησιώτες και στόχος μας είναι συνεχώς να το εξελίσσουμε έτσι ώστε να ανταπεξέλθει στις πραγματικές τους ανάγκες. Προφανώς και δεν είναι αντιστάθμισμα στους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. Είναι ένα δίκαιο μέτρο που διεκδικήθηκε από τους νησιώτες και τους αυτοδιοικητικούς των νησιών για πάρα πολλά χρόνια και λοιδορήθηκε όσο κανένα άλλο από προηγούμενες Κυβερνήσεις. Όλοι έταζαν, κανένας δεν έκανε τίποτε».
«Για μας η ισότητα, η ισονομία, η αντιμετώπιση των διακρίσεων είναι πρωταρχικός μας στόχος και η διάκριση στο κόστος μετακίνησης και μεταφοράς, εις βάρος των νησιωτών, έθιγε αυτές τις αξίες. Άρα, δεν είναι τυχαίο ότι μια Κυβέρνηση της Αριστεράς εφάρμοσε το Μεταφορικό Ισοδύναμο, σε συνθήκες δημοσιονομικής κρίσης, με εθνικούς πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Με εντολή Πρωθυπουργού δίνονται συνολικά 570 εκατομμύρια για τα τέσσερα πρώτα χρόνια για την λειτουργία του μέτρου».
Το ΜΙ έχει τρεις πυλώνες- μετακίνηση πολιτών, μεταφορά προϊόντων, επιδότηση μεταφοράς καυσίμων- και έναν κανόνα: την εξίσωση του κόστους μεταφοράς από και προς τα νησιά, σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα.
ΜΙ για τα νοικοκυριά και τις οικογένειες των νησιών
«Δικαιούχοι του μέτρου της επιδότησης του κόστους μετακίνησης είναι όλοι οι κάτοικοι των νησιών καθώς και οι αναπληρωτές καθηγητές και δάσκαλοι, το επικουρικό ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό, τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, που διαμένουν στα νησιά μας, αλλά και μέλη αθλητικών νησιωτικών Σωματείων».
«Η ανταπόκριση στο μέτρο, από την πρώτη εφαρμογή μέχρι και σήμερα, είναι χαρακτηριστική: 200.000 πολίτες έχουν εγγραφεί και έχουν λάβει το Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη, καθημερινά καταγράφονται 1.000 με 1.500 εγγραφές. Το ποσό επιδότησης, μέχρι σήμερα, έχει υπερβεί τα 6 εκ. €».
«Να επισημάνουμε ότι η επιδότηση αυτή είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη».
«Η διαδικασία εγγραφής είναι εξαιρετικά απλή: μπαίνουμε στο www.metaforikoisodynamo.gr βάζουμε τους κωδικούς του TAXIS δίνουμε κάποια πληροφοριακά στοιχεία και τον λογαριασμό στον οποίο θα επιστρέφονται τα χρήματα και αμέσως παίρνουμε το μοναδικό αριθμό νησιώτη. Έκτοτε δεν χρειάζεται να κάνουμε τίποτε άλλο από το να δίνουμε στο πρακτορείο τον Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη (ΜΑΝ) κάθε φορά που βγάζουμε το εισιτήριό μας».
Παραδείγματα επιστροφής μεταφορικού κόστους με ΜΙ για τους πολίτες:
-
Σύρος- Πειραιά: κόστος 33 ευρώ, επιστρέφονται 19,31 ευρώ. Επιστροφή περίπου 58%. Για ταξίδι με κλίνη, από το κόστος τω 49,5 ευρώ, επιστρέφονται 35,81, περίπου το 72% και για ταξίδι με ταχύπλοο από το κόστος των 47,7 ευρώ επιστρέφονται τα 34 ευρώ, περίπου 71%.
-
Κάρπαθος – Πειραιάς: Από το κόστος των 63,5 ευρώ, επιστρέφονται 24,66, περίπου το 39%. Για ταξίδι με κλίνη, από το κόστος των 78 ευρώ, επιστρέφονται τα 19,16, περίπου το 50%.
-
Λέσβος – Ρόδος με ενδιάμεσο σταθμό στη Σάμο: εδώ να επισημάνουμε ότι θεωρείται ως επιλέξιμο το ταξίδι και αν υπάρχει ενδιάμεσος σταθμός εντός 24 ωρών. Από το συνολικό κόστος των 91 ευρώ, επιστρέφονται 46,67, περίπου το 51%.
-
Παξοί – Ηγουμενίτσα: κόστος των 11 ευρώ, επιστρέφονται τα 7,21, περίπου το 25%.
-
Αλόννησος – Βόλος: κόστος των 30 ευρώ επιστρέφονται 19,53, περίπου το 65%.
-
Σαμοθράκη – Αλεξανδρούπολη: κόστος των 15,9 ευρώ, επιστρέφονται 10,67, περίπου το 67%.
ΜΙ για τις νησιωτικές επιχειρήσεις
«Επιλέξιμες είναι οι πολύ μικρές, μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μέχρι 40 εκ. ευρώ. Όσο κι αν έχω ψάξει, η αλήθεια είναι ότι δεν έχω βρει σε κανένα νησί τέτοια επιχείρηση που να υπερβαίνει τα 40 εκατομμύρια, άρα ουσιαστικά δεν υπάρχει κάποιος αποκλεισμός. Το μέτρο αφορά όλες τις επιχειρήσεις των νησιών που ασχολούνται με την παραγωγή, το εμπόριο, τη βιομηχανία, την εστίαση, τον τουρισμό αλλά και την ανακύκλωση».
«Υπολογίζεται ότι οι νησιωτικές επιχειρήσεις, που συμμετέχουν στο μέτρο, δαπανούν περίπου 6 εκ. ευρώ για μεταφορά προϊόντων από και προς τα νησιά. Με το ΜΙ το ποσοστό επιστροφής για το σύνολο των μεταφορικών εξόδων των επιχειρήσεων κυμαίνεται κατά μέσο όρο στο 44%, γεγονός που δίνει πραγματική ανάσα στις επιχειρήσεις. Και αυτή η επιδότηση είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη».
Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
-
Επιχείρηση στη Χίο με παραστατικά δαπανών συνολικής επιλέξιμης αξίας 1.313 ευρώ, έλαβε αντιστάθμιση 1.200 ευρώ. Ποσοστό επιστροφής, 91,5.
-
Επιχείρηση στη Λέσβο, με παραστατικά δαπανών επιλέξιμης αξίας 2.400, έλαβε αντιστάθμισμα 2.185, ποσοστό 91%.
-
Επιχείρηση στη Λήμνο με παραστατικά δαπανών επιλέξιμης αξίας 1.788 ευρώ, έλαβε αντιστάθμιση 1.096 ευρώ, ποσοστό 60%.
-
Επιχείρηση στο Καστελόριζο, με παραστατικά δαπανών για επαγγελματικά της οχήματα, συνολικού ύψους 1.364,5, έλαβε αντιστάθμιση 656 ευρώ, ποσοστό 48%.
-
Επιχείρηση στη Σαμοθράκη με παραστατικά δαπανών για επαγγελματικά οχήματα συνολικού ύψους 7.248 ευρώ, έλαβε ως αντιστάθμισμα 5.632 ευρώ, ποσοστό 78%.
ΜΙ στα καύσιμα
«Αποφασίσαμε να εντάξουμε στο μέτρο την μεταφορά στρατηγικών φορτίων στα μικρά και απομακρυσμένα νησιά της χώρας μας, έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος ζωής των νησιωτών αλλά και να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις. Στόχος μας είναι η μείωση του κόστους της αμόλυβδης βενζίνης και του diesel και ήδη έχουμε εντυπωσιακά αποτελέσματα σε όλα τα νησιά».
«Πιλοτικά έχει ξεκινήσει σε 34 μικρά και απομακρυσμένα νησιά και η χρηματοδότηση γίνεται με βάση την απόσταση από το διυλιστήριο, τη διαθεσιμότητα εγκαταστάσεων αποθήκευσης στο νησί και το μέγεθος της αγοράς του».
Παραδείγματα από νησιωτικά πρατήρια καυσίμων όπου μειώθηκε το κόστος μετά την εφαρμογή του ΜΙ:
-
Στην Κάρπαθο την ημέρα εφαρμογής του μέτρου, από 1,88 που ήταν η αμόλυβδη, πήγε 1,68.
-
Στην Κάσο, από 2,02 πήγε 1,82.
-
Στη Σαμοθράκη, από 1,786 πήγε 1,544.
-
Στη Φολέγανδρο από 1,897 πήγε 1,698.
-
Στη Σίφνο, από 1,89 πήγε 1,70.
Τα επόμενα βήματα
-
«Από σήμερα ξεκινά η επέκταση του μέτρου επιδότησης των εισιτηρίων των επιβατών και στις αεροπορικές μεταφορές. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα δίκαιο αίτημα το οποίο είχαν όλοι οι νησιώτες, που γίνεται πράξη με σκοπό την εξυπηρέτηση των πολιτών. Οι δικαιούχοι δε χρειάζεται να κάνουν καμία επιπλέον διαδικασία: όσοι είναι ήδη εγγεγραμμένοι χρησιμοποιούν το Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη στο σύστημα κρατήσεων των αεροπορικών εταιρειών και η επιδότηση θα είναι αντίστοιχη στο μέγιστο της επιδότησης για την αντίστοιχη ακτοπλοϊκή μεταφορά, δηλαδή για εισιτήριο με καμπίνα β’ θέσης, για αποστάσεις άνω των 80 ναυτικών μιλίων και εισιτήριο της θέσης ταχυπλόου, κάτω των 80 ναυτικών μιλίων. Στο μέτρο συμμετέχουν η Aegean, η Sky Express και η Astra Airlines».
-
«Η πιλοτική εφαρμογή για τα καύσιμα, λήγει την 31/12/2019. Με τις απαραίτητες διορθώσεις που θα προκύψουν από την πιλοτική εφαρμογή που τρέχει τώρα και σε συνεργασία με τους φορείς των καυσίμων, από την 1/1/2020 θα επεκταθεί η επιδότηση του κόστους μεταφοράς των καυσίμων και σε όλα τα υπόλοιπα νησιά της χώρας».
-
«Επέκταση της κάλυψης του κόστους μεταφοράς των προϊόντων από και προς το νησί της Κρήτη– ένα δίκαιο αίτημα των επιχειρήσεων των Κρητικών όπου και αυτοί βιώνουν αυξημένα κόστη. Με τη βοήθεια των Επιμελητηρίων Κρήτης και της Περιφέρειας του νησιού έχει ήδη ετοιμαστεί μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο Πειραιά που μας δίνει τα απαραίτητα στοιχεία. Έτσι από 1/7/2019, μία σειρά από προϊόντα και επιχειρήσεις της Κρήτης, θα είναι επιλέξιμα για το μέτρο της μεταφοράς προϊόντων από και προ το νησί της Κρήτης, στο πλαίσιο του ΜΙ».
Συνέργειες, συνεργασίες και εποικοδομητικές διαβουλεύσεις συνέτειναν στην επιτυχία του μέτρου
«Θέλω να ευχαριστήσω θερμά το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και τον Υπουργό Γιάννη Δραγασάκη, τον Υφυπουργό Στάθη Γιαννακίδη, τον Αναπληρωτή Υπουργό Στέργιο Πιτσιόρλα, τον τέως Αναπληρωτή Υπουργό και νυν Υπουργό Εσωτερικών Αλέξη Χαρίτση, τον Γενικό Γραμματέα Τάκη Κορκολή, τον πρώην Γενικό Γραμματέα Εμπορίου Δημήτρη Αυλωνίτη, τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του ΥΝΑΝΠ Γιώργο Κασσάρα και τον τέως Γενικό Γιάννη Γιαννέλη. Ιδιαίτερα θέλω να ευχαριστήσω για τις προσπάθειες τους για την λειτουργία του μέτρου τους εργαζομένους στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, τον ΕΛΑΝΕΤ, τον ΕΔΕΤ και τον ΕΦΕΠΑΕ για τη μεταφορά στο μέτρο της συσσωρευμένης εμπειρίας τους. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την μελέτη και την επιστημονική τους συμβολή».
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΥ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Δευτέρα 20 Μαΐου 2019
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Καλησπέρα, να σας καλωσορίσουμε, ευχαριστούμε πάρα πολύ για την παρουσία εδώ σήμερα στη συνέντευξη Τύπου του αναπληρωτή Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριου Σαντορινιού, ο οποίος θα αναλύσει την πολλή σημαντική νησιωτική πολιτική της Κυβέρνησης σχετικά με τον θεσμό του μεταφορικού ισοδύναμου, τους τρεις βασικούς πυλώνες, αλλά και τα σημαντικά αποτελέσματα από την ήδη επιτυχημένη εφαρμογή του.
Θα ξεκινήσουμε με έναν χαιρετισμό του κ. Κωνσταντίνου Μίχαλου, Προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας που μας φιλοξενεί σήμερα εδώ στο χώρο του ΕΒΕΑ.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η ανάλυση του Αναπληρωτή Υπουργού και μετά θα παρέμβει ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων ΕΣΠΑ ο κ. Παναγιώτης Κορκολής. Θα ακολουθήσουν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Ευχαριστούμε πολύ, τον λόγο έχει ο κ. Μίχαλος.
Κ. ΜΙΧΑΛΟΣ: Ευχαριστώ πολύ. Κύριε Υπουργέ, κύριοι Γενικοί Γραμματείς, κύριοι Πρόεδροι φορέων, κυρίες και κύριοι. Επιτρέψτε μου κατ’ αρχήν να σας καλωσορίσω εδώ στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών που έχουμε το χώρο, γιατί στην ουσία σας φιλοξενούμε ως Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας λόγω της πολύ στενής συνεργασίας γενικότερα αλλά και ειδικότερα για το θέμα που θα συζητηθεί σήμερα.
Σε μια χώρα που αριθμεί περίπου 227 κατοικημένα νησιά, η έμπρακτη στήριξη της νησιωτικότητας αποτελεί ένα αυτονόητο ζητούμενο. Αποτελεί αυτονόητη ανάγκη προκειμένου να διασφαλιστεί η οικονομική και κοινωνική συνοχή και να διασφαλιστούν ίσες ευκαιρίες για όλους τους πολίτες και γι’ αυτό τον λόγο άλλωστε η έννοια της νησιωτικότητας κατοχυρώνεται από το ελληνικό Σύνταγμα και από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Και γι’ αυτό τον λόγο οι ειδικές ρυθμίσεις που θεσπίζονται για τα νησιά δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση προνόμιο αλλά δικαίωμα των νησιωτών. Είναι απαραίτητο κίνητρο για την εγκατάσταση και την παραμονή των ανθρώπων στα νησιά, ενάντια στη γεωγραφική απομόνωση, το υψηλό κόστος μετακίνησης, τις ελλείψεις σε υποδομές και υπηρεσίες για την υγεία, στην εκπαίδευση αλλά και σε πολλούς άλλους τομείς.
Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την στήριξη των τοπικών οικονομιών απέναντι στα προβλήματα αλλά και τις ανισότητες που δημιουργούν οι περιορισμένοι φυσικοί πόροι, το μικρό μέγεθος της κάθε αγοράς και η απόσταση από τις μεγάλες αγορές, το υψηλό κόστος των μεταφορικών και οι χρονικοί περιορισμοί για την παράδοση και παραλαβή προϊόντων.
Η επιμελητηριακή κοινότητα της χώρας αναδεικνύει εδώ και χρόνια με συνέπεια την ανάγκη συγκεκριμένων μέτρων στήριξης των νησιωτικών περιοχών και των ανθρώπων που ζουν, δραστηριοποιούνται αλλά και εργάζονται σε αυτές. Δυστυχώς πέρα από το καθεστώς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ που κι αυτό καταργήθηκε ελέω των Μνημονίων ελάχιστες ουσιαστικές πολιτικές έχουν εφαρμοστεί για την υποστήριξη της νησιωτικότητας και θα έλεγε κανείς ότι έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε ώστε να μιλάμε για πραγματικά ίσες ευκαιρίες.
Ωστόσο η νομοθέτηση και η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου είναι σίγουρα ένα μεγάλο και αποφασιστικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Πρόκειται για ένα μέτρο που αποτελεί πάγιο αίτημα της επιμελητηριακής κοινότητας προς την πολιτεία τα τελευταία χρόνια.
Γιατί απαντά στην ανάγκη να εξισωθούν σε κόστος οι μετακινήσεις των νησιωτών με αυτές της χερσαίας Ελλάδας γιατί στηρίζει ουσιαστικά τη δραστηριότητα των νησιωτικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον τουρισμό και στο εμπόριο, αλλά και στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα.
Επίσης γιατί τονώνει την ρευστότητα σε μια πολύ δύσκολη περίοδο. Αντιμετωπίζει ένα βασικό ανταγωνιστικό μειονέκτημα της τοπικής παραγωγής, βοηθά τα τοπικά προϊόντα να βγουν από το νησί και να διεκδικήσουν υπό καλύτερες προϋποθέσεις μια θέση στις μεγαλύτερες αγορές και πρέπει μάλιστα να πω ότι τα νησιωτικά Επιμελητήρια κ. Υπουργέ, συμμετείχαν ενεργά στην προσπάθεια για την αποτελεσματική εφαρμογή του μέτρου συνεισφέροντας πολύτιμη τοπική γνώση, διατυπώνοντας συγκεκριμένες προτάσεις βελτίωσης και αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες ενημέρωσης των μελών της.
Και δεν είναι τυχαίο ότι πλέον μετά την πιλοτική εφαρμογή και τις απαραίτητες διορθωτικές παρεμβάσεις το μέτρο εφαρμόζεται άκρως ικανοποιητικά με αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων, με σαφείς διαδικασίες και με αρκετή ταχύτητα για τα δεδομένα πάντα της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης.
Και βεβαίως μπορούν να υπάρξουν περαιτέρω βελτιώσεις σε επίπεδο εφαρμογής και τα Επιμελητήρια θα συμβάλλουν προς την κατεύθυνση αυτή, προς αυτό τον στόχο με διαρκή παρακολούθηση και με εποικοδομητικές προτάσεις.
Πρέπει επίσης κλείνοντας να γίνει σαφές ότι το μέτρο αυτό παρ’ ότι δίνει ανάσα στους επιχειρηματίες των νησιών σε καμία περίπτωση δεν αντισταθμίζει τις απώλειες από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ και θα συνεχίσουμε μαζί με τους νησιώτες να υποστηρίζουμε την επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος.
Σε κάθε περίπτωση η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου είναι μια σωστή κίνηση, η οποία μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη για τις τοπικές επιχειρήσεις και τις τοπικές κοινωνίες. Μια κίνηση που υπηρετεί ουσιαστικά το αίτημα για ισονομία και ισότητα ευκαιριών και δυνατοτήτων στα νησιά μας. Σας ευχαριστώ πολύ.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Ευχαριστούμε πολύ, πριν πάρει τον λόγο ο αναπληρωτής Υπουργός να δούμε το σποτάκι που έχουμε ετοιμάσει για το Μεταφορικό Ισοδύναμο.
Προβολή σποτ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Τον λόγο έχει ο Υπουργός.
Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Ευχαριστώ πολύ. Σας ευχαριστώ για την παρουσία σας εδώ, να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον Πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων που μας φιλοξενεί εδώ τον κ. Κωνσταντίνο Μίχαλο και να πω κάτι το οποίο δεν είναι γνωστό.
Το 2015 στο πλαίσιο μιας Επιτροπής στη Βουλή βρεθήκαμε να συζητάμε για τα κόστη μεταφοράς στα νησιά, γνωρίζετε ότι είμαι βουλευτής Δωδεκανήσου. Και μου έλεγε πραγματικά πόσο μεγάλα είναι τα κόστη μεταφοράς στα νησιά των προϊόντων και ότι κάτι πρέπει να γίνει για να μπορέσουμε να μειώσουμε τα κόστη μεταφοράς. Άρα θεωρώ αγαπητέ κ. Μίχαλε ότι έχετε συμβάλλει σε ένα βαθμό και στην σύλληψη της ιδέας του μέτρου.
Η νησιωτική πολιτική είναι μια αναγκαία πολιτική κοινωνικής και οικονομικής συνοχής. Κανένας πολίτης στη χώρα μας δεν πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του ως πολίτη δεύτερης κατηγορίας. Η νησιωτική πολιτική δεν είναι μόνο ένα μέτρο, αφορά ένα πλέγμα δράσεων, πρωτοβουλιών και θεσμικών παρεμβάσεων.
Τέσσερα χρόνια τώρα δίνουμε μάχες. Δίνουμε μάχες, για να βελτιώσουμε την υγεία στα νησιά μας, την παιδεία στα νησιά μας, τις υποδομές και φυσικά τις μεταφορές.
Όμως θα έλεγα ότι η νησιωτικότητα ορίζει από μόνη της τη γεωγραφική απομόνωση και αυτό σημαίνει αυξημένα κόστη μεταφοράς επιβατών, εμπορευμάτων και στρατηγικών φορτίων. Το μεταφορικό ισοδύναμο ήρθε ως μια θεσμική παρέμβαση, ως επιστέγασμα μιας σειράς δράσεων για τη νησιωτικότητα, μιας σειράς δράσεων νησιωτικών πολιτικών.
Προφανώς και δεν είναι αντιστάθμισμα στους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ, γιατί διεκδικήθηκε από τους νησιώτες για πάρα πολλά χρόνια. Διεκδικήθηκε από τους πολίτες και τους αυτοδιοικητικούς των νησιών μας για δεκαετίες και λοιδορήθηκε όσο κανένα άλλο μέτρο από προηγούμενες Κυβερνήσεις. Όλοι έταζαν, κανένας δεν έκανε τίποτε. Ήταν το πάθος πολλών αυτοδιοικητικών οι οποίοι έδωσαν μάχες κυριολεκτικά για την εφαρμογή του.
Εμείς από την πρώτη στιγμή σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και να ευχαριστήσω εδώ την παρουσία της κας Λεκάκου, προσπαθήσαμε να κάνουμε μια μελέτη η οποία θα αντιμετωπίζει ακριβώς αυτό: το αυξημένο κόστος μεταφοράς των προϊόντων, των επιβατών και των στρατηγικών φορτίων στα νησιά.
Και φτάσαμε με εντολή του Πρωθυπουργού να αφιερωθούν από εθνικούς πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 60 εκατομμύρια για την πιλοτική εφαρμογή και συνολικά 570 εκατομμύρια για τα τέσσερα πρώτα χρόνια.
Και δεν είναι τυχαίο ότι μια Κυβέρνηση της Αριστεράς εφάρμοσε το μεταφορικό ισοδύναμο σε συνθήκες δημοσιονομικής κρίσης με εθνικούς πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Γιατί για μας η ισότητα, η ισονομία, η αντιμετώπιση των διακρίσεων είναι πρωταρχικό και ήταν και είναι μια διάκριση το κόστος της μεταφοράς των προϊόντων και των επιβατών σε βάρος των πολιτών που βρίσκονται στα νησιά μας.
Τι είναι όμως το μεταφορικό ισοδύναμο; Είναι το μέτρο με το οποίο αντισταθμίζεται το κόστος μεταφοράς των επιβατών με το κόστος και των εμπορευμάτων σε σύγκριση με το κόστος μεταφοράς στη χερσαία Ελλάδα. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουμε την ισότιμη μεταχείριση των νησιωτών στην πρόσβασή τους στην ηπειρωτική χώρα αλλά ταυτόχρονα και στα γύρω νησιά, εφαρμόζοντας την αρχή της ισοτιμίας.
Εξαλείφουμε το ανταγωνιστικό μειονέκτημα των νησιωτικών επιχειρήσεων, τους δίνουμε δυνατότητες αναπτυξιακές και προοπτικές για να μπορέσουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους. Ιδιαίτερα σημαντικό θα έλεγα ότι είναι για τις παραγωγικές επιχειρήσεις του πρωτογενούς και του δευτερογενούς τομέα.
Διότι όπως είπα και πριν μειώνεται το ανταγωνιστικό μειονέκτημα του κόστους μεταφοράς των προϊόντων, άρα τα προϊόντα των νησιών γίνονται πιο ελκυστικά και πιο ανταγωνιστικά και μπορούν να πωληθούν στην υπόλοιπη χώρα χωρίς αυτό το επιπλέον βάρος του επιπλέον κόστους μεταφοράς.
Πως εφαρμόζεται το μεταφορικό ισοδύναμο; Το μεταφορικό ισοδύναμο έχει τρεις πυλώνες και ένα κανόνα, την εξίσωση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων, των επιβατών και των στρατηγικών φορτίων στα νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Ο πρώτος πυλώνας αφορά την επιδότηση του κόστους μεταφοράς των επιβατών. Δικαιούχοι είναι όλοι οι κάτοικοι των νησιών και ταυτόχρονα οι αναπληρωτές καθηγητές, το επικουρικό ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό, τα Σώματα Ασφαλείας και οι Ένοπλες Δυνάμεις και μέλη των αθλητικών Σωματείων που διαμένουν στα νησιά μας.
Μέχρι σήμερα έχουν εγγραφεί και έχουν λάβει το μοναδικό αριθμό νησιώτη πάνω από 200.000 κάτοικοι και όπως καταλαβαίνετε καθημερινά έχουμε πάνω από 1.000 με 1.500 εγγραφές. Το ποσό επιδότησης μέχρι σήμερα έχει υπερβεί τα 6 εκατομμύρια. Η διαδικασία εγγραφής είναι πάρα πολύ απλή: μπαίνουμε στο metaforikoisodynamo.gr βάζουμε τους κωδικούς του TAXIS δίνουμε κάποια πληροφοριακά στοιχεία και τον λογαριασμό στον οποίο θα επιστρέφονται τα χρήματα και αμέσως παίρνουμε το μοναδικό αριθμό νησιώτη.
Έκτοτε δεν χρειάζεται να κάνουμε τίποτε άλλο από το να δίνουμε στο πρακτορείο το μοναδικό αριθμό νησιώτη κάθε φορά που βγάζουμε εισιτήριο.
Να επισημάνουμε ότι η επιδότηση αυτή είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση που να παρουσιάστηκε πρόβλημα κατάσχεσης της επιδότησης όταν πήγε στην Τράπεζα. Να δώσουμε μερικά παραδείγματα: Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή έχετε μπροστά σας κάποια παραδείγματα.
Από Σύρο για Πειραιά, από το κόστος των 33 ευρώ, επιστρέφονται 19,31 ευρώ. Σημαίνει λοιπόν, επιστροφή περίπου 58%. Για ταξίδι με κλίνη, από το κόστος τω 49,5 ευρώ, επιστρέφονται 35,81, περίπου το 72% και για ταξίδι με ταχύπλοο από το κόστος των 47,7 ευρώ επιστρέφονται τα 34 ευρώ, περίπου 71%.
Κάρπαθος – Πειραιάς: Από το κόστος των 63,5 ευρώ, επιστρέφονται 24,66, περίπου το 39%. Για ταξίδι με κλίνη, από το κόστος των 78 ευρώ, επιστρέφονται τα 19,16, περίπου το 50%.
Λέσβος – Ρόδος με ενδιάμεσο σταθμό στη Σάμο -εδώ να επισημάνουμε ότι θεωρείται ως επιλέξιμο το ταξίδι και αν υπάρχει ενδιάμεσος σταθμός εντός 24 ωρών. Από το συνολικό κόστος των 91 ευρώ, επιστρέφονται 46,67, περίπου το 51%.
Παξοί – Ηγουμενίτσα, από το κόστος των 11 ευρώ επιστρέφονται τα 7,21, περίπου το 25%.
Αλόννησος – Βόλος, από το κόστος των 30 ευρώ επιστρέφονται 19,53, περίπου το 65%.
Σαμοθράκη – Αλεξανδρούπολη, από το κόστος των 15,9 ευρώ, επιστρέφονται 10,67, περίπου το 67%.
Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι ένα μεγάλο μέρος του κόστους της μεταφοράς των νησιωτών, επιστρέφεται στους λογαριασμούς τους, το αργότερα σ’ ένα μήνα.
Πάμε τώρα στη μεταφορά εμπορευμάτων: Ποιες επιχειρήσεις είναι επιλέξιμες; Οι μικρές, πολύ μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μέχρι 40 εκατομμύρια ευρώ. Όσο κι αν έχω ψάξει, η αλήθεια είναι ότι δεν έχω βρει σε κανένα νησί τέτοια επιχείρηση που να υπερβαίνει τα 40 εκατομμύρια, άρα ουσιαστικά δεν υπάρχει κάποιος αποκλεισμός.
Σε ποιον τομέα; Στην παραγωγή, στο εμπόριο, στη βιομηχανία, στην εστίαση, στον τουρισμό και στην ανακύκλωση. Έχουν ήδη εγγραφεί πάνω από 11.000 επιχειρήσεις και έχουν λάβει μέρος στις αιτήσεις χρηματοδότησης. Το επιλέξιμο κόστος μεταφοράς είναι πάνω από 6 εκατομμύρια ευρώ και το ποσοστό επιστροφής στα μεταφορικά κόστη, είναι κατά μέσο όρο περίπου 44%.
Βγαίνει ένας μαγικός αριθμός που κάθε φορά παρατηρούμε ότι βγαίνει 44%. Χρηματοδοτείται το κόστος μεταφοράς των προϊόντων με μεταφορικές και με επαγγελματικό όχημα της επιχείρησης. Περίπου το 10% της χρηματοδότησης στην επιδότηση του κόστους, με ίδια μέσα μεταφοράς, είναι αυτό που χρηματοδοτείται στις επιχειρήσεις.
Για την εφαρμογή του μέτρου, αξιοποιούμε την πολύτιμη βοήθεια και εμπειρία του ΕΦΕΠΑΕ και των συνεργατών του όπως είναι η ΕΛΑΝΕΤ που βρίσκονται εδώ σήμερα, γιατί γνωρίζουν πολύ καλά το πώς μπορεί αξιόπιστα να χρηματοδοτηθεί μια επιχείρηση μέσω προγραμμάτων χρηματοδότησης, έχουν συσσωρευμένη εμπειρία και τους ευχαριστούμε για τη συνεργασία.
Και αυτό το μέτρο, είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο, αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα: Επιχείρηση στη Χίο με παραστατικά δαπανών συνολικής επιλέξιμης αξίας 1.313 ευρώ, έλαβε αντιστάθμιση 1.200 ευρώ. Ποσοστό επιστροφής, 91,5. Επιχείρηση στη Λέσβο, με παραστατικά δαπανών επιλέξιμης αξίας 2.400, έλαβε αντιστάθμισμα 2.185, ποσοστό 91%.
Επιχείρηση στη Λήμνο με παραστατικά δαπανών επιλέξιμης αξίας 1.788 ευρώ, έλαβε αντιστάθμιση 1.096 ευρώ, ποσοστό 60%. Επιχείρηση στο Καστελόριζο, με παραστατικά δαπανών για επαγγελματικά της οχήματα, συνολικού ύψους 1.364,5, έλαβε αντιστάθμιση 656 ευρώ, ποσοστό 48%. Επιχείρηση στη Σαμοθράκη με παραστατικά δαπανών για επαγγελματικά οχήματα συνολικού ύψους 7.248 ευρώ, έλαβε ως αντιστάθμισμα 5.632 ευρώ, ποσοστό 78%.
Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι το σύνολο των μεταφορικών εξόδων των επιχειρήσεων, καλύπτεται ως προς τη διαφορά κόστους με το αντίστοιχο κόστος, για μεταφορά στην ηπειρωτική χώρα. είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο, το λέω άλλη μια φορά.
Ο τρίτος πυλώνας που αναφέρθηκα, είναι η μεταφορά στρατηγικών φορτίων καις την προκειμένη περίπτωση καυσίμων. Εδώ συνεργαστήκαμε πάρα πολύ με το ΠΟΠΕΚ και τον κ. Ασμάτογλου και τον ευχαριστώ για τη συνεργασία. Έχει ξεκινήσει σε πιλοτική εφαρμογή σε 34 μικρά και απομακρυσμένα νησιά, η χρηματοδότηση γίνεται με βάση τρία κριτήρια: Την απόσταση από το διυλιστήριο, τη διαθεσιμότητα εγκαταστάσεων αποθήκευσης και το μέγεθος της αγοράς του νησιού.
Στόχος είναι η μείωση του κόστους της αμόλυβδης βενζίνης και του diesel και ήδη έχουμε εντυπωσιακά αποτελέσματα σε όλα τα νησιά. Θα σας δείξω τώρα κάποιες φωτογραφίες από πρατήρια σε νησιά, όπου μειώθηκε το κόστος.
Στην Κάρπαθο την ημέρα εφαρμογής του μέτρου, από 1,88 που ήταν η αμόλυβδη, πήγε 1,68. Στην Κάσο, από 2,02 πήγε 1,82. Στη Σαμοθράκη, από 1,786 πήγε 1,544. Στη Φολέγανδρο από 1,897 πήγε 1,698. Στη Σίφνο, από 1,89 πήγε 1,70.
Καταλαβαίνετε λοιπόν, ότι με αυτό το μέτρο θα προσπαθήσουμε αυτά τα πρωτοσέλιδα που είχαμε πέρυσι το καλοκαίρι, που μιλούσαν για τιμές φωτιά στα καύσιμα στα νησιά μας, να είναι παρελθόν. Πιστεύουμε πραγματικά ότι σε συνεργασία με τους πρατηριούχους, θα μπορέσουμε να δώσουμε τη δυνατότητα να πάψουν να υπάρχουν και τέτοια πρωτοσέλιδα, αλλά κυρίως να βελτιωθεί η ζωή, το καθήκον και των επιχειρήσεων στα νησιά μας.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα: Τα επόμενα βήματα για το μεταφορικό ισοδύναμο, είναι τρία και αυτό θέλω να συζητήσουμε σήμερα:
Το πρώτο βήμα είναι η επέκταση της κάλυψης του κόστους μεταφοράς των προϊόντων από και προς το νησί της Κρήτης, ένα δίκαιο αίτημα των επιχειρήσεων των Κρητικών, οι οποίοι και στην Κρήτη υπάρχουν αυξημένα κόστη λόγω μεταφοράς της ακτοπλοΐας, κάναμε μια έντιμη συζήτηση με τα Επιμελητήρια της Κρήτης αλλά και με την Περιφέρεια της Κρήτης, έχει ήδη ετοιμαστεί μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο Πειραιά σε συνεργασία με την Περιφέρεια της Κρήτης και από την 1/7/2019 μία σειρά από προϊόντα και επιχειρήσεις της Κρήτης, θα είναι επιλέξιμα για το μέτρο της μεταφοράς προϊόντων από και προ το νησί της Κρήτης.
Το δεύτερο και σημαντικότατο: Η πιλοτική εφαρμογή για τα καύσιμα, λήγει την 31/12/2019. Με τις απαραίτητες διορθώσεις που θα προκύψουν από την πιλοτική εφαρμογή που τρέχει τώρα και σε συνεργασία με τους φορείς των καυσίμων, από την 1/1/2020 θα επεκταθεί η επιδότηση του κόστους μεταφοράς των καυσίμων και σε όλα τα υπόλοιπα νησιά.
Και τέλος, από σήμερα ξεκινά η επέκταση του μέτρου επιδότησης των εισιτηρίων των επιβατών και στις αεροπορικές μεταφορές. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα αίτημα το οποίο είχαν όλοι οι νησιώτες, ένα αίτημα το οποίο είναι δίκαιο, διότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου νησιώτες δε μπορούν να μετακινηθούν λόγω του ότι υπάρχει πρόβλημα με τα πλοία γιατί υπάρχει απαγορευτικό, υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις νησιωτών όπου δε μπορούν να μετακινηθούν με πλοία, δίνουμε τη δυνατότητα λοιπόν να μετακινηθούν και με αεροπλάνα.
Δε χρειάζεται τίποτε επιπλέον να κάνουν οι δικαιούχοι, όσοι είναι ήδη εγγεγραμμένοι χρησιμοποιούν το μοναδικό αριθμό νησιώτη στο σύστημα κρατήσεων των αεροπορικών εταιρειών, η επιδότηση θα είναι αντίστοιχη στο μέγιστο της επιδότησης για την αντίστοιχη ακτοπλοϊκή μεταφορά, δηλαδή εισιτήριο με καμπίνα β’ θέσης για αποστάσεις άνω των 80 ναυτικών μιλίων και εισιτήριο της θέσης ταχυπλόου, κάτω των 80 ναυτικών μιλίων.
Ήδη έχουμε συνεργαστεί και θα συμμετέχουν στην εφαρμογή του μέτρου η Aegean με την Ολυμπιακή, η Sky Express και η Astra Airlines και ξεκινά το μέτρο από σήμερα, οπότε από σήμερα οι νησιώτες μπορούν να χρησιμοποιούν το μοναδικό αριθμό νησιώτη και στις αεροπορικές μεταφορές.
Κλείνοντας, θέλω να ευχαριστήσω το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, το Στάθη Γιαννακίδη, που είναι σήμερα Υφυπουργός, τον Αλέξη Χαρίτση με τον οποίο τρέξαμε αρχικά, φυσικά τον Υπουργό, το Γιάννη Δραγασάκη και το Στέργιο Πιτσιόρλα, το Γενικό Γραμματέα, τον Τάκη Κορκολή που πραγματικά βοήθησε πάρα πολύ στην υλοποίηση του μέτρου, το Δημήτρη Αυλωνίτη που ήταν Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και ο οποίος έχει βοηθήσει σημαντικά στο να βρούμε τους μηχανισμούς ελέγχου και εφαρμογής, φυσικά το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Αιγαίου, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το Γιώργο Κασσάρα και τον προηγούμενο, το Γενικό Γραμματέα, φυσικά τους εργαζομένους στη Γενική Γραμματεία των οποίων ο Πρόεδρος βρίσκεται εδώ πέρα και κάποιοι άλλοι απ’ τους βρίσκονται εδώ και θέλω να τους ευχαριστήσω πάρα πολύ.
Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι ένας θεσμός που δεν επιβλήθηκε απ’ έξω. Επιβλήθηκε από κάτω, επιβλήθηκε από τους νησιώτες. Είναι μια θεσμική παρέμβαση που σχεδιάστηκε από την κυβέρνηση για ν’ απαντήσει στις ανάγκες των νησιωτών.
Έχει αγκαλιαστεί από τους νησιώτες κι αυτό που θέλουμε εμείς, είναι να έχουμε μια καθημερινή συζήτηση με όλους τους φορείς της νησιωτικότητας για να μπορέσουμε να το κάνουμε ένα μέτρο το οποίο θα βελτιώνεται διαρκώς, προς όφελος των νησιών μας, προς όφελος των νησιωτών. Σας ευχαριστώ.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Ευχαριστούμε πολύ. Ο κ. Κορκολής έχει το λόγο.
Π. ΚΟΡΚΟΛΗΣ: Πολύ σύντομα, δε θα σας κουράσω, νομίζω τα παραδείγματα που είπε ο Υπουργός είναι χαρακτηριστικά και εξηγούν για ποιο λόγο έγινε προτεραιότητα η χρηματοδότηση ενός τέτοιου μέτρου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Να πω απλά ότι δεν είχαμε συνηθίσει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να χρηματοδοτεί τέτοιου είδους μέτρα πέραν του αναπτυξιακού νόμου, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ουσιαστικά χρηματοδοτούσε μέχρι σήμερα μόνο υποδομές. Αυτό είναι μια αλλαγή που θέλουμε να έρθει, γιατί προφανώς οι προκλήσεις της ανάπτυξης είναι τέτοιες που προφανώς είναι απαραίτητες και οι υποδομές, αλλά δεν αρκούν αυτές. Χρειάζονται και τέτοιου είδους μέτρα για να υπάρχει ισόρροπη ανάπτυξη και σε περιοχές που έχουν ιδιαίτερες δυσκολίες αλλά και ιδιαίτερες δυνατότητες.
Η χωρική διάσταση λοιπόν της ανάπτυξης, είναι ένας διακηρυγμένος στόχος και αυτής της κυβέρνησης προφανώς, είναι διακηρυγμένος στόχος και στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δυστυχώς όμως στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες αντίστοιχων μέτρων, ίσως γιατί δεν τις έχουν ανάγκη όλες οι χώρες. Γι’ αυτό το λόγο λοιπόν, για να προχωρήσουμε σε αναπτυξιακή προσπάθεια σε περιοχές που έχουν μειονεκτήματα αλλά και δυνατότητες, παίρνουμε ειδικά μέτρα αυτού του χαρακτήρα.
Να θυμίσω λοιπόν ότι δεν έχουμε μόνο το μεταφορικό ισοδύναμο αλλά είχαμε δημιουργήσει πριν δυο χρόνια τα ειδικά τοπικά αναπτυξιακά προγράμματα για υποδομές στο Βόρειο και στο Νότιο Αιγαίο με 120 εκατομμύρια, πάλι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, πέρα δηλαδή από τα προγράμματα ΕΣΠΑ και τα Περιφερειακά Προγράμματα Δημοσίων Επενδύσεων είχαμε πρόσθετους πόρους για τις δυο νησιωτικές αυτές περιοχές.
Να δώσω και μια μικρή είδηση, ότι ετοιμάζουμε σαν Υπουργείο Οικονομίας κι ένα νέο πρόγραμμα ενίσχυσης των επιχειρήσεων, των επενδύσεων των επιχειρήσεων, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σε νησιωτικές περιοχές, ορεινές περιοχές και απομακρυσμένες περιοχές σε όλη την Ελλάδα, ένα μόνιμο μέτρο θέλουμε να είναι αυτό, ενίσχυσης των επιχειρήσεων, δηλαδή κάθε ένας που θα θέλει να επενδύσει, είτε νησιώτης είτε επενδυτής που θέλει να επενδύσει σε τέτοιες περιοχές, εδώ αναφέρομαι κυρίως στα μικρά νησιά, κάτω από 3.000 κατοίκου, αλλά και σε ευαίσθητες παραμεθόριες περιοχές και σε ορεινές περιοχές, θα μπορεί να έχει μια ενίσχυση από τη μεριά του κράτους τύπου προγράμματος ΕΣΠΑ ή αναπτυξιακού νόμου, μόνιμη, για να μπορούμε να έχουμε ελπίδες να ζωντανέψουν αυτές οι περιοχές.
Κι όταν λέω να ζωντανέψουν, μας απασχολεί όχι μόνο συνολικά να συγκροτηθεί ο πληθυσμός που προφανώς είναι απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε αναπτυξιακή προσπάθεια, αλλά κυρίως να ενισχυθεί ο ενεργός πληθυσμός, αυτός δηλαδή που δουλεύει κι επενδύσει. Άρα λοιπόν, νομίζω ότι μ’ αυτά που είπα, τα τοπικά αναπτυξιακά για τις υποδομές είναι ήδη πράξη και υλοποιούνται.
Το μεταφορικό ισοδύναμο που πλέον είναι πράξη και υλοποιείται και από νέα προγράμματα, δίνει μια πρώτη συνολική εικόνα για το τι εννοούμε ανάπτυξη, που λαμβάνει υπ’ όψιν της χωρικές ιδιαιτερότητες. Θα συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια από το Υπουργείο Οικονομίας, γνωρίζετε ότι η χρηματοδότηση αυτού του μέτρου που εξήγγειλε ο Υπουργός, είναι εξασφαλισμένη για τα επόμενα 4 χρόνια και θα συνεχιστεί αφού προφανώς αξιολογηθεί και διορθωθεί όπου χρειάζεται.
Κι αυτό είναι μια διαδικασία που επίσης είναι μια καινοτομία, ξέρετε, κάνουμε πολιτικές στην Ελλάδα αλλά τις υλοποιούμε και μετά τις ξεχνάμε. Εδώ λοιπόν δημιουργείται ένα καλό προηγούμενο για όλες τις πολιτικές, που επαναξιολογείται συνεχώς, ώστε να