Περιορισμός κυκλοφορίας των αιτούντων διεθνή προστασία.
Απόφαση Αριθμ. οικ. 8269/2018
ΦΕΚ 1366/Β/20-4-2018
Περιορισμός κυκλοφορίας των αιτούντων διεθνή προστασία.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΑΣΥΛΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των άρθρων 41 και 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98), όπως ισχύουν.
2. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 (Α’ 112) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις».
3. Τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 1 σε συνδυασμό με το στοιχείο δ (γγ) της παρ. 1 του άρθρου 41 του
ν. 4375/2016 (Α΄51) «Οργάνωση και λειτουργία Υπηρεσίας Ασύλου, Αρχής Προσφυγών, Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης σύσταση Γενικής Γραμματείας Υποδοχής, προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου “σχετικά με τις κοινές διαδικασίες για τη χορήγηση και ανάκληση του καθεστώτος διεθνούς προστασίας (αναδιατύπωση)”
(L 180/29.6.2013), διατάξεις για την εργασία δικαιούχων διεθνούς προστασίας και άλλες διατάξεις», όπως ισχύουν.
4. Τις διατάξεις του π.δ. 104/2012 (Α΄ 172) «Οργάνωση και λειτουργία Υπηρεσίας Ασύλου στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη», όπως τροποποιήθηκε από το π.δ. 133/2013 (Α΄ 198) και το ν. 4375/2016 (Α΄ 51) και ισχύει.
5. Τις διατάξεις του π.δ. 122/2017 (Α΄149) «Οργανισμός Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής».
6. Τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 7 της Οδηγίας 2013/33/ΕΕ σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η δυνατότητα του κράτους μέλους υποδοχής να επιβάλει περιορισμό της ελεύθερης κυκλοφορίας των αιτούντων άσυλο σε ορισμένη περιοχή που ορίζεται από αυτό, χωρίς να τίθεται οιαδήποτε άλλη προϋπόθεση, παρά μόνον ότι η οριζόμενη περιοχή δεν θίγει την αναπαλλοτρίωτη σφαίρα της ιδιωτικής ζωής και αφήνει περιθώρια για την εξασφάλιση της πρόσβασης σε όλα τα πλεονεκτήματα που παρέχει η Οδηγία.
7. Την αριθμ. 805/2018 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (Τμήμα Δ΄).
8. Την με αριθμ. πρωτ. 8061/18.4.2018 απόφαση του Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής (ΥΟΔΔ΄220) διορισμού του Διευθυντή της Υπηρεσίας Ασύλου.
9. To αριθμ. πρωτ. 1924/19.4.2018 έγγραφο του Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής προς τον Διευθυντή της Υπηρεσίας Ασύλου.
10. Το γεγονός ότι στο πλαίσιο υλοποίησης της από 18-3-2016 Κοινής Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας, και κατά τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική, αιτούντες διεθνή προστασία οι οποίοι έχουν εισέλθει στην Ελλάδα από την Τουρκία και οι οποίοι δεν παραμένουν στα νησιά του Αιγαίου δεν γίνονται δεκτοί από την Τουρκία προς επιστροφή σε περίπτωση απόρριψης της αίτησής τους.
11. Το γεγονός ότι παρίστανται σοβαροί και επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος και λόγοι εξυπηρέτησης της μεταναστευτικής πολιτικής της χώρας ιδίως για:
α. την ταχεία επεξεργασία και την αποτελεσματική παρακολούθηση των αιτήσεων παροχής διεθνούς προστασίας,
β. τη διαχείριση του πληθυσμού των αιτούντων διεθνή προστασία εντός της ελληνικής επικράτειας, καθώς επίσης και
γ. την υλοποίηση της από 18-3-2016 Κοινής Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας για τους οποίους κρίνεται απαραίτητη η επιβολή του περιοριστικού μέτρου του περιορισμού της ελευθερίας κυκλοφορίας στους αιτούντες διεθνή προστασία οι οποίοι εισέρχονται μέσω των ελληνικών νησιών στην ελληνική επικράτεια μετά τις 20-3-2016, ημερομηνία που τέθηκε σε εφαρμογή η ως άνω Κοινή Δήλωση.
12. Το γεγονός ότι ο περιορισμός της ελευθερίας κυκλοφορίας των αιτούντων στα νησιά Λέσβου, Ρόδου, Σάμου, Κω, Λέρου και Χίου δεν θίγει την αναπαλλοτρίωτη σφαίρα της ιδιωτικής ζωής, ούτε αίρει την πρόσβαση σε όλα τα δικαιώματα που προβλέπει η εθνική, η ευρω-παϊκή, αλλά και η διεθνής νομοθεσία για τους αιτούντες διεθνή προστασία μέχρι την ολοκλήρωση της εξέτασης της αίτησης διεθνούς προστασίας.
13. Το γεγονός ότι το επιβαλλόμενο περιοριστικό μέτρο είναι αναλογικό, καθώς είναι περιορισμένης χρονικής διάρκειας και με την επιβολή του εξυπηρετείται υπέρτερο δημόσιο συμφέρον.
14. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1. Στους αιτούντες διεθνή προστασία οι οποίοι εισέρχονται στην ελληνική επικράτεια μέσω των νησιών Λέσβου, Ρόδου, Σάμου, Κω, Λέρου και Χίου επιβάλλεται, για λόγους δημοσίου συμφέροντος και ιδίως για την υλοποίηση της από 18-3-2016 Κοινής Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας, περιορισμός κυκλοφορίας τους στα νησιά Λέσβο, Ρόδο, Σάμο, Κω, Λέρο και Χίο αντίστοιχα καθώς και για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση των αιτημάτων διεθνούς προστασίας. Ο ως άνω περιορισμός αναφέρεται στα δελτία αιτούντων διεθνή προστασία.
2. Ο περιορισμός κυκλοφορίας δεν επιβάλλεται ή αίρεται όταν η εξέταση της υπόθεσης παραπέμπεται σε περιφερειακή υπηρεσία της Υπηρεσίας Ασύλου της ηπειρωτικής Ελλάδας.
3. Με την παρούσα απόφαση καταργείται κάθε γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις της παρούσας ή ρυθμίζει διαφορετικά τα θέματα που αποτελούν αντικείμενό της.
4. Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 20 Απριλίου 2018
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.