Τον έντονο προβληματισμό του για τις οικονομικές εξελίξεις –κυρίως σε ό,τι αφορά την συνεχή φορολογία και τις περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, που έχουν άμεσο αντίκτυπο στην αγοραστική δύναμη του καταναλωτή αλλά και στην διαμόρφωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος της αγοράς της Ρόδου, εξέφρασε με δηλώσεις του χτες, στην «δημοκρατική», ο επιχειρηματίας και ιδιοκτήτης της γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, κ. Γιάννης Σπανός.
«Με όλη αυτή την κατάσταση, ο ντόπιος επιχειρηματίας, δεν αντέχει. Η αγορά είναι πτωτική και με την φιλοσοφία που έχει αυτή η κυβέρνηση να συνεχίζει τις περικοπές σε μισθούς, συντάξεις και παράλληλα να συνεχίζει με την υπερ-φορολόγηση, δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στην οικονομία. Από την μία βάζεις φόρους, από την άλλη, κόβεις μισθούς και συντάξεις και μας κοροϊδεύουν λέγοντας πως με αυτά θα κάνουν….ανάπτυξη. Πώς θα γίνει αυτό; Δεν υπάρχει λογική σε αυτό. Όταν μια επιχείρηση δεν κάνει τζίρους δεν αναπτύσσεται. Το ίδιο ισχύει και για το κράτος. Συνεπώς, μας κοροϊδεύουν συστηματικά και από ό,τι φαίνεται έρχονται χειρότερα. Οι επιχειρήσεις θα μαραζώσουν, ο κόσμος χάνει χρήματα κι όλα αυτά ως αποτέλεσμα μιας κακής πολιτικής διαχείρισης» όπως τόνισε.
Οι αφίξεις ευημερούν, όχι τα κέρδη
Επιπλέον, ο κ. Σπανός αναφέρθηκε στα νούμερα που εμφανίζει ο τουρισμός, καθώς οι αφίξεις και οι αριθμοί ευημερούν αλλά όχι τα κέρδη στην αγορά: «Ο τουρίστας μένει μέσα στο ξενοδοχείο. Το all Inclusive τείνει να καταστρέψει την τοπική αγορά. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό. Έχει αρνητικό πρόσημο για όλη την τοπική αγορά, για τις επιχειρήσεις, για τους υπαλλήλους. Σε τελική ανάλυση, μόνο ζημιά κάνει και δεν ωφελεί κανέναν», όπως αναφέρει.
Αθέμιτος ανταγωνισμός από τις πολυεθνικές
Έντονος προβληματισμός δημιουργείται πάντως στις ντόπιες επιχειρήσεις και από την επέκταση των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ (και άλλων επιχειρήσεων) που όχι μόνον δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό αλλά προβλήματα και στην αγορά εργασίας: «Δημιουργούν προβλήματα στον κλάδο των τροφίμων για πολλούς λόγους. Διαθέτουν πολύ μεγάλους προϋπολογισμούς για διαφήμιση σε πανελλαδικό επίπεδο, με πολύ μεγάλες προσφορές, προσπαθώντας να ‘χτυπήσουν’ την αγορά όσο μπορούν. Ωστόσο κανένας δεν μπορεί να λέει ότι είναι κερδοφόρος στην εποχή μας. Ειδικά στον κλάδο των τροφίμων, αυτή την περίοδο δεν υπάρχουν μεγάλοι τζίροι πανελλαδικά. Όσον αφορά την Ρόδο, σκεφτείτε ότι από τα Τριάντα μέχρι και τ’ Ασγούρου, υπάρχουν… 38 μεγάλες επιχειρήσεις (συν τα δικά μας τα ντόπια καταστήματα). Πώς θα αντέξει η αγορά μας, που τον χειμώνα έχει 120.000 περίπου πληθυσμό και το καλοκαίρι τριπλασιάζεται με τους τουρίστες; Τελικά, δεν κερδίζει κανένας.
Μία άλλη παράμετρος είναι η απασχόληση. Αυτές οι επιχειρήσεις λένε ότι προσφέρουν εργασία και κάνουν προσλήψεις, αλλά είναι τετράωρης απασχόλησης με χαμηλούς μισθούς –συν τις επιδοτήσεις που παίρνουν. Ακόμη και στους σημερινούς υπαλλήλους, που εργάζονται με πλήρη απασχόληση, τους ‘σπάνε’ τα ωράρια και προσλαμβάνουν άλλους για να δείχνουν ότι δίνουν θέσεις εργασίας. Δηλαδή… δεν είναι προσφορά εργασίας, είναι κοροϊδία».
Να προτιμάμε τα ελληνικά και ντόπια προϊόντα
Ο κ. Σπανός, επιμένει πάντως ότι ο καταναλωτής, πρέπει να προτιμάει τα ελληνικά και ντόπια προϊόντα: «Οι μεγάλες αλυσίδες που πουλάνε φτηνά προϊόντα, δεν είναι απαραίτητα καλής ποιότητας. Μπορεί οι πρώτες ύλες να έχουν έρθει από χώρες άγνωστης προέλευσης, να έχουν συσκευαστεί στην Βουλγαρία π.χ. ή αλλού και να βάζουν την ετικέτα της ‘Ευρωπαϊκής Ένωσης’ ή να πωλούνται ως ελληνικά. Τα ελληνικά και ντόπια προϊόντα είναι διασφαλισμένα και εξαιρετικής ποιότητας. Και ειδικά τα προϊόντα από τα Δωδεκάνησα, είναι πολύ καλής ποιότητας. Δυστυχώς, είναι ακριβότερα από τα εισαγόμενα, κι αυτό διότι το ελληνικό κράτος φορολογεί πολύ βαριά τις πρώτες ύλες με αποτέλεσμα να μην υπάρχει περιθώριο ανταγωνιστικότητας σε τιμές. Ήρθε και προστέθηκε και ο ΦΠΑ στο 24% οπότε….μας έχουν διαλύσει! Γι αυτό και οι εταιρείες δεν μπορούν να αναπτυχθούν όπως θα έπρεπε ενώ έχουμε καλύτερα προϊόντα. Οι ντόπιοι πάντως καταναλωτές, γνωρίζουν τα δωδεκανησιακά προϊόντα και τα προτιμούν. Είναι πολύ ανώτερης ποιότητας και είναι γνωστά στον ντόπιο καταναλωτή. Κι εμείς, τα βάζουμε στα ράφια μας και τα προωθούμε».
Περιορίζεται το «καλάθι της νοικοκυράς»
Η πραγματική εικόνα για όλα αυτά, αντικατοπτρίζεται στο περίφημο «καλάθι της νοικοκυράς», το οποίο περιορίζεται συστηματικά.
«Ο καταναλωτής, ψάχνει τις προσφορές. Έρχεται με λίστα, σταματάει έξω από το κατάστημα και βλέπει τι προσφορές έχουμε κάθε εβδομάδα. Ψωνίζει μόνον τα καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης και δεν γεμίζει πια το καρότσι όπως παλιά, κάθε εβδομάδα. Τελείωσαν αυτά…! Άλλαξε και η νοοτροπία της νοικοκυράς, το ψυγείο είναι πιο άδειο και φυσικά αγοράζουν τρόφιμα σε μικρές ποσότητες» λέει ο κ. Σπανός.
Πηγή:www.dimokratiki.gr