Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
«Ανήκω και λειτουργώ σε μια περιφερειακή αρχή που έχει ξεφύγει από την επίπλαστη ασφάλεια της πεπατημένης. Στη συλλογική προσπάθεια δεν έχουν θέση προσωπικές ατζέντες και ιδιοτέλειες». Αυτό επισημαίνει σε συνέντευξή του προς την «δ» ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος Μεταφορών Δωδεκανήσου κ. Χρήστος Μπάρδος. Επιπλέον, μιλάει για τον εκσυγχρονισμό της Διεύθυνσης Μεταφορών και Συγκοινωνιών, για την κινητή μονάδα ΚΤΕΟ στα νησιά και για την ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Μπάρδο να ξεκινήσουμε από τον εκσυγχρονισμό της Διεύθυνσης Μεταφορών και Συγκοινωνιών και των προσφερομένων υπηρεσιών. Θα ήθελα να μας αναφέρετε τις αλλαγές που έχουν γίνει στην μέχρι σήμερα θητεία σας και ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις σας.
Από τη δομή της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι είναι η πρώτη σε αριθμό πρωτοκόλλου (περίπου 40.000), διεύθυνση της ΠΝΑΙ, εξυπηρετεί τεράστιο όγκο λειτουργιών, παρά το μικρό αναλογικά, πλήθος υπαλλήλων που απασχολεί.
Συγκεκριμένα, λειτουργούν 6 διαφορετικά τμήματα εξυπηρέτησης πολιτών,
► το τμήμα ΚΤΕΟ,
► το τμήμα Αδειών Κυκλοφορίας,
► το τμήμα Χορήγησης Αδειών Οδήγησης ,
► το τμήμα Γραμματειακής Υποστήριξης
► το Τεχνικό Τμήμα καθώς και
► το Τμήμα Αερομεταφορών και Υδατοδρομίων.
Επίσης, η διεύθυνση αυτή επιλύει προβλήματα συνεργασίας επαγγελματιών, όπως είναι οι οδηγοί ΤΑΧΙ, φορτηγών, πούλμαν, ΚΤΕΛ κ.ά. και καθορίζει τα δρομολόγια και τον τρόπο λειτουργίας τους. Ακόμη, είναι αρμόδια για τις άδειες λειτουργίας σε βενζινάδικα, συνεργεία, πλυντήρια αυτοκινήτων κ.α και έτσι είναι επιφορτισμένη με το συνεχή έλεγχο τους.
• Στο χρονικό διάστημα που προΐσταμαι της Διεύθυνσης, έχουν επιτευχθεί τέσσερις μεγάλοι στόχοι.
► Ο πρώτος ήταν η πραγματοποίηση του διαγωνισμού εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη κινητή μονάδα ΚΤΕΟ. Ευελπιστώ ότι στα μέσα Οκτωβρίου, θα είναι έτοιμα τα δεδομένα, ώστε με συνεργασία με την εταιρία που χειρίζεται την κινητή μονάδα να ορίσουμε τα νησιά που θα εξυπηρετήσει, καθώς και το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα. Παράλληλα, στόχος μας είναι η επιδιόρθωση και η αναβάθμιση της Κινητής Μονάδας που έχει παραχωρηθεί στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ώστε να εναρμονιστεί με τις κείμενες διατάξεις και να χρησιμοποιηθεί όπως πρέπει. Στο σημείο αυτό είναι άξιο να τονίσω ότι είναι πολλά χρόνια σε αχρηστία και ότι απαιτείται ειδικευμένο προσωπικό για τη χρήση της. Επομένως, έχουν οριστεί υπάλληλοι της Διεύθυνσης αυτής, καθώς και της αντίστοιχης των Κυκλάδων, για να παρακολουθήσουν το ειδικό σεμινάριο που γίνεται δύο φορές το χρόνο στην Αθήνα. Η διαδικασία αυτή θα ξεκινήσει τις επόμενες εβδομάδες, μόλις ορισθούν οι ημερομηνίες των σεμιναρίων.
► Ο δεύτερος στόχος που είχαμε θέσει και πραγματοποιήθηκε, είναι η εγκατάσταση του τμήματος θεωρητικής εξέτασης στην Κάρπαθο, ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες της Κάσου και Καρπάθου. Η υλικοτεχνική υποδομή έχει εγκατασταθεί και η λειτουργία της είναι γεγονός. Αυτό σημαίνει ότι αυτονομείται η υποδιεύθυνση στη Κάρπαθο, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι των νησιών αυτών να μην είναι αναγκασμένοι να ταξιδεύουν στη Ρόδο για να εξυπηρετούνται ή να δίνουν εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης.
► Ο τρίτος στόχος που έχει επιτευχθεί είναι η ηλεκτρονική ταξινόμηση των εντύπων που απαιτούνται για όλες τις συνδιαλλαγές της υπηρεσίας με τους πολίτες. Είναι μια εξαιρετικά μεγάλη προσπάθεια, αποτέλεσμα της εντολής του Περιφερειάρχη για απόλυτη ομοιογένεια στο τρόπο εργασίας των Διευθύνσεων Δωδεκανήσου και Κυκλάδων, για παροχή ίσων δυνατοτήτων σε όλους τους νησιώτες, ανεξάρτητα από τη γεωγραφική θέση και έκταση του νησιού που κατοικούν, στο βαθμό βέβαια που αυτό είναι εφικτό. Με αυτό τον τρόπο η πληροφορία βρίσκεται εύκολα σε όλα τα νησιά και ελαχιστοποιούνται οι χρόνοι εξυπηρέτησης των πολιτών. Η ηλεκτρονική αυτή ταξινόμηση βρίσκεται στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Η ηλεκτρονική αυτή μορφή λειτουργεί ήδη για ένα διάστημα 5 μηνών. Το επόμενο διάστημα θα αξιολογηθεί η χρηστικότητα της.
Το επόμενο βήμα είναι αρκετά τολμηρό και μαζί με τους συνεργάτες μου το έχουμε ονομάσει ‘΄one step’’. Αυτό σημαίνει ότι ο πολίτης, σε όποιο νησί και αν βρίσκεται, θα μπορεί να καταθέτει τις αιτήσεις και τα έγγραφα του ηλεκτρονικά, on line δηλαδή, χωρίς να είναι απαραίτητη η παρουσία του σε κάθε τμήμα. Είναι ένα δύσκολο εγχείρημα, με πολλές παραμέτρους και πολλή δουλειά. Αλλά αυτό δε μας έλεγαν και πριν την ψηφιοποίηση των εγγράφων που αφορούν τη Διεύθυνση μας;
► Ο τέταρτος και δυσκολότερος στόχος, ήταν η νομιμοποίηση του συγκοινωνιακού έργου στα νησιά, το οποίο τελούσε υπό καθεστώς απόλυτης προχειρότητας. Μετά από συντονισμένες ενέργειες στους Δήμους Καστελόριζου, Καλύμνου και Αστυπάλαιας η συγκοινωνία έγινε λειτουργική και η εξυπηρέτηση ων νησιωτών είναι εμφανής.
Επισημαίνεται,
► η πλήρης εξυπηρέτηση των υποψήφιων οδηγών τις ημέρες της απεργίας των εξεταστών, αφού, με εντολή Περιφερειάρχη, οι εξετάσεις πραγματοποιήθηκαν εντός του ωραρίου εργασίας των υπαλλήλων της διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών Δωδ/σου. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό συνέβη σε πολύ λίγες Περιφέρειες στην Ελλάδα. Επίσης,
► η συνεχής αποστολή κλιμακίων πρακτικής εξέτασης σε νησιά που δεν υπάρχουν πιστοποιημένοι υπάλληλοι, ώστε η αναμονή εξέτασης να ελαχιστοποιείται.
Άμεσοι στόχοι:
► H ψηφιοποίηση του αρχείου της Διεύθυνσης Μεταφορών, ώστε να καταργηθεί ο τεράστιος όγκος χαρτιού που είναι αποθηκευμένος τους λίγους χώρους της υπηρεσίας. Οι χρόνοι εύρεσης στοιχείων που αφορούν τους πολίτες ελαχιστοποιηθούν.► H επέκταση των λειτουργιών του ΚΤΕΟ ώστε να μπορεί να διενεργεί ελέγχους για δίκυκλα. Η συνεργασία με το Τεχνικό τμήμα της ΠΝΑΙ είναι συνεχής, ώστε να προσαρμοσθεί και να πιστοποιηθεί και αυτή η χρήση στους χώρους που ήδη λειτουργεί το ΚΤΕΟ.
► Η παραχώρηση του διπλανού στη διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών Δωδ/σου, κτίσματος, ώστε να μεταφερθεί εκεί η υπηρεσία έκδοσης διπλωμάτων με αποτέλεσμα την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού και την ελάφρυνση του αρχείου.
► Η τροποποίηση του τεχνικού προγράμματος, ώστε να προβλεφτούν κονδύλια για την επιδιόρθωση του κτηρίου που φιλοξενεί τις υπηρεσίες μας.
Όλα αυτά που έχουν επιτευχθεί και όλα αυτά που έχουν προγραμματιστεί να ακολουθήσουν, έχουν ένα μόνο σκοπό:την ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών, ώστε οι νησιώτες να διεκπεραιώνουν τις εργασίες τους στο μικρότερο χρόνο και με το λιγότερο κόπο.
• Είναι αλήθεια ότι τα νησιά αντιμετώπιζαν εδώ και πολλά χρόνια προβλήματα λόγω ελλείψεων και απόστασης. Μιλήστε μας για την αίθουσα διενέργειας θεωρητικών εξετάσεων των υποψηφίων οδηγών στην Κάρπαθο και για την κινητή μονάδα ΚΤΕΟ και ποια νησιά εξυπηρετεί.
Από την 01-01-2017 ξεκίνησε την λειτουργία του, ως εντελώς αυτόνομη υπηρεσία, το Τμήμα Μεταφορών και Επικοινωνιών Καρπάθου. Έτσι ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα των πολιτών της Περιφερειακής αυτής ενότητας, που ήταν η καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση σε θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Σε μια εποχή που υπάρχει συρρίκνωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες της Περιφερειακής μας Ενότητας καταφέραμε να αναβαθμίσουμε τις Υπηρεσίες που προσφέρονται από το Επαρχείο Καρπάθου και το Τμήμα Μεταφορών και Επικοινωνιών έτσι ώστε όλες οι υποθέσεις να διεκπεραιώνονται άμεσα και χωρίς να αποστέλλονται στην Ρόδο.
Επιγραμματικά παρακάτω αναφέρουμε όλες τις λειτουργίες του Τμήματος Μεταφορών και Επικοινωνιών.
ΑΔΕΙΕΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Α. Διενέργεια θεωρητικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών κάθε Παρασκευή
Β. Διενέργεια θεωρητικών εξετάσεων για ΠΕΙ κάθε Παρασκευή
Γ. Εκτύπωση νέων Δελτίων Εξέτασης και Εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών όλων των κατηγοριών
Δ. Διενέργεια πρακτικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών με την συνδρομή ενός υπαλλήλου από την Δ/νση Μεταφορών και Επικοινωνιών Ρόδου όποτε υπάρχει ικανός αριθμός υποψηφίων οδηγών προς εξέταση.
Ε. Διεκπεραίωση όλων των διαδικασιών που σχετίζονται με την ανανέωση, εκτύπωση, αδειών οδήγησης από το τμήμα μας χωρίς την μεσολάβηση της Ρόδου Ήδη έχουμε παραλάβει τον σχετικό εξοπλισμό.
ΣΤ. Τήρηση αρχείου αδειών οδήγησης από το 2017 και μετά για όλες τις κινήσεις που σχετίζονται με τις άδειες οδήγησης.
ΑΔΕΙΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Α. Ταξινομήσεις οχημάτων και έκδοση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για νέα οχήματα και μεταχειρισμένα οχήματα εισαγωγής . Το τμήμα διαθέτει στοκ 100 ζευγών πινακίδων για επιβατηγά και φορτηγά και 100 πινακίδων για δίκυκλα.
Β. Μεταβιβάσεις κάθε τύπου οχήματος ΕΙΧ , ΔΙΧ ΦΙΧ
Γ. Προσωρινές ακινησίες ΦΙΧ
Δ. Οριστικές διαγραφές όλων των τύπων οχημάτων.
Γενικά μπορούμε να ενημερώσουμε ότι διεκπεραιώνονται όλες οι υποθέσεις για τα οχήματα ιδιωτικής χρήσεως και δημοσίας χρήσεως οι οποίες θεωρούμαι πλεονασμό να τις αναφέρουμε αναλυτικά.
Το Τμήμα Μεταφορών και Επικοινωνιών έχει στην αρμοδιότητα του τις άδειες λειτουργίας α) συνεργείων αυτοκινήτων, β) πλυντηρίων αυτοκίνητων, γ) φανοποιείων, δ) πρατηρίων υγρών καυσίμων.
Σκεφτείτε, λοιπόν, έναν πολίτη Κάσου ή Καρπάθου, ο οποίος ήθελε να δηλώσει την αλλαγή χρώματος του αυτοκινήτου του ή να δώσει εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης. Θα χρειαζόταν να ταλαιπωρείται τουλάχιστον μια εβδομάδα, να ξοδέψει χρήματα για να τελειώσει τη δουλειά του. Τώρα… άμεσα και στον τόπο του. Υπογραμμίζεται η αμέριστη συμπαράσταση του Eπάρχου Καρπάθου-Κάσου κ. Ιωάννη Μηνατσή, χωρίς τις παρεμβάσεις του οποίου το έργο δεν θα ολοκληρωνόταν.
• Μιλήστε μας για την ‘Ενεργειακή Α.Ε.’ στην οποία οριστήκατε πρόεδρος. Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις και οι προτεραιότητές σας;
Η Αναπτυξιακή Εταιρεία Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου – Ενεργειακή Α.Ε. αποτελεί το βασικό αναπτυξιακό εργαλείο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με κύριο αντικείμενο της την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (Interreg MED, Interreg Europe, Ελλάδα Κύπρος κ.α) και την παροχή τεχνικής στήριξης στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αναφορικά με την συμμετοχή της σε Ευρωπαϊκά Δίκτυα. Το Περιφερειακό Γραφείο μας λόγω της δυναμικής του, της εμπειρίας του στον σχεδιασμό και την υλοποίηση κοινοτικών προγραμμάτων καθώς και του έμπειρου εξειδικευμένου στελεχιακού δυναμικού του, αποτελεί μοχλό ανάπτυξης.
Η ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε. αυτή την στιγμή διαχειρίζεται τρία έργα του Διακρατικού Προγράμματος INTERREG MED για λογαριασμό της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου τα έργα «CO-CREATE: Δημιουργία ενός δικτύου ανταγωνιστικών clusters στην περιοχή της Μεσογείου με την συμβολή του δημιουργικού κλάδου», το «ALTERECO: Εναλλακτικές τουριστικές στρατηγικές για την ενίσχυση της τοπικής βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης μέσω της προώθησης της μεσογειακής ταυτότητας» και το «SIROCCO: Βιώσιμος διαπεριφερειακός παράκτιος & θαλάσσιος τουρισμός κρουαζιέρας μέσω συνεργασίας και κοινού σχεδιασμού».
Επίσης η ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΉ Α.Ε. υπέβαλε προς έγκριση ακόμη πέντε νέες προτάσεις προς χρηματοδότηση, τέσσερις στο πλαίσιο της 3ης πρόσκλησης του Προγράμματος Διαπεριφερειακής Συνεργασίας INTERREG EUROPE και μία στο πλαίσιο της πράξης «Δράσεις προστασίας και ανάδειξης των οικοσυστημάτων της Περιφέρειας στις περιοχές του δικτύου NATURA 2000» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Νότιο Αιγαίο» σε συνεργασία με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθώς προτεραιότητα μας αποτελεί η συνεχής διεκδίκηση έργων και επιπλέων χρηματοδοτικών πόρων για την ανάπτυξη των νησιών μας.
• Να περάσουμε στα της παράταξης. Μετά τις διαγραφές – διαφοποιήσεις κ.λπ. πώς αντιμετωπίζετε την κατάσταση ενδοπαραταξιακά; Θα ήθελα την άποψή σας και με αφορμή την τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, όπου φάνηκαν ξεκάθαρα οι προθέσεις της αντιπολίτευσης.
Ανήκω και λειτουργώ σε μια περιφερειακή αρχή που έχει ξεφύγει από την επίπλαστη ασφάλεια της πεπατημένης. Η καινοτομία των διαδικασιών έχει τη σφραγίδα της τόλμης του περιφερειάρχη, που σε πολλές περιπτώσεις έχει αντιταχθεί στη λογική που έχει επιβληθεί στους νησιώτες τα τελευταία χρόνια. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η πρώτη εντολή του ήταν η ‘εκπαίδευση’ των πολιτών στην αλήθεια. Δεν κρυβόμαστε από την ευθύνη, δεν φοβόμαστε την σύγκρουση, δεν αφήνουμε σε κανέναν να πάρει την τύχη των νησιών μας στα χέρια του. Με συγκεκριμένο πλαίσιο δράσης και συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες είναι καταγεγραμμένες στο δημόσιο λόγο μας, συνεχίζουμε δυναμικά να ταράζουμε τα νερά και να προτάσσουμε λύσεις εφικτές και βιώσιμες μακριά από εθεροβαμισμούς. Πάντα με συνέπεια και λέγοντας την αλήθεια στους πολίτες. Η περιφερειακή αυτή αρχή έχει καταλάβει ότι το Νότιο Αιγαίο χρειάζεται νέους, μεγάλους στόχους, διαφορετικούς από αυτούς της περασμένης δεκαετίας, που θα το φέρουν στη πρώτη γραμμή της πανευρωπαϊκής συνεργασίας και της διεθνούς ανταγωνιστικότητας, αφού η φήμη του έχει ξεπεράσει τα στενά γεωγραφικά όρια της πατρίδας μας. Η αντιπολίτευση είναι εγκλωβισμένη στο παλαιοκομματικό τρόπο αντιμετώπισης των προβλημάτων και σε πρακτικές χιλιοχρησιμοποιημένες και απόλυτα αναχρονιστικές, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να καταλάβει τους νέους αυτούς στόχους, επειδή πολύ απλά, είναι νέοι. Δεν είναι τυχαίο που ολόκληρη η αντιπολιτευτική της ικανότητα, αναλώνεται σε μη ουσιώδεις αντιπαραθέσεις. Άλλωστε, μετά από τρία χρόνια διακυβέρνησης, δεν μπορεί να βρει και να μας προσάψει κανένα σκάνδαλο, έστω και με την ευρεία χρήση του όρου. Ο Δονκιχωτισμός που την διέπει έχει φθάσει στα όρια του ασυμβίβαστου ρομαντισμού. Όπως ακριβώς και ο πασίγνωστος ήρωας, επινοεί περιπέτειες που δεν υπάρχουν, εμπλέκεται σε απίστευτες καταστάσεις, αντιμετωπίζει δαίμονες και δράκους, που μόνο η παράταξη του κου Μαχαιρίδη βλέπει και τελικά δικαιώνεται μόνο στα μυθιστορήματα. Μένει να αποσαφηνιστεί ποιος θα παίξει το ρόλο του αιώνιου ιπποκόμου Σάντσο Πάντσα.
Όσον αφορά τα ενδοπαραταξιακά, είναι σαφές ότι στην παράταξή μας συμμετέχουν άνθρωποι που τους ενώνουν ο κοινός στόχος, η κοινή φιλοσοφία και η αντίληψη για την επίτευξή του. Στη συλλογική προσπάθεια δεν έχουν θέση προσωπικές ατζέντες και ιδιοτέλειες. Είναι προφανές ότι τάσσομαι δίπλα στους συναδέλφους μου περιφερειακούς συμβούλους της παράταξής μας, που δίνουν καθημερινά τη μάχη με τα προβλήματα, που έχουν την ευθύνη της υπογραφής τους και που συμβάλουν στην οικοδόμηση αυτού του σχεδιασμένου, φιλόδοξου ονείρου, ακολουθώντας τον δύσκολο δρόμο της δημιουργίας, από όποιο μετερίζι βρίσκονται, χωρίς αποκλεισμούς και ταμπέλες. Το περιφερειακό έργο συνεχίζεται με εντονότερους ρυθμούς και με ορατά αποτελέσματα.
Τελικά, αν ισχύει η ρήση της δημοσιογράφου Ελένης Βλάχου, που αναφέρει ότι «στην Ελλάδα η επιτυχία είναι ποινικό αδίκημα» θεωρώ ότι όσοι απαρτίζουν την Περιφερειακή αυτή αρχή, θα είναι ελκυστικοί και ως παράνομοι.
Πηγή:www.dimokratiki.gr