Η διάσωση της Πλατυτέρας πάνω από το ιερό βήμα που είχε πληγεί σημαντικά από τον σεισμό του 2017 ολοκληρώθηκε λίγες μέρες πριν την εορτή του Πολιούχου της Κω, Αγίου Νικολάου από την Τεχνικό συντήρησης και Αγιογράφο, Θέμιδα Παπαγεωργίου.
Όπως είχε εξηγήσει στην ομιλία του κατά την εορτή του Πολιούχου της Κω, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κώου και Νισύρου κ. Ναθαναήλ, παρότι η μελέτη προέβλεπε αφαίρεση της παλιάς Πλατυτέρας για την εκ βάθρων ανακαίνιση του Ιερού, ο ίδιος παρακάλεσε και πέτυχε να διασωθεί η υπάρχουσα και να επουλωθούν οι πληγές του σεισμού με πιο «χειρουργικό» τρόπο.
Έτσι, με ιδιαίτερα λεπτές και προσεκτικές τεχνικές εργασίες συντήρησης, πάνω σε μια μεγάλη σκαλωσιά που στήθηκε ειδικά για αυτό το σκοπό, η Αγιογράφος και Τεχνικός συντήρησης έργων ζωγραφικής-Αγιογραφίας κ. Θέμις Παπαγεωργίου-Ανδρέου, μέσα σε διάστημα περίπου δύο μηνών κατάφερε και έκλεισε τις πληγές, τις φθορές και τα ανοίγματα που προκάλεσε ο σεισμός πάνω στο έργο και ζωντάνεψε ξανά την παλιά «Πλατυτέρα», όπως και τις εικόνες του τέμπλου που έχουν την δική τους ξεχωριστή ιστορία στην παλιά Κω (επίσης, είχε αναδείξει με ανάλογο τρόπο και όλες τις παλιές Αγιογραφίες κατά την αποκατάσταση του ΙΝ της Αγίας Παρασκευής, το προηγούμενο διάστημα)..
Όπως μας δήλωσε χαρακτηριστικά η κ. Παπαγεωργίου: «Πάντα πρέπει να εξαντλείται η δυνατότητα διατήρησης έργων σαν την Πλατυτέρα του συγκεκριμένου ναού, και εφόσον είναι δυνατόν, να γίνεται με τέτοιο τρόπο που το ίδιο το έργο να διατηρεί τα χαρακτηριστικά του, το ύφος του. Ακόμα και φθορές ή αλλοιώσεις που δεν επιδέχονται πολλές επιδιορθώσεις, θα πρέπει να γίνονται αποδεκτές σαν μέρος της ιστορίας μιας τοιχογραφίας, μιας εικόνας, ενός χειρογράφου κ.α.»
(Φωτογραφίες από το έργο τεχνικής παρέμβασης και συντήρησης, πριν και μετά)
Σύμφωνα με το σχετικό ιστορικό, όπως περιγράφει στο βιβλίο του ο Π. Σβουρένος: «Οι εικόνες του τέμπλου μεταφέρθηκαν από τον παλαιό Αγ. Νικόλαο. Την Παναγία του ιερού (Πλατυτέρα) αγιογράφησε ο Γιάννης Σπηλιώπουλος, γαμπρός του Γιώργη Μπαλαλή (της Θέμις) που ήρθε από την Αμερική. Ο Γάλλος Μάρκ Σερπαντιέ έκανε τις άλλες αγιογραφίες. Το έργο ολοκληρώθηκε στις αρχές τού 1939, χρόνος ρεκόρ για τα μέσα της εποχής, και στοίχισε 350.000 λιρέτες που διέθεσε ο Ντε Βέκκι. Χρήματα είχαν συγκεντρώσει και οι Κώοι της Αμερικής με πρωτοβουλία του αείμνηστου Νίκου Μανούση.
Το μόνο που δεν έγινε, ενώ υπήρχε στα αρχικά σχέδια, ήταν το καμπαναριό. Το έκανε, όμως, αργότερα ο εργολάβος Γιάννης Πεταλάς, φέρνοντας από την Πάτμο την ίδια πέτρα. Καμπάνες έβαλαν αυτές πού έβγαλαν από τον Ευαγγελισμό μετά την κατεδάφιση τού καμπαναριού. Την τοποθέτηση έκανε ο Αντώνης Καρδούλιας μαζί με τον πατέρα του και την εγκατάσταση του ηλεκτρικού μηχανισμού για την κρούση τους έκανε ο Τάσος Ιακωβίδης. Ο αυλόγυρος τού ναού έγινε το 1945.
Τα μεγαλοπρεπή εγκαίνιά του έγιναν στις 24 Μαρτίου 1939 προεξάρχοντος τού Μητρ. Λέρου, Καλύμνου και Αστυπαλαίας Αποστόλου. Η Μητρόπολη Καλύμνου από 2 Μαΐου 1937 είχε προσαρτηθεί στην Μητρόπολη Κώου».