Αποτέφρωση-ανακύκλωση νεκρών. Θρυμματισμός των οστών σε μίξερ και πέταμα όπου να ναι…

27
2553

«Η Εκκλησία αρνείται ότι είναι αξιοπρεπές για τον κεκοιμημένο άνθρωπο να καεί σε κλίβανο και να θρυμματισθεί σε μίξερ…»

α) Στήν πρώτη φάση ὁ νεκρός εἰσέρχεται σέ κλίβανο καί μετά τήν καύση τοῦ σώματος του δέν ἀπομένει ἡ τέφρα, ἀλλά ὁ ἀνθρώπινος σκελετός.

Ὅ,τι δηλαδή θα ἀπέμενε καί μετά την ταφή στό κοιμητήριο. Ἐνίοτε, κατά τήν διάρκεια τῆς καύσης, ὁ ὑπάλληλος τοῦ ἀποτεφρωτηρίου ἀνοίγει τόν κλίβανο καί μέ σιδερένια ἐργαλεῖα σπάει τά ὀστά τοῦ νεκροῦ σέ μικρότερα τμήματα.

β) Στήν δεύτερη φάση συλλέγονται τά ὀστά ἀπό τόν κλίβανο καί ρίχνονται σέ μίξερ (σπαστήρα ὀστῶν, cremulator). Τό μίξερ κονιορτοποιεῖ τόν σκελετό καί τόν μετατρέπει σέ σκόνη. Ἡ σκόνη συλλέγεται σέ δοχείο («τεφροδόχο») καί παραδίδεται στούς οἰκείους τοῦ νεκροῦ.

Ἐπομένως, ὅταν σήμερα γίνεται λόγος γιά «ἀποτέφρωση», δέν κυριολεκτεῖται ὁ ὅρος. Οὔτε οἱ συγγενεῖς παραλαμβάνουν τήν «τέφρα» του νεκροῦ ἀπό τό ἀποτεφρωτήριο. Αὐτό πού παραλαμβάνουν δέν εἶναι τό προϊόν τῆς καύσης (τέφρα, στάχτη), ἀλλά ἡ σκόνη (τρίμματα) ἀπό τά ὀστά τά ὁποῖα ρίχθηκαν σέ σπαστήρα ὀστῶν (μίξερ) μετά τήν καύση.

Ἀπό τήν ἄποψη αὐτή, ἡ σύγχρονη «ἀποτέφρωση νεκρῶν» δέν διαφέρει καί πολύ ἀπό τήν «ἀνακύκλωση ἀπορριμμάτων».

Εἶναι σαφές ὅτι, τουλάχιστον γιά τό ἦθος τῆς Ἐκκλησίας μας, αὐτή ἡ διαδικασία μηχανικοῦ ἀφανισμοῦ τοῦ σώματος δέν τιμᾶ τόν νεκρό.

Ἡ Ἐκκλησία ἀρνεῖται ὅτι εἶναι ἀξιοπρεπές γιά τόν κεκοιμημένο ἄνθρωπο νά καεῖ σέ κλίβανο καί νά θρυμματισθεῖ σέ μίξερ… Ἡ Ἐκκλησία ἀρνεῖται τήν καύση, ἐπειδή ἀρνεῖται τό ἀμετάκλητο ἀνθρώπινο τέλος καί τήν βία πρός τό ἀνθρώπινο πρόσωπο.

Εἶναι τραγικό νά καῖμε καί νά κονιορτοποιοῦμε ὅ,τι ἔχει ἀληθινή ἀξία. Ἡ Ἐκκλησία ἐπιλέγει καί ἐφαρμόζει τήν ταφή, διότι σέβεται τό σῶμα τοῦ κεκοιμημένου ἀνθρώπου, ἔχει πίστη καί ἐλπίδα στό αἰώνιο μέλλον καί ἀναθέτει στήν φύση τήν εὐθύνη τῆς φθορᾶς τοῦ φυσικοῦ παρόντος τοῦ ἀνθρώπου.’’

Δείτε τι έλεγε ο Άγιος Γέροντας Παΐσιος για την καύση των νεκρών

Ήρθε εδώ κάποιος, καθηγητής Πανεπιστημίου, και μου λέει ότι σκέφτονται στα σοβαρά να καίνε τα οστά των νεκρών, γιατί δεν υπάρχει χώρος. —Βρε, του λέω, τι δεν υπάρχει χώρος; Τόσα ρουμάνια έχει η Θεσσαλονίκη!! Ολόκληρος Χορτιάτης! Γέμισε ένα νεκροταφείο, μετά 3-4 χρόνια, φτιάχνεις άλλο ένα πιο πέρα. Τι γέμισαν τα βουνά παντού με πολυκατοικίες;

—Μου λέει και εξ απόψεως υγιεινής! Τι εξ απόψεως υγιεινής, που έχετε βρωμίσει όλο τον κόσμο, που βρωμίσατε τη θάλασσα στη Θεσσαλονίκη και αλλού, ενώ τα οστά είναι πλυμένα, καθαρισμένα! Λίγο σεβασμό. Αλλά αυτοί πάνε να εξευτελίσουν τον άνθρωπο, να τον κάνουν να μην αξίζει τίποτα. Να τον ξεκόψουν από τη ρίζα του, από τους προγόνους του, από την παράδοσή του, να τον αφήσουν μόνο και έρημο, να καταστρέψουν τη μνήμη του, τη σύνδεσή του με τους προηγούμενους, με τις αξίες και τη ζωή των προγόνων, για να τον κάνουν μετά ό,τι θέλουν με διάφορες θεωρίες να τον τραβάν από δω και από κει. Πάνε να σκορπίσουν την αθεΐα. Πέθανε; πάει χάθηκε ο άνθρωπος!

Να μην μπορεί να πάει στο κοιμητήριο, να φέρει στη μνήμη του το νεκρό, να αποδώσει κάποιο σεβασμό, κάποια τιμή. Να σκεφτεί σοβαρά πάνω στη ζωή, να καταλάβει ότι είμαστε περαστικοί απ’ αυτόν τον κόσμο, ότι έχει αξία η δικαιοσύνη και η τιμημένη ζωή. Αυτοί θέλουν να κρατούν το νου τού ανθρώπου σ’ αυτή τη ζωή συνέχεια, χωμένο μέσα στην ύλη.

Μετά μέσα σ’ αυτά τα οστά υπάρχουν και τόσοι Άγιοι, που δεν τους γνωρίζουμε. Όταν είχα πάει ένα ταξίδι στο Σινά, στη Ραϊθώ, πήγα στο νεκροταφείο τού Αγίου Γεωργίου και βρήκα τα οστά ενός μικρού παιδιού που είχαν πολλή χάρη… Ήταν σαν Άγια λείψανα, είχε περάσει η μπουλντόζα και τα είχε ξεθάψει – μάζεψα ό,τι μπόρεσα. Μετά από τόσα χρόνια!!! Τι αισθάνθηκα τότε!!! ενώ αν δεν υπήρχε το κοιμητήριο; Τίποτα, θα ήταν χαμένα.

Παλιά είχαν τόσο σεβασμό στους νεκρούς, αφού δεν έπαιρναν τίποτα από νεκρό. Μια φορά στον πόλεμο, μας είπε ο ταγματάρχης: οποίος έχει παλιά παπούτσια, άμα θέλει μπορεί να πάρει από τους νεκρούς. Κανείς δεν πήρε. Τώρα τους καίνε στη Δύση και θέλουν και εδώ να κάνουν τέτοια.

Πηγή: alopsis.gr

 

Διασπορά της τέφρας στη θάλασσα και στη φύση (όπου να ναι…_: Πρόκειται για μια ιδιαίτερα δημοφιλή διαδικασία. Σύμφωνα, λοιπόν, μ’ αυτή, το σκάφος, το οποίο έχει επιλέξει η η οικογένεια, φτάνει στο σημείο «ταφής», σταματά και ρίχνει την τεφροδόχο στη θάλασσα. Στη συνέχεια το σκάφος περιστρέφεται τρεις φορές γύρω από το σημείο στο οποίο καταβυθίζεται η τεφροδόχος. Η κόρνα του πλοίου ηχεί και ο τελετάρχης χτυπά πένθιμα την καμπάνα του πλοίου. Μετά το πέρας της τελετής, ο καπετάνιος παραδίδει στην οικογένεια το πιστοποιητικό ταφής της τέφρας με τα στοιχεία του θανόντος, το όνομα του σκάφους, τις γεωγραφικές συντεταγμένες που έγινε η ταφή και την ημερομηνία και την ώρα της ταφής. Η τελετή μπορεί να επαναληφθεί στις ίδιες συντεταγμένες, εφόσον το επιθυμούν οι οικείοι, σε ημέρα ιδιαίτερης σημασίας (πχ ετήσιο μνημόσυνο).

 

Διασπορά της τέφρας στον αέρα: Συνήθως επιλέγονται τοποθεσίες προσιτές σε ανεμόπτερα ή άλλα ελαφριά πτητικά μέσα. Κατά τη διάρκεια της τελετής, οι οικείοι συγκεντρώνονται στη θέση όπου πραγματοποιείται η διασπορά, παρακολουθώντας την απελευθέρωση της τέφρας στον αέρα.

 

– Ταφή της τέφρας στη φύση: Η συγκεκριμένη διαδικασία συμβαίνει μόνο σε δασικές περιοχές, στο χώμα ή στις ρίζες μεγάλων δέντρων. Καθένας, κατά τη διάρκεια της ζωής του μπορεί να επιλέξει το σημείο ταφής του στο βουνό.

 

 

Νομοθεσία

 

 

Η διαχείριση της τέφρας στην Ελλάδα, ωστόσο, εμπίπτει σε μερικές διατάξεις, οι οποίες διευκρινίζονται στο άρθρο 49Α του ν. 4277/2014, και σύμφωνα μ’ αυτές:

 

– Η τέφρα τοποθετείται υποχρεωτικά από τα Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών (ΚΑΝ) και τις μονάδες αποτέφρωσης οστών νεκρών εντός ειδικού σκεύους (τεφροδόχος). 

 

– Η τεφροδόχος τοποθετείται υποχρεωτικά σε ειδικό χώρο φύλαξης των τεφροδόχων (τεφροφυλάκιο) εντός του ΚΑΝ Αποτέφρωσης ή εντός του Κοιμητηρίου ή ενταφιάζεται σε υφιστάμενο Κοιμητήριο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον α.ν. 582/1968 (Α΄225) «Περί Δημοτικών και Κοινοτικών Κοιμητηρίων», όπως ισχύει, ή εγκαταλείπεται ελευθέρως στη θάλασσα και σε απόσταση τουλάχιστον 1,5 ναυτικού μιλίου από την ακτή, υπό την προϋπόθεση ότι το σκεύος είναι διαλυτό στο νερό και δεν περιέχει ρυπογόνα στοιχεία.

 

– Είναι δυνατή η διασπορά της τέφρας σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο ενθύμησης (σιντριβάνι ή ανθόκηπο) εντός του ΚΑΝ ή σε υπαίθριο χώρο εκτός κατοικημένης περιοχής ή στη θάλασσα. 

 

– Εφόσον δεν υφίσταται ρητή δήλωση του αποθανόντος για τη διαχείριση της τέφρας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις προηγούμενες παραγράφους, για το ζήτημα αυτό αποφασίζουν ο/η σύζυγος και οι συγγενείς του, εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, έως και τον τέταρτο βαθμό, κατά σειρά τάξεως.

 

– Για κάθε μεταβολή στη διαχείριση της τέφρας αποφασίζουν ο/η σύζυγος και οι ανωτέρω συγγενείς του νεκρού, κατά σειρά τάξεως.

 

– Σε κάθε περίπτωση αδυναμίας πραγματοποίησης της βούλησης του θανόντος, καθώς και σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ συγγενών της ίδιας τάξης, αποφαίνεται ο Εισαγγελέας στην περιφέρεια του οποίου φυλάσσεται η τεφροδόχος. 

 

– Η τεφροδόχος θεωρείται πράγμα εκτός συναλλαγής με όλες τις εντεύθεν συνέπειες.

 

 

Πώς μπορώ να διαχειριστώ την τέφρα μου

Στο εξωτερικό, ωστόσο, και ιδιαίτερα σε χώρες όπου η αποτέφρωση είναι η κύρια πρακτική διαχείρισης της σορού των ανθρώπων -μόνο το 2017 στο Ηνωμένο Βασίλειο πραγματοποιήθηκαν 467.748 αποτεφρώσεις στα 289 αποτεφρωτήρια που λειτουργούν στη χώρα- η νομοθεσία για τη διαχείριση της τέφρας είναι πιο ελαστική, γι’ αυτό και έχουν προκύψει διάφορες εταιρείες οι οποίες έχουν σκαρφιστεί διάφορους ευρηματικούς τρόπους.

 

Σύμφωνα, λοιπόν, με μερικούς από αυτούς, η τέφρα του νεκρού μπορεί να μπει:

  • σε πυροτεχνήματα και να εκραγεί στον αέρα
  • σε μελάνι που θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία τατουάζ στο σώμα του συγγενή
  • σε διαμάντια
  • σε τεφροδόχους γλάστρες που μετατρέπουν τις στάχτες σε δέντρο
  • σε κεραμικά σκεύη
  • στο γήπεδο της αγαπημένης του ομάδα
  • σε δορυφόρο με τροχιά γύρω από τη Γη

 

Μία από τις πιο συνήθεις πρακτικές, η οποία επιτρέπεται και στην Ελλάδα, είναι η τοποθέτηση ενός μικρού μέρους της τέφρας σε κοσμήματα ενθύμησης, τα οποία μπορεί να είναι δαχτυλίδια, βραχιόλια, κολιέ, ακόμη και σταυροί, ενώ η τιμή τους ποικίλει ανάλογα το υλικό κατασκευής τους.

Ίσως -υποστηρίζουν-αυτός να είναι ένας καλός τρόπος να έχετε πάντα κοντά σας τον αγαπημένο σας άνθρωπο, έστω και υπό αυτή τη μορφή… Τρέλα.

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

27 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Εγώ θα ήθελα η τέφρα μου να μπεί στο γήπεδο της αγαπημένης μου ομάδας. Δηλαδή στο γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας ‘Απόστολος Νικολαΐδης’!!☘☘☘😉

  2. Μακάβριο το θέμα αλλά αναπόφευκτο τέλος. Εφόσον η Εκκλησία δεν αποδέχεται την εξαφάνιση των νεκρών γιατί τους ψέλνει Εξόδιο Ακολουθία;; Το να έχει ο νεκρός οικογενειακό τάφο η ένα τάφο σημαίνει ότι κάπου κοιμάται για τους δικούς του. Επίσης ο Ιερέας τέλει εκεί μνημόσυνα μαζί με τα κόλλυβα.προς συγχώρηση του νεκρού. Η Ορθόδοξος Χριστιανική πίστη βάσει της Αγίας Γραφής και των Αγίων και Θεοφόρων πατέρων πιστεύει στην Ανάσταση των νεκρών την Δευτέρα Παρουσία και στην επανασύνδεση του σώματος των σκελετών και στην δική τους Ανάσταση. Όλα αυτά αν θέλουμε να τιμάται την Θρησκεία που πιστεύουμε καμία σχέση δεν έχουν με το ξενόφερτο έθιμο της καύσης των νεκρών και τον αφανισμό τους. Καύση των νεκρών κάνουν οι ινδουιστές και πετούν τα μισό καμένα πτώματα στον ιερό ποταμό Γάγγη σύμφωνα με τις επιταγές τις ινδουιστικης θρησκείας. Εμείς οι Χριστιανοί τι σχέση έχουμε με όλα αυτά;;

  3. Επί πλέον έρχεται και άλλο ξενόφερτο έθιμο η εθελοντική αυτοκτονία η ευθανασία. Θανάσιμο αμάρτημα η αυτοκτονία αφού μόνο ο Δημιουργός έχει δικαίωμα να αφαιρέσει τη ζωή που μας χάρισε. Όσο για τις επώδυνες ασθένειες υπάρχουν στην ιατρική δεκάδες ισχυρά αναλγητικά φάρμακα . Σύντομα ο νόμος στην Ελβετία για εθελοντική ευθανασία θα γίνει Ευρωπαϊκός και Ελληνικός. Τι άλλο θα δούμε και θα ακούσουμε πια;;

    • Με συγχωρεις αλλα …..εχεις ιδεα οταν αρχιζει και σε καταβαλει αυτο το θηριο ο καρκινος και πονας και τυραννιεσαι και σε ριχνει στο κρεβατι και ολα ειναι ενα προβλημα να βηξεις ακομα και να πονας και να πονανε ολοι μαζι σου εχεις ιδεα ποσο ψυχοφθορο ειναι για ολους και παραπανω για τον ασθενη που δεν εχει περιθαλψη στην Ελλαδα και γιατρους να τον νοιαστουν? Ξανασκεψου λογικα …ασε θεους και δαιμονες χριστιανοσυνες και ινδουιστες ολα παραμυθια ειναι δημιουργηματα του ανθρωπου 1+1=2

      • καλό κουράγιο κύριε. συμφωνώ στά γραφόμενά σας. όλα τά παραπάνω είναι επινόηση ανθρώπινη.

  4. Στα πολύ παλιά χρόνια που δεν υπήρχε η ανάγκη της εκταφής ας πούμε ΟΛΑ ΚΑΛΑ. Ενώ σημερα που έχουν μπουκωσει τα χώματα στα μεγαλα αστικά νεκροταφεία εκεί να δεις τι γίνεται. Δεν λιώνουν λόγω κορεσμού , τα ξεθαβουν τα βάζουν μέσα σε μαύρες σακούλες και μένουν στο έλεος του Θεού και των …σκυλιών. Φωτογραφίες από το ΣΧΙΣΤΟ Πειραιά πριν μερικά χρόνια καταδεικνύουν το αισχος και την ΝΤΡΟΠΗ. Το σώμα θα ανακυκλωθεί με τον έναν ή τον άλλον τροπο. Πηλός είναι και θα γυρίσει από εκεί που ήρθε. Με λίγα λόγια τέρμα στα κέρδη των μαρμαράδων και των ταχτικών τρισαγιων. Απλά μια ακόμα, από τις πολλες, κακή νοοτροπία που έχουμε ακόμα στον χώρο της εκκλησίας μας. Η ΨΥΧΗ ΜΕΤΡΑΕΙ.

  5. —Μου λέει και εξ απόψεως υγιεινής! Τι εξ απόψεως υγιεινής, που έχετε βρωμίσει όλο τον κόσμο, που βρωμίσατε τη θάλασσα στη Θεσσαλονίκη και αλλού, ενώ τα οστά είναι πλυμένα, καθαρισμένα! Λίγο σεβασμό. Αλλά αυτοί πάνε να εξευτελίσουν τον άνθρωπο, να τον κάνουν να μην αξίζει τίποτα. Να τον ξεκόψουν από τη ρίζα του, από τους προγόνους του, από την παράδοσή του, να τον αφήσουν μόνο και έρημο, να καταστρέψουν τη μνήμη του, τη σύνδεσή του με τους προηγούμενους, με τις αξίες και τη ζωή των προγόνων, για να τον κάνουν μετά ό,τι θέλουν με διάφορες θεωρίες να τον τραβάν από δω και από κει. Πάνε να σκορπίσουν την αθεΐα. Πέθανε; πάει χάθηκε ο άνθρωπος!
    Να μην μπορεί να πάει στο κοιμητήριο, να φέρει στη μνήμη του το νεκρό, να αποδώσει κάποιο σεβασμό, κάποια τιμή. Να σκεφτεί σοβαρά πάνω στη ζωή, να καταλάβει ότι είμαστε περαστικοί απ’ αυτόν τον κόσμο, ότι έχει αξία η δικαιοσύνη και η τιμημένη ζωή. Αυτοί θέλουν να κρατούν το νου τού ανθρώπου σ’ αυτή τη ζωή συνέχεια, χωμένο μέσα στην ύλη.

  6. Πριν μερικά χρόνια θυμάμαι ήρθαν εδώ κάτι τουρίστες και με τον υπευθυνο τουρισμού του δήμου έριξαν τη στάχτη νεκρού που αγαπούσε την Κω με πομπή καλοκαίρι στο εσωτερικό λιμάνι. Η στάχτη έκατσε κάτω και επειδή δεν είχε ρεύμα να τη σκορπίσει έμεινε εκεί για μήνες. Περνούσα και την έβλεπα και με έπιανε σύγκρυο με τη σκέψη ότι είχε νεκρό άνθρωπο μέσα στο νερό και από πάνω οι ψαράδες καθάριζαν τα ψάρια. Ευτυχώς που δεν τα τρώω

    • Ρε αν ο άλλος είναι γκαγκάς και το ρίξη στο σαλόνι του δεν έχει να λέει με την αποτέφρωση. Εσύ ο λογικός περιμένεις να ενωθεί η ψυχή με τα σώματα που έχουν διάλύση όταν θα έρθη η ΩΡΑ? Απορώ πως κάποιοι κάθονται και γράφουν ότι γράψανε κάποτε οι άγιοι πατέρες!!! Ρε παληκάρια, άνθρωποι με εμμονές ήταν και αυτοί που γράψανε ο,τι έγραψαν στο παρελθόν. Όπως παγανισμός είναι και η εορτή της ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ που βασίζεται στις φάσεις του φεγγαριού. ΕΛΕΟΣ πια.

      • Ρε συ ο Παισιος και ο Πορφυριος μονο ειδανε δεκαδες ανθρωπους απο την Κω

        Αν τους ρωτησεις θα σου πουνε.Στον Παισιο παραδειγμα μολις του ειπε εδω Κωος οτι η μανα του ειναι στο τελικο σταδιο καρκινου και οι γιατροι της δινουνε ζωη ενα μηνα και του απαντησε αυτος ασε τους γιατρους να λενε αλλα δεκα χρονια θα ζησει η μανα σου λεει ο Θεος. Και πεθανε πραγματι στα δεκα χρονια.Εδω ειναι ο ανθρωπος αυτος. Αλλος πηγε και λεει η γυναικα μου δεν κανει παιδια. Παρε τρια σταυρουδακια του λεει εγω θα πεθανω και θα δωσεις απο ενα στα παιδια σου και πραγματι μετα απο δεκα χρονια ειχε τρια παιδια με τη γυναικα που της ειπανε οτι δεν κανει παιδια.Και αμετρητα αλλα βιβλία τομοι εχουν γραφτει κ μεταφραζονται σε ολο τον κοσμο. Τωρα τον κανανε σιριαλ κ στην τλεοραση κ γινεται ο χαμος. Πως τα κανανε αυτά μαγοι ητανε? Ο Πορφυριος σου ελεγε δεν ειμαι καφετζου ουτε μαγος μη με βλεπετε ετσι, η Χαρις του Αγιου Πνευματος ενεργει σε εμενα τον αναξιο. Εκατονταδες χιλιαδες τετοια περιστατικα και ανασταση νεκρων εχουν κανει οι Αγιοι οτι λεει το Ευαγγελιο εχει γινει και γινεται κ σημερα μονο οι απιστοι δεν το βλεπουν γιατι ειναι τυφλωμενοι απο το σατανα και κατωτεροι απο ζωα

        • Πηγε ενας παραμορφωμενος καθηγητης στον παισιο και του λεει ασε τα παραμυθια καλογερε δεν υπαρχει Θεος πεθαινουμε και τελος. Τοτε βλεπει μια σαυρα να περναει απο διπλα ο Αγιος της λεει ελα εδω εσυ, ερχεται το ζωο και το ρωταει τι λες εσυ υπαρχει Θεος αυτος εδω λεει οτι δεν υπαρχει… και σηκωνεται η σαυρα στα δυο ποδια και κατεβαζει το κεφαλι τρεις φορες ναι ναι ναι

        • Με τι κριτηρια, κατά την γνώμη σας, θα κρίνει ο ΘΕΟΣ αυτούς τους δύο?

          Και οι δύο χριστιανοί. Ο ένας βοηθούσε κόσμο, δεν πίκρανε κανέναν, ήταν αγαπητός από όλους αλλά θέλημα του ήταν να αποτεφρωθεί. Ο άλλος εκκλησίες μεγάλους σταυρούς και θέλημα του να ταφή και να διαβαστη από δέκα παπάδες. Εδώ τι γίνεται τώρα με αυτούς?

        • καί όταν ή σαύρα κατεβάζει τό κεφάλι σημαίνει ΄΄ναί΄΄…….

    • Δεν φτάνει μάτια ,μουνα μην πικράνεις κανέναν η να βοηθάς κόσμο ,από τα λεγόμενά σου καταλαβαίνει κανείς ,ότι είσαι του νηπιαγωγείου σε ότι αφορά την ορθοδοξία .Η θρησκεία μας έχει εντολές κ κανόνες ,αν ο καθένας κάνει ότι νομίζει αυτός σωστό ,τότε γιατί να υπάρχουν θρησκείες ?????? Δεν θα είχε νόημα ,μάθε λοιπόν ότι ξεκινήσαμε με τις δέκα εντολές ,που έδωσε ο Θεός πατέρας στον Μωυσή ,μετά οι πρώτοι πατέρες μετά Χριστόν με συνοδούς κ πολλές προσευχές έγραψαν για να μάθει ο κόσμος τους κανόνες που πρέπει να ακολουθεί ο κάθε ορθόδοξος χριστιανός ,μέσα σε αυτους είναι κ ότι ο άνθρωπος που αφήνει τον κόσμο αυτό να γίνεται με ταφή η κηδεία του ,γιατί από χώμα είμαστε πλασμένοι κ στο χώμα καταλήγουμε .Όταν υπάρχει ένας τάφος είναι σημείο αναφοράς για ανάψεις ένα καντήλι να ξέρεις που είναι ο άνθρωπος σου ,κ μετά από χρόνια που ξέρεις μπορεί να χρειαστεί να ψάξουν το ΝΤΙΕΝΕΙ σου Είδες λοιπόν ότι χρειάζονται κ τα οστά ?? .

  7. Προς Με τι κριτηρια, κατά την γνώμη σας, θα κρίνει ο ΘΕΟΣ αυτούς τους δύο?

    Τι θες να πεις ότι επειδή υπάρχουνε υποκριτές ψευτοχριστιανοί δεν ισχύει ο λόγος του Θεού και του Ευαγγελίου που τα λέει όλα ακόμα και όσα ζούμε σήμερα και θα γίνουνε έως της συντελείας του αιώνος;;. Ο Χριστός πρώτος δεν κατακεραύνωσε τους υποκριτές γραμματείς φαρισαίους και Αρχιερείς; Αυτος δεν είπε -και ισχύει και σήμερα περίτρανα- μην κάνετε κατά τα έργα τους αλλά κατά τα λόγια τους (εφόσον κήρυτταν κατά τας γραφάς);;; Στο κατά Ιωάννη 10 δεν λέει ο ίδιος ο Κύριος «Έχω κι άλλα πρόβατα, που δεν ανήκουν σ’ αυτή την μάντρα· πρέπει κι εκείνα να τα οδηγήσω. Θα γνωρίσουν τη φωνή μου και θα γίνουν ένα ποίμνιο με έναν ποιμένα» εννοώντας ότι όλοι οι καλοπροαίρετοι αγνοί άνθρωποι που είναι εκτός μάντρας (θρησκείας) θα τους οδηγήσει ο ίδιος προς την Αλήθεια και θα σωθούν;;;

    • Ποιος απαγόρευσε την αποτέφρωση? Ο ΧΡΙΣΤΟΣ η κάποιοι μετά το 302 μΧ μετά την πρώτη οικ. Σύνοδο? Η μήπως είσαι και εσύ ενας από αυτούς που πιστεύουν ότι ένα διαλυμένο σώμα μετά από χιλιάδες χρόνια θα ενωθη με την ψυχή? Ο ΙΗΣΟΥΣ μας πάντα ομιλούσε αλληγορικά. Ο νοών νοήτω.

  8. ενώ τό θάψιμο δέν παραπέμπει σέ ΄΄υγειονομική ταφή απορριμάτων΄΄; όπως παλια πού τά παράχωναν;

  9. ΄καί τί λέτε γιά αυτούς πού προσφέρουν τό σώμα τους υπέρ τής επιστήμης σέ ιατρικές σχολές καί τελικά υπέρ τού συνανθρώπου -πλησίον -ανθρωπότητας ;

  10. ό ηλίας πετρόπουλος (συγγραφέας-λαογράφος )είχε ζητήσει -καί έτσι έγινε- νά απορριφθεί ή στάκτη του σέ υπόνομο.

  11. Μανώλη από που το πήρες το όνομα σου; βαπτίστηκες κιόλας; μάλλον Μα λώλη έπρεπε να σε λένε

    Περί πίστεως και Αναστάσεως – Δημήτριος Παναγόπουλος †
    https://www.youtube.com/watch?v=LTDNmA2bvTo

    Περί ανάστασης νεκρών( Προφητεία Ιεζεκιήλ λζ’ 1-14)
    Και είπεν ό Κύριος προς με:
    Υιέ άνθρωπου, είναι δυνατόν να επανέλθουν στην ζωήν αυτά τα οστά; Και εγώ απήντησα: Κύριε, Κύριε, Σύ (μόνον) γνωρίζεις αυτά τα πράγματα.
    Και είπεν ό Κύριος προς με:
    Κήρυξε εις τα οστά αυτά και είπε προς αυτά:
    Σεις, τα οστά τα ξηρά, ακούσατε λόγον Κυρίου.
    Τα εξής λέγει ό Κύριος προς τα οστά αυτά:
    Ιδού, εγώ θα φέρω εις σας πνεύμα ζωής και θα δώσω εις σας νεύρα και θα κάμω να προβάλουν εις σας σάρκες και θα απλώσω επάνω σας δέρμα και θα δώσω εις σας την ζωογόνο πνοή μου και θα λάβετε ζωήν.
    Ούτω θα αντιληφθήτε ότι εγώ είμαι ό (παντοδύναμος) Κύριος.
    https://www.greekpress.gr/%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%AF-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%BD%CE%B5%CE%BA%CF%81%CF%8E%CE%BD-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%B7%CF%84%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CE%B9%CE%B5%CE%B6%CE%B5/

    • Το κατάλαβες? ΕΚΣΤΑΣΕΩΣ. Αυτό δεν σου λέει κάτι? Ρε συνελθετε λιγάκι. Αλληγορικα είναι ολα αυτά. Σκόνη στην αποτέφρωση, σκόνη και στο θαψιμο. DUST IN THE WIND. Αν υπήρχαν μορφωμένοι ιερείς από παλαιών ετών θα δίδασκαν σαν ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΝΕΚΡΩΝ την ανάσταση των πνευμάτων μας. Τώρα εσείς στηρίζετε την θεωρία των ΖΟΜΠΙ. Έλεος πια. Τηρήστε το ΑΓΑΠΑΤΕ ΑΛΛΗΛΟΥΣ τον σπουδαίο αυτόν λόγο του ΙΗΣΟΥ μας και αφήστε τα χολιγουντιανα σενάρια.

      • Διάφορα χωρία της Αγίας Γραφής μας φαίνονται σήμερα παράξενα. Παραδείγματος χάριν, διαβάζουμε ότι ο Απόστολος Παύλος εμποδίσθηκε από το Άγιο Πνεύμα να κηρύξη τον λόγο στην Ασίαν, άλλα, ότι το Πνεύμα τον συνώδευσε όταν πήγε στη Μακεδονία. Σε αρκετά χωρία της Άγιας Γραφής αναφέρονται εμφανίσεις του Θεού στον άνθρωπο. Σήμερα μερικοί λένε: «Είναι δυνατόν να δεχθούμε ότι άνθρωποι μπορούν να δουν τον Θεό μ’ ένα τόσο συγκεκριμένο τρόπο; Υπό το πρόσχημα της μορφώσεως, της επιστήμης, μπλεχτήκαμε σε ένα τέτοιο σκοτάδι αγνωσίας, που βρίσκομε αδιανόητα όλα αυτά για τα οποία οι παλαιοί είχαν μια γνώση αρκετά σαφή, ώστε να μπορούν να μιλούν αναμεταξύ τους για τις εκδηλώσεις του Θεού προς τους ανθρώπους σαν για πράγματα πασίγνωστα και καθόλου παράξενα». «Ο Αβραάμ, ο Ιακώβ, ο Μωϋσής είδαν τον Θεό. Η στήλη της πύρινης νεφέλης -το Άγιο Πνεύμα- χρησίμευε για οδηγός στον Εβραϊκό λαό μέσα στην έρημο. Οι άνθρωποι έβλεπαν τον Θεό και το Πνεύμα του όχι σε όνειρο ή σε έκσταση αλλά στην πραγματικότητα. Έτσι που γίναμε, αντιλαμβανόμαστε τα λόγια της Γραφής αλλοιώτικα απ’ ό,τι θάπρεπε. Και όλα αυτά, γιατί, αντί να αναζητούμε τη χάρη, την εμποδίζουμε από διανοητική ΥΠΕΡΟΨΙΑ να έλθη να κατοίκηση στις ψυχές μας. Αρκεί να σκεφτεί κανείς γιατί ο Χριστος διάλεξε ως Αποστόλους και Μαθητές του α(δια)μόρφωτους απλούς ψαράδες και όχι (παρα)μορφωμένους ιεροδιδασκάλους, νομικούς, αρχιερείς ρήτορες ή ‘επιστήμονες’ της εποχής του και γιατί ο Πατροκοσμάς ο Αιτωλός έλεγε και ξανάλεγε «από τους μορφωμένους θα έρθη το κακό στον κόσμο»

    • πρός ΄΄μ.από πού πήρες τ όνομά σου΄΄…εύχομαι νά σέ συγχωρήσει ό χριστός πού παραφράζεις κοροιδευτικά τό όνομά του καί ότι κοροιδεύεις συνάνθρωπο σου, υποκριτή κ φαρισαίε.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ