Το κυνήγι του χρόνου και του θανάτου από τα παιδιά του «ντελίβερι» (Με αφορμή το πρόσφατο τροχαίο του νεαρού Γ.Κ. στο νησί μας)

19
7431

Το κυνήγι του χρόνου και του θανάτου από τα παιδιά του «ντελίβερι»

(Με αφορμή το πρόσφατο τροχαίο του νεαρού Γ.Κ. στο νησί μας)

΄Ελλη Καρανίκα,Αναισθησιολόγος,Συντονίστρια Δ/ντρια ΕΣΥ

Με κάθε δυσάρεστη αφορμή, επανέρχεται το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων στην επικαιρότητα. Το προχθεσινό ατύχημα με τον σοβαρό τραυματισμό του 24χρόνου νεαρού στο νησί μας, έφερε το θέμα πάλι στην επικαιρότητα(για πόσο;). Το τροχαίο με δικυκλιστές, ποδήλατα ή μηχανάκια, είναι μια ξεχωριστή περίπτωση επειδή κυρίως αφορά νεαρές ηλικίες, τα παιδιά μας. Μπορεί να εξοργιζόμαστε με την ριψοκίνδυνη συμπεριφορά, την απαράδεκτη ταχύτητα,το προκλητό μαρσάρισμα όταν τονίζουν το πέρασμά τους (ή, μήπως,την παρουσία τους;) .Όμως, υπάρχει στο βάθος μια συμπάθεια για τα «ντελιβεράκια» που κυνηγούν το χρονο για ένα ευτελές ποσόν αμοιβής, σε δύσκολες εργασιακές και καιρικές συνθήκες.
Τους τελευταίους 13 μήνες, από τον Μάρτιο του 2017, πέντε ντελιβεράδες έχουν χάσει τη ζωή τους σε ώρα εργασίας. Ο μεγαλύτερος από αυτούς 29 ετών. Ο νεότερος, μόλις 20.( Εχουμε νεκρούς στα Everest, Mikel, Speedex κ.α)

«Χαμένος αγώνας είναι αυτός που δεν δίνεται», λένε κάποιοι και προσυπογράφω. Παρότι βίωσα, λόγω επαγγελματικής συγκυρίας, όλη την εξέλιξη του γεγονότος, θα αποφύγω το συναισθηματικό μέρος του θέματος που αδρανοποιεί τα κοινωνικά αντανακλαστικά στην παγιωμένη αντίληψη «δεν μπορεί να γίνει τίποτα». Ας είναι κατάθεση ενσυναισθησης στην (κάθε) μάνα που με απλανές βλέμμα, εκτός τόπου και χρόνου, συνοδεύει το διασωληνωμένο παιδί της στο αεροπλανο του ΕΚΑΒ, ελπίζοντας να ξυπνήσει από τον εφιάλτη που ζει…

Πρόβλημα σταθερό και πανελλαδικό.

Τα delivery boys , οι ταχυμεταφορείς (που δεν ονομάστηκε ποτέ με ελληνικό όνομα, διατηρώντας το κακόηχο «ντιλιβεράς») ελέω οικονομικής κρίσης… μεγάλωσαν . Αλλοτε, η συντριπτική πλειονότητα αυτών που κατέκλυζαν τους δρόμους με τα «παπάκια» μεταφέροντας φαγητό, πακέτα, έγγραφα, χρήματα και οτιδήποτε άλλο, κατόπιν παραγγελίας, ήταν ηλικίας 20-30 ετών. Σημερα εγινε «επάγγελμα». Τα πενηντάρια παπάκια πενταπλασίασαν τα κυβικά τους και στην οικογένεια των «ντελιβεράδων» προστέθηκαν κάποιοι ασπρομάλληδες, που έμειναν άνεργοι.

Ο κλάδος απασχολεί περισσότερα από 75.000 άτομα(όλοι σχεδόν απόφοιτοι Λυκείου) και διεκδικεί το 60-70% των τροχαίων ατυχημάτων. 10% των διανομέων έχει μηνιαίως ένα ατύχημα με σοβαρές ή λιγότερο σοβαρές συνέπειες για την υγεία του.Οι μεγαλυτερης ηλικιας αντιμετωπίζουν αναπνευστικά και καρδιολογικά προβλήματα λόγω του άγχους που δημιουργεί η μεγάλη πίεση χρόνου.Συχνα ειναι και τα προβλήματα απο το μυοσκελετικό σύστημα, καθώς και σοβαρά κρυολογήματα, αφού με βροχή, κρύο, χιονόνερο το χειμώνα, ζέστη ή καύσωνα το καλοκαίρι οι διανομείς τρέχουν να προλάβουν!

Περνούν ξυστά από σταθμευμένα αυτοκίνητα, προσπερνούν με ελιγμούς τυχόν καθυστερήσεις στα φανάρια, ανεβαίνουν σε πεζοδρόμια και νησίδες για να κόψουν δρόμο. Σωστό;Διακιολογημένο; Αποδεκτος;Οχι!Η υποτίμηση του κινδύνου και η απαξίωση της ζωής δεν δικαιολογείται από το νεαρό της ηλικίας, όσο κι αν κατανοείται. Αλλά πώς να πεισθεί ο νεαρός δικυκλιστής για την υποχρέωση τήρησης ΚΟΚ και να αποκτήσει κουλτούρα ασφαλείας, όταν όλη η οδική συμπεριφορά γύρω μας ειναι απαράδεκτη,αυθαίρετη κι ανεξέλεγκτη;Και αν όλοι σε στιγμές έχουμε βιαστεί να καταδείξουμε ως αιτία των ατυχημάτων την οδική συμπεριφορά των διανομέων που “δεν φοράνε κράνος”, “παραβιάζουν τον ΚΟΚ”, “οδηγούν σαν τρελοί”, θα ηταν άδικο να μην επισημάνουμε την εντατικοποίηση, την πίεση του να παραδοθει η παραγγελία γρήγορα υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, τον φόβο της απόλυσης κ.α.

Και το ΣΕΠΕ (Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας) τι κάνει; Η κατηγορία «Διανομές-Delivery« «εμπίπτει σε αυτές που παρουσιάζουν τις συχνότερες παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας κυρίως σε θέματα παράνομης και ανασφάλιστης απασχόλησης, μη τήρησης ωραρίων εργασίας και εβδομαδιαίας ανάπαυσης, μη καταβολής υπερωριών κ.λπ. Κατά κανόνα εντάσσονται υποχρεωτικά στην αθέατη εργασία, δηλαδή στην αδήλωτη «μαύρη αγορά», με τις προφανείς συνέπειες στα ατομικά τους δικαιώματα αλλά και στην ενίσχυση της παραοικονομίας.( Η πρώτη και τελευταία (στοιχειώδης) μελέτη για τον κλάδο, εκδόθηκε από το ΣΕΠΕ το 2002, ύστερα από τη διαπίστωση της ραγδαίας αύξησης των εργατικών-τροχαίων ατυχημάτων (και των θανάτων) στις ταχυμεταφορές). 

Μερικες προφανεις προτασεις για βελτιωση της καταστασης:

  • Να παρέχονται εταιρικο μηχανακι και μέσα ατομικής προστασίας. (Στην χώρα μας υπάρχουν περίπου 300 εταιρείες κούριερ. Και μόλις το 10-20% των μεγάλων εταιρειών ταχυμεταφορών διαθέτουν μηχανάκια στους εργαζομένους και τον κατάλληλο εξοπλισμό (κράνη, γάντια φωσφορίζουσες φόρμες εργασίας )

  • Να ειναι υποχρεωτικη απο την εργοδοσια η εφαρμογη του κρανους και λοιπων μεσων ατομικης προστασιας
  • Να ειναι καθορισμενη η αποσταση κινησης(δεν μπορει να παραδιδεται σε αποσταση χωριου ενας φραπες γιατι θα χαθει ο πελατης !)
  • Η αστυνομια να επιβαλει στους εργοδοτες τα προστιμα απο την μη τηρηση των υποχρεωσεων τους (Στην παρξη εχει φανει πως οταν επικρατει αστυνομευση και επιβολη προστιμων ελαττωνονται τα τροχαια)
  • Να δηλώνονται τα ατυχήματα οχι ως τροχαία αλλά ως εργατικά
  • Το  ΣΕΠΕ να κινηθεί «αυτοβούλως» για ελέγχους και να επιβάλλει όλες τις προβλεπόμενες κυρώσεις». ( Δεν μπορεί να μην υπάρχει ούτε ένας σ’ ολόκληρο υπουργείο Εργασίας που να μην έχει παραγγείλει μια πίτσα στο σπίτι του!!!

  • Δήμος, Επαρχείο, Περιφέρεια και αρμόδιοι Φορείς να αναλάβουν ρόλο κι ευθύνες
  • Να είναι υποχρεωτική και τακτική η εκπαίδευση στην ασφάλεια και στην επαγγελματική αρτιότητα
  • Οργάνωση όλων των ταχυμεταφορέων σε ενιαία ειδικότητα, για καλύτερες διεκδικήσεις(:ένσημα βαρέα και ανθυγιεινά, ασφάλιση, συλλογική σύμβαση,ρεπο, υπερωρίες κλπ)
  • Οι ίδιοι οι ντελιβεράδες, νέα παιδιά, φίλοι θυμάτων (ή των εν δυνάμει θυμάτων) με μέσα κοινωνικής δικτύωσης να κρατούν το θέμα στην επικαιρότητα και να ανεβάζουν περιπτώσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε κίνδυνο της ζωής τους
  • Όλοι οι οδηγοί, ιδιαίτερα των μεγάλων, ασφαλών οχημάτων, ας σεβονται το δικαίωμα και των άλλων «ευάλωτων» χρηστών του δρόμου, δικυκλιστών ή πεζών.

Η λύπη κι ολα τα συναφή συναισθήματα,μετά ένα τραγικό γεγονός, δεν μπορεί να παραμένουν ως μοναδικός απόηχος μέχρι την επανάληψη του επόμενου θλιβερού ήχου πάνω στην άσφαλτο. Ας κάνουμε κάτι. Ο Έντμουντ Μπερκ είπε: «Ο καλύτερος τρόπος για να επικρατήσει το κακό, είναι οι καλοί άνθρωποι να μην κάνουν τίποτε». Όλοι μας, καλοί εν δυνάμει, ο καθένας από το πόστο του, άλλος με την απλή φωνή του, άλλος με την ευθύνη του αξιώματος, πρέπει να κάνουμε κάτι.Το αντίθετο της καλοσύνης δεν είναι μόνο η κακία. Είναι και η αδιαφορία.

 

19 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ότι έλεγχο και να κάνεις,όσα πρόστιμα και να επιβάλεις,δεν θα πετύχει τίποτα αν δεν αλλάξει η νοοτροπία του Νεοέλληνα.

    Πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει αυτό με τον καφέ.Να περνάει η Κυρία από 100 καταστήματα πώλησης καφέ στο δρόμο για την Παραλία,και μόλις φτάσει και ΑΡΑΞΕΙ,να αρπάζει το τηλέφωνο και να παραγγέλνει ..Απίστευτες καταστάσεις.Γελάνε όλοι οι ξένοι μαζί μας γι αυτό το χάλι. Κλαμπ,,,,δισμός,φιλοτομαρισμός,ρεμανλισμός,και μετά να χώνει στην άμμο καμιά δεκαριά γόπες ενώ απολαμβάνει τη …θάλασσα.Η παιδεία είναι ανύπαρκτη,μηδενική.Το ντελίβερυ ακόμα και σε απίστευτες καταστάσεις,ώρες,χώρους έχει γίνει Κοινωνικό status…Τα ‘παμε μνημόνια,μέχρι να λιώσουν οι πάγοι. Μεγαλο-αστισμός,επίδειξη,μεγαλομανία,στροφή προς Ανατολή…αυτά όλα θέλουν ‘διερεύνηση’ και μετά πάμε στις …ποινές κυρία μου.

    • Θα συμφωνουσα μαζι σας εαν δεν ειχατε την λεξη νεοελληνα , εγω και πολλα παιδια ανω και κατω τον 18 ειχαμε ατυχηματα , φορωντας κρανος καλη μας τυχη , τα οποια τα προκαλεσαν κυριοι ηλικιας άνω τον 50 και ξερετε γιατι; φτανουν σε σημειο να μην μπορουν να οδηγησουν πλεον αλλα ο ( φιλος ) γιατρος τους βγαζει εγκυρες τις εξετασεις για να συνεχισουν. Δεν λεω , το φταιξημο ειναι και δικο μας αλλα δεν ημαστε ολοι ιδιοι, δεν κανουμε ολοι σουζες , θορυβο και τρεχουμε για να ενοχλησουμε τον κοσμο. Τελος,
      πρεπει να ριχνουμε τις ευθυνες στον νεοελληνα και στον παλιο και να προσεχουμε με τα μεσα μαζικης μεταφορας , επειδη αν ολοι προσεχουμε απο λιγο τα πραγματα θα γινουν λιγο καλυτερα.

      • Νεοέλληνα εννοούμε τον κάθε Έλληνα της απατηλής περιόδου,που βέβαια γαλουχήθηκε τα 90ς με ψευδαισθήσεις,στρεβλώσεις , απατηλές υπερβολές και τώρα είναι πενηντάρης αλλά αδυνατεί ακόμα να καταλάβει ,το τι έφταιξε,το τι πήγε στραβά και εξακολουθεί ακόμα στραβά…να αρμενίζει.

      • 'Για να γεννηθεί ένα Μεγαλειώδες χρέος..πρέπει να έχουν γίνει μεγαλειώδεις λαλακίες'

        παρμένο από γνωστή μεγαλειώδη διαφήμιση,που κάνει μεγαλειώδη πλύση εγκεφάλου,αντί για μεγαλειώδες μάρκετινγκ…Αυτό όμως που γράφω εξηγεί το δια ταύτα.

      • Αγαπητέ συμπολίτη,η Αστυνομία είναι απούσα απ τους δρόμους της Κω,όπως είναι απούσα και απ τα Εξάρχεια Αττικής

        έχουν εντολές για ελέγχους σε πλατείες και ποδηλατοδρόμους κέντρου,αγνοώντας τους δρόμους καρμανιόλες και ταχείας κυκλοφορίας,όπως ακριβώς οι Αστυνομικοί έχουν εντολές να μην επεμβαίνουν στα ‘Εξ άθλια’,που το Σαβ/κο έγιναν φονικές επιθέσεις από τους αριστερούς οπαδούς του Καρανίκα.Υπάρχει φαγωμάρα και στην Τροχαία και στην Ε.Α αν ψάξεις λίγο θα μάθεις πολλά.Είμαστε άξιοι της μοίρας μας.

  2. ΣΩΣΤΑ ΤΑ ΟΣΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΚΥΡΙΑ ΚΑΡΑΝΙΚΑ ΑΛΛΑ ΑΥΤΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΣΟΒΑΡΑ ΚΡΑΤΗ.ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΜΠΑΝΑΝΙΑ

    Η ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΕΛΕΩ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΣΗΨΗ ,ΔΙΑΛΥΣΗ.

  3. Αν υποθέσουμε ότι είμαστε Κοινωνία(λέμε αν),είμαστε κατακερματισμένη,απαίδευτοι,αλλά το κυριότερο δεν μαθαίνουμε απ τα λάθη μας.Όλοι φταίνε σε όλους και καμιά λογική βάση σε θέματα τεράστια.Το παρόν άρθρο δεν καταλήγει στο αυτονόητο,ότι με τέτοιο στρεςς εργασίας ,που απασχολεί όλους τους εργαζόμενους του Τουριστικού τομέα κυρίως,με τέτοια συμπεριφορά ,στο τέλος ο χρήστης θα είναι εν δυνάμει σακάτης ή δολοφόνος.Νομίζω το νόημα του άρθρου είναι παρόμοιο με το ‘η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα’..

  4. …..Καποια ντελιβερακια ομως το γνωριζετε πως στο λιμανι μας πηγαινουν αντιθετα πανω στον ποδηλατοδρομο διπλα σε μανες με παιδακια?
    τι θα γινει εαν ενα ντελιβερακι χτυπησει ενα μωρακι?

    • Πολύ σωστά τα λες Μπαρμπα Σούλη! Εγώ δε λυπάμαι κανένα ντελιβεράκι που τρακάρει από φταίξιμο του. Τα ήθελε και τα έπαθε. Εχουν κάθε δικαίωμα να μη σεβονται τη δικη τους ζωή, αλλά εμείς οι υπόλοιποι και τα παιδιά μας δεν φταίμε σε κάτι.

  5. Η μείωση του αφορολόγητου που ψηφίστηκε από τους Σωτήρες,αλλά και η μείωση συντάξεων

    θα επιφέρει μείωση 2-3 μισθών σε κάθε κακά αμειβόμενους απ τον εργασιακό πληθυσμό.Ακόμα δεν έχουν πάρει χαμπάρι οι περισσότεροι τι θα χάσουν.Και με τον ΦΠΑ στο 24% κάποιοι είναι ηθικά αυτουργοί εγκληματίες..γι αυτό το Κωλοχανείο που κυβερνά τη χώρα ,γι αυτό ψάχνει να δώσει επιδόματα σ αυτούς τους χιλιάδες μεροκαματιάρηδες του τρόμου,φυσικά απ το πλεόνασμα.Υπάρχει σχετικό άρθρο των Οικονομικών σελίδων του Πρώτου Θέματος στη σελ.4 .Η κρίση θα έχει πολλά θύματα,το θέμα είναι να μην την πληρώνουν αθώοι !!!!

  6. Καθε φορά που μας έρχεται ντιλίβερι ΧΩΡΙΣ ΚΡΑΝΟΣ να μην το παραλαμβάνουμε τιμωρώντας έτσι τον κακό επιχειρηματία ή τον άμυαλο υπάλληλο. Μόνο εάν πονέσει η τσέπη τους ίσως βάλουν μυαλό.

  7. τέτοια προσέγγιση θέματος δεν έχω ματαδεί.
    βέβαια, δεν περίμενα κάτι λιγότερο απο την γιατρό μας, έτσι;
    Κα Καρανίκα, στον στρατό, άμα σε πάρουνε χαμπάρι τί μπορείς να κάνεις τέλεια,
    σε απολύουν μετά την Δευτέρα παρουσία…
    Ο Δήμος μας, μόνο τον σύζυγο πήρε χαμπάρι;

  8. Οταν το τμήμα της τροχαίας που τόσο πολυ εχει διαφηστει αναλονεται στις ορέξεις του κυρίου δημάρχου και στις σταθμεύσεις εχουμε αυτα τα αποτελέσματα !!!!!

  9. Το ότι στην προκειμένη περίπτωση το αυτοκίνητο βγήκε παράνομα στον επαρχιακό σας απασχολεί καθόλου;

    • Πρωτον… γραφε ΕΛΛΗΝΙΚΑ. Δευτερον… Παρολο οτι στην ζωη μου εχω παραγειλει αντε το πολυ 5 φορες κανα σουβλακι θελω να σου τονισω πως αν δεν γινοντουσαν παραγγελειες για σπιτι, ποσα ατομα δεν θα ειχαν την ευκαιρεια εστω για ενα πενιχρο εχτρα εισοδημα. Το θεμα ειναι να τηρουν τα αναγκαια μετρα ασφαλειας. ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ και οχι ο αριθμος των εποχουμενων διανομεων…

  10. www.vothros.gr..Η κατάσταση στους δρόμους θα έλεγα ότι χαρακτηρίζεται ως απαράδεκτη.

    Δεν συζητάω καν τον τρόπο οδήγησης και τον σεβασμό στον Κ.Ο.Κ….ψιλά γράμματα.Εφόσον γνωρίζουν ότι ζουν σε ένα κράτος μπουρδέλο…συνεχίζουν καθημερινά την επικίνδυνη οδική παραβατικότητα κάποιοι,σαν να μην συμβαίνει τίποτα.Έλεγχος μηδέν.Σάββατο σε γνωστό μονόδρομο,πολλοί αντίθετα στο ρεύμα και τα Αστυνομικά τους χαιρετούσαν με νάζι. Πολλοί συμπολίτες μας ,πιστεύουν ότι η ώρα που πάνε για ύπνο,κλείνει και η πόλη για όλους,αδυνατώντας να καταλάβουν ότι είναι ένας ζωντανός οργανισμός με κυκλοφορία από εργάτες,νυχτερινούς κάθε είδους,ξενύχτηδες,τουρίστες,ταξί,Λεωφορεία,τροφοδοσία,επισκέπτες,μετανάστες…δεν γίνεται να θες να πας κάπου και να κάνεις τον σταυρό σου ,μην γίνει δυστύχημα εξαιτίας εγκληματικά παραβατών οδηγών!!!!

Γράψτε απάντηση στο Νικος Ακύρωση απάντησης