Η πτώχευση της ΒΙΚΗ το 2019, έπειτα από 46 ολόκληρα χρόνια δραστηριότητας, έστρεψε τις προσπάθειες του Νίκου και της Μαρίας Παπαγιάννη στην Thesauri – Τα μυστικά του Greek caviar που παράγεται σε μια έκταση περίπου 330 στρεμμάτων δίπλα στον Αμβρακικό Κόλπο
Από τα αλλαντικά στο χαβιάρι, η διαφορά του ενός προϊόντος από το άλλο είναι παραπάνω από διακριτή… Για μια οικογένεια με παράδοση δεκαετιών στον κλάδο των τροφίμων και το κατάλληλο know how, όμως, δεν υπάρχει «όριο», ούτε «απαγορευτικό» για το τι θα παράγει.
Η πτώχευση της αλλαντοβιομηχανίας ΒΙΚΗ, τον Μάρτιο του 2019, μετά 46 ολόκληρα χρόνια παρουσίας στην αγορά, σήμανε το τέλος μιας ιστορικής πορείας, αλλά συνάμα έδωσε μια νέα ευκαιρία και τον απαραίτητο χρόνο στον Νίκο και την Μαρία Παπαγιάννη να κάνουν ένα «γερό» restart στην άλλη τους εταιρία, την Thesauri. Ήδη τα αποτελέσματα της προσπάθειας είναι ορατά.
Το ελληνικό χαβιάρι από την Άρτα διαθέτει το δικό του… παρελθόν, αποδεικνύεται ένα ιδιαίτερα εξαγώγιμο προϊόν το οποίο απολαμβάνουν Αμερικανοί, Ευρωπαίοι και Άραβες, το επιλέγουν πολλοί γνωστοί σεφ για τις σπεσιαλιτέ τους και το σίγουρο είναι ότι έχει πολύ μέλλον…
«Η Thesauri είναι η πρώτη εταιρεία εκτροφής οξύρρυγχου και παραγωγής χαβιαριού στην Ελλάδα και μία από τις λίγες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αυτό παγκοσμίως. Ξεκίνησε πριν από 25 χρόνια περίπου και ήταν ανέκαθεν οικογενειακή επιχείρηση.
Η ιδέα γεννήθηκε όταν ο πατέρας μας, Δημήτρης Παπαγιάννης, διάβασε την ιστορία του Ιωάννη Βαρβάκη του Έλληνα ευεργέτη του 19ου αιώνα ο οποίος βρήκε τη λύση στο πρόβλημα της αεροστεγούς συσκευασίας του χαβιαριού, επέτρεψε έτσι τη δυνατότητα διακίνησής του έξω από τη Ρωσία και έγινε ο πρώτος διεθνής έμπορος χαβιαριού στον κόσμο», λέει στο newmoney ο Νίκος Παπαγιάννης.
«Οι περισσότεροι παράγουν χαβιάρι από υβρίδια»
Ποια είναι τα μυστικά του Greek caviar; Στην Άρτα, σε μια έκταση περίπου 330 στρεμμάτων, δίπλα στον Αμβρακικό Κόλπο, η Thesauri έχει δημιουργήσει υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις ιχθυοκαλλιέργειας.
Το σημείο έχει επιλεγεί προσεκτικά λόγω της ύπαρξης 1500m3/h καθαρού αρτεσιανού νερού, που η χρήση του –σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες της- προσφέρει συγκριτικό πλεονέκτημα στην εταιρία έναντι των ανταγωνιστών της στο εξωτερικό. Βασική «λεπτομέρεια»; Το 95% της παραγωγής της εξάγεται»!
Στη συνέχεια της συζήτησης ο κ. Παπαγιάννης αποκαλύπτει πράγματα που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν σχετικά με τη γνησιότητα του προϊόντος: «Το μεγαλύτερο ποσοστό χαβιαριού που διακινείται από ιχθυοκαλλιέργειες παγκοσμίως είναι χαβιάρι το οποίο δεν παράγεται από οξύρρυγχο που υπάρχει στη φύση αλλά, από υβρίδια (κυρίως στην Κίνα). Δηλαδή, από διασταυρώσεις ειδών που δεν υπάρχουν στη φύση και παράγουν πιο γρήγορα το τελικό προϊόν. Στη φάρμα μας δεν καλλιεργούμε υβρίδια, παράγουμε χαβιάρι μόνο από καθαρά είδη και συγκεκριμένα Ossetra από ρωσικό οξύρρυγχο και Baerii από σιβηριανό οξύρρυγχο. Και τα δύο είδη, παρόλο που θεωρούνται σπάνια, είναι ενδημικά στη χώρα μας και υπάρχουν στις ελληνικές λίμνες και ποτάμια. Στην εταιρία μας εισήχθησαν το 1992 από την περιοχή του Αστραχάν και έκτοτε ζουν και αναπαράγονται στις εγκαταστάσεις μας.».
Τα αμέσως επόμενα σχέδια της Thesauri συμπεριλαμβάνουν την προσθήκη της κορυφαίας κατηγορίας του εκλεκτού εδέσματος στην προϊοντική της γκάμα: «Το Ossetra θεωρείται το 2ο σε ποιότητα χαβιάρι στον κόσμο και οι connaiseur το προτιμούν τόσο για την έντονη και πλούσια γεύση του όσο και για τις μαύρες-λαδί μεγάλου μεγέθους πέρλες. Χαρακτηρίζεται δε το καλύτερο χαβιάρι ιχθυοκαλλιέργειας παγκοσμίως, αφού χαβιάρι Belluga ιχθυοκαλλιέργειας δεν υπάρχει. Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος το ερχόμενο φθινόπωρο θα κάνουμε στην Ελλάδα και την πρώτη μας παραγωγή χαβιαριού Beluga, που αναγνωρίζεται ως το πρώτο σε ποιότητα είδος χαβιαριού.».
«Το Los Angeles, το San Francisco και η Ελλάδα»
Οι επιπτώσεις της πανδημίας δεν άφησαν κανέναν κλάδο ανεπηρέαστο.
Η τεράστια πτώση του τουρισμού στην Ελλάδα και τα lockdowns στην εστίαση προκάλεσαν ζητήματα και για την Thesauri, καθώς υπό κανονικές συνθήκες θα δεχόταν όλο το καλοκαίρι –και όχι μόνο- μεγάλες παραγγελίες από όλα τα κοσμοπολίτικα νησιά, όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ρόδος και από πολλά φημισμένα ξενοδοχεία και ρεστοράντ της χώρας. Παρά την κρίση, εντούτοις, οι πωλήσεις της παρουσιάζουν άνοδο, από τα ράφια των delicatessen, από το νέο της e-shop της και φυσικά από τις εξαγωγές της…
«Ναι, υπάρχουν πολλοί VIPs που καταναλώνουν το ελληνικό χαβιάρι. Μια μεγάλη μας αγορά είναι η πολιτεία της Καλιφόρνια στις ΗΠΑ, με διανομείς τόσο στο Los Angeles όσο και στο San Francisco.
Εμάς, ωστόσο, μας διέπει η λογική ότι το χαβιάρι είναι πλέον κάτι πολύ περισσότερο από το έδεσμα που προτιμούν οι επώνυμοι. Είναι μια «προσιτή πολυτέλεια» και ένα κουτί χαβιάρι τιμολογείται πια όσο ένα καλό brand ουίσκι…», εξηγεί ο Νίκος Παπαγιάννης και προσθέτει: «Είναι ένα γαστρονομικό προϊόν που αξίζει να δοκιμαστεί από όλους και μας τιμά ιδιαίτερα το γεγονός ότι σεφ όπως ο Mauro Collagreco βραβευμένος με τον τίτλο του «καλύτερου σεφ παγκοσμίως» έχουν επιλέξει να δοκιμάσουν δημιουργίες με βάση το χαβιάρι μας. Άλλωστε, όραμα που μοιραζόμαστε με πολλούς ανθρώπους πια είναι να μπει δυναμικά η Ελλάδα στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη. Ειδικά τα τελευταία χρόνια που στη χώρα μας έχει χτιστεί γαστρονομική συνείδηση με πλούσιες προτάσεις γευστικής εμπειρίας σε σοβαρό κομμάτι του πληθυσμού. Για τους παραπάνω λόγους τονίζουμε πάντα την ελληνικότητα του προϊόντος μας και επιλέξαμε το όνομα Thesauri επειδή προέρχεται από την ελληνική λέξη ’’θησαυρός’’».
Για την είσοδό της στην αγορά των ΗΠΑ η Thesauri υποβλήθηκε σε ιδιαίτερα απαιτητικούς και αυστηρούς ποιοτικούς ελέγχους από τους αρμόδιους για τα τρόφιμα φορείς, όπως συνέβη και σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, π.χ. τη Γερμανία και η Γαλλία, αλλά και στα πλούσια Αραβικά κράτη.
Ο κ. Παπαγιάννης στέλνει ένα σαφές μήνυμα:
«Έχοντας πετύχει την σοβαρή απήχηση του χαβιαριού μας στο εξωτερικό, προσπαθούμε κάθε μέρα και ο Έλληνας καταναλωτής να δοκιμάσει ένα προϊόν που παλέψαμε πολύ για να καταφέρουμε την παραγωγή του στην Ελλάδα. Γιατί η γενετική ωρίμανση του ψαριού έρχεται μετά από 10-14 έτη και όλα αυτά τα χρόνια υπήρχε σοβαρό έλλειμμα τεχνογνωσίας και νομοθεσίας στη χώρα μας…».
«Επανεκκίνηση» και για τη Laky
Τα «καλά νέα» για την οικογένεια Παπαγιάννη έρχονται από δυο διαφορετικά επιχειρηματικά «μέτωπα». Εκτός από την πορεία της Thesauri (…η οποία προσέλκυσε και επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό, αλλά οι μέτοχοί της δεν θέλησαν να ενδώσουν σε οποιασδήποτε μορφής πρόταση), η δεύτερη ευχάριστη είδηση είναι το come back της εταιρίας ζωοτροφών (pet foods) Laky.
Η ιστορία; Τα προβλήματα για την πτωχευμένη πλέον από το 2019 βιομηχανία αλλαντικών ΒΙΚΗ άρχισαν να επιδεινώνονται από το 2017 και παρά το γεγονός ότι εμφανίσθηκαν τότε ισχυροί υποψήφιοι επενδυτές οι οποίοι εκδήλωσαν την πρόθεση τους για την εξαγορά της, το σχέδιο για τη σωτηρία της δεν ευοδώθηκε. Η «χαριστική βολή», όπως είπαν πολλοί, προήλθε από την πυρκαγιά που κατέστρεψε το εργοστάσιο της τότε θυγατρικής της, Laky, στο 12ο χλμ της Ε.Ο Άρτας-Πρέβεζας, την ώρα που η ΒΙΚΗ «πολεμούσε» για να σταθεί στα πόδια της.
Μετά 3-3,5 χρόνια, ο Νίκος και η Μαρία Παπαγιάννη «έστησαν» τη Laky «από την αρχή», χωρίς μάλιστα να έχουν λάβει τις αποζημιώσεις και μιλούν με ικανοποίηση για τις επιδόσεις της, σε αυτήν την «επανεκκίνησή» της…
newmoney.gr