Εδώ και περίπου ένα χρόνο υπάρχει μια τεράστια αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά των ανθρώπων από 35 και κάτω που πάνε στο σούπερ μάρκετ. Για την ακρίβεια δεν είναι τεράστια η αλλαγή τους, αλλά είναι μεγαλύτερο το ποσοστό συμμετοχής τους στον τζίρο.
Κι όσο οι παλιότερες γενιές αποχωρούν και αντικαθιστώνται από τις επερχόμενες, τόσο πιο πολύ θα ομογενοποιείται το καταναλωτικό κοινό σε πολύ συγκεκριμένες απαιτήσεις του.
Καλώς ή κακώς, ζούμε σε μια εποχή που υπάρχουν διαφορετικές διατροφικές συνήθειες, αλλά και ανάγκες από τον περιβάλλον. Παλιότερα δεν ήταν τόσο διαδεδομένη η επιστήμη της διατροφολογίας, ούτε ο άνθρωπος αναζητούσε να δώσει λύση σε διάφορα οργανικά προβλήματα που προέρχονται από τη διατροφή του. Ζούμε στη δεκαετία που μάθαμε τι είναι η γλουτένη, που υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση σε προϊόντα χωρίς ζάχαρη ή με χαμηλά λιπαρά και ήταν παράδοξο που η αγορά συνέχιζε να κινείται με τρόπο που δεν ανταποκρινόταν.
Προϊόντα σαφώς και υπήρχαν και αναδύονταν. Όμως δεν υπήρχε η συγκέντρωση τους και η παροχή ευκαιρίας στον καταναλωτή για να διευκολυνθεί στην αναζήτησή του. Φτάσαμε λοιπόν στο 2020 ώστε ο κλάδος των σούπερ μάρκετ να διαβάσει τις απαιτήσεις των νέων ανθρώπων που αποτελούν σταδιακά τη βάση των καταναλωτών και να υπακούσει σε αυτά που ζητούν.
Τα περισσότερα επικεντρώνονται γύρω από τις περιβαλλοντικές ανάγκες. Προϊόντα με λιγότερο πλαστικό, προϊόντα με συστατικά που φέρουν τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στο περιβάλλον ή και καθόλου, βιολογικά προϊόντα, προϊόντα χωρίς πλαστικό περιτύλιγμα κτλ.
Όλα αυτά υπήρχαν σε μειοψηφία στα σούπερ μάρκετ και ήταν διασκορπισμένα. Πλέον, οι μεγάλες αλυσίδες αποφάσισαν να αλλάξουν τη δομή των καταστημάτων και να δημιουργήσουν διαδρόμους, να ομαδοποιήσουν δηλαδή όλα τα προϊόντα αυτής της μορφής και να τα τοποθετήσουν σε περίοπτη θέση.
Πάνω σε αυτό το στρατηγικό πλάνο τα μεγάλα brands του χώρου έχουν δεσμευτεί για μείωση της σπατάλης των τροφίμων κατά 50% έως το 2025 με αύξηση των δωρεών τροφίμων, 50% μείωση του πλαστικού έως το 2025, κατάργηση των πλαστικών μιάς χρήσης που πωλούνται στα καταστήματα εντός του 2020 καθώς και μείωση του βάρους των πλαστικών.
Ως το τέλος της φετινής χρονιάς προβλέπεται να έχουμε μια εντελώς διαφορετική εικόνα. Ένα σούπερ μάρκετ, όχι του μέλλοντος, αλλά του παρόντος που ρέει διαρκώς και απαιτεί διαρκή αναπροσαρμογή.
Η πρώτη σημαντική μεταρρύθμιση στην οποία ποντάρουν πολλά οι υπεύθυνοι των αλυσίδων, είναι η παροχή δωρεάν wifi μέσα στα καταστήματα, κάτι που έχει σαφή στόχο την μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής μέσα στον χώρο.
Γενικώς, οι αλυσίδες παραδειγματίζονται από τις μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού, όπως την TESCO, που αποτελεί ένα από τα πρότυπα στον τομέα των υπεραγορών και προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η δεύτερη μεγάλη αλλαγή.
Το πλάνο της κατάργησης των ταμείων ή της συνύπαρξής τους με ειδικά μηχανήματα όπου ο καταναλωτής θα σκανάρει το προϊόν μόνος του και θα κάνει άμεσα την πληρωμή στο ταμείο χωρίς μεγάλη αναμονή.
Είναι κι αυτό ένα μέτρο που είχε εφαρμοστεί σε πολύ περιορισμένο βαθμό από την ΑΒ προς τους κατόχους της ΑΒ Plus, αλλά σε ένα καταναλωτικό κοινό που δεν είναι εξοικειωμένο με αυτή τη χρήση. Τα ΑΒ Βασιλόπουλος έχουν ακόμα δύο πρωτοποριακές κινήσεις που άπτονται των δεδομένων της σύγχρονης εποχής, όπου ο καταναλωτής δεν ψάχνει υλικά για να μαγειρέψει κυρίως, αλλά έτοιμες επιλογές, γι΄αυτό θα αυξηθούν οι επιλογές ποιότητας σε έτοιμα φαγητά.
Η τρίτη αλλαγή έχει να κάνει με την διευκόλυνση του καταναλωτή στο να βρίσκει αυτό που θέλει, εύκολα και γρήγορα, κάνοντας ταυτόχρονα την καλύτερη επιλογή για εκείνον. Πιο συγκεκριμένα, εκτός από τους υπαλλήλους που απλώς τοποθετούν τα προϊόντα στα ράφια και εξυπηρετούν σε πολύ μικρό εύρος αποριών, θα αυξηθούν τα σημεία όπου θα βρίσκει κανείς εξειδικευμένους πωλητές, όπως στα τυριά και τα αλλαντικά, των οποίων η ποικιλία θα τονωθεί και θα πλαισιωθεί από έναν γνώστη του αντικειμένου.
aftodioikisi.gr
Καλές οι θεωρίες της TESCO αλλά για την ώρα δεν βλέπω τέτοιες κινήσεις.