Κρήτη, Ρόδος και Αττική έχουν τα πρωτεία στα τροχαία δυστυχήματα και τις περισσότερες παραβάσεις – Σε αυτές τις τρεις περιοχές έχουν δημιουργηθεί στα social media «ομάδες ενημέρωσης» μεταξύ ασυνείδητων οδηγών με συνθηματική γλώσσα
Η χώρα μας, λοιπόν, συνεχίζει να κάνει «πρωταθλητισμό» σε ό,τι αφορά τους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα. Για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, της ΕΛ.ΑΣ., αλλά και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC), έχει 68 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, πολύ παραπάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που είναι 51 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκους. Τα πρωτεία στα θανατηφόρα τροχαία έχουν η Κρήτη, η Ρόδος και η Αττική, περιοχές που έχουν και τις περισσότερες παραβάσεις για υπερβολική ταχύτητα, παραβιάσεις του ΚΟΚ και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Κατά… διαβολική σύμπτωση, σε αυτές τις περιοχές υπάρχουν ομάδες στο Facebook και τα άλλα κοινωνικά δίκτυα οι οποίες προειδοποιούν με συνθηματικά για τα σημεία όπου έχουν στηθεί μπλόκα της Τροχαία, κυρίως για αλκοτέστ.
Τέτοιες ομάδες υπάρχουν πολλές, αλλά η πιο δημοφιλής ονομάζεται «Προσοχή Λάδια». Η ειδοποιός διαφορά είναι ότι σε άλλες ομάδες, όπως τα «Μπλόκα Τροχαίας», τα μέλη απαγορεύουν την ανάρτηση τοποθεσιών όπου έχουν στηθεί μπλόκα για αντικοινωνικές, επικίνδυνες παραβάσεις, όπως τα αλκοτέστ και ο έλεγχος ταχύτητας. Η ομάδα «Προσοχή Λάδια», ωστόσο, έχει μπει στο επίκεντρο αρκετές φορές συγγενών θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων.
«Η μάνα του νεκρού παιδιού σάς ευχαριστεί όλους που βοηθάτε καθημερινά μεθυσμένους οδηγούς να αποφεύγουν τα μπλόκα», γράφει σε μία από αυτές τις ομάδες ανώνυμο μέλος, αναφερόμενο στον άτυχο 22χρονο που έχασε τη ζωή του όταν έπεσε επάνω του ο μεθυσμένος οδηγός με την Porsche στα Χανιά. Και δεν είναι η μόνη τέτοια ανάρτηση.
Η «ιδέα» της ομάδας όπου οι μεθυσμένοι οδηγοί θα μπορούν να ανταλλάσσουν πληροφορίες ώστε να γλιτώνουν τα αλκοτέστ και ως εκ τούτου τις αυστηρές κυρώσεις έχει γεννηθεί εδώ και μερικά χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης και επεκτάθηκε και σε άλλες περιοχές, στην Αττική. Σήμερα, η μεγαλύτερη από αυτές τις ομάδες είναι του Ηρακλείου, που αριθμεί 67.566 μέλη – σε έναν δήμο με συνολικό πληθυσμό 177.000. Υπάρχουν, όμως, και «θυγατρικές» της και για άλλες περιοχές, πρώτα-πρώτα της Κρήτης (με περισσότερα από 15.000 μέλη), για τη Χερσόνησο και τα Μάλια (3.300 μέλη), για τη Ρόδο (32.000 μέλη) και για την Αθήνα.
Καθώς όμως τα νέα μεταδίδονται γρήγορα και πολλοί ήταν αυτοί που έκαναν δημόσιες καταγγελίες και καβγάδες με μέλη που αντέτειναν επιχειρήματα του τύπου «4-5 ποτήρια δεν είναι το ίδιο με ένα μπουκάλι, μια χαρά μπορώ να οδηγήσω», οι ομάδες αυτές άρχισαν να μπαίνουν στο στόχαστρο. Ετσι, οι περισσότερες απενεργοποιήθηκαν ή τέθηκαν σε προσωρινή παύση (από τους διαχειριστές τους) και… μετακινήθηκαν. Σήμερα, μπορεί κάποιος που τα έχει τσούξει να ενημερωθεί για τα μπλόκα της Τροχαίας και τα αλκοτέστ μέσω διαφορετικών δρόμων.
Ομαδικές συνομιλίες στο Messenger αλλά και στο Viber είναι αυτές στις οποίες έχουν μετακινηθεί τα μέλη των ομάδων «Προσοχή Λάδια» ώστε να ενημερώνονται πού μπορεί να «γλιστρήσουν», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά. Καθώς σε προηγούμενες ομάδες και ομαδικές παρατηρήθηκε το φαινόμενο κάποια μέλη να είναι αστυνομικοί οι οποίοι ενημέρωναν τους συναδέλφους τους για τις… ενημερώσεις σχετικά με τα μπλόκα και τα αλκοτέστ, πάρθηκαν και μέτρα ασφαλείας. Πλέον, δεν μπορεί να μπει… ο κάθε άσχετος.
Στη σχετική ομαδική στο Viber, για παράδειγμα, η οποία είναι κρυφή -δηλαδή δεν μπορεί να εντοπιστεί με αναζήτηση μέσω λέξεων-κλειδί- υπάρχει ένα είδος «face control»: για να μπει κάποιος θα πρέπει να τον έχει προσκαλέσει κάποιος άλλος που είναι ήδη μέλος και έπειτα να γίνει δεκτός. Ετσι επιχειρείται να αποφευχθεί η είσοδος κάποιου αστυνομικού.
Ομάδες για κόντρες
Οι κόντρες επανήλθαν στην επικαιρότητα μετά τη σύλληψη δύο οδηγών που πιάστηκαν από το ραντάρ να κάνουν κόντρα στη δυτική περιφερειακή λεωφόρο Αιγάλεω σε περιοχή της Φυλής, με ταχύτητες 287 και 254 χλμ./ώρα. Από την κόντρα -της οποίας ακολούθησε επεισοδιακή καταδίωξη με τον έναν οδηγό να προσκρούει σε περιπολικό και τον άλλο να συλλαμβάνεται όταν μένει από καύσιμο- υπάρχει και βίντεο το οποίο φέρεται να έχει τραβήξει… αστυνομικός.
Πώς ήξεραν λοιπόν οι αστυνομικοί για το ραντεβού δύο οδηγών που έφεραν από τις δύο άκρες της Ελλάδας στην Αθήνα τα αγωνιστικά τους αυτοκίνητα με «μπαλόνια» (έτσι αποκαλούνται τα ελαστικά μέγιστης πρόσφυσης που χρησιμοποιούνται στους αγώνες dragster), χωρίς καθίσματα και με αγωνιστικό καύσιμο που φτάνει μόνο για μερικές εκατοντάδες μέτρα;
Και εδώ η πληροφορία φαίνεται πως ήρθε μέσα από ομάδα σε κοινωνικό δίκτυο, μέσα από την οποία κλείστηκε το ραντεβού. Υπάρχουν δεκάδες τέτοιες ομάδες, αν και εδώ, πια, το «παιχνίδι» έχει αλλάξει. Το πώς έχει αλλάξει αποδείχθηκε περίτρανα από τις απίστευτες εικόνες της περασμένης εβδομάδας, όταν ομάδες Ρομά, υπό το βλέμμα εκατοντάδων θεατών (!) οι οποίοι είχαν σπεύσει στο σημείο μέχρι και με πούλμαν (!), έκαναν κόντρες με τα αγροτικά τους οχήματα στην εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου στο ύψος του Ζευγολατιού.
Εδώ, το ραντεβού είχε κλειστεί μέσω ενός παιχνιδιού ανταλλαγής προκλήσεων, μέσα από βίντεο στο TikTok. Με βίντεο στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης η μία ομάδα υπερηφανεύεται για το αυτοκίνητό της που «περνάει τα πάντα» και ακολουθεί η απάντηση κάποιου στην πρόκληση και το κλείσιμο του ραντεβού.
Σοκ από τους αριθμούς
Είτε από υπερβολική ταχύτητα, είτε από εγκληματική αμέλεια, είτε από οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και άλλων ουσιών, η χώρα μας παραμένει πρωταγωνίστρια στην «παραγωγή» νεκρών, βαριά τραυματιών και μόνιμα ανάπηρων από τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα, με μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού να αρνείται να συνειδητοποιήσει την πικρή πραγματικότητα, την οποία περιγράφουν γλαφυρά οι αριθμοί.
Σύμφωνα με τα -μη επικαιροποιημένα, καθώς δεν περιλαμβάνουν δεδομένα για το 2024 και το 2025, έτη κατά τα οποία έχει αυξηθεί η κίνηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια- στοιχεία της ETSC, όποιος κατοικεί στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από την ηλικία του και από το εάν οδηγεί ή όχι, έχει πιθανότητες 0,5% στη διάρκεια της ζωής του να σκοτωθεί σε τροχαίο δυστύχημα και παρόμοιες πιθανότητες να τραυματιστεί σοβαρά.
Φυσικά, οι πιθανότητες αυτές εκτοξεύονται για τους οδηγούς και ακόμα περισσότερο για τους οδηγούς που κινούνται στις τρεις περιοχές με τα περισσότερα τροχαία, οι οποίες κατά μία -όχι και τόσο- διαβολική σύμπτωση είναι και αυτές με τις περισσότερες βαριές παραβάσεις, όπως οδήγηση σε κατάσταση μέθης, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα κ.ά.: την Αθήνα, την Κρήτη και τη Ρόδο.
Σε ό,τι αφορά τη λεβεντογέννα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Δημοσίων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ) έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία για τις προσελεύσεις στο Νοσοκομείο Χανίων έπειτα από τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα λόγω μέθης, Σύμφωνα με αυτά, το 2023 και το 2024 στο νοσοκομείο προσήλθαν 1.523 άτομα ύστερα από τροχαία ατυχήματα. Επίσης, το 2024 στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) του νοσηλευτικού ιδρύματος νοσηλεύτηκαν 24 τραυματίες από τα Χανιά και άλλοι τέσσερις έπειτα από διακομιδή από άλλο νοσοκομείο.
Ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ Μιχάλης Γιαννάκος εξήγησε ότι από τους παραπάνω, στο νοσοκομείο καταγράφηκαν 23 θάνατοι το 2024, οι 19 εκ των οποίων είχαν αφήσει την τελευταία τους πνοή πριν φτάσουν στο νοσηλευτικό ίδρυμα. Το 2023, στη ΜΕΘ του Νοσοκομείου Χανίων από τροχαία νοσηλεύτηκαν 18 άτομα από Χανιά και 4 άτομα από άλλα νοσοκομεία. Εχασαν τη ζωή τους οι δύο, με τους υπόλοιπους να επιβιώνουν, δύο εκ των οποίων με τετραπληγία και ένα άτομο με ακρωτηριασμό κάτω άκρου.
Τα αλκοτέστ
Με μια πρόχειρη επεξεργασία των τελευταίων διαθέσιμων στατιστικών στοιχείων της ΕΛ.ΑΣ. (για το έτος 2023) προκύπτει πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα. Για το εξεταζόμενο έτος, στην Αττική, από τους περίπου 15.000 οδηγούς που ελέγχθηκαν από την Τροχαία, 1.035 οδηγούσαν με περιέκτικότητα αλκοόλ στο αίμα τους 0,10-0,24 mg/l, 2.401 με 0,24-0,41, άλλοι 1.203 με 0,41-0,60, ενώ 511 οδηγοί πιάστηκαν να οδηγούν με περιεκτικότητα αλκοόλ 0,60-1,10 mg/l, ποσότητα που μπορεί να αντιστοιχεί και σε ένα μπουκάλι αλκοολούχου ποτού. Ανάλογοι με της Αττικής είναι οι αριθμοί των μεθυσμένων οδηγών και στην Κρήτη, με χαρακτηριστικότερο το γεγονός ότι στην εξεταζόμενη περίοδο πιάστηκαν 3.048 οδηγοί να οδηγούν μεθυσμένοι (0,24-0,41 mgl), ο με διαφορά υψηλότερος σχετικός αριθμός σε ολόκληρη τη χώρα!
Οι παραπάνω -και πολλοί ακόμα- βέβαια, είναι αυτοί που ενδέχεται να γλίτωσαν επειδή έπεσαν σε μπλόκο ή αλκοτέστ. Δεν ήταν το ίδιο τυχεροί όλοι. Στη χώρα μας, υπάρχει ένα μοτίβο, αν παρατηρήσει κανείς τα στατιστικά στοιχεία, από το οποίο προκύπτει ότι περίπου 50 άνθρωποι ανά μήνα χάνουν τη ζωή τους, με τάση αυξητική. Από τα επίσημα στοιχεία (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ ως τον Οκτώβριο) προκύπτει η αυξητική τάση: το 2022 είχαμε 654 νεκρούς, το 2023 637 και το 2024 μέχρι και τον Οκτώβριο 569 (μέχρι τότε έχει δώσει στοιχεία η ΕΛΣΤΑΤ). Από την επεξεργασία της έκθεσης του ETSC από τον πανελλαδικό σύλλογο «SOS Τροχαία Εγκλήματα», το 2023 στην Ελλάδα έχασαν τη ζωή τους 621 άνθρωποι, επίδοση που βάζει τη χώρα μας στην 26η θέση ανάμεσα σε 32 χώρες με 60 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, με τον αριθμό των νεκρών να υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό αντίστοιχο μέσο όρο θανάτων (46). Δεν φτάνει αυτό; Στον επίσημο απολογισμό των θανατηφόρων τροχαίων του 2023, η Αστυνομική Διεύθυνση Κρήτης ανέφερε 32 νεκρούς, εκ των οποίων στις 17 περιπτώσεις (!) υπήρχε εμπλοκή αλκοόλ ή (και) ουσιών, επισημαίνει ο σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα».
Φωτογραφία: EUROKINISSI