Κυκλικοί κόμβοι, συμβουλές για ασφαλή κυκλοφορία- Ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδηγών Δωδεκανήσου

0
4966

Mε ανακοίνωση του ο Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδηγών και Κυκλοφοριακής Αγωγής Δωδεκανήσου εξηγεί την σημασία των κυκλικών κόμβων. Ειδικότερα:
«Η παρουσία κυκλικών κόμβων στο οδικό δίκτυο της Ρόδου έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, κορυφώνοντας αυτή την τάση φέτος τον χειμώνα. Ωστόσο, παρατηρούνται έντονες διαφωνίες σχετικά με την χρησιμότητά τους και τις προτεραιότητες που ισχύουν εντός αυτών. Πολλοί οδηγοί εκφράζουν ανησυχίες ότι η έλλειψη εμπειρίας για τον σωστό τρόπο κίνησης στους κυκλικούς κόμβους μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερα προβλήματα και ατυχήματα, παρά να συμβάλει στην επίλυση των υφιστάμενων ζητημάτων κυκλοφορίας.

Η χρήση κυκλικών κόμβων στο οδικό δίκτυο μπορεί πράγματι να προσφέρει σημαντικά οφέλη σε σχέση με τις παραδοσιακές κάθετες διασταυρώσεις. Αυτοί οι κόμβοι συμβάλλουν στη μείωση των συγκρούσεων, στην αναβάθμιση της ροής της κυκλοφορίας και στην εξοικονόμηση χρόνου. Εφόσον σχεδιαστούν και χρησιμοποιηθούν σωστά, οι κυκλικοί κόμβοι είναι πιο αποτελεσματικοί, ασφαλείς και οικονομικοί. Παράλληλα, συμβάλλουν στη μείωση της ταχύτητας των οχημάτων που εισέρχονται σε αυτούς, επιτρέποντας καλύτερη ροή και εξαλείφοντας την ανάγκη για ακριβές φωτεινές σηματοδοτήσεις. Ωστόσο, απαιτούν από τους οδηγούς καλή γνώση και κατανόηση των κανόνων προτεραιότητας και των σχετικών οδικών σημάτων. Η άγνοια ή η αδυναμία συμμόρφωσης με αυτούς τους κανόνες μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και επικίνδυνες καταστάσεις, ειδικά σε οδηγούς που από συνήθεια δεν παρατηρούν την σήμανση.

Ποια είναι όμως η διαδικασία προτεραιότητας σε έναν κυκλικό κόμβο; Πώς πρέπει να συμπεριφέρεται ένας οδηγός σε αυτόν; Τι προβλέπεται από τον Κ.Ο.Κ.;

Διεθνώς, ο κανόνας είναι ότι προτεραιότητα έχει αυτός που κινείται ήδη εντός του κόμβου, μια λογική που αποτρέπει την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Στην Ελλάδα, ωστόσο, ο Κ.Ο.Κ. δεν αναφέρεται ειδικά στους κυκλικούς κόμβους. Έτσι, ισχύει το άρθρο 26 που αναφέρεται γενικά στους κόμβους. Στις παραγράφους 4 και 5, που αφορούν την προτεραιότητα, αναφέρεται ότι: «στους κόμβους η προτεραιότητα ορίζεται με κατάλληλη σήμανση. Στους κόμβους χωρίς τέτοια σήμανση, η προτεραιότητα ανήκει σε αυτόν που έρχεται από τα δεξιά». Οι κυκλικοί κόμβοι συνήθως φέρουν σήμανση που παραχωρεί προτεραιότητα σε αυτούς που κινούνται εντός τους. Έτσι, οι οδηγοί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να παρατηρούν αν στις εισόδους του κόμβου υπάρχουν σήματα STOP (οκτάγωνα : ) ή σήματα παραχώρησης προτεραιότητας (τρίγωνα με τη μύτη προς τα κάτω: ).

Σε αυτή την περίπτωση, την προτεραιότητα έχει το όχημα που κινείται εντός του κόμβου.

Έχουμε παρατηρήσει πάντως ότι οι νέοι κόμβοι που έχουν δημιουργηθεί από την Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι κυκλικοί κόμβοι εξοπλισμένοι με την κατάλληλη σήμανση. Επομένως οι οδηγοί που εισέρχονται σε αυτούς έχουν STOP ή πινακίδα παραχώρησης προτεραιότητας (ανάποδο τρίγωνο).

Τι πρέπει να κάνουμε όμως φτάνοντας σε έναν κυκλικό κόμβο;

1. Μειώνουμε ταχύτητα και δείχνουμε μεγάλη προσοχή.

2. Παρατηρούμε αν υπάρχει σήμανση.

3. Αποφασίζουμε έγκαιρα από ποια έξοδο του κόμβου θα βγούμε.

4. Ελέγχουμε την κυκλοφορία μέσω των καθρεπτών μας και ενημερώνουμε για τις προθέσεις μας με τους δείκτες κατεύθυνσης (φλας) του οχήματός μας.

5. Μπαίνουμε στη σωστή λωρίδα κυκλοφορίας.

6. Εναρμονίζουμε την ταχύτητά μας με την ταχύτητα της κυκλοφορίας.

7. Δίνουμε προτεραιότητα σε αυτόν που έρχεται από τα δεξιά, εκτός αν υπάρχει σήμανση που λέει διαφορετικά.

8. Εφόσον έχουμε προτεραιότητα, εισερχόμαστε στον κυκλικό κόμβο αφού βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχει συμφόρηση μέσα σε αυτόν.

9. Για να βγούμε από τον κυκλικό κόμβο, ανάβουμε το δεξί φλας και μπαίνουμε στη δεξιά λωρίδα μία έξοδο πριν τη δική μας. Αν κάνουμε πλήρη κύκλο, κινούμαστε στην αριστερή λωρίδα και εισερχόμαστε στη δεξιά μία έξοδο πριν την έξοδό μας από τον κυκλικό κόμβο, ενημερώνοντας πάντα με τους δείκτες αλλαγής κατεύθυνσης (φλας).

10. Δίνουμε προτεραιότητα σε πεζούς, δικυκλιστές και στα οχήματα που επιθυμούν να εξέλθουν από τον κόμβο.

Σε κάθε περίπτωση απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, υπομονή και σεβασμός στους άλλους οδηγούς. Εάν λοιπόν δεν είστε σίγουροι για τη σωστή σας πορεία, καλύτερα να μειώσετε ταχύτητα και να αφήσετε τους άλλους να περάσουν πρώτοι».

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ