Κατά μέσο όρο, κάθε εβδομάδα σε όλη την Ευρώπη χάνονται 500 ζωές και ανάμεσα στα μέτρα που θα ληφθούν, είναι και το σύστημα που θα ρυθμίζει αυτόματα την ταχύτητα κίνησης του αυτοκινήτου.
Στις 16 Απριλίου του 2019, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έδωσε το πράσινο φως στην τοποθέτηση συστημάτων έξυπνης υποβοήθησης ταχύτητας στα νέα μοντέλα.
Ο νόμος αυτός τίθεται σε ισχύ από τις 6 Ιουλίου του 2022 και όπως φαίνεται, όλες οι χώρες θα προχωρήσουν στη διαμόρφωση της νομοθεσίας που θα ορίζει το πλαίσιο για τη διάθεση και τη νομική κάλυψη της ύπαρξης του εν λόγω συστήματος, σε όποια μορφή και αν επιλέγει να το λανσάρει η κάθε αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό σημαίνει πως ανεξάρτητα από το όνομα που θα επιλέξει η κάθε εταιρεία να «βαφτίσει» το εν λόγω σύστημα, η παρουσία του στον εξοπλισμό κάθε νέου αυτοκινήτου θα έχει νομική κάλυψη για κάθε περίπτωση.
Στην πραγματικότητα, όσο ανησυχητικό κι αν ακούγεται το σύστημα αυτό για όσους θέλουν την απόλυτη ελευθερία στις αποφάσεις τους που έχουν να κάνουν με την αυτοκίνηση και τις διαδρομές, το έξυπνο σύστημα υποβοήθησης ταχύτητας -όπως περιγραφικά αναφέρεται με αρκετά μεγάλη ακρίβεια- δεν αποτελεί πρόβλημα για τους παραδοσιακούς χρήστες των δρόμων που ξέρουν ότι κάποια στιγμή θα χρειαστεί να υπερβούν τα όρια.
Σχετικό άρθρο: Περιοριστής ταχύτητας ISA: Ερωτήσεις και απαντήσεις
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), το οποίο είχε συμβουλευτικό ρόλο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τις αποφάσεις του που θα αφορούσαν τα συστήματα ISA, η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί μείζον πρόβλημα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Στην υπερβολική ταχύτητα «χρεώνεται» και ένα μεγάλο ποσοστό από τους 500 θανάτους που έχουμε στην Ευρώπη κάθε εβδομάδα, οπότε ένα «έξυπνο» σύστημα ελέγχου της ταχύτητας θα έδινε μια μεγάλη βοήθεια στην αλλαγή αυτής της κατάστασης.
Μια έρευνα στη Σουηδία και την Ολλανδία έδειξε ότι όταν χρησιμοποιούν τέτοιο σύστημα, οι αυτοκινητιστές οδηγούν πιο αργά, ακόμη και όταν οι ίδιοι το απενεργοποιούν. Το σύστημα που θα γίνει υποχρεωτικό στα νέα αυτοκίνητα άμεσα, χρησιμοποιεί μια κάμερα στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου που μεταφέρει τα δεδομένα στην κεντρική μονάδα ελέγχου, η οποία παίρνει ταυτόχρονα δεδομένα και από το GPS του αυτοκινήτου. Ο συνδυασμός των δεδομένων προσδιορίζει το όριο ταχύτητας από την εικόνα των σημάτων του δρόμου, εάν το αυτοκίνητο υπερβαίνει την ταχύτητα αυτή, το σύστημα περιορίζει την τροφοδοσία στον κινητήρα έως ότου η ταχύτητα να περιοριστεί στο επιθυμητό επίπεδο.
Αξίζει να σημειώσουμε πως το σύστημα δεν επενεργεί στα φρένα, οπότε η μείωση της ταχύτητας του αυτοκινήτου είναι προοδευτική. Όταν το σύστημα ελέγχου της ταχύτητας είναι ενεργοποιημένο, το πεντάλ γκαζιού δεν ανταποκρίνεται για να επιτρέψει στον οδηγό να υπερβεί το όριο ταχύτητας. Το σύστημα που έχει εγκριθεί από την ΕΕ θα μπορεί να παρακαμφθεί αν ο οδηγός κρατήσει σταθερά πατημένο το πεντάλ του γκαζιού αλλά στην περίπτωση που ο οδηγός παρατεταμένα επιλέγει να κινείται με ταχύτητα πάνω από το όριο, το σύστημα θα τον ειδοποιεί με ήχο αλλά και κάποια ένδειξη στον πίνακα των οργάνων.
Η μεγάλη βοήθεια που προσφέρει το σύστημα αυτό, έχει να κάνει με την προσαρμογή της ταχύτητας κίνησης όταν ο δρόμος έχει αλλεπάλληλες διακυμάνσεις, όπως συμβαίνει στο επαρχιακό οδικό δίκτυο με την είσοδο και την έξοδο από τις κατοικημένες περιοχές. Εκεί που μπορεί ο οδηγός να ξεχαστεί και να μπει σε οικισμό με μεγαλύτερη του κανονικού ταχύτητα, το σύστημα επεμβαίνει διακριτικά για να επαναφέρει την τάξη. Η ύπαρξη του συστήματος αυτού στα νέα αυτοκίνητα είναι μια πραγματικότητα που μόλις ξεκινάει.
Όπως πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις, θα υπάρξουν αντιδράσεις, μέχρι να γίνει «κοινός τόπος» η λειτουργία και η ύπαρξή του στα νέα αυτοκίνητα. Μην ξεχνάμε πως όλα τα συστήματα ασφαλείας «αμφισβητήθηκαν» όταν ήταν καινούργια, από τους αερόσακους έως το ABS, οπότε κάτι αντίστοιχο είναι λογικό να συμβεί και με το σύστημα που θα –θελήσει να- περιορίσει την ταχύτητα κίνησης του αυτοκινήτου μας, προκειμένου οι δρόμοι να γίνουν πιο ασφαλείς.
πηγή: https://www.newsauto.gr/news/ta-500-thimata-tin-evdomada-eferan-ton-perioristi-tachititas/