Με αέρα αυτοπεποίθησης και τη φόρα του κυρίαρχου μοιάζει να εισέρχεται το Hyundai i10 στην αρένα των αυτοκινήτων πόλης -για άλλη μία φορά, εφόσον βρίσκεται πλέον στην 3η γενιά του.
Κι αυτό είναι απολύτως δικαιολογημένο, εφόσον το i10 έχει κατακτήσει το status μοντέλου το οποίο κάνει πρωταθλητισμό στη συγκεκριμένη κατηγορία της αγοράς.
Στην τελευταία του εκδοχή, το Hyundai i10 είναι πλουσιοπάροχα εξοπλισμένο με ηλεκτρονικά συστήματα, τόσο για την ασφάλεια όσο και για την ενημέρωση/ψυχαγωγία, εντυπωσιακά ευρύχωρο, ευέλικτο στην κίνηση και τη στάθμευση, αρκετά οικονομικό και, κυρίως, σύγχρονα σχεδιασμένο και ποιοτικό.
Η μόνη δεύτερη σκέψη που γεννάται από τη συμβίωση μαζί του αφορά στη συμπεριφορά της αυτοματοποιημένης μετάδοσης ΑΜΤ, στη σύζευξή του με τους 67 διαθέσιμους ίππους του i10, ακριβώς δηλαδή όπως στην έκδοση την οποία οδηγεί το newsauto.
Μεγάλο ατού το design
Η μεγάλη επιτυχία του σχεδιαστικού τμήματος της Hyundai είναι ο απογαλακτισμός της εταιρείας από την τάση να ακολουθεί αισθητικά πρότυπα άλλων και η δημιουργία μιας διακριτής, αυτόνομης ταυτότητας ως προς το design. Στο πλαίσιο αυτό, το i10 αποτελεί εξαίρετο δείγμα εφαρμογής δυναμικών αισθητικών επιλογών, οι οποίες είναι μεν στο πνεύμα της εποχής, ταυτόχρονα όμως καθιστούν εντελώς ξεχωριστή τη σιλουέτα του μοντέλου. Το πιο αξιοσημείωτο επίτευγμα των σχεδιαστών, είναι ότι εξωτερικά το i10 δείχνει επιβλητικό και τονίζει την αύξηση των διαστάσεών του σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Ταυτόχρονα όμως δεν υπάρχει το παραμικρό ίχνος υπερβολής, τέτοιας που να αποβαίνει εν τέλει εις βάρος του συμπαγούς μεγέθους και της ευχέρειας του i10 να στριμώχνεται με ευκολία σε συμπιεσμένους χώρους στάθμευσης.
Είναι πλήθος οι λεπτομέρειες που μαρτυρούν ότι κάποιοι κατανάλωσαν ώρες και φαιά ουσία στην αναζήτηση πρωτότυπων λύσεων: Η φαρδιά μαύρη μάσκα προσθέτει αισθητικά σε όγκο και παρασύρει το μάτι με το κυματοειδές εφέ που η Hyundai ονομάζει «cascading», δηλαδή με επάλληλα στρώματα προεξοχών. Οι γωνιώδεις προβολείς με τα σώματα LED, όπως και τα ενσωματωμένα φλας στους καθρέπτες, συνεισφέρουν επίσης στη νεανική και σπορτίφ εντύπωση. Η οποία παραμένει ενιαία σε όλες τις επιφάνειες του αμαξώματος, με το αεροδυναμικό «σκαλοπάτι» στο κάτω μέρος των θυρών, αλλά και με την πίσω όψη του i10. Η Hyundai παρέχει στον ιδιοκτήτη του i10 δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε 10 διαφορετικές αποχρώσεις για το αμάξωμα, συν τη διχρωμία, με τη οροφή σε μαύρο ή κόκκινο, ένα στοιχείο που πλέον αποτελεί ισχυρή και δημοφιλή τάση.
Υπό άλλες συνθήκες ίσως να θεωρούσε κάποιος ότι οι 16αρες ζάντες, όπως αυτές του i10 στην ανώτερη έκδοση εξοπλισμού, σε ένα «χιλιαράκι» πόλης συνιστούν ύβρη. Ωστόσο, είναι τόσο περίτεχνος και -γιατί όχι;- συναρπαστικός ο σχεδιασμός των συγκεκριμένων τροχών, ώστε οι όποιες ηθικές αναστολές για το αν είναι πρέπον να κοσμούν ένα όχημα αστικών μετακινήσεων, ακυρώνονται απευθείας.
Εργονομικές ταχυδακτυλουργίες
Η αύξηση του μεταξονίου κατά 40 mm σε σχέση με το i10 της προηγούμενης γενιάς, είχε πολλαπλάσιο όφελος για την εσωτερική ευρυχωρία. Για αποσκευές και ψώνια διατίθενται 252 λίτρα, ενώ τηρουμένου του λογικού μέτρου, 5 άτομα, μπορούν να μετακινηθούν με το Hyundai i10. Και, σίγουρα, οι πίσω θέσεις (όπως και οι πίσω πόρτες) δεν είναι μόνο για το θεαθήναι. Το δόγμα του «Go big» σε ένα αυτοκίνητο το οποίο μόλις που ξεπερνά σε μήκος τα 3,5 μέτρα (3,67 εκατ. για την ακρίβεια), ευτυχώς έχει εφαρμοστεί κατά το μέγιστο δυνατόν στο εσωτερικό του i10. Ακόμη και ένας δίμετρος οδηγός δεν θα νιώσει κλειστοφοβία, αν και την ευχάριστη αίσθηση στο σαλόνι του i10 τη δημιουργούν κυρίως η εργονομία των χειριστηρίων, η αρκετά καλή ποιότητα και υφή των υλικών, καθώς και οι σχεδιαστικές πινελιές. Η ιδέα της ανάγλυφης «κυψέλης», η οποία μοιάζει να αναδύεται στην αριστερή πλευρά του ταμπλό και στα πλαϊνά των θυρών διακόπτει ευφυώς τη μονοτονία και κάνει το διάκοσμο πιο νεανικό. Βεβαίως, στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη πολυμέσων LCD με διαγώνιο 8 ιντσών, η μεγαλύτερη στην κατηγορία Α, έγχρωμη και με ευκρίνεια που εντυπωσιάζει όταν ενεργοποιείται η κάμερα οπισθοπορείας.
Ηλεκτρονικός πλούτος
Αφ’ ενός με την προηγμένη δυνατότητα διασύνδεσης (με τις εφαρμογές Apple CarPlay και Android Auto), αφ’ ετέρου -και κυρίως- με τα βοηθήματα ενεργητικής ασφάλειας του πακέτου Hyundai SmartSense S10, το i10 εμφανίζει εντυπωσιακή υπεροπλία σε ό,τι αφορά στην ηλεκτρονική του «προίκα» έναντι του ανταγωνισμού στην κατηγορία. Η νέου τύπου, βελτιωμένη κάμερα πολλαπλών λειτουργιών, υποτηρίζει 5 διαφορετικά συστήματα: Το FCA (Forward Collision-Avoidance Assist, για την πρόληψη συγκρούσεων με προπορευόμενο όχημα αλλά και προστασία πεζών), το HBA (High Beam Assist δηλαδή αυτόματη προσαρμογή μεγάλης σκάλας προβολέων), το LKA (Lane Keep Assist System, έλεγχος πορείας στη λωρίδα κυκλοφορίας), το DAW (Driver Attention Warning για την ανίχνευση κόπωσης του οδηγού) και το ISLW (Intelligent Speed Limit Warning, αναγνώριση πινακίδων ορίου ταχύτητας). Επιπλέον, το i10 είναι εφοδιασμένο με σύστημα αυτόματης τηλεφωνικής ειδοποίησης eCall, για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όπως πχ η ενεργοποίηση αερόσακων, κάτι που, προφανώς παραπέμπει σε ατύχημα. Tο προστατευμένο πίσω από διαφανές κάλυμμα «κόκκινο πλήκτρο» δίπλα στα εμπρός φώτα καμπίνας, πιστοποιεί ότι το νέο i10 είναι μπορεί να καλέσει μόνο του τον πανευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112, ακόμη και εν απουσία κινητού τηλεφώνου.
Αυτοματοποιημένο ή αυτόματο;
Το 3κυλινδρο, αλουμινένιο μοτέρ του i10 με τους 67 ίππους (ή το 4κυλινδρο 1.2 λ., με 84 άλογα), με αλυσίδα και όχι ελαστικό ιμάντα χρονισμού του εκκεντροφόρου, μαρτυρά τις προτεραιότητες της Hyundai: Αξιοπιστία, εύκολη και οικονομική συντήρηση, σχετικά αξιοπρεπείς επιδόσεις -εξάλλου η κορεατική εταιρεία προσφέρει εγγύηση 5 ετών, χωρίς περιορισμό χιλιομέτρων. Η εφαρμογή της τεχνολογίας SmartStream για τη βέλτιστη εκμετάλλευση της ενέργειας του καυσίμου, σύμφωνα πάντα με τη Hyundai, εξασφαλίζει μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου και μείωση στις εκπομπές ρύπων, περίπου κατά 15% στις εκδόσεις του i10 με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, και πάνω από 20% σε εκείνες με το νέο αυτοματοποιημένο 5 σχέσεων. Στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνεται το σύστημα Idle Stop & Go (ISG), το οποίο απενεργοποιεί προσωρινά τον κινητήρα σε στάση με νεκρά. Επίσης, υπάρχει Σύστημα Ανάκτησης Ενέργειας (Energy Regeneration System, ERS), το οποίο αποθηκεύει ενέργεια από το ρολάρισμα του αυτοκινήτου χωρίς γκάζι, η οποία αποθηκεύεται στην μπαταρία. Η ενέργεια αυτή χρησιμοποιείται μόλις ο οδηγός πατήσει ξανά γκάζι, για τη λειτουργία των ηλεκτρικών συστημάτων του αυτοκινήτου, μειώνοντας το έργο του κινητήρα με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Πάντως, σε σχέση με το μπλοκ κινητήρα-μετάδοσης, ο συνδυασμός των 67 ίππων με το «αυτοματοποιημένο χειροκίνητο» (Automated Manual Transmission, AMT) απαιτεί από τον οδηγό ικανότητες προσαρμογής. Εν αντιθέσει προς την υποδειγματική φιλικότητα του υπόλοιπου αυτοκινήτου, το Hyundai i10 ΑΜΤ διδάσκει στον ιδιοκτήτη του έναν διαφορετικό τρόπο οδήγησης. Πολύ σχηματικά, το μεν κιβώτιο ταχυτήτων υπό συνθήκες πίεσης μοιάζει να «αναζητά» περισσότερη δύναμη από το μοτέρ, ενώ το μοτέρ διεκδικεί μεγαλύτερη ευελιξία από το κιβώτιο. Σε κανονικές συνθήκες κίνησης, σε ταχύτητες πόλης, χωρίς απότομες υψομετρικές διαφοροποιήσεις κ.λπ., το i10 κινείται ομαλά και σβέλτα. Σε μεγάλες ανηφόρες όμως ή εάν ο οδηγός θελήσει να πιέσει τους 67 ίππους στα όποια όριά τους, τότε οι αλλαγές σχέσεων αρχίζουν να προκαλούν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα της αυτόματης μετάδοσης. Ο συγχρονισμός των ανεβασμάτων ή κατεβασμάτων δημιουργεί αμέσως το δίλημμα γύρω από το εάν θα ήταν προτιμότερη η «χειροκίνητη» λειτουργία, δηλαδή με τον οδηγό να ωθεί προς τα εμπρός ή πίσω τον επιλογέα όποτε εκείνος κρίνει ότι επιβάλλεται το πέρασμα στην μεγαλύτερη ή τη μικρότερη σχέση. Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση όμως, μια κάποια αμοιβαία καχυποψία ανάμεσα στον κινητήρα και το κιβώτιο σχετικά με τις αληθινές προθέσεις καθενός τους, παραμένει.
Το ζήτημα της, εν τινί μέτρω, «ασυμφωνίας» κινητήρα και κιβωτίου, προκύπτει από τη φύση του δεύτερου: Το AMT είναι αυτοματοποιημένο, όχι αυτόματο. Για λόγους απλοποίησης και περιορισμού του κόστους η Hyundai επέλεξε για το i10 έναν τύπο κιβωτίου ταχυτήτων που μοιράζεται περισσότερα κοινά στοιχεία με το παραδοσιακό χειροκίνητο, παρά με ένα πλήρως αυτόματο. Απλώς, αντί για τη βούληση του οδηγού, αναλαμβάνει ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του αυτοκινήτου να πατήσει συμπλέκτη και να ανεβάσει ή να κατεβάσει, αναλόγως του αριθμού στροφών. Το αποτέλεσμα είναι ότι κάποιες από αυτές τις αλλαγές σχέσεων γίνονται σε στιγμή (timing) που δεν είναι η ενστικτώδης. Το ζήτημα λύνει ο πανδαμάτωρ χρόνος και η καθημερινή συνήθεια. Ακριβώς όπως σε κάθε συμβίωση.
Συμπέρασμα
Εάν θα πρέπει να συμπυκνώσει κανείς την εμπειρία οδήγησης/κατοχής του Hyundai i10 με το κιβώτιο ΑΜΤ με έναν και μόνο χαρακτηρισμό, θα λέγαμε ότι είναι αναμφίβολα θετική. Ο κατάλογος με τα προσόντα του είναι πολύ μακρύς -ενώ κάποια από τα πλεονεκτήματά του είναι έως και μοναδικά για τα δεδομένα της κατηγορίας. Κι αν προϋποτίθεται κάποια προσαρμογή στην, υπό ορισμένες συνθήκες, ιδιόρρυθμη λειτουργία της μετάδοσης, το τίμημα είναι ανάξιο λόγου για το συνολικό πακέτο που προτείνει η Hyundai με το νέο της i10.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙKA
Κινητήρας: Τρικύλινδρος, 12βαλβιδος, 998 cc
Ισχύς: 67 PS/5.500 rpm
Ροπή: 9.8 kgm/3.750 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 5 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 14.6 sec
Τελική ταχύτητα: 155 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 4.3 l/100 km (WLTP)
Εκπομπές CO2: 104 gr/km (WLTP)
Τέλη κυκλοφορίας: 120 €
Βάρος: 921 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 3.670/1.680/1.480 mm
Μεταξόνιο: 2.425 mm
Χώρος αποσκευών: 252 lt.
Τιμή: από 12.690 €
protothema.gr