Με μεγαλοπρέπεια ο Εορτασμός Ανακομιδής του λειψάνου του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου του Τροπαιοφόρου χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αγκύρας κ.κ. Ἱερεμίου συγχοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ.κ Ναθαναήλ.
Τους δύο Αρχιερείς πλαισίωναν ο Γενικός Αρχιερατικός π. Ιωάννης Διακοπαναγιώτης, ο Αρχιμανδρίτης και Ιεροκήρυκας της ΙΜ π. Ιωακείμ Οικονομίκος, ο Στρατιωτικός Αρχιμανδρίτης π. Σοφρώνιος Βόγκας και οι Ιερείς: π. Αναστάσιος Γιώτης, π. Περικλής Κιάρης, π. Νικόλαος Γρύλλης, π. Κωνσταντίνος Καματερός, π. Βαγιανός-Ιωάννης Κώστογλου και ο Ιερατ. Προϊστάμενος και εφημέριος του ιερού ναού π. Αναστάσιος Τσουκνιάς.
Έψαλλε χορός Ιεροψαλτών υπό τον Πρωτοψάλτη-καθηγητή Γιώργο Σακέλλη: Νίκος Ματσούκας, Δημήτρης Τανάγρας, Γιάννης Πεταλάς, Βασίλης Ππαπαδόπουλος, Γιώργος Σανιδάς, Μιχάλης Καρακιόζης, Στάθης Σταματόγιαννης.
Παρόντες ήταν σύσσωμες οι τοπικές αρχές πολιτικές και ένστολες.
Ξεχώρισαν επίσης οι παραδοσιακές Μικρασιάτικες φορεσιές και το χορευτικό του Λυκείου Ελληνίδων με το λάβαρο του Αγίου Γεωργίου.
Η παρουσία του Αγίου Γεωργίου είναι ζωντανή στον ναό του με την παλαιά ιστορική εικόνα που έφερε στο ναό η οικογένεια Σπύρου, αλλά και το τεμάχιο του Ιερού λειψάνου του, που υπάρχει μέσα σε ειδική λειψανοθήκη κειμήλιο από το 1821 (τέτοιες λειψανοθήκες έφεραν μαζί τους από τα μοναστήρια για προστασία οι οπλαρχηγοί του ’21 και η συγκεκριμένη δωρήθηκε στην Ιερά Μητρόπολη από κάποιον ευλαβή συμπολίτη μας, ονόματι Μιχαήλ)
Υπάρχει ένα ακόμα παλαιό κειμήλιο ένα Ρώσικο Ιερό Ευαγγελιο του ιστορικού Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου της απέναντι Αλικαρνασσού που τυπώθηκε στη Βενετία (τυπογραφείο Φοίνικα) το 1893 και το οποίο παρέδωσε στον Σεβασμιώτατο ο θεολόγος-καθηγητής, Θεόφιλος Μουζουράκης και φυλάσσεται στο ναό.
Όπως αναγράφεται στην πρώτη σελίδα του:
Τό παρόν Ἱερόν Εὐαγγέλιον ἀφιερώθη τῷ Ἱερῷ Ναῷ Ἁγίου Νικολάου Ἁλικαρνασσοῦ Μικρᾶς Ἀσίας παρά τοῦ Ἱεροδιακόνου Γερμανοῦ Ἁγιοταφίτου τοῦ Ἁλικαρνασσέως καί Ἡγουμένου τοῦ ἐν Μόσχᾳ Ἀλεξανδρινοῦ Πατριαρχικοῦ Ἱεροῦ Μετοχίου, τῷ 1904 σωτηρίῳ ἔτει». Ἡ σημείωσις αὕτη συνεπληρώθη ὡς ἀκολούθως «Τό παρόν Ἱερόν Εὐαγγέλιον διασωθέν ὑπό συγγενῶν τοῦ ἀειμνήστου Ἱεροδιακόνου Γερμανοῦ Ἁγιοταφίτου τοῦ Ἁλικαρνασσέως καί συγγενῶν τοῦ Ἱερέως Θεοφίλου Μουζουράκη, ἐκ τοῦ ὑπό τῶν ἀντιχρίστων Τούρκων ἐμπρησμοῦ τοῦ Ἱεροῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Ἁγίου Νικολάου Ἁλικαρνασσοῦ Μικρᾶς Ἀσίας, ἐδόθη τῷ Εὐλαβεστάτῳ ἱερεῖ Θεοφίλῳ Μ. Μουζουράκῃ, Ἐφημερίῳ τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Γεωργίου Ἁλικαρνασσοῦ Μικρᾶς Ἀσίας, ὑπέρ μακαρίας μνήμης καί αἰωνίου ἀναπαύσεως τῆς ψυχῆς Γερμανοῦ Ἱεροδιακόνου, ὑπό τῶν ὡς ἄνω συγγενῶν αὐτοῦ, οἵτινες καί μετέφερον τοῦτο κρυφίως ἐν Κῷ Δωδεκανήσου κατά τήν διάρκειαν τοῦ ξεριζώματος τοῦ Μικρασιατικοῦ Ἑλληνισμοῦ κατά τῷ 1922 Σωτηρίῳ Ἔτει».
Βιογραφία
Ναοῦ τὰ ἐγκαίνια, Μάρτυς καὶ θέσιν,
Τῶν λειψάνων σου νῦν γεραίρει ἡ κτίσις.
Μετά την κατάπαυση των διωγμών και την επικράτηση του χριστιανισμού σ’ όλο το Ρωμαϊκό κράτος, επί Μεγάλου Κωνσταντίνου, οι χριστιανοί ανήγειραν μεγαλοπρεπή Ναό στη Λύδδα της Ιόππης, όπου μετακόμισαν το ιερό λείψανο του Μεγαλομάρτυρα Γεωργίου, για να το προσκυνούν πλέον άφοβα. Έγιναν δε μετά την κατάθεση του Ιερού λειψάνου και τα εγκαίνια του Ναού στις 3 Νοεμβρίου και από τότε κάθε χρόνο η Εκκλησία μας, τελεί κατά την ήμερα αυτή την ανακομιδή των Ιερών λειψάνων του μεγαλομάρτυρα, προς δόξαν Θεού.
Σύντομη ιστορία του Ναού και της Λύδδας
Ο ναός του Αγίου Γεωργίου μαρτυρεί την ακμή του Χριστιανισμού στη Λύδδα, που ήταν επισκοπή και μετέπειτα αρχιεπισκοπή. Σήμερα υπάρχει (τιτουλάριος) αρχιεπίσκοπος Λύδδης, που διαμένει στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων. Στη Λύδδα διαμένει ο ηγούμενος της Μονής.
Μέχρι σήμερα επικρατούσε η γνώμη ότι η Λύδδα είχε κτιστεί από τη φυλή του Βενιαμίν, αλλά από πρόσφατες αρχαιολογικές ανασκαφές αποδεικνύεται ότι η Λύδδα είναι κτισμένη από τους Αιγυπτίους. Οι Εβραίοι την ονομάζουν Λοντ (LOD) και οι Άραβες Λιντ (LID).
Ο Δημήτριος Νικάτωρ απέσπασε την Λύδδα από τη Σαμάρεια και την κατέταξε στην Ιουδαία. Μετά το θάνατο του Ιουλίου Καίσαρος, ο Ρωμαίος Ανθύπατος Κάσσιος, αφού τυράννησε για αρκετό χρόνο τους κατοίκους της Παλαιστίνης πούλησε τους κατοίκους της Λύδδας ως δούλους, αυτοί όμως δεν άργησαν να απελευθερωθούν και να επανέλθουν στην πόλη τους, κατόπιν διατάγματος του Αντωνίου.
Η Καινή Διαθήκη αναφέρει το θαύμα της θεραπείας του παραλυτικού Αινέα στη Λύδδα από τον Απόστολο Πέτρο (Πράξ. θ’ 32-35).
Μετά το Χριστό ο Ρωμαίος Ανθύπατος Κέστιος Γάλλος πέρασε από τη Λύδδα και την κατεδάφισε αλλά μετά λίγο χρόνο η πόλη επανήλθε στην πρώτη της κατάσταση, όπως φαίνεται, επειδή στη μεταγενέστερη Ιουδαία γίνεται έδρα τοπάρχου, που παραδόθηκε.
Καθώς πολλές πόλεις επί Ρωμαϊκής κυριαρχίας μετονομάστηκαν, έτσι και η λύδδα πήρε το όνομα Διόσπολις, προς τιμή του Δία. Και το όνομα υπάρχει στα νομίσματα, που χαράχθηκαν επί Σεπτιμίου Σεβήρου και Καρακάλλα.
Η Λύδδα των πρώτων Χριστιανικών αιώνων ήταν έδρα επισκόπου υπό το Μητροπολίτη Καισαρείας, αλλά έπειτα έγινε Αρχιεπισκοπή.
Στη Λύδδα έγινε η σύνοδος κατά του Πελαγίου, το 415 μ.Χ., που έλεγε ότι ο άνθρωπος μπορεί να σωθεί με τα έργα του, χωρίς να έχει ανάγκη της θείας χάριτος.
Ποιος έκτισε το ναό του Αγίου Γεωργίου δε γνωρίζουμεν ακριβώς, επειδή δεν υπάρχουν ακριβείς πληροφορίες. Άλλοι αναφέρουν ως κτίτορα το Μέγα Κωνσταντίνο, κυρίως οι συναξαριστές, και άλλοι τον Ιουστινιανό. Ο επίσκοπος Τύρου, Γουλιέλμος, λέγει ότι ο ναός κτίστηκε από τον Ιουστινιανό, αλλά ο ιστορικός Προκόπιος, που έγραψε περί των κτισμάτων του Ιουστινιανού, δεν αναφέρει τίποτα. Στους πρώτους πάντως χριστιανικούς αυτούς αιώνες πήρε η Λύδδα και το όνομα Γεωργιούπολις προς τιμή του Αγίου, και όπως αναφέρουν οι συναξαριστές, στις 3 Νοεμβρίου, έγιναν τα εγκαίνια του ναού.
Επί Χοσρόη, το 614 μ.Χ., ο ναός του Αγίου Γεωργίου δεν έπαθε καμμιά καταστροφή, επειδή οι Πέρσες περιορίστηκαν να φθάσουν μέχρι την Ιερουσαλήμ.
Επί Μουσουλμανικής κυριαρχίας, τον 8ον αιώνα μ.Χ., ο Σουλεϊμάν, ο υιός του Χαλίφη Αβδού Ελ Μάλεκ, κατεδάφισε τη Λύδδα αλλά το ναό του Αγίου Γεωργίου τον άφησε ανέπαφο, επειδή οι Μωαμεθανοί σέβονται τον Άγιο και του έχουν δώσει το όνομα Χάντερ (HADER), που σημαίνει πράσινος.
Επί Χαλίφου Χάκεμ, το 1010 μ.Χ., ξέσπασε διωγμός κατά των Χριστιανών, και καταστράφηκε ο ναός της Λύδδας, αλλά πριν την έλευση των Σταυροφόρων τον ανακαίνισε κατ’ άλλους ο Κωνσταντίνος ο Μονομάχος ή οι εντόπιοι με τη βοήθεια των Βυζαντινών και κατ’ άλλους ο Στέφανος της Ουγγαρίας.
Αναφέρεται ότι μετά την καταστροφή του Χάκεμ και την ανακαίνιση του ναού, έγινε άλλη μία καταστροφή από τους Μωαμεθανούς στο ναό, και τον ανακαίνισαν οι Σταυροφόροι. Αλλά αυτό δεν ισχύει απόλυτα, επειδή μετά τη μάχη της Αντιοχείας, οι σταυροφόροι ήλθαν στη Λύδδα για να προσκυνήσουν και να ευχαριστήσουν τον Άγιο Γεώργιο, που τους βοήθησε. Εκεί βρήκαν μεγαλοπρεπή ναό, όπως αναφέρουν οι ιστορικοί της εποχής εκείνης. Μόνο ο Γουλιέλμος, αρχηγός των Σταυροφόρων, αναφέρει ότι λίγο πριν την έλευση των Σταυροφόρων, οι Μωαμεθανοί κατέστρεψαν το ναό, αλλά αυτό αντιφάσκει με τα προαναφερθέντα.
Σε όλη την διάρκεια του Σταυροφοριακού βασιλείου η Λύδδα καθώς και άλλες πόλεις ήταν υπό τους Σταυροφόρους.
Το Λατινικό Πατριαρχείο στην Ιερουσαλήμ κατά τα πρώτα έτη της επικρατήσεως των Σταυροφόρων, απετελείτο από την Ιερουσαλήμ, την Ιόππη (Γιάφφα), και τη Λύδδα.
Ο Ιωάννης ο Φωκάς, το 1185 μ.Χ., ήλθε στη Λύδδα και γράφει για το ναό του Αγίου Γεωργίου ότι κάτω από την Αγία Τράπεζα ήταν ο τάφος του Αγίου, όπως του είπαν οι κληρικοί του ναού. Ο Λατίνος επίσκοπος έβγαλε τις πλάκες του ναού και βρήκε το σπήλαιο, που ήταν ο τάφος του Αγίου Γεωργίου, αφού προηγουμένως ο τάφος δεν φαινόταν και οι προσκυνητές προσκυνούσαν μαρμάρινο στόμιο. Δύο άνθρωποι προσπάθησαν να σηκώσουν την πλάκα του τάφου, αλλά βγήκε φωτιά, που άφησε τον ένα ημικαή και τον άλλο πεθαμένο.
Μετά τη μάχη της Χαττήν, η Λύδδα καθώς και άλλες πόλεις, ήλθαν στα χέρια των Μωαμεθανών, με αρχηγό τον Σαλαχεντίν, οι οποίοι κατέστρεψαν το ναό του Αγίου Γεωργίου.
Το 1191 μ.Χ., το ίδιο έτος της καταστροφής, ο Ριχάρδος ο Λεοντόκαρδος κατέλαβε ξανά τη Λύδδα, και επισκεύασε το ναό και ήλθε σε συνθηκολόγηση με τον αρχηγό των Μωαμεθανών, Σαλαχεντίν, αλλά η συνθήκη δεν κράτησε πολύ, επειδή το 1291 μ.Χ. οι Σαρακηνοί έδιωξαν τους Σταυροφόρους από την Παλαιστίνη και κατέστρεψαν το ναό του Αγίου Γεωργίου της Λύδδας.
Ο ναός του Αγίου Γεωργίου έμεινε κατεστραμμένος έως το 1349 μ.Χ., οπότε ο αυτοκράτορας Κωνσταντινουπόλεως Ιωάννης Κατακουζηνός, έστειλε πρέσβεις στο Σουλτάνο της Αιγύπτου, Νασρεντίν Χασάν Ίμπιν Ελ Νάσσερ, για την ανακαίνιση των ιερών προσκυνημάτων της Παλαιστίνης, όπως και ανακαινίσθηκαν.
Το 1442 μ.Χ., ξέσπασε διωγμός κατά των Χριστιανών της Παλαιστίνης επί Σουλτάνου της Αιγύπτου Αλ Μαλέκου Ντάχερ Τζάκμακ, που κατέστρεψε το ναό και το δυτικό μέρος το μετέτρεψε σε τζαμί. Τότε επίσης πρέπει να πήρε και το παρεκκλήσιο του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, και χρησιμοποίησε πέτρες της Εκκλησίας για την κατασκευή της γέφυρας του Ντάχερ.
Όπως φαίνεται από την Ιστορία της Εκκλησίας Ιεροσολύμων, ο ναός του Αγίου Γεωργίου ανακαινίστηκε μετά το 1517 μ.Χ. επί Σουλτάνου Σελήμ του Α’, που έδιωξε τους Μαμελούκους και έδωσε ελευθερία για την εξάσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων στους Χριστιανούς.
Για την τελευταία καταστροφή του ναού του Αγίου Γεωργίου δεν έχουμε ακριβή στοιχεία, αλλά υπάρχουν δύο πιθανότητες. Η πρώτη είναι ότι στις αρχές του 19ου αιώνα μ.Χ. καταστράφηκε από τους γενίτσαρους, επειδή τότε το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων έπαθε μεγάλο πλήγμα από εκείνους. Η δεύτερη είναι όταν το 1837 μ.Χ. καταστράφηκε από σεισμό, που έγινε στην περιοχή, εξαιτίας του οποίου έπεσε η σκεπή του ναού και το ιερό του Παρεκκλησίου των Εισοδίων της Θεοτόκου.
Το 1871 μ.Χ., ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων, Κύριλλος ο Β’, ανακαίνισε το ναό και επιπλέον μαρμαρόστρωσε το πάτωμα και τον τάφο του Αγίου Γεωργίου. Εκείνη η ανακαίνιση ήταν η τελευταία. Έκτοτε γίνονται μικρές ανακαινίσεις.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος δ’.
Ὡς τῶν αἰχμαλώτων ἐλευθερωτής, καὶ τῶν πτωχῶν ὑπερασπιστής, ἀσθενούντων ἰατρός, βασιλέων ὑπέρμαχος, τροπαιοφόρε μεγαλομάρτυς Γεώργιε, πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Πηγη: https://www.kostv.gr
Ακολούθησε όπως είχε προαναγγείλει ο εφημέριος του ΙΝ π. Αναστάσιος Τσουκνιάς μεγάλο παραδοσιακό πανηγύρι με την ορχήστρα των Δημήτρη Κεφαλιανού (βιολί), Νικου Μάμμη (λαούτο-τραγούδι_ και Στέφανου Κώστογλου (λύρα)
Με μπέρδεψε η ιστορία.
Είσαι καθολικιά και αντίχριστη για αυτό και αν δεν αλλάξεις μυαλά έχεις να πάθεις πολλά και θα χτυπάς το ξερό σου στούρνε
Genika einai gia ta panigiria oloi mono
Και του χρόνου! Βοήθεια σας ο Άγιος Γεώργιος.
Του Αη Γιώργη του μεθυστή στην κυριολεξία
κόβεσαι λόγω ανίατης ηλιθιότητας
Ντροπή για τα πικροχολα σχόλια εδώ μέσα,αλλά αυτοί είστε,μόνο να σχολιάζετε αρνητικά,και να βγάζετε ο ένας το μάτι του άλλου,για δείτε λίγο τους Καλυμνιους,πόσο δεμένοι είναι μεταξύ τους,και προσφέρουν ότι μπορούν για τον τόποί τους και τις εκκλησίες!!!Άντε τώρα τουμπεκι