Με κάθε λαμπρότητα εορτάστηκε η Κυριακή της Ορθοδοξίας σε όλη τη χώρα , η Α΄ Κυριακή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η επονομαζόμενη κατά την τάξη της Εκκλησίας και ως Κυριακή της Ορθοδοξίας.
Με τη δέουσα επισημότητα και μεγαλοπρέπεια εψάλη ο Όρθρος και τελέστηκε η Θεία Λειτουργία της Α΄Κυριακής των νηστειών στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου Κω προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αγκύρας κ. Ιερεμία, με συλλειτουργό τον π. Κωνσταντίνο Καματερό.
Παρουσία του Ταξιάρχου Διοικητού της 80 ΑΔΤΕ, των Διοικητών του ΝΑΣ Κω, της Αεροπορίας και των στρατιωτικών μονάδων και πλήθους πιστών, οι οποίοι κρατώντας εικόνες πραγματοποίησαν την περιφορά εις ανάμνηση της αναστήλωσης των Αγίων εικόνων
Έψαλλαν οι χοροί του Μητροπολιτικού ναού υπό τον Πρωτοψάλτη-καθηγητή και Πρόεδρο του Συλλόγου Ιεροψαλτών Κω Γιώργο Σακέλλη και τον Κωνσταντίνο Χατζηάμαλλο.
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας είναι μια ξεχωριστή μέρα, διότι παρά το κατανυκτικό κλίμα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, εορτάζει λαμπρά η Ορθοδοξία. Την Κυριακή της Ορθοδοξίας εορτάζουμε την ανάμνηση του κορυφαίου γεγονότος της εκκλησιαστικής μας ιστορίας, της αναστηλώσεως των ιερών εικόνων, το οποίο επισυνέβη το 843 μ.Χ. στο Βυζάντιο, χάρις στην αποφασιστική συμβολή της βασιλίσσης και μετέπειτα αγίας Θεοδώρας, συζύγου του αυτοκράτορα Θεοφίλου (840 – 843 μ.Χ.).
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας, γιορτή της αναστήλωσης των Ιερών εικόνων
Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη
Με τη δέουσα, ξεχωριστή λαμπρότητα, γιορτάζεται κάθε χρόνο η Κυριακή της Ορθοδοξίας. Είναι η γιορτή για την αναστήλωση των εικόνων, σε όλους του Ιερούς Ναούς.
Στα μέσα του 9 ου αιώνα μ.Χ. το 842, η Ορθοδοξίας βγήκε αλώβητη από ένα σκληρό αγώνα της περιόδου της εικονομαχίας. Έτσι καθιέρωσε η Εκκλησία μας την εορτή αυτή ως ανάμνηση της αναστήλωσης των Αγίων εικόνων.
Η ημέρα της αναστήλωσης των Ιερών Εικόνων και απόδοσης τιμής από όλους τους Χριστιανούς, καθορίσθηκε την Α΄Κυριακή των Νηστειών της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Η Μεγάλη Σαρακοστή, δηλαδή η μακρά περίοδος 40 ημερών νηστείας για έξι εβδομάδες, οριστικοποιήθηκε τον 4ο αιώνα μ.Χ. Έχει τις ρίζες της στον Μοναστικό βίο και τον Μοναχικό τρόπο ζωής, που ορίζει Χριστιανική αγάπη, αυστηρή νηστεία, αγρυπνία, προσευχή, ταπεινότητα, ακτημοσύνη, περισυλλογή, μετάνοια και εγκράτεια. Επίσης συμβολίζει την παραμονή του Χριστού στην έρημο, για σαράντα ημέρες, πριν τα Άγια Πάθη.
Η Αγία και Μεγάλη Σαρακοστή, ξεκινάει από την Καθαρά Δευτέρα και τελειώνει το Σάββατο του Λαζάρου, όπου μετά την Κυριακή των Βαΐων, αρχίζει η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, με αυστηρότερη νηστεία. Η λέξη νηστεία σημαίνει αποχή από το φαγητό (νη- + ἐσθίω) άρα δεν τρώγω χορταστικά ζωικά και λιπαρά φαγητά, όπως το κρέας, τα ψάρια, τα γαλακτοκομικά και το λάδι. Φυσικά υπάρχει η ανάλογη εγκράτεια και στα νηστίσιμα. Κατάλυση γίνεται στο λάδι και το κρασί μόνο το Σάββατο και την Κυριακή.
Ένα διάλειμμα της Σαράντα- ήμερης νηστείας, γίνεται την ημέρα του Ευαγγελισμού της Παναγιάς στις 25 Μαρτίου, καθώς και την ημέρα της Κυριακής των Βαΐων, όπου επιτρέπεται η κατανάλωση ψαριού.
Η ημέρα της αναστήλωσης των Εικόνων, γιορτάζεται
πανηγυρικά σε όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες. Στο νησί μας, την Κυριακή της Ορθοδοξίας, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου, και σε όλες τις Εκκλησίες, πλήθος πιστών κάθε χρόνο, παρακολουθούν την Θεία Λειτουργία, της Κυριακής της Ορθοδοξίας, με ιδιαίτερη ευλάβεια. Την ξεχωριστή αυτή ημέρα, ακούγεται το κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο, που αναφέρεται στην κλήση από τον Χριστό των μαθητών του, Φίλιππου και Ναθαναήλ. Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ακολουθεί η καθιερωμένη λιτάνευση των Ιερών Εικόνων, γύρω από τους Ιερούς Ναούς. Ανάλογη λιτάνευση των Αγίων Εικόνων, γίνεται και σε όλες τις απανταχού Ορθόδοξες Εκκλησίες, τιμώντας έτσι την αναστήλωση των Ιερών Εικόνων, που απεικονίζουν τα Άγια πρόσωπα του Χριστού, της Παναγίας, των Αγγέλων και των Αγίων, αιτώντας την χάρη και την ευλογία Τους.
Ξανθίππη Αγρέλλη
ΠΌΣΟ ΩΡΑΙΑ ΕΙΝΑΙ ΧΩΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ