Αρχική Ειδήσεις Εκκλησία Μεγάλη Παρασκευή: Η μέρα της υπέρτατης θυσίας: Αποκαθήλωση-Επιτάφιος – «Ω, γλυκύ μου...

Μεγάλη Παρασκευή: Η μέρα της υπέρτατης θυσίας: Αποκαθήλωση-Επιτάφιος – «Ω, γλυκύ μου έαρ»

2
1820
Ψαλίδι / Άγ. Γαβριήλ / Εξοχή, Κως

Η Αγία και μεγάλη Παρασκευή (26/4/2019)

Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη

Η σημερινή Αγία και Μεγάλη Παρασκευή, είναι η θλιβερή ημέρα των Χριστιανών, όπου ο Χριστός αφού μαρτύρησε, Σταυρώθηκε και τελείωσε την σύντομη επί γης ζωή Του στον Σταυρό, αποκαθηλώθηκε για να ενταφιασθεί σε λαξευτό μνημείο. Κατέβηκε στον Άδη και τράβηξε από τα πυρά της κολάσεως, τον Αδάμ και την Εύα, καθώς και όλους τους αμαρτωλούς ανθρώπους.

Έδωσε απέραντη αγάπη και συγχώρηση, στον άνθρωπο και προσπάθησε να την διδάξει και σε εμάς.

Αυτή την ανιδιοτελή Αγάπη του Κυρίου, προς τον άνθρωπο, βιώσαμε όλη την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, με κορύφωση το Πανάγιο Πάθος Του. Την Μεγάλη Πέμπτη, παρακολουθήσαμε τα Άγια Μαρτύρια του Χριστού, τα Σεπτά Πάθη, τα οποία υπέστη από αγάπη για την σωτήρια των ανθρώπων.

Οι τέσσερις Άγιοι Ευαγγελιστές, άκουσαν, είδαν, παρακολούθησαν και κατέγραψαν, τα πάντα στα πανάρχαια ειλητάρια τους, ολοκληρώνοντας τα Ιερά Ευαγγέλια των Αγίων Παθών. Ό,τι καταγράφει ο Άγιος Ιωάννης, σχεδόν το ίδιο αφηγείται και ο Ευαγγελιστής Μάρκος. Ό,τι περιγράφει ο Άγιος Λουκάς, το ίδιο περίπου εξιστορεί και ο Ευαγγελιστής Ματθαίος.

Η σύγκληση των αφηγήσεων, είναι τεκμήριο ιστορικό, αλλά και αναμφισβήτητο, για όσους διστάζουν να πιστέψουν στην πορεία και στα Άγια Πάθη του Χριστού.

Ακόμη και μέχρι σήμερα υπάρχουν Νεομάρτυρες, στην Μέση Ανατολή και στην Αφρική, ως και στην μακρινή Ασία, που για χάρη της Χριστιανικής πίστης και αγάπης, τους βασανίζουν, τους Σταυρώνουν στις πλατείες και προσπαθούν να τους εξοντώσουν με βομβιστικές, τρομοκρατικές ενέργειες, οι φανατικοί και άπιστοι αντίχριστοι.

Μεγάλη Παρασκευή, ακόμη και οι ουρανοί δάκρυσαν και εφέτος. Εμείς όμως τι κάνουμε για τον Ιησού της πραότητας της συγχώρησης της ελεημοσύνης και της αγάπης;

Κάθε μέρα τον πληγώνουμε με ένα καρφί απιστίας, αμφιβολίας, μνησικακίας, μίσους, ψευδούς, φθόνου, ζηλοτυπίας, καταλαλιάς και αρνητικής συμπεριφοράς προς τον συνάνθρωπο μας.

Γιατί δεν έχουμε την δύναμη να ανοίξουμε την καρδιά μας και να την πλημμυρίσουμε με την Χριστιανική Αγάπη να μετατρέψουμε την προσποιητή ευγένεια και σεβασμό, σε πραγματική έμπρακτη Αγάπη γεμάτη καλοσύνη τους συνάνθρωπους μας.

Ακούσαμε με δέος και κατάνυξη σε λες τι Εκκλησίες τα Ιερά Ευαγγέλια της Σταύρωσης, της Αποκαθήλωσης και του προσωρινού Ενταφιασμού του Κύριου. Στον Ιερό Ναό του Αγίου Παύλου Κω όπου χοροστάτησε ο Μητροπολίτης μας κ.κ. Ναθαναήλ με συλλειτουργούς τον Αρχιμανδρίτη Αμβρόσιο και τους ιερείς παπά Σταύρο και παπά Περικλή, παρακολουθήσαμε τους υμνωδούς, με τα Βυζαντινά, μελωδικά τροπάρια και καθίσματα, του Αίνους και τους Μακαρισμούς και ψάλλαμε όλοι μαζί τα Εγκώμια του Επιταφίου, περιμένοντας την Λαμπροφόρο Ανάσταση.

Καλή Ανάσταση

Ξανθίππη Αγρέλλη

ΒΙΝΤΕΟ από Δημοτική τηλεόραση Κω:

Μεγάλη Παρασκευή: Η μέρα της υπέρτατης θυσίας – «Ω, γλυκύ μου έαρ»

Η Αγία και Μεγάλη Παρασκευή είναι η ημέρα του Πάθους, η ημέρα της υπέρτατης θυσίας, η ημέρα της «άκρας ταπεινώσεως» του Κυρίου.

Την ημέρα αυτή επιτελούμε τα σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού. Τους εμπτυσμούς, τα ραπίσματα, τα κολαφίσματα, την πορφυράν χλαίναν, τον κάλαμον, τις ύβρεις, τους γέλωτας, τον σπόγγον, το όξος, τους ήλους, την λόγχην και προπάντων τον Σταυρόν και τον Θάνατον, τα οποία για χάρη μας εκουσίως

Ακόμη, θυμόμαστε και τη σωτήρια πάνω στον σταυρό ομολογία του ευγνώμονα ληστή, που σταυρώθηκε μαζί με τον Κύριο. «Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔρθῃς ἐν τῇ Βασιλείᾳ Σου», ομολόγησε βαθιά μετανιωμένος, την ώρα που όλοι Τον περιγελούσαν ή Τον αρνούνταν και ο Κύριος τον βεβαίωσε ότι θα ήταν σε λίγο μαζί Του πρώτος στον Παράδεισο!

Εκείνος, αφού συγχώρεσε και τους σταυρωτές Του, φρόντισε και για την Παναγία Μητέρα Του, αναθέτοντάς την στον αγαπημένο Του μαθητή, Ιωάννη, ολοκλήρωσε πια το έργο Του πάνω στη Γη: «Τετέλεσται», είπε και ο Αθάνατος καταδέχτηκε τον θάνατο, για να μας χαρίσει και το πολυτιμότερο δώρο: την ανάστασή μας και την αιώνια ζωή.

Σε μας μένει να δεχτούμε τη θυσία Του, να Τον αγαπήσουμε, να βαδίσουμε μαζί Του τον δρόμο που βάδισε Εκείνος τηρώντας τις εντολές που μας άφησε, για να φτάσουμε κι εμείς στο τέλος να απολαύσουμε τα πλούσια δώρα που μας χαρίζει η αγάπη και η θυσία Του.

Στην εκκλησία δεν γίνεται Θεία Λειτουργία. Το πρωί, στον Εσπερινό, γίνεται η Αποκαθήλωση (κατεβαίνει το σώμα του Χριστού από τον Σταυρό) και βγαίνει ο Επιτάφιος. Οι πιστοί προσκυνούν το Ευαγγέλιο πρώτα και τον Επιτάφιο. (Ο Επιτάφιος είναι ειδικό ύφασμα, πάνω στο οποίο είναι κεντημένο ή ζωγραφισμένο το άχραντο Σώμα του Χριστού και τα πρόσωπα που φρόντισαν για την Αποκαθήλωση και την Ταφή Του).

Το βράδυ γίνεται περιφορά του Επιταφίου (η κηδεία και η ταφή, σαν να λέμε, του Χριστού) και ψάλλονται τα Εγκώμια του Επιταφίου Θρήνου σε τρεις στάσεις: (« Ἡ Ζωή ἐν τάφῳ…», «Αἱ γεννεαί πᾶσαι…» , «Ἀξιον ἐστί…»). Επιστρέφοντας και μπαίνοντας στον ναό, περνούμε όλοι κάτω από τον Επιτάφιο, για να ευλογηθούμε.

Τα γεγονότα της Μεγάλης Παρασκευής

O Ιησούς δέσμιος από τον Καϊάφα στον τότε ηγεμόνα της Ιουδαίας Πόντιο Πιλάτο. Αυτός, αφού Τον ανέκρινε με πολλούς τρόπους και αφού ομολόγησε δυο φορές ότι ο Ιησούς είναι αθώος, έπειτα, για να ευχαριστηθούν οι Ιουδαίοι, τον καταδικάζει σε θάνατο, αφού τον μαστίγωσε σαν δραπέτη δούλο τον Δεσπότη των όλων, Τον παρέδωσε για να σταυρωθεί.

Από ’κει και πέρα ο Ιησούς, αφού παραδόθηκε στους στρατιώτες, γυμνώνεται, φοράει κόκκινη χλαμύδα, στεφανώνεται με ακάνθινο στεφάνι, κρατάει κάλαμο σα σκήπτρο, προσκυνείται χλευαστικά, φτύνεται και χτυπιέται στο πρόσωπο και στο κεφάλι. Μετά, φορώντας πάλι τα ρούχα του και βαστάζοντας το Σταυρό, πηγαίνει προς τον Γολγοθά, τον τόπο της καταδίκης και εκεί, γύρω στην Τρίτη ώρα της ημέρας, σταυρώνεται μεταξύ δυο ληστών, βλασφημείται από αυτούς που είχαν πάει στον Γολγοθά μαζί του, μυκτηρίζεται από τους αρχιερείς, ποτίζεται από τους στρατιώτες με ξύδι ανακατεμένο με χολή. Γύρω στην ενάτη ώρα, αφού βγάζει πρώτα φωνή μεγάλη, και λέει: «Τετέλεσται», εκπνέει «ο αμνός του Θεού, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου», την ώρα κατά την οποία σφάζονταν, σύμφωνα με τον νόμο, ο πασχαλινός αμνός, ο οποίος καθιερώθηκε ως έθιμο στους Ιουδαίους, προτυπώνοντας τον Εσταυρωμένο Χριστό, πρίν από 1043 χρόνια.

Το δεσποτικό αυτό θάνατο και η άψυχη κτίση, πενθώντας, τον τρέμει και αλλοιώνεται από το φόβο αλλά ο Δημιουργός της κτίσεως ακόμα και όταν είναι νεκρός, λογχίζεται την ακήρατη πλευρά Του και ρέει απ’ αυτή αίμα και νερό. Τέλος, κατά τη δύση του ηλίου, έρχεται ο Ιωσήφ από Αριμαθείας και ο Νικόδημος μαζί με αυτόν, και οι δυο κρυφοί μαθητές του Ιησού, αποκαθηλώνουν από το Σταυρό το πανάγιο του διδασκάλου σώμα, το αρωματίζουν, το τυλίγουν με καθαρό σεντόνι και αφού το έθαψαν σε καινούργιο τάφο, κυλούν στο στόμιο του μεγάλο λίθο.

Αυτά τα φρικτά και σωτήρια πάθη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού επιτελούμε σήμερα και εις ανάμνηση αυτών παραλάβαμε από αποστολική διαταγή, τη νηστεία της Παρασκευής.

(Ο Επιτάφιος της Παναγίας στο Λαγούδι – Αποκαθήλωση)

Ο Επιτάφιος του ΙΝ Αγ. Αθανασίου & Αρχαγγέλου Γαβριήλ Πλατανίου

 

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Γιατί ΟΧΙ στον απερχόμενο. Γιατί την φοβερή ημέρα που είναι σήμερα της σταύρωσης του θεανθρώπου δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι δεν σεβάστηκε τους ανθρώπους που υπηρέτησαν την Κω για πάνω από τριάντα χρόνια με ανιδιοτέλεια με σεβασμό με εργατικότητα και με τα όποια λάθη τους. Γιατί τους οδήγησε στα δικαστήρια με την βαριά κατηγορία της απάτης και της διασπάθισης του δημοτικού χρήματος. ΟΥΑΙ ΥΜΙΝ ….

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ