Αποκλειστικό Newsbomb.gr: Μεγάλη κομπίνα με «σκαφάτους» απατεώνες

1
1832

ΝΑΥΛΩΝΑΝ ΣΚΑΦΗ ΚΑΙ ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΚΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΑΝ ΦΟΡΟΥΣ – ΜΕΣΩ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΩΝ ΤΟ ΚΥΚΛΩΜΑ ΑΠΟΚΟΜΙΖΕ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ

Ένα απίστευτο πάρτι φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής ξεκίνησε και φέτος στις μαρίνες και στα λιμάνια της χώρας . Κύκλωμα ναυλομεσιτών που δραστηριοποιούνται σε όλη την Μεσόγειο μέσα από διαδικτυακές πλατφόρμες με χρήση ειδικών κωδίκων (κλειδάριθμων) ναυλώνουν από απλά ιστιοπλοϊκά μέχρι mega yachts αποκομίζοντας εκατομμύρια ευρώ χωρίς να πληρώνουν ούτε ένα ευρώ για φόρους, ΦΠΑ κλπ.

Του Σπύρου Πάνου

Το μπλοκάρισμα του τουριστικού σκάφους «ALESSANDRO» από Λιμενικούς στην μαρίνα της Ζέας την Πέμπτη 25/05/2017 την ώρα που ανοιγόταν στον Σαρωνικό για πολυήμερη κρουαζιέρα με 7 αλλοδαπούς επιβάτες είναι χαρακτηριστική περίπτωση του τρόπου με τον οποίο δρα στην χώρα μας η πολυεθνική μαφία των Brokers.

Συγκεκριμένα, το Commercial Yacht «ALESSANDRO» κατέπλευσε στη μαρίνα της Ζέας το βράδυ της 25/05/2017. Κινητοποιήθηκαν άνδρες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, θέτοντας το σκάφος σε συνεχή παρακολούθηση, όπως και το πλήρωμά του.

Το πρωί της επόμενης ημέρας, ναυτικός πράκτορας πήγε στη Λιμενικό τμήμα Ζέας και ζήτησε άδεια απόπλου του «ALESSANDRO» για Σαντορίνη, χωρίς επιβάτες. Τις απογευματινές ώρες της ίδιας ημέρας έφτασαν στο σκάφος επτά άτομα με μεγάλο αριθμό αποσκευών και επιβιβάστηκαν σε αυτό. Το «ALESSANDRO» απέπλευσε αμέσως. Περιπολικό σκάφος του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. που επιτηρούσε τη θαλάσσια περιοχή, ακολούθησε την πορεία του και πήρε εντολή να το γυρίσει στο λιμάνι της Ζέας.

Όταν το Commercial Yacht «ALESSANDRO» έδεσε στο λιμάνι της Ζέας διενεργήθηκε έλεγχος. Διαπιστώθηκε ότι υπήρχε ναυλοσύμφωνο στο οποίο αναγραφόταν ως σημαία του πλοίου η σημαία της Μάλτας αντί της πραγματικής, που ήταν η σημαία Τουρκίας.

Το ναυλοσύμφωνο ήταν υπογεγραμμένο μεταξύ ναυλομεσίτριας (Broker), που ήταν υπήκοος Τουρκίας και των επιβατών, οι οποίοι στη συνέχεια κατέθεσαν ότι πλήρωσαν 50.000 ευρώ με σκοπό την περιήγησή τους σε ελληνικά νησιά. Λιμάνι επιβίβασης ήταν η μαρίνα Ζέας και το σκάφος θα έκανε κρουαζιέρα σε Κύθνο – Τήνο – Σέριφο – Σίφνο – Μήλο – Φολέγανδρο – Σίκινο και Ίο.

Τελικός προορισμός και αποβίβαση ήταν η Σαντορίνη. Όσα κατέθεσαν οι επιβάτες, επιβεβαίωσε και ο Τούρκος Πλοίαρχος του σκάφους. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τον ίδιο έλεγχο διαπιστώθηκε ακόμη ότι το «ALESSANDRO» είχε προγραμματίσει ναύλους στα ελληνικά νησιά για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού!
Οι επτά αλλοδαποί επιβάτες δεν είχαν αντιληφθεί την παράνομη δραστηριότητα του σκάφους και δεν αναφέρονταν σε λίστα επιβατών η οποία θα έπρεπε να κατατεθεί στις Λιμενικές Αρχές. Τις επτά ημέρες του ναύλου που θα βρίσκονταν επιβιβασμένοι στο σκάφος, οι Αρχές θα αγνοούσαν τη παρουσία τους τόσο σε ενδεχόμενους ελέγχους όσο και σε ενδεχόμενη περίπτωση Έρευνας και Διάσωσης στη θάλασσα για τη προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Η μεγαλύτερη δυσκολία για να αποδειχτούν τέτοιες ναυλώσεις έγκειται στο ότι συνήθως οι πελάτες είναι προειδοποιημένοι, ισχυρίζονται δε, ότι είναι φιλοξενούμενοι του πλοιοκτήτη και ότι δεν έχουν ναυλώσει το σκάφος. Το Ελληνικό Δημόσιο χάνει έτσι έσοδα ύψους δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Συνολικά μια κρουαζιέρα σαν αυτή που απετράπη, εκτιμάται ότι στοιχίζει γύρω στις 50.000 ευρώ.
Είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα μπορούν να έρθουν και να δραστηριοποιηθούν, νόμιμα, σκάφη με σημαίες ΕΕ, ΕΟΧ, αλλά και σκάφη τρίτης σημαίας, τα οποία θα τηρούν όμως συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Θα πρέπει όλα να έχουν ελληνική άδεια επαγγελματικού σκάφους και νόμιμα ναυλοσύμφωνα, με ΦΠΑ.
Πρέπει να επισημανθεί ότι σε περιπτώσεις παράνομων ναυλώσεων, πέρα από τις ποινικές κυρώσεις που προκύπτουν από τον Κώδικα Δημόσιου Ναυτικού Δικαίου, επιβάλλονται κυρώσεις από την φορολογική και τελωνειακή νομοθεσία (ΦΠΑ και άλλοι δασμοί) καθώς και ειδικές κυρώσεις που διέπουν τη νομοθεσία των σκαφών αναψυχής. Το ύψος κάθε προστίμου μπορεί να φτάσει τις 50.000 ευρώ, αξιολογώντας τις συνθήκες τέλεσης κάθε παράβασης, το βαθμό επανάληψης, τη βλάβη που προκαλείται στον τουρισμό και την βλάβη στα δημόσια έσοδα.
Οι παράνομες ναυλώσεις γίνονται σε συνεννόηση με τους ναυλομεσίτες (BROKER) μέσω διαφόρων ιστοσελίδων. Σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιούνται κλειδάριθμοι από τους χρήστες, για το κλείσιμο του ναύλου. Οι τιμές είναι πολύ ελκυστικές, γιατί σε σχέση με τα νόμιμα επαγγελματικά σκάφη, σε τέτοιες ναυλώσεις:
α) δεν καταβάλλεται Φ.Π.Α.
β) δεν υπάρχει οργανική σύνθεση πλοίου
γ) δεν καταβάλλονται εισφορές στο ΝΑΤ
δ) δεν υπάρχουν ναυλοσύμφωνα και
ε) οι μισθοί που καταβάλλονται στο πλήρωμα δεν διέποντας από καμία συλλογική σύμβαση και είναι πενιχροί.

Το αποτέλεσμα αυτών είναι ότι, ενώ για ένα νόμιμο επαγγελματικό σκάφος αναψυχής, οι τιμές κυμαίνονται (ανάλογα με την κατηγορία, ιστιοπλοϊκά, motor yacht, super yacht), από 7.000 ευρώ εβδομαδιαίως έως 300.000 για τα super yacht, οι αντίστοιχες τιμές στα παράνομα ναυλωμένα σκάφη φτάνουν έως και 40% κάτω, λόγω μη απόδοσης των προαναφερόμενων εισφορών και φόρων. Συνέπεια δε αυτών των παράνομων δραστηριοτήτων είναι η ανεργία Ελλήνων ναυτικών .

Στην «γάγγραινα» αυτή που κατατρώει τον Ελληνικό Θαλάσσιο Τουρισμό αναφέρθηκαν τόσο οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο όσο και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με όσα κατήγγειλε ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) Αντώνης Στέλλιατος στο πλαίσιο των εργασιών του συνεδρίου για τον θαλάσσιο τουρισμό «Posidonia Sea Tourism Forum» που οργανώθηκε στην Αθήνα τις προηγούμενες μέρες, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται φέτος 75 επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με σημαίες τρίτων χωρών (εκτός Ε.Ε και χωρών του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου-ΕΟΧ), πραγματοποιώντας παράνομες προγραμματισμένες ναυλώσεις εντός του ελληνικού χώρου.

Η Μεσόγειος αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αγορές yachting του κόσμου και αυτό προκύπτει από τις 700 μαρίνες που βρίσκονται σε μια ακτογραμμή μήκους 46.000 χλμ. και όπως επεσήμανε ο ΥΝΑ, Παναγιώτης Κουρουπλής : «Είχαμε πάρα πολλές παράνομες ναυλώσεις από μαϊμούδες σκάφη. Μαϊμούδες με την έννοια ότι δεν είχαν τη νομιμότητα. Και αυτό είχε φοροδιαφυγή και ήταν και εις βάρος των επαγγελματιών. Αυτό λοιπόν τώρα είναι σε πιλοτικό πρόγραμμα – είμαι βέβαιος ότι θα υλοποιηθεί τους επόμενους μήνες – μαζί με το παρατηρητήριο θα περιορίσει σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτές τις παράνομες ναυλώσεις»

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. 1. Αν είχαν ξεκινήσει από Τούρκικο λιμάνι θα υπήρχε το ίδιο πρόβλημα; (και μετά να έρθουν Ελλάδα)
    2. Τέτοιοι νόμοι ισχύουν για όλες τις χώρες της ΕΕ; Και αν ναι με τι ποσοστά στο ΦΠΑ, ΝΑΤ κλπ (Μάλτα, Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία).

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ