Ξεπέρασαν τους 7.760 οι μετανάστες που ήρθαν παράνομα στα Δωδεκάνησα μέσα σε 9 μήνες

0
38
Σύμφωνα με απάντηση του αρμόδιου υπουργείου στον βουλευτή Γ. Νικητιάδη

Με… αοριστίες και χωρίς συγκεκριμένες απαντήσεις για το πώς θα αντιμετωπιστεί άμεσα στο ζήτημα του μεταναστευτικού στην περιοχή της Δωδεκανήσου, απάντησαν τα «αρμόδια» υπουργεία στον βουλευτή Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ κο Γιώργο Νικητιάδη, έπειτα από σχετική Ερώτηση που κατέθεσε, για το τεράστιο αυτή ζήτημα, που καθημερινά παίρνει για τον τόπο και τη χώρα μας ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις.

Από την απάντηση του υπουργού κ. Χρήστου Στυλιανίδη, προκύπτει επίσης ότι στη Ρόδο εντοπίστηκαν μέσα στο χρονικό αυτό διάστημα (από την αρχή του έτους έως και τις 15 Σεπτεμβρίου) 1.131 παράνομα εισερχόμενοι αλλοδαποι, ενώ για το ίδιο διάστημα στα υπόλοιπα νησιά των Δωδεκανήσων άλλοι 4.566.

Το υπουργείο Δημόσιας Τάξης δίνει πάντως στο σύνολο 7.760 παράνομους μετανάστες. Την ίδια ώρα, οι μεταναστευτικές ροές αυξάνονται καθημερινά, την ώρα που η Γερμανία και άλλα ευρωπαϊκά κράτη, «σφραγίζουν» τα σύνορά τους.

Αναλυτικά στις απαντήσεις αναφέρονται:
Α) Από τον υπουργό κ. Στυλιανίδη επισημαίνεται για το θέμα, μεταξύ άλλων: «Επί των διαλαμβανομένων στην εν θέματι Ερώτηση γνωρίζεται κατ’ αρχήν ότι για το ζήτημα της διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών έχει απαντήσει το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, με το υπ’ αριθ. πρωτ. 240518/25-9-2024 έγγραφό του.

Για το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η αποτελεσματική διαχείριση των μεταναστευτικών ροών αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από την τακτική επικοινωνία του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τον Τούρκο υπουργό Εσωτερικών μεστόχο την ενίσχυση της συνεργασίας της ελληνικής και τουρκικής ακτοφυλακής. Σχετικά Δελτία Τύπου έχουν εκδοθεί την 24-9-2024 και την 01-10-2024 (https://hcg.gr/el/drasthriothtes/anakoinwsh-toy-ypoyrgeioy-naytilias-kai-nhsiwtikhs-politikhs-24092024/) και (https://hcg.gr/el/drasthriothtes/se-8etiko-klima-h-thlefwnikh-synomilia-toy-ypoyrgoy-naytilias-kai-nhsiwtikhs-politikhs-me-ton-toyrko-ypoyrgo-eswterikwn-01102024/).

Για τον συνεχή και αδιάλειπτο έλεγχο των θαλασσίων συνόρων τονίζεται ότι το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.) λαμβάνει στοχευμένα μέτρα ενίσχυσης των Λιμενικών Αρχών του ανατολικού και νοτιοανατολικού Αιγαίου τόσο με προσωπικό όσο και επιχειρησιακά μέσα, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, τις τρέχουσες εντάσεις των παράνομων μεταναστευτικών ροών που εκκινούν από τα παράλια της Τουρκίας.

Σημειώνεται ότι ο εν λόγω επιχειρησιακός σχεδιασμός βρίσκεται υπό καθεστώς συνεχούς επικαιροποίησης /αναθεώρησης, σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στις προαναφερόμενες περιοχές της χώρας.

Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζονται και υλοποιούνται μετασταθμεύσεις ή προσωρινές διαθέσεις μέσων ή/και αναδιαμόρφωση διεξαγόμενων περιπολιών επιχειρησιακών μέσων, με κύριο σκοπό τη διατήρηση της αυξημένης αστυνόμευσης και την εξασφάλιση της δημόσιας ασφάλειας σε ολόκληρο το εύρος της περιοχής αρμοδιότητας του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Επικουρικό ρόλο στις εθνικές προσπάθειες φύλαξης των συνόρων που διεξάγονται στα θαλάσσια σύνορα της χώρας διαδραματίζει η Επιχείρηση «ΕΛΛΑΔΑ», η οποία διεξάγεται υπό τον συντονισμό του Frontex και των ελληνικών Αρχών. Στο πλαίσιο της παραπάνω επιχείρησης αναπτύσσονται στην περιοχή της Ρόδου επιχειρησιακά μέσα Κ-Μ της Ε.Ε. – συγκεκριμένα για την τρέχουσα περίοδο ένα ιταλικό πλοίο ανοικτής θαλάσσης για να συνδράμουν στην προσπάθεια αναχαίτισης και ελέγχου των μεταναστευτικών ροών.

Επιπρόσθετα, την τρέχουσα χρονική περίοδο η Λιμενική Αρχή Ρόδου έχει ενισχυθεί επιπλέον με τρία (03) πλωτά περιπολικά σκάφη και ένα (01) πλοίο ανοιχτής θαλάσσης.

Σημειώνεται ότι, από την αρχή του έτους έως και την 15/09/24 στη ν. Ρόδο έχουν συλληφθεί από στελέχη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. 1.131 παράνομα εισερχόμενοι αλλοδαποί και για το ίδιο διάστημα στα υπόλοιπα νησιά των Δωδεκανήσων 4.566.

Τέλος, υπογραμμίζεται ότι για την περαιτέρω επιχειρησιακή ενίσχυση του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. βρίσκεται σε εξέλιξη ένα ευρύ σχέδιο προμήθειας συστημάτων θαλάσσιας επιτήρησης και σημαντικού αριθμού σύγχρονων πλωτών και χερσαίων μέσων με ενωσιακή χρηματοδότηση μέσω των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021-2027, συνολικού προϋπολογισμού 200 εκ. ευρώ περίπου, τα οποία θα κατανεμηθούν στις Λιμενικές Αρχές σύμφωνα με τον στρατηγικό σχεδιασμό του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.».

Β) Αντίστοιχα από τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη επισημαίνεται:

«Σε απάντηση του ανωτέρω μέσου κοινοβουλευτικού ελέγχου και σε ό,τι μας αφορά, σας γνωρίζουμε ότι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα, προκειμένου να αντιμετωπίζεται ουσιαστικά το ζήτημα των αυξημένων προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών, με απόλυτο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και στο κράτος δικαίου.

Στην κατεύθυνση αυτή, αναλαμβάνονται, κατά λόγο αρμοδιότητας, οι απαραίτητες πρωτοβουλίες και εκδηλώνονται οι προβλεπόμενες από την ισχύουσα νομοθεσία ενέργειες και τα απαιτούμενα μέτρα, ώστε να διασφαλίζεται αφενός μεν ο απόλυτος σεβασμός στα δικαιώματα των παράτυπων μεταναστών και προσφύγων, αφετέρου δε ο έλεγχος της νομιμότητάς τους στη χώρα μας και η σύννομη κυκλοφορία/διακίνησή τους στον ενιαίο χώρο Schengen.

Επισημαίνεται ότι, προς το σκοπό του αποτελεσματικότερου ελέγχου των εξωτερικών συνόρων μας και για την αρτιότερη διαχείριση των εισερχόμενων μεικτών μεταναστευτικών ροών, αξιοποιείται στο έπακρο το ανθρώπινο δυναμικό, ο διαθέσιμος υλικοτεχνικός εξοπλισμός και η αποκτηθείσα επιχειρησιακή εμπειρία, με στόχο την πρόληψη, αποτροπή ή/και -σε συντρέχουσα περίπτωση- την κατασταλτική αντιμετώπιση τυχόν έκτακτων καταστάσεων, στις οποίες παρουσιάζεται εντεινόμενη πίεση.

Διευκρινίζεται ότι, πλέον της υλοποίησης αμιγώς εθνικών δράσεων, η χώρα μας διατηρεί σε υψηλό επίπεδο την επιχειρησιακή συνεργασία με τον Οργανισμό Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (Frontex), προς επίτευξη του βέλτιστου συντονισμού στον τομέα της προστασίας των εξωτερικών συνόρων των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.).

Συγκεκριμένα, οι Κοινές Επιχειρήσεις του Frontex, που διεξάγονται στην ελληνική επικράτεια, αποσκοπούν στην παροχή ανθρώπινου δυναμικού και επιχειρησιακής συνδρομής στις ελληνικές Αρχές για τον έλεγχο της παράνομης μετανάστευσης, την αντιμετώπιση του διασυνοριακού εγκλήματος και την ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνεργασίας στη φύλαξη των συνόρων.

Επίσης, η Ελληνική Αστυνομία έχει ενισχύσει τη συνεργασία της και με τη Europol, μέσω της σύναψης του Εθνικού Σχεδίου Επιχειρήσεων για την Έρευνα και Δίωξη των Οργανωμένων Δικτύων Παράνομης Διακίνησης Ανθρώπων, ως εθνική απάντηση στην προσπάθεια για την αποδόμηση ενός από τα σοβαρότερα εγκληματικά φαινόμενα διεθνικού χαρακτήρα, της οργανωμένης παράνομης διακίνησης ανθρώπων και της αντιμετώπισης των οργανωμένων εγκληματικών δικτύων.

Στο πλαίσιο δε του προγράμματος EMPACT (European Multidisciplinary Platform Against Criminal Threats) του Κύκλου Πολιτικής της Ε.Ε. (EU Policy Cycle) για την αντιμετώπιση του σοβαρού και οργανωμένου εγκλήματος και ειδικά, της Προτεραιότητας για την παράνομη διακίνηση μεταναστών (Migrant smuggling), υλοποιούνται δράσεις -με τη συμμετοχή της χώρας μας (με εκπροσώπους τόσο της Ελληνικής Αστυνομίας όσο και λοιπών συναρμόδιων Φορέων)- που αποσκοπούν στη βελτίωση και την ενίσχυση της συνεργασίας των κρατών – μελών για την καταπολέμηση της εν λόγω μορφής εγκληματικότητας στη νοτιοανατολική Ευρώπη και τον ευρωπαϊκό και διεθνή χώρο, εν γένει.

Επιπλέον, σημειώνεται ότι η Ελληνική Αστυνομία, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της στον τομέα της συνοριακής ασφάλειας, λαμβάνει πρόσθετα μέτρα στα νομοθετημένα συνοριακά σημεία εισόδου/εξόδου της χώρας (χερσαία, θαλάσσια, εναέρια).

Συγκεκριμένα, οι κατά τόπους αρμόδιες Υπηρεσίες που ασκούν τον διαβατηριακό έλεγχο διενεργούν εμπεριστατωμένους ελέγχους σε διεθνείς, ευρωπαϊκές και εθνικές βάσεις δεδομένων, καθώς και ενδελεχείς ελέγχους προϋποθέσεων εισόδου προσώπων στον χώρο Schengen, σύμφωνα με τις επιταγές του Κοινοτικού Κεκτημένου και ειδικότερα, του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2016/399 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Μαρτίου 2016 (Κώδικας Συνόρων Schengen), ως ισχύει, ο οποίος θέτει συγκεκριμένους και αυστηρούς κανόνες σχετικά με τη διέλευση των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε..

Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, καθίσταται γνωστό ότι οι αρμόδιες περιφερειακές Υπηρεσίες του Αρχηγείου εφαρμόζουν ένα συνεκτικό πλέγμα δράσεων για την αντιμετώπιση της μη νόμιμης μετανάστευσης, την εξάρθρωση οργανωμένων δικτύων διακίνησης υπηκόων τρίτων χωρών και τη σύλληψη τόσο των αλλοδαπών που δεν πληρούν τις προβλεπόμενες -από την ισχύουσα νομοθεσία- προϋποθέσεις παραμονής τους στη χώρα όσο και των διακινητών αυτών, ενώ παράλληλα, συγκροτούν μεικτές ομάδες ελέγχου εγκληματικότητας, σε περιοχές όπου αναφύονται συναφή ζητήματα αστυνομικής φύσεως.

Σε κάθε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων, προβαίνουν στις προβλεπόμενες υπηρεσιακές και δικονομικές ενέργειες αρμοδιότητάς τους, δρομολογώντας, κατά περίπτωση, τις σχετικές διαδικασίες απομάκρυνσης – επιστροφής των μη νόμιμων αλλοδαπών, στις χώρες προέλευσής τους.

Αναφέρεται, επίσης, ότι οι συλληφθέντες παράτυποι αλλοδαποί, μετά την ποινική διαχείρισή τους, οδηγούνται άμεσα, με ευθύνη των αστυνομικών ή λιμενικών Αρχών που επιλαμβάνονται αρμοδίως ή με μέριμνα της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΥΠ.Υ.Τ.) του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου (σε περίπτωση αδυναμίας των εν λόγω Αρχών ή για την ταχεία και προσήκουσα μεταφορά προσώπων που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες), σε περιφερειακές Υπηρεσίες της ΥΠ.Υ.Τ. [Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.) και Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές (Κ.Ε.Δ.)], ώστε να ακολουθηθούν οι σχετικές διαδικασίες υποδοχής και ταυτοποίησης.

Μετά την ολοκλήρωση των ανωτέρω διαδικασιών, οι πολίτες τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς που δεν εμπίπτουν στις διατάξεις περί χορήγησης διεθνούς προστασίας ή άλλης μορφής προστασίας (ευάλωτες ομάδες) και δεν έχουν τίτλο νόμιμης διαμονής στη χώρα μας, με απόφαση του Διοικητή των ως άνω περιφερειακών Υπηρεσιών, παραπέμπονται στην αρμόδια αστυνομική Αρχή για την υπαγωγή τους σε διαδικασίες απέλασης, επιστροφής ή επανεισδοχής, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι όσοι αλλοδαποί δεν πληρούν τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις εισόδου και παραμονής τους στη χώρα και δεν επιστρέφονται στις χώρες καταγωγής τους (μέσω της διαδικασίας της επιστροφής/απέλασης) λόγω αντιμετώπισης εξαιρετικών δυσκολιών (όπως η δυσχερής αναγνώριση – διαπίστωση της υπηκοότητάς τους, η απροθυμία συνεργασίας των εδώ προξενικών Αρχών για την έκδοση ταξιδιωτικών εγγράφων, η τυχόν εμπόλεμη κατάσταση που επικρατεί στις χώρες καταγωγής τους κ.α.), που προκύπτουν κατά τις καταβαλλόμενες -για την απομάκρυνσή τους- προσπάθειες, εφοδιάζονται με σχετικά «υπηρεσιακά σημειώματα» προς αναχώρηση από τη χώρα, με παράλληλη ενημέρωση αυτών για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύνολο -σχεδόν- των εισερχομένων αλλοδαπών στη χώρα μας, κατά τη διαδικασία της υποδοχής και ταυτοποίησης, υποβάλλει αίτηση χορήγησης ασύλου, με αποτέλεσμα την επιβράδυνση των διαδικασιών επιστροφής στη χώρα προέλευσής τους, χωρίς υπαιτιότητα των Υπηρεσιών, μέχρι την οριστική απόφαση επί του αιτήματος διεθνούς προστασίας (Ρήτρα μη επαναπροώθησης – Non refoulement).

Κατόπιν αυτών και σε ό,τι αφορά στο θιγόμενο στην εν θέματι Ερώτηση ζήτημα της αποτελεσματικής διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών στην περιοχή ευθύνης της Α’ Διεύθυνσης Αστυνομίας (Δ.Α.) Δωδεκανήσου -συμπεριλαμβανομένης της νήσου Ρόδου-, υπογραμμίζεται ότι η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Νοτίου Αιγαίου και οι αρμόδιες υφιστάμενες Υπηρεσίες της, εκτιμώντας τις εκάστοτε περιστάσεις, λαμβάνουν τα πλέον πρόσφορα και ενδεδειγμένα, κάθε φορά, μέτρα, προβαίνοντας στις αναγκαίες ενέργειες που συνάδουν με τον επιδιωκόμενο σκοπό, σε συνεργασία με την ΥΠ.Υ.Τ. και τις λιμενικές Αρχές, πάντοτε με γνώμονα τις αρχές της υπεροχής του δημοσίου και κοινωνικού συμφέροντος, της νομιμότητας, της αναλογικότητας και της προσφορότητας.

Ειδικότερα, γνωρίζεται ότι, στην υπόψη περιοχή εντοπίστηκαν και συνελήφθησαν, κατά το τρέχον έτος (έως 14-09-2024), από τις λιμενικές και τις αστυνομικές Αρχές, συνολικά, -7.764- αλλοδαποί για παράνομη είσοδο στη χώρα [κατά παράβαση του άρθρου 82 του ν. 3386/2005 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 212), ως ισχύει], εκ των οποίων -3.988- στη νήσο Ρόδο.

Προκειμένου δε αυτοί να υποβληθούν σε διαδικασίες υποδοχής και ταυτοποίησης, από την A’ Δ.Α. Δωδεκανήσου -λόγω μη ύπαρξης περιφερειακών Υπηρεσιών (Κ.Υ.Τ. και Κ.Ε.Δ.) της ΥΠ.Υ.Τ. στην περιοχή εδαφικής αρμοδιότητάς της- πραγματοποιήθηκαν, σε συνεργασία με τις λιμενικές Αρχές και καθ’ υπόδειξη της ΥΠ.Υ.Τ., περί τις -148- μεταφορές αλλοδαπών, βάσει του άρθρου 38 του ν. 4939/2022 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 111), κατά περίπτωση, σε Κ.Υ.Τ. και Κ.Ε.Δ. των νήσων Κω και Λέρου, καθώς και της ηπειρωτικής χώρας.

Παρέπεται να λεχθεί ότι οι ανωτέρω δράσεις των Υπηρεσιών του Υπουργείου μας και του Αρχηγείου έχουν διαρκή χαρακτήρα, αξιολογούνται – επικαιροποιούνται, σε τακτική βάση, αναλόγως των υφιστάμενων συνθηκών και θα συνεχιστούν, συστηματικά και με αμείωτη ένταση, σε συνεργασία με συναρμόδιες Υπηρεσίες και Φορείς τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, για την αρτιότερη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών και τον ουσιαστικό έλεγχο των εξωτερικών συνόρων, προς το σκοπό της αποτελεσματικής αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης και της εξάρθρωσης οργανωμένων δικτύων διακίνησης υπηκόων τρίτων χωρών, αλλά και της διασφάλισης της νομιμότητας και της διαμόρφωσης του επιδιωκόμενου περιβάλλοντος ασφάλειας, εν γένει.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί και η επίσκεψη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη στη Ρόδο, στο πλαίσιο της οποίας πραγματοποιήθηκαν συσκέψεις με αντικείμενο τα ζητήματα αστυνόμευσης και ασφάλειας στην εν λόγω νήσο [σχετ. το από 28-06-2024 Δελτίο Τύπου του Υπουργείου μας (https://www.minocp.gov.gr/2024/06/28/28-06-2024- episkepsi-tou-ypourgou-prostasias-tou-politi-michali-chrysochoidi-sti-rodo/)].

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ