Ο κλάδος του τουρισμού βρίσκεται σε πλήρη εγρήγορση, μετά την πτώχευση ενός από τους μεγαλύτερους ταξιδιωτικούς ομίλους στην Ευρώπη, του FTI Group. Στην Κω, βρίσκονται αυτή τη στιγμή 777 τουρίστες που διαμένουν ή στο ξενοδοχείο που έχει αποκλειστικά κόσμο από το συγκεκριμένο πρακτορείο ή σε επιμέρους ξενοδοχεία της Κω. Σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Κω Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου αυτοί που βρίσκονται στο νησί μας θα ολοκληρώσουν τις διακοπές τους, ενώ οι εργαζόμενοι θα απορροφηθούν σε άλλα ξενοδοχεία.
Επισημαίνεται πως οι τουρίστες, που έχουν κάνει κρατήσεις με τον συγκεκριμένο γερμανικό Tour Operator θα πρέπει να επικοινωνήσουν με τους ταξιδιωτικούς τους πράκτορες, ενώ το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας ανέφερε πως θα φροντίσει να διασφαλιστεί η ασφαλής επιστροφή των ταξιδιωτών. Τα ταξίδια που έχουν προγραμματιστεί να γίνουν από σήμερα και μετά με τον όμιλο αυτό, είτε θα ακυρωθούν είτε θα γίνει μόνο ένα μέρος από αυτά.
Η χρεοκοπία του FTI Group αναμένεται να έχει επιπτώσεις και για τον ελληνικό τουρισμό, όπως:
Τις οφειλές σχεδόν 60 με 80 εκατ. ευρώ από παρελθόντα έτη. Ωστόσο ένα σημαντικό μέρος αυτών καλύφθηκε το προηγούμενο διάστημα και απομένουν σχεδόν 1 με 2 εκατ. ευρώ το οποίο αφορά κυρίως σε μικρές μονάδες.
Υπάρχουν κάποιες μικρές οφειλές από την τρέχουσα περίοδο που φαίνεται πως είναι διαχειρίσιμες.
O Αλέξανδρος Βασιλικός, Πρόεδρος του ΞΕΕ, για την πτώχευση του FTI
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου αναφορικά με την
πτώχευση του FTI με έδρα το Μόναχο, ο Πρόεδρος του ΞΕΕ
Αλέξανδρος Βασιλικός έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Αποδεικνύεται μία ακόμη φορά πως ο τουρισμός δεν προσφέρεται ούτε για
υπεραισιοδοξία ούτε για εφησυχασμό, αφού από τη μια στιγμή στην άλλη
μπορούν να ανατραπούν πολλά δεδομένα. Μέλημα όλων μας τώρα είναι να
τύχουν της ζεστής ελληνικής φιλοξενίας οι επισκέπτες που βρίσκονται στη
χώρα μας μέσω του συγκεκριμένου tour operator. Ωστόσο δεν μπορεί κάθε
φορά η αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων να επαφίεται αποκλειστικά
στη φιλοπατρία του ξενοδόχου, ο οποίος υφίσταται και την οικονομική
ζημιά. Πρέπει άμεσα να δημιουργηθεί μια ευρωπαϊκή νομοθετική ομπρέλα,
η οποία θα επιτρέπει στα κράτη – μέλη να παρεμβαίνουν προστατεύοντας
τα δικαιώματα των καταναλωτών – επισκεπτών αλλά και των ξενοδόχων.
Τώρα, για τη συγκεκριμένη περίπτωση, είμαστε σε συνεργασία με το
Υπουργείο Τουρισμού και την κυβέρνηση διερευνώντας πως μπορούν να
μετριασθούν οι οικονομικές απώλειες για τους ξενοδόχους – μέλη μας.
Πτώχευση FTI | Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης: ποιες περιπτώσεις δεν …καλύπτει – τι ισχύει για τα ξενοδοχεία
Χρήσιμες πληροφορίες για το πώς λειτουργεί το Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRSF) βρήκε το Tornos News από την Ένωση Καταναλωτών της Βαυαρίας και από γερμανικά δημοσιεύματα.
Ιδού, λοιπόν, οι πληροφορίες αυτές:
Κατ΄αρχήν το Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRSF) ιδρύθηκε το 2019, μετά την κατάρρευση του Thomas Cook, ώστε να αποζημιώνονται οι πελάτες σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Οι τουριστικοί πράκτορες με ετήσιο τζίρο δέκα εκατομμυρίων ευρώ και άνω πρέπει πλέον να γίνουν μέλη του DRSF. Πληρώνουν το ένα τοις εκατό της τιμής του ταξιδιού στο ταμείο, το οποίο στη συνέχεια αποζημιώνει τους πελάτες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Με τη βοήθεια αυτού του ταμείου, οι πελάτες αποζημιώνονται για την προκαταβολή τους, ενώ μέσω του ταμείου οργανώνεται ο επαναπατρισμός για τους αποκλεισμένους ταξιδιώτες.
Από το Νοέμβριο του 2021, οι οργανωμένες εκδρομές και οι σχετικές ταξιδιωτικές υπηρεσίες ασφαλίζονται μέσω ενός κεντρικού ταμείου ταξιδιωτικής ασφάλισης.
Στην περίπτωση της FTI, αυτό το ταμείο χρησιμοποιείται τώρα για πρώτη φορά. Προβλέπεται ότι όλοι οι παραθεριστές που έχουν κάνει κράτηση πακέτου διακοπών θα λάβουν πίσω ολόκληρο το κόστος. Αλλά αν αυτό θα συμβεί πραγματικά μένει να φανεί.
Οι υπάλληλοι του ταμείου διευκρινίζουν με τον διαχειριστή αφερεγγυότητας εάν μπορούν να πραγματοποιηθούν ταξίδια ή όχι από τον πράκτορα που κατέθεσε αίτηση πτώχευσης.
Εάν το ταξίδι ακυρωθεί – όπως ανακοίνωσε η FTI – το DRSF θα ξεκινήσει αυτόματα τη διαδικασία επιστροφής χρημάτων. Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να αποφεύγουν την ακύρωση. Εκτός από το πρόσθετο κόστος, η ακύρωση θα μπορούσε να καταστήσει δύσκολη την διεκδίκηση αξιώσεων κατά του DRSF.
Με ένα πακέτο διακοπών, οι καταναλωτές είναι στην ασφαλή πλευρά της….ιστορίας.
Η κατάσταση είναι διαφορετική για τις καθαρές κρατήσεις μόνο πτήσεων ή μόνο ξενοδοχείων μέσω του FTI. Αυτές οι κρατήσεις δεν εμπίπτουν στην υποχρεωτική απαίτηση ασφάλισης – επομένως δεν ισχύει η προστασία κατά της αφερεγγυότητας.
Σύμφωνα με το Βαυαρικό Κέντρο Καταναλωτών, όποιος έχει κάνει κράτηση μόνο σε ξενοδοχείο ¨πέφτει» στην κλασική περίπτωση αφερεγγυότητας, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να προχωρήσει η εκκαθάριση για να δει τι έχει απομείνει.
Εάν η FTI ενήργησε μόνο ως ενδιάμεσος κατά την κράτηση του ξενοδοχείου, οι επηρεαζόμενοι θα πρέπει να επικοινωνήσουν απευθείας με το ξενοδοχείο και να διευκρινίσουν εάν η κράτηση έγινε και εάν το δωμάτιο του ξενοδοχείου έχει ήδη πληρωθεί. Οι θιγόμενοι πρέπει να υποβάλουν την αίτησή τους στον διαχειριστή αφερεγγυότητας. Η εξέταση των αξιώσεων είναι χρονοβόρα και η πιθανότητα αποζημίωσης είναι συχνά μικρή.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας συνιστά στους ταξιδιώτες από τους οποίους ξενοδόχοι ή άλλοι πάροχοι τουριστικών υπηρεσιών απαιτήσουν να διευθετήσουν αμέσως τις εκκρεμείς απαιτήσεις να επικοινωνήσουν με την τηλεφωνική γραμμή FTI.
Οι ταξιδιώτες πρέπει να προσέχουν το πιστοποιητικό ασφάλισης του τουριστικού πράκτορα όταν κάνουν κράτηση για πακέτο διακοπών. «Δεν θα πρέπει να γίνει καμία πληρωμή μέχρι να είναι διαθέσιμο το πιστοποιητικό ασφάλισης», προειδοποιούν οι ειδικοί.
Κατά την κράτηση μόνο πτήσεων και μόνο διαμονής, οι ταξιδιώτες πρέπει να συνάψουν τη δική τους ασφάλεια. Μόνο έτσι οι παραθεριστές μπορούν να είναι σίγουροι ότι θα πάρουν τα χρήματά τους πίσω.
Εκτός από τους ταξιδιώτες, τα ταξιδιωτικά γραφεία επηρεάζονται από την αφερεγγυότητα της FTI, καθώς λαμβάνουν προμήθεια. Αυτό μπορεί να μην ισχύει πλέον λόγω της πτώχευσης.
Το Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRSF) θα εκδώσει εγγύηση κάλυψης για όλα τα ταξίδια που πρέπει ακόμη να ολοκληρωθούν – καθώς και για επισκέπτες που βρίσκονται ήδη στα ξενοδοχεία και για τους οποίους η διαμονή δεν έχει πληρωθεί. Οι εκδρομές δεν περιλαμβάνονται στην κάλυψη. Εάν υπάρχουν παρατυπίες στις μεταφορές μεταξύ του αεροδρομίου και του ξενοδοχείου, οι ταξιδιώτες καλούνται να επικοινωνήσουν με το τηλεφωνικό κέντρο FTI.
Εγώ πάλι γιατί πιστεύω ότι θα τη βγάλετε πάλι λάδι,και ο λογαριασμός θα καταλήξει πάλι στο προσωπικό;;;