Σε φάση ολοκλήρωσης η παράδοση του ΧΥΤΑ Κω στον ΦΟΔΣΑ
5% η ετήσια αύξηση του τέλους ταφής – Από 20 ευρώ το 2022, θα φτάσει στα 55 ευρώ ο τόνος το 2027
Χρήστος Γαμβρούδης, Γενικός Διευθυντής ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου: «Καλώς εχόντων των πραγμάτων μέσα Γενάρη θα ξεκινήσει και η λειτουργία του ΧΥΤΑ από τον φορέα»
Για την εξέλιξη της διαδικασίας παραλαβής του ΧΥΤΑ Κω από τον ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου, μιλά στον «Σ» ο Χρήστος Γαμβρούδης, Γενικός Διευθυντής του φορέα.
Μας ενημερώνει ότι, τον προηγούμενο μήνα ο δήμος Κω παρέδωσε στον φορέα τα απαιτούμενα στοιχεία, τα οποία θα επεξεργαστεί επιτροπή της αποκεντρωμένης διοίκησης, στη συνέχεια η έκθεση θα δημοσιευθεί στο ΦΕΚ και μετά θα υπογραφεί το πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής από τον δήμαρχο και τον περιφερειάρχη. Ο κ. Γαμβρούδης εκτιμά ότι, καλώς εχόντων των πραγμάτων μέσα Γενάρη θα ξεκινήσει και η λειτουργία του ΧΥΤΑ από τον φορέα.
Παράλληλα, μας ενημερώνει για τα ποσά που θα πληρώνει ο δήμος ετησίως για το τέλος ταφής και πώς αυτά προσδιορίζονται, αφού από τα 20 ευρώ τον τόνο το 2022, θα φτάσει στα 55 ευρώ ο τόνος το 2027. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τον κ. Γαμβρούδη πως, θα πρέπει να εντατικοποιηθεί η ανακύκλωση έτσι ώστε να μειώνονται τα απορρίμματα που θάβονται.
Μας ενημερώνει ότι, μέσα στον Φεβρουάριο θα γίνει η Γενική Συνέλευση του Φορέα για την ανάδειξη του νέου του διοικητικού συμβουλίου, ενώ για τους μηχανικούς κομποστοποιητές που θα δοθούν σε δημότες, αναφέρει πως, ολοκληρώνεται η διαγωνιστική διαδικασία και αρχές του ‘24 θα ξεκινήσει η διανομή. Στην Κω θα διατεθούν περίπου 1500 μηχανικοί κομποστοποιητές και περίπου 3400 κάδοι κομποστοποίησης.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Ερ: Κύριε Γαμβρούδη, κατ’ αρχάς πείτε μου, έχει παραληφθεί ο ΧΥΤΑ της Κω από τον ΦΟΔΣΑ; Μου είχατε πει σε προηγούμενη συνέντευξη ότι, η πρόβλεψη ήταν να παραληφθεί μέσα στο πρώτο 3μηνο του 2023.
Χ.Γ.: Όπως σας είχα αναφέρει και την προηγούμενη φορά, η διαδικασία για την περιέλευση των περιουσιακών στοιχείων των δήμων του Νοτίου Αιγαίου στον Φοδσα γίνεται μέσω διαδικασίας που ορίζει η νομοθεσία από το 2022 και μέσω επιτροπών καταγραφής που έχουν συσταθεί από την αποκεντρωμένη διοίκηση. Ποιος είναι ρόλος αυτών των επιτροπών; Είναι να καταγράψουν αναλυτικά πάσης φύσεως περιουσιακά στοιχεία. Κινητή, ακίνητη περιουσία, την υφιστάμενη κατάσταση των δομών, οικονομικές εκκρεμότητες των δήμων επί αναδόχων, νομικές υποθέσεις, περιβαλλοντικά πρόστιμα αν έχουν επιβληθεί στους φορείς αυτούς. Ξεκίνησαν οι επιτροπές αυτές πέρσι περίπου τον Νοέμβριο και μέχρι σήμερα είναι σε εξέλιξη η διαδικασία. Για τον δήμο της Κω δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η διαδικασία, έχει προχωρήσει όμως. Έχει παραδώσει ο δήμος της Κω προσφάτως, τον προηγούμενο μήνα, κάθε διαθέσιμο στοιχείο σ’ αυτά που σας ανέφερα πριν, στα περιουσιακά, και περιμένουμε να συνεδριάσει η Επιτροπή και να κλείσουμε το τυπικό κομμάτι της έκθεσης. Αφού κλείσει το κομμάτι της έκθεσης, μετά αυτό πρέπει μέσω της αποκεντρωμένης να γίνει ΦΕΚ, και αφού γίνει το ΦΕΚ, θα υπογραφεί από τον αρμόδιο του δήμου και από τον αρμόδιο του φορέα, τον περιφερειάρχη δηλαδή και τον δήμαρχο της Κω, το πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής του ΧΥΤΑ. Εκτιμώ ότι, μέχρι τέλος του έτους θα έχουμε κλείσει το κομμάτι της Επιτροπής και της δημοσίευσης στο ΦΕΚ. Άρα, καλώς εχόντων των πραγμάτων μέσα Γενάρη θα ξεκινήσει και η λειτουργία του ΧΥΤΑ από τον φορέα.
Ερ: Προλάβατε το δεύτερο ερώτημά μου που αφορούσε στο χρονοδιάγραμμα. Πείτε μου, κύριε Γαμβρούδη, η μεταφορά του ΧΥΤΑ της Κω στον Φοδσα τι σημαίνει για τον δημότη; Πείτε μου και για την κατάσταση που βρίσκεται ο ΧΥΤΑ, γιατί πλέον είναι σκουπιδότοπος.
Χ.Γ.: Όπως σας είχα προαναφέρει, η κατάσταση στους περισσότερους ΧΥΤΑ στο Νότιο Αιγαίο δεν είναι αυτοί που φαίνεται παρά έξω. Επειδή τώρα ακόμα αξιολογούμε τα στοιχεία και της υφιστάμενης κατάστασης, ο ΧΥΤΑ της Κω είναι από τους λίγους ΧΥΤΑ στο Νότιο Αιγαίο, δηλαδή είναι αυτός και άλλοι 3 – 4, που έχουν και περιβαλλοντική αδειοδότηση την οποία ο Φοδσα ανανέωσε πριν μερικούς μήνες και έχει και άδεια λειτουργίας. Άρα, αφού έχει και άδεια λειτουργίας και περιβαλλοντική αδειοδότηση, είναι ένας ΧΥΤΑ.
Ερ: Αυτό γράφουν τα χαρτιά. Εάν όμως τον δείτε από κοντά, θα διαπιστώσετε ότι έχει «εξελιχθεί» σε σκουπιδότοπο.
Χ.Γ.: Αυτό πρέπει να το δούμε από κοντά. Πρέπει, λίγο πριν υπογραφεί το πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής, αφού θα έχουμε πλήρη εικόνα, να έρθουμε και οι ίδιοι από εκεί να δούμε την κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση να είστε βέβαιη ότι θα κάνουμε τα πάντα, ούτως ώστε να εξασφαλίσουμε και να λειτουργήσει ο ΧΥΤΑ όπως περιβαλλοντικά πρέπει.
Ερ: Επειδή πολλά ακούγονται και όχι αδίκως, πείτε μου, ο δημότης θα επιβαρυνθεί περισσότερο;
Χ.Γ.: Η μεταφορά της αρμοδιότητας από τον δήμο στον Φοδσα, δεν έχει καμία σχέση με τα οικονομικά. Το τέλος ταφής είναι ένα μέτρο που υπέβαλε η ελληνική κυβέρνηση αυστηρά με βάση αυστηρές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο έχει ως στόχο να παρακινήσει τους δήμους και τους φορείς να εντατικοποιήσουν τις προσπάθειες ως προς το κομμάτι της ανακύκλωσης, της επαναχρησιμοποίησης και της πρόληψης, ούτως ώστε να μειώνεται το ποσοστό των απορριμμάτων που θάβονται στους ΧΥΤΑ.
Άρα, υπήρχε ή δεν υπήρχε ο Φοδσα, αυτό το τέλος θα επιβαρύνει τους δήμους. Στην ουσία είναι ένα μέτρο που μπορείς να μειώσεις το κόστος με την εντατικοποίηση της ανακύκλωσης. Κάνοντας περισσότερη ανακύκλωση θα μειώνεις το ποσοστό των αποβλήτων που θάβεις, άρα, θα είναι και μικρότερο το τέλος. Ξέρετε, αυτό το τέλος ξεκίνησε από 20 ευρώ το 2022, το 2023 έχει πάει 25 ευρώ, το ‘24 θα πάει στα 30 και θα φτάσει η τιμή τα 55 ευρώ το 2027. Τι σημαίνει αυτό; Ότι πρέπει όλοι μαζί, ο φορέας, ο δήμος, οι πολίτες, οι τοπικοί φορείς σε κάθε περιοχή να συνεργαστούμε, γιατί χωρίς συνεργασίες δεν προχωράει όλο αυτό, δεν μπορεί να επιτευχθεί όλο αυτό που απαιτείται και η αυστηρή νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που σου λέει ότι μέχρι το 2025 θα πρέπει να πιάσεις τους στόχους, στην ανακύκλωση, στην κομποστοποίηση, στη μείωση των αποβλήτων που οδηγούνται σε ταφή. Έχει βγει από τον Απρίλιο μια ΚΥΑ σύμφωνα με την οποία, το Υπουργείο Εσωτερικών θα πληρώσει αυτό το τέλος ταφής και θα το πάρει από τους δήμους το 2024 μέσω των χρηματοδοτήσεων που τους δίνει.
Ερ: Θα αναλάβει ο Φοδσα και την ανακύκλωση;
Χ.Γ.: Μέχρι και σήμερα, να ξέρετε, η νομοθεσία και οι αρμοδιότητες του φορέα δεν αφορούν την ανακύκλωση. Δεν μπορεί ο Φοδσα να επέμβει σε κομμάτι ανακύκλωσης ως προς το κομμάτι της αποκομιδής. Από ότι γνωρίζω, το υπουργείο ετοιμάζει τώρα ένα νομοσχέδιο που θα δώσει στους Φοδσα επιπλέον αρμοδιότητες ως προς το κομμάτι της ανακύκλωσης, γιατί εντόπισε αυτό το πρόβλημα που υπάρχει σήμερα στους δήμους, ότι δεν γίνεται αυτό που πρέπει να γίνει, οπότε θεώρησε ότι είναι προτιμότερο να συνδράμουν και οι Φοδσα, οι οποίοι είναι λίγοι στην Ελλάδα. Σήμερα είμαστε καμιά εικοσιπενταριά, είτε ανώνυμες εταιρείες ή σύνδεσμοι.
Ερ: Πείτε μου για την ετήσια εισφορά του δήμου της Κω. Μου είχατε πει ότι για το 2023 είχε εκτιμηθεί στα 2 386.000 ευρώ, από τα οποία τα 881.000 αφορούσαν σε τέλος ταφής.
Χ.Γ.: Ακριβώς. Να πω το εξής, για διευκρίνιση. Η τιμολογιακή πολιτική του Φοδσα καθορίζεται με βάση συγκεκριμένο άρθρο, συγκεκριμένου νόμου και συγκεκριμένων διαδικασιών. Στην τιμολογιακή πολιτική, εμείς πρέπει να συνυπολογίσουμε κάθε δαπάνη που ενδεχομένως θα χρειαστούμε για το κάθε νησί, γιατί δεν είμαστε ένας φορέας που έχει έσοδα. Τα μόνα μας έσοδα είναι οι εισφορές των δήμων, άρα, εγώ για να εκτελέσω ένα έργο θα πρέπει να έχω στο ταμείο μου το ποσό που αφορά στο έργο. Η τιμολογιακή πολιτική συμπεριλαμβάνει, το ετήσιο κόστος λειτουργίας του κάθε ΧΥΤΑ, τα ποσά που αφορούν το ποσό αποκατάστασης, ποσά που αφορούν κατασκευές, τις δαπάνες λειτουργίας του Φοδσα, όπως αμοιβές και έξοδα προσωπικού, παροχές τρίτων, φόρους, τόκους, αντισταθμιστικά, έξοδα και ενέργειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στην τιμολογιακή πολιτική. Επιπλέον, η νομοθεσία ορίζει ρητά ότι, το κόστος διαχείρισης να επαναπροσδιορίζεται με τη χρήση απολογιστικών στοιχείων και αποκλίσεις τα οποία συνυπολογίζονται κατά τον προσδιορισμό του κόστους διαχείρισης του επόμενου έτους. Τι θέλω να πω με αυτό; Να πάμε λίγο στο δήμο της Κω. Το 2022, όταν δεν είχαμε ακόμα εικόνα ούτε ποσοτήτων, ούτε της κατάστασης του ΧΥΤΑ κ.λ.π., είχαμε προϋπολογίσει ένα ποσό της τάξεως των 723.000 ευρώ για τις εισφορές. Από αυτά, φέτος το ‘23 εμείς κάναμε τον απολογισμό της περσινής χρονιάς, του ‘22 και αυτά τα 723.000 μειώθηκαν σε 492.000 ευρώ, γιατί λεφτά που είχαμε προεισπράξει από τον δήμο, εφόσον δεν έχουμε παραλάβει τον ΧΥΤΑ και εφόσον το μεγαλύτερο μέρος του ποσού δεν απαντήθηκε, τους πιστώνεται στην τιμολογιακή της τρέχουσας χρονιάς. Τι θέλω να πω με αυτό; Φέτος η τιμολογιακή για το δήμο ήταν 2,3 εκατομμύρια. Από αυτά περίπου τα 800.000 ήταν το τέλος ταφής. Ένα μέρος από τα 2,3 εκ. ευρώ, με βάση την τιμολογιακή της περσινής χρονιάς της τάξεως των 300.000, με απολογισμό που κάναμε και ψηφίστηκε ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση τον Ιούλιο στην Αθήνα, η τιμολογιακή πολιτική για έτος 2023 του δήμου Κω επαναπροσδιορίστηκε στα 1,9 εκ. ευρώ. Αντίστοιχα να ξέρετε, του χρόνου το ‘24 , επειδή έχουμε εικόνα περίπου στον κάθε ΧΥΤΑ του τι γίνεται, η τιμολογιακή πολιτική θα είναι σταθερή. Το μόνο που θα αλλάζει κάθε χρονιά είναι το τέλος ταφής, γιατί ανεβαίνει 5 ευρώ τον τόνο κάθε χρόνο. Για το 2024 η τιμολογιακή έχει προσδιοριστεί στα 2,4 εκατομμύρια, από τα οποία το ένα εκατομμύριο περίπου είναι το τέλος ταφής.
Αυτά όμως, όταν εμείς θα κάνουμε θα κάνουμε τον απολογισμό της φετινής χρονιάς,
τον απολογισμό της τιμολογιακής της φετινής χρονιάς, εφόσον δεν έχουμε παραλάβει ακόμη τον ΧΥΤΑ και εφόσον δεν έχουμε κάνει δαπάνες για τον δήμο Κω, το μεγαλύτερο ποσό από τα 1,9 που σας ανέφερα πριν, θα πιστωθεί στην τιμολογιακή του ’24. Άρα, η τιμολογιακή πολιτική του ‘24 θα είναι μείον αυτά που δεν χρησιμοποιήσαμε φέτος. Απλά, είναι η διαδικασία τέτοια από τη νομοθεσία που ορίζει το πώς πρέπει να γίνει. Αυτό γίνεται με συγκεκριμένες διαδικασίες, με εξωτερικούς συνεργάτες που κάνουνε τους ελέγχους. Δεν κάνουμε εμείς οι ίδιοι τους ελέγχους, έχουμε συνεργάτες που κάνουν τους ελέγχους και έχουμε και εξωτερικούς συνεργάτες οι οποίοι καταρτίζονται τιμολογιακή πολιτική.
Ερ: Δηλαδή;
Χ.Γ.: Έχουμε εταιρεία συμβούλων που αυτοί καθορίζουν, καταρτίζουν την τιμολογιακή πολιτική, σε συνεργασία βέβαια με εμάς. Δηλαδή, δεν καταρτίζει το Διοικητικό Συμβούλιο την τιμολογιακή πολιτική. Έχουμε εξωτερικούς συνεργάτες, παίρνουν τις εκθέσεις ορκωτών, παίρνουν τα απολογιστικά στοιχεία μας, τα οικονομικά στοιχεία μας, τις καταγραφές από τους ΧΥΤΑ και τα λοιπά, αυτοί καταρτίζουν την τιμολογιακή πολιτική, η οποία επικυρώνεται τόσο από το Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα, τόσο και από τη Γενική Συνέλευση του φορέα.
Ερ: Οπότε, μετά τον Γενάρη θα έχουμε πολλά να πούμε.
Χ.Γ.: Σίγουρα, γιατί κάποια στιγμή μέσα στο Φεβρουάριο θα πρέπει να γίνει αναγκαστικά Γενική Συνέλευση του φορέα, γιατί έχουμε καινούργιους δημάρχους σε πολλά νησιά. Πρέπει να καθορίσουν πρώτα εκπροσώπους στον φορέα μας και να γίνει Γενική Συνέλευση για να ψηφιστεί το Διοικητικό Συμβούλιο και να συγκροτηθεί σε σώμα.
Ερ: Ένα τελευταίο ερώτημα που αφορά στους κομποστοποιητές που θα διανέματε. Πού βρίσκεται η υπόθεση;
Χ.Γ.: Έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και βρίσκεται από αρχές Οκτωβρίου στο Ελεγκτικό Συνέδριο στην Αθήνα προς προσυμβατικό έλεγχο. Περιμένουμε από μέρα σε μέρα, εβδομάδα σε εβδομάδα την απόφαση του Ελεγκτικού ούτως ώστε με το που έρθει το πράσινο φως, θα συμβασιοποιήσουμε αυτόν τον μεγάλο διαγωνισμό και αυτό το εγχείρημα, το πρωτότυπο αυτό εγχείρημα που κάναμε σαν φορέας. Θέλουμε και περίπου 2, 3 μήνες να παραγγελθούν τα μηχανήματα, άρα, αρχές του ‘24 να είστε σίγουρη ότι θα ξεκινήσει η διανομή. Να υπενθυμίσω μόνο ότι, όσον αφορά την Κω έχουμε περίπου 1500 μηχανικούς κομποστοποιητές και περίπου 3400 κάδους κομποστοποίησης.
Πηγή: Εφημερίδα ΣΤΑΘΜΟΣ
ολα για τους εργολαβους πολλα μελια
Ποιος θα τα κανει τα εργα ιδιωτης.ο δημος ηταν καποτε τωρα ουτε 20 ατομα δεν εχει το εργοταξιο