Μιχάλης Κυπραίος, διασώστης, πλήρωμα ασθενοφόρου, μοτοσικλετιστής ΕΚΑΒ:
«Και ένας άνθρωπος να σωθεί από παρέμβαση μιας μηχανής, είναι σημαντικό»
«Εύχομαι κάποια στιγμή να στελεχωθεί το ΕΚΑΒ με διασώστες πληρώματα».
«Υπάρχουν πολλοί απόφοιτοι του ΙΕΚ ΕΚΑΒ, διασώστες πλήρωμα ασθενοφόρου οι οποίοι περιμένουν μία προκήρυξη για μόνιμο προσωπικό, για να καλύψουν τα κενά ανά την Ελλάδα»
«Τα περισσότερα περιστατικά είναι τροχαία και οι λόγοι είναι: Η ταχύτητα, το αλκοόλ, οι στενοί δρόμοι, η αυξημένη κίνηση λόγω τουριστικής περιόδου»
Από καρδιάς, δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, η συνέντευξη που παραχώρησε στον «Σ» ο διασώστης, πλήρωμα ασθενοφόρου, μοτοσικλετιστής ΕΚΑΒ Μιχάλης Κυπραίος. Ανέλαβε υπηρεσία την 1η Αυγούστου και δυστυχώς, η «θητεία» του στο νησί μας θα λήξει στο τέλος του μήνα, εκτός και εάν οι καρεκλοκένταυροι των Αθηνών ευαισθητοποιηθούν και μονιμοποιήσουν τη θέση του, ενισχύοντας το ήδη ταλαιπωρημένο ΕΚΑΒ Κω.
Ο κ. Κυπραίος, ο οποίος υπηρέτησε στην Κω από το 2012 έως το 2015 ως διασώστης, πλήρωμα ασθενοφόρου, μας ενημερώνει για το ρόλο της μηχανής του ΕΚΑΒ, τις υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει σε ένα συμβάν, ενώ δηλώνει πως, σε σχέση με το παρελθόν, η κατάσταση του ΕΚΑΒ στην Κω σήμερα είναι καλύτερη.
Παρά ταύτα, οι ελλείψεις σε πληρώματα αλλά και σε οχήματα, μεταξύ των οποίων και οι μηχανές, είναι μεγάλες σε όλη τη χώρα. «Υπάρχουν πολλοί απόφοιτοι του ΙΕΚ ΕΚΑΒ, διασώστες πλήρωμα ασθενοφόρου, οι οποίοι περιμένουν μία προκήρυξη για μόνιμο προσωπικό, για να καλύψουν αυτά τα κενά ανά την Ελλάδα» αναφέρει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας: «Εύχομαι κάποια στιγμή να στελεχωθεί το ΕΚΑΒ με διασώστες πληρώματα».
Μέχρι στιγμής, από τα περιστατικά που έχει αντιμετωπίσει στο νησί μας, μόνο ένα ήταν σοβαρό. Σημειώνει δε, πως, τα περισσότερα είναι τροχαία και οι λόγοι προφανείς: ταχύτητα, αλκοόλ, στενοί δρόμοι, αυξημένη κίνηση λόγω τουριστικής περιόδου…
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Ερ.: Κύριε Κυπραίο, δεν είναι η πρώτη φορά που έρχεστε στην Κω. Με ποια ειδικότητα είχατε έρθει την προηγούμενη φορά;
Μ.Κ.: Με την ίδια ειδικότητα, διασώστης, πλήρωμα ασθενοφόρου, από το 2012 έως το 2015, απλά εργαζόμουν σε ασθενοφόρο.
Ερ.: Ήταν δική σας η επιλογή της μοτοσικλέτας ή της Υπηρεσίας και ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στο ασθενοφόρο και τη μοτοσικλέτα;
Μ.Κ.: Καταρχήν να πω ότι το ήθελα και νιώθω ότι μπορώ να το υποστηρίξω το κομμάτι αυτό. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι ένα ασθενοφόρο μπορεί να πάει στο συμβάν, μπορεί να το παραλάβει, να τρέξει και να φτάσει γρήγορα στο νοσοκομείο και ό,τι μπορούν να κάνουν οι συνάδελφοι εντός του ασθενοφόρου το κάνουν και όλα καλώς καμωμένα. Η μηχανή έχει μία μεγάλη ιδιαιτερότητα. Ότι φτάνουμε στο σημείο εκεί, το ασθενοφόρο δεν ξέρουμε σε πόση ώρα μπορεί να έρθει γιατί μπορεί να έχει κολλήσει στην κίνηση, γιατί κάτι άλλο μπορεί να το εμποδίζει και είμαι εγώ ή οι συνάδελφοι μου με τις μηχανές, με το συμβάν και ένα περιβάλλον που πολλές φορές είναι υπό πίεση με συναισθηματική φόρτιση και κάνει ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα εκεί. Μπορεί να βλέπεις έναν άνθρωπο να «σβήνει», να χάνεται και αυτά που μπορείς και έχεις τη δυνατότητα να τα κάνεις να τα έχεις κάνει και να μη φτάνουν, γιατί η τελική θεραπεία είναι στο νοσοκομείο.
Ερ.: Μια διαφορά, δηλαδή, είναι η αμεσότητα της μηχανής που μπορεί πολύ πιο εύκολα να πάει στο περιστατικό. Πείτε μου, τι διαθέτει μια μηχανή του ΕΚΑΒ;
Μ.Κ.: Η μηχανή διαθέτει από εξοπλισμό ότι ακριβώς διαθέτει ένα ασθενοφόρο εκτός από φορείο και τροχήλατη καρέκλα. Και μπορώ να σας πω ότι σε κάποιες περιπτώσεις διαθέτουμε και περισσότερο εξοπλισμό απ’ ότι ένα απλό ασθενοφόρο.
Ερ.: Είστε μηχανόβιος, όπως λένε; Σας αρέσουν οι μηχανές;
Μ.Κ.: Η αλήθεια είναι ότι από μικρός είμαι πάνω σε μηχανές. Εκ πεποιθήσεως είμαι μηχανόβιος. Ήταν κι αυτός ένας λόγος που συμπλήρωνε την απόφασή μου τότε και επιτέλους είμαι στις μηχανές του ΕΚΑΒ εδώ και πέντε συναπτά έτη.
Ερ.: Μπορεί κάνω λάθος, αλλά κάπου είχα διαβάσει ότι και οι μηχανές έχουν διασώστη αλλά και εξειδικευμένο γιατρό. Είναι αλήθεια ή όχι;
Μ.Κ.: Αυτό υπήρχε στο ξεκίνημα του εγχειρήματος αυτού. Αφενός δεν υπήρχαν τόσοι πολλοί γιατροί στο ΕΚΑΒ για να μπορέσουν να ικανοποιήσουν αυτό το εγχείρημα, αφετέρου διαπιστώθηκε ότι ένας άρτια εκπαιδευμένος διασώστης μπορεί να προσφέρει τα σημαντικότερα σε έναν τραυματία ή σε έναν ασθενή για την διατήρηση της κατάστασης και για να μπορέσει να φτάσει με ασφάλεια στο πρώτο και καταλληλότερο υγειονομικό σταθμό, το νοσοκομείο δηλαδή.
Ερ.: Συμβαίνει ένα ατύχημα και δέχεται την κλήση το αρμόδιο τμήμα του ΕΚΑΒ, πώς επιλέγεται αν θα σταλεί ασθενοφόρο ή μηχανή;
Μ.Κ.: Συνήθως και αυτός είναι ο ρόλος της μηχανής, στέλνει τη μηχανή γιατί μπορεί να φτάσει πιο γρήγορα σε ένα συμβάν. Είναι πιο ευέλικτη, μπορεί σε ένα μποτιλιάρισμα να αποφύγει την κίνηση και να συνεχίσει την πορεία της, αλλά μπορεί να φτάσει και πιο γρήγορα σε μία κατάσταση όπου δεν υπάρχουν σαφείς πληροφορίες. Είναι συγκεχυμένες. Ο κόσμος που παίρνει τηλέφωνο είναι συνήθως αναστατωμένος, με αποτέλεσμα οι πληροφορίες που μας δίνει να μην είναι ξεκάθαρες και σαφείς. Ένας από τους ρόλους των μηχανών είναι και αυτός, να πάει δηλαδή και να ξεκαθαρίσει τι γίνεται σε αυτό το συμβάν. Και βέβαια εάν είναι κάτι πολύ επείγον θα στείλει τη μηχανή για να δώσει τις πρώτες βοήθειες μέχρι να έρθει το συντομότερο το ασθενοφόρο.
Ερ.: Εάν σε ένα ατύχημα υπάρχουν πολλοί τραυματίες, πώς το αντιμετωπίζετε;
Μ.Κ.: Είναι ένα παγκόσμιο σύστημα, ένας αλγόριθμος που υπάρχει στην εκπαίδευσή μας, τον οποίο χρησιμοποιούμε, αυτό της διαλογής. Εκεί πρέπει και οφείλουμε να αναγνωρίσουμε την πιο κρίσιμη κατάσταση. Ποιος είναι αυτός ο ασθενής ή τραυματίας ο οποίος χρήζει της μεγαλύτερης προσοχής μας κι εκεί θα στραφούμε. Βάσει αυτού του αλγόριθμου, λοιπόν, γίνεται η επιλογή και αναλαμβάνουμε τον σε πιο κρίσιμη κατάσταση ασθενή.
Ερ. Εκεί συμβεί να «φύγει» άνθρωπος μπροστά σας;
Μ.Κ.: Ευτυχώς ακόμα όχι. Δεν έχει τύχει μέχρι τώρα και εύχομαι να μη μου τύχει ποτέ.
Ερ.: Αναφέρατε μία μαγική λέξη για μένα. Δύο φορές είπατε τη λέξη «εκπαίδευση». Για να γίνει κάποιος διασώστης, ποια είναι η εκπαίδευσή του; Το ρωτάω διότι, με απόφαση της κυβέρνησης, σε ελεύθερη μετάφραση, μπορώ να γίνω διασώστρια κι εγώ εάν έχω πάρει κάποια μαθήματα πρώτων βοηθειών ή έχω παρακολουθήσει ένα σεμινάριο.
Μ.Κ.: Δυστυχώς ίσως να συμβαίνει στην Ελλάδα, και εύχομαι να συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα. Το διασώστης σκέτο, είναι μία λέξη με ευρύ νόημα. Υπάρχουν οι εθελοντές διασώστες οι οποίοι με μία υποτυπώδη εκπαίδευση να μπορούν να βγουν έξω και να καλύψουν μία εκδήλωση ενδεχομένως. Τώρα, εάν την ερώτηση αυτή μου την κάνετε για το δικό μας το κομμάτι, δηλαδή διασώστης πλήρωμα ασθενοφόρου, κι εγώ άκουσα ότι πάρθηκε μία τέτοια απόφαση και θέλω να πιστεύω ότι είναι μία προσωρινή και για να καλυφθούν άμεσα κάποιες ανάγκες και ότι θα ληφθούν μέτρα ώστε οι θέσεις στα ασθενοφόρα να καλύπτονται πάντα μόνο από πιστοποιημένους διασώστες πληρώματος ασθενοφόρου. Αυτοί δηλαδή που έχουν πάει και έχουν παρακολουθήσει το διετές ΙΕΚ της ειδικότητας αυτής.
Ερ.: Απ’ ότι γνωρίζω κάνετε και συνεχείς μετεκπαιδεύσεις.
Μ.Κ.: Ναι υπάρχουν σεμινάρια. Καταρχήν υπάρχουν στα πλαίσια συνεχόμενης εκπαίδευσης συχνά πυκνά σεμινάρια πάνω στην ύλη που έχουμε ήδη διδαχθεί. Από εκεί και πέρα υπάρχουν σεμινάρια τα περισσότερα από οποία αφορούν πραγματικά στον προνοσοκομειακό χώρο. Αυτό αφορά περισσότερο το κομμάτι το δικό μας το προνοσοκομειακό. Και στην υπηρεσία μας, μας ζητάνε, πέραν ότι πρέπει ήδη να τα έχουμε κάνει, να τα ξανακάνουμε σε περίπτωση που λήξουν για να είναι επικαιροποιημένα.
Ερ.: Είστε και εκπαιδευτής.
Μ.Κ.: Ναι, είμαι και εκπαιδευτής σε ένα ΙΕΚ.
Ερ.: Ενδιαφέρονται οι άνθρωποι, κυρίως οι νέοι, για να εκπαιδευτούν σε αυτό το κομμάτι;
Μ.Κ.: Ναι, γενικά υπάρχει μια διάθεση, μπορώ να πω ότι ίσως είναι και ελληνικό στοιχείο αυτό, το λέω αυτό γιατί με αυτούς τους ανθρώπους με τους οποίους έχω συναναστραφεί αυτό εισπράττω. Ίσως αυτή τη συζήτηση εάν την έκανα με τον οποιοδήποτε από κάποια άλλη χώρα πάλι το ίδιο θα έλεγα, ότι εμείς οι Έλληνες το έχουμε αυτό το κομμάτι της συνεισφοράς και της προσφοράς. Και γενικά και νέοι με ρωτάνε συχνά πού μπορούν να παρακολουθήσουν βασικές πρώτες βοήθειες.
Ερ.: Άρα, έχουμε «υλικό» εκπαιδευμένο στην Ελλάδα. Αυτό που λείπει είναι μια πολιτική απόφαση, που δεν αφορά εσάς βέβαια, να γίνουν προσλήψεις για να στελεχωθούν τα ασθενοφόρα. Πόσες μηχανές έχουμε στη χώρα μας;
Μ.Κ.: Πλέον πανελλαδικά πρέπει να είναι γύρω στις 50 μηχανές εάν δεν κάνω λάθος.
Ερ.: Πολύ λίγες.
Μ.Κ.: Ναι είναι πολύ λίγες. Αυτό που άκουσα τελευταία και χάρηκα πολύ είναι ότι στο πρόγραμμα του υπουργείου Υγείας να αναπτυχθεί μεγαλύτερος τομέας με μηχανές πανελλαδικά. Εύχομαι αυτό να υλοποιηθεί γιατί πραγματικά και ένας άνθρωπος να σωθεί από παρέμβαση μηχανής, είναι σημαντικό. Μιλάμε για μία ανθρώπινη ζωή.
Ερ.: Δεν το συζητάμε. Είναι τεράστιο. Βέβαια, πέρα από τις μηχανές, να στελεχωθούν και τα ασθενοφόρα. Στην Κω έχουμε τρία ασθενοφόρα αλλά δεν μπορούν να λειτουργήσουν λόγω έλλειψης προσωπικού. Αλήθεια, πώς είδατε σαν ΕΚΑΒίτης την δομή του ΕΚΑΒ στην Κω, σε σχέση με τα παλιά χρόνια;
Μ.Κ.: Θα είμαι απόλυτα ειλικρινής. Πραγματικά πιστεύω ότι υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός διασωστών πληρωμάτων ασθενοφόρου αυτή τη στιγμή απ’ ότι τότε που είχα έρθει εγώ. Κάποιες βάρδιες υπάρχουν με δύο ασθενοφόρα στο νησί και έχω ακούσει ότι έρχονται και άλλοι συνάδελφοι μέσα στον Αύγουστο με μετακίνηση για τη στελέχωση του ΕΚΑΒ. Πιστεύω ότι στο κομμάτι αυτό, καθαρά του ΕΚΑΒ, είμαστε καλύτερα.
Ερ.: Αυτό είναι εποχικό όμως. Δηλαδή μέχρι πρότινος είχα τρία ασθενοφόρα με προσωπικό μόνο για ένα ασθενοφόρο και τώρα έρχονται με αποσπάσεις κάποιοι. Και αυτό συμβαίνει, ενώ, όπως είπατε, υπάρχουν εκπαιδευμένοι άνθρωποι οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν.
Μ.Κ.: Ναι, υπάρχουν όντως πολλοί απόφοιτοι του ΙΕΚ ΕΚΑΒ, διασώστες πλήρωμα ασθενοφόρου, οι οποίοι περιμένουν μία προκήρυξη για μόνιμο προσωπικό, για να καλύψουν αυτά τα κενά ανά την Ελλάδα.
Ερ.: Έχετε έρθει στην Κω μόνο για ένα μήνα. Και το τονίζω, μόνο για ένα μήνα. Από το λίγο χρονικό διάστημα που είστε εδώ, τι έχετε διαπιστώσει; Τα περισσότερα περιστατικά τι είναι; Τροχαία ή κάτι άλλο;
Μ.Κ.: Τα σοβαρότερα περιστατικά που αντιμετώπισα αυτό το λίγο χρονικό διάστημα που βρίσκομαι στην Κω, ήταν ένα τροχαίο και δυο παρ’ ολίγον πνιγμοί. Γενικά όμως, τα περισσότερα όντως είναι τροχαία και φαντάζομαι ότι τους λόγους τους ξέρετε. Η ταχύτητα, το αλκοόλ, οι στενοί δρόμοι, η αυξημένη κίνηση λόγω τουριστικής περιόδου, όλα αυτά συμβάλλουν στο γεγονός ότι τα περισσότερα συμβάντα είναι τροχαία.
Ερ.: Χαιρόμαστε που ήσαστε εδώ, ειλικρινά. Υπάρχει περίπτωση να μείνετε μόνιμα;
Μ.Κ.: Αυτό πραγματικά δεν το ξέρω. Θέλω να πιστεύω ότι εάν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, οι αρμόδιοι θα πράξουν τα ανάλογα.
Ερ.: Στην Αθήνα ποια περιοχή καλύπτετε;
Μ.Κ.: Καλύπτουμε κυρίως το κέντρο της Αθήνας και τον Πειραιά. Τώρα τελευταία έχουν πάρει περισσότερο κόσμο στις μηχανές και λόγω τουριστικής περιόδου έχουν εξαπλωθεί οι τομείς , όπως Νέα Μάκρη και Ραφήνα. Αυτοί είναι τομείς οι οποίοι τώρα τελευταία άνοιξαν, όπως επίσης, Γλυφάδα, Βούλα…
Ερ.: Λόγω τροχαίων ή λόγω πνιγμών;
Μ.Κ.: Περισσότερο λόγω πνιγμών.
Ερ.: Είπατε ότι γύρω στις 50 μηχανές έχουμε πανελλαδικά. Στην Αττική πόσες είναι;
Μ.Κ.: Είχαμε 25 μηχανές, αλλά τώρα στο διάστημα που έχω φύγει από την Αθήνα, έχει μεγαλώσει κατά πολύ ο αριθμός, αλλά δεν είμαι σίγουρος για να σας πω το ακριβές νούμερο.
Ερ.: Πόσοι διασώστες εκτιμάτε ότι πρέπει να προσληφθούν για να στελεχώσουν την υπηρεσία σε επίπεδο πανελλαδικό ή για την Αττική που γνωρίζετε καλύτερα;
Μ.Κ.: Αν μιλάμε για αριθμό, η αλήθεια είναι ότι με πιάνεται απροετοίμαστο.
Ερ. Μία εκτίμηση θέλουμε.
Μ.Κ.: Χοντρικά να πω ένα νούμερα που έχει ακουστεί, γύρω στα 800 άτομα χρειάζονται για να καλυφθεί όλη η Ελλάδα σε υποστελεχωμένους τομείς.
Ερ.: Βλέποντας σας στο δρόμο, πώς αντιδρούν οι πολίτες της Κω; Τι έχετε εισπράξει;
Μ.Κ.: Ειδικά στην Κω πραγματικά νιώθω ότι ο κόσμος με ευγνωμονεί. Το καταλαβαίνω από την καλημέρα που θα μου πει, το πώς θα μου μιλήσει, τις ερωτήσεις που θα κάνει. Από τις λέξεις τις οποίες χρησιμοποιεί στην κουβέντα εισπράττω αυτό, ότι το βλέπουν πολύ θετικά, τους ευχαριστώ πάτα πολύ γι’ αυτό και εύχομαι να ανταποκριθώ επάξια στην προσδοκίες όλων των ανθρώπων.
Ερ.: Η αλήθεια είναι ότι ένας άνθρωπος που επιλέγει να κάνει αυτό το επάγγελμα είναι άνθρωπος της προσφοράς, δεν μπορείς να πεις κάτι άλλο. Αυτές τις λίγες ημέρες πόσα περιστατικά έχετε καλύψει που λογικά, δεν θα μπορούσε να καλύψει το ασθενοφόρο γιατί θα ήταν σε άλλο περιστατικό;
Μ.Κ.: Ουσιαστικά, ένα ήταν το σοβαρό περιστατικό και ήταν τροχαίο, στο οποίο ανταποκρίθηκα. Άργησε να έρθει το ασθενοφόρο γιατί όντως ήταν σε άλλο περιστατικό. Η ίδια η τραυματίας τουρίστρια ένιωθε πιο ήρεμη γιατί είχε έναν διασώστη δίπλα της και ο κόσμος άκουγα που έλεγε, «δεν έχει έρθει ακόμα το ασθενοφόρο αλλά είναι εδώ η μηχανή του ΕΚΑΒ και δίνει τις πρώτες βοήθειες». Αμέσως αυτό λειτουργεί λυτρωτικά και για τον τραυματία και για το περιβάλλον εκεί και για το ίδιο το σύστημα, γιατί το ασθενοφόρο εκείνη την στιγμή κάπου άλλου θα ήταν που πάλι θα πρόσφερε τις αντίστοιχες υπηρεσίες.
Ερ.: Κανείς δεν μπορεί να προσάψει τίποτα σε πλήρωμα ασθενοφόρου ή σε διασώστη γενικά. Εμείς μιλάμε για την έλλειψη πληρωμάτων, η οποία μας γεμίζει με ανασφάλεια.
Μ.Κ.: Εύχομαι κάποια στιγμή να στελεχωθεί το ΕΚΑΒ με διασώστες πληρώματα.
Πηγή: Εφημερίδα ΣΤΑΘΜΟΣ