Ελαφρώς καλύτερη η κατάσταση τον Ιούλιο για την χώρα μας αναφορικά με τις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις από το εξωτερικό. Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του τρέχοντος μηνός.
Με 3,3% περισσότερες προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις από το εξωτερικό «τρέχει» ο Ιούλιος στη χώρα μας και σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, όμως υπάρχουν προορισμοί και μάλιστα σημαντικοί που κινούνται με αρνητικό πρόσημο και μείωση σε διψήφιο ποσοστό. Το σύνολο των θέσεων για όλη τη χώρα για τον μήνα αυτό, είναι 4,73 εκατομμύρια και αναμένεται να δούμε το ποσοστό κάλυψη τους, που πάντως αναμένεται υψηλό.
Αναμένοντας τα επίσημα αποτελέσματα με τις αφίξεις του Ιουνίου, η αίσθηση που επικρατεί σε ολόκληρη σχεδόν τη χώρα, είναι ότι ο προηγούμενος μήνας ήταν μια συνέχεια του «κακού» τουριστικά Μάη, τουλάχιστον μέχρι και τα μέσα του μήνα. Το τελευταίο δεκαήμερο, σε όλους τους κύριους προορισμούς της χώρας μας, ο τουρισμός κάνει αισθητή την παρουσία του, όμως εκτός από τα ξενοδοχεία που φαίνεται να καταγράφουν πλέον ικανοποιητικές για την εποχή πληρότητες, η κίνηση σε εστίαση και εμπόριο, είναι συγκρατημένη τουλάχιστον σε τζίρους. Πολλοί κάνουν λόγο, για ξένους επισκέπτες χαμηλής οικονομικής επιφάνειας, άλλοι υποστηρίζουν ότι οι τουρίστες δεν ξοδεύουν όπως πέρυσι, ενώ υπάρχουν και εκείνοι που εκτιμούν, ότι οι νέες αγορές της Ελλάδας, Πολωνοί, Ρουμάνοι, Τσέχοι, κλπ. δεν έχουν σημαντική αγοραστική δύναμη.
Η έλλειψη των Ρώσων τουριστών, είναι παραπάνω από εμφανής φέτος, ειδικά στους αγαπημένους τους υπερπολυτελείς προορισμούς, όπως η Ελούντα της Κρήτης, όπου ένας ολόκληρος μηχανισμός από εστιατόρια, μετακινήσεις, καταστήματα, εκδρομές, κ.α. είχε στηθεί σχεδόν αποκλειστικά για αυτή την πελατεία.
Οι κερδισμένοι του Ιουλίου
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Airdata Tracker του ΙΝΣΕΤΕ, οι προορισμοί που έχουν διψήφια αύξηση προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό και άρα περιμένουν περισσότερους τουρίστες σε σχέση με πέρυσι είναι η Θεσσαλονίκη με 15,5%, η Αθήνα με 14,6% και ο Άραξος με 14,8%. Η Θεσσαλονίκη, που ήταν ο μόνος κύριος προορισμός που δεν κατάφερε να ανακάμψει πέρυσι, φέτος ακολουθεί ανοδική πορεία, καταγράφοντας μάλιστα και την μεγαλύτερη αύξηση σε θέσεις από τις διάφορες χώρες του εξωτερικού, σε ολόκληρη τη χώρα. Με τον τουρισμό που φτάνει στο αεροδρόμιο της πόλης να διοχετεύεται στη μεγάλη πλειοψηφία του στη Χαλκιδική, είναι ίσως από τις ελάχιστες περιοχές της Ελλάδας που σημειώνει άνοδο τον Ιούλιο από όλες τις αγορές, ακόμα και από τη Γερμανία κατά 7,4%.
Η Αθήνα εξακολουθεί να ανεβαίνει τουριστικά, με καλή αύξηση τον Ιούλιο σε προγραμματισμένες θέσεις από Αγγλία, Ιταλία και Γερμανία και με οριακή μείωση των Γάλλων, που είναι κάτω σε όλη τη χώρα.
Πτώση για Σαντορίνη και Μύκονο
Με διψήφιο ποσοστό μείωσης στις αεροπορικές θέσεις από το εξωτερικό φαίνεται να κινείται ο τουρισμός στη Σαντορίνη τον Ιούλιο, που φτάνει σύμφωνα με τα στοιχεία το 17,7%. Όλες οι κύριες αγορές που στέλνουν τουρίστες στο νησί καταγράφουν μείωση, ακόμα και η Αγγλία -3,9% που σχεδόν σε όλη την υπόλοιπη χώρα έχει αύξηση.
Μειωμένες κατά 9,4% είναι οι θέσεις για τη Μύκονο τον Ιούλιο, με την Ιταλία και την Αγγλία να έχουν προγραμματίσει ίδιες θέσεις με πέρυσι, όπως η Γαλλία είναι κάτω κατά 26,4% και η Γερμανία κατά 49,6%. Μεγάλη αύξηση για Μύκονο υπάρχει από τις χώρες τους Ισραήλ και της Αυστρίας.
Μικρή μείωση για Ρόδο και Κω
Στη Ρόδο οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις από τις ξένες χώρες για τον Ιούλιο είναι μειωμένες κατά 1,1% σε σχέση με πέρυσι, που προφανώς οφείλεται στη μεγάλη πτώση του 21% από τη Γερμανία, που είναι η 2 σημαντικότερη αγορά για το νησί των Ιπποτών, αλλά και την Ιταλία που ακολουθεί με μείωση 22,1%. Το Ισραήλ αναδεικνύεται σε 3 βασική αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη Ρόδο αφού για τον Ιούλιο έχει αύξηση 135% σε σχέση με πέρυσι. Πτώση της τάξεως το 20% καταγράφουν τον Ιούλιο οι θέσεις από Σουηδία και 7% από Φινλανδία.
Στην Κω τον Ιούλιο οι θέσεις από εξωτερικό είναι μειωμένες κατά 2,4%, με τη μεγαλύτερη πτώση να σημειώνεται από Γερμανία – 14,3% και Ολλανδία -12,4%. Αύξηση θέσεων σε ποσοστό 11,5% έχουν οι θέσεις από Αγγλία.
Στα ίδια με πέρυσι η Κρήτη
Ηράκλειο και Χανιά διατηρούν οριακά τα περυσινά νούμερα στις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις, παρά τη μείωση κατά 10% από τη Γερμανική αγορά και -14,1% από την Ολλανδική το πρώτο και τη μικρή αλλά υπαρκτή πτώση από όλες τις κύριες αγορές του, που καταγράφει το αεροδρόμιο των Χανίων.
Αύξηση για Κέρκυρα
Αυξημένες κατά 4% είναι οι αεροπορικές θέσεις από το εξωτερικό για την Κέρκυρα τον Ιούλιο, που μάλιστα έχει άνοδο από Γερμανία κατά 8,4%. Μειωμένοι κατά 23,3% είναι οι Γάλλοι. Αύξηση κατά 7% σε θέσεις για τον μήνα που διανύουμε για την Ζάκυνθο. Στην Κεφαλονιά η μείωση των θέσεων για Ιούλιο είναι στο 3,2%.
Στους υπόλοιπους προορισμούς της χώρας, μείωση σημειώνεται τον Ιούλιο σε αεροπορικές θέσεις στην Καβάλα κατά -8,8%, στην Καλαμάτα -36,8%, στη Λέσβο κατά 21,2%, στη Σάμο -24% και στη Σκιάθο -1,4%. Αύξηση καταγράφεται για τον Ιούλιο κατά 9,5% στην Κάρπαθο.
Πηγή news247.gr
Ο υπερτουρισμός «διώχνει» τους τουρίστες
Οι Ευρωπαίοι αποφεύγουν την πολυκοσμία, προτιμούν φθηνότερους προορισμούς
Ταξίδια σε προορισμούς ή και σε περιόδους με λιγότερο κόσμο επιλέγουν ολοένα και περισσότερο οι Ευρωπαίοι, καθώς επιζητούν καλύτερες υπηρεσίες, νέες εμπειρίες και χαμηλότερες τιμές. Ετσι, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος τείνουν να έχουν λιγότερες αφίξεις ξένων επισκεπτών σε σχέση με πέρυσι σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη. Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται όχι μόνο από τους ξενοδόχους, αλλά και από τις πλατφόρμες τύπου Airbnb. Σε αυτές, οι κρατήσεις Ιουλίου – Αυγούστου εμφανίζονται μειωμένες, ενώ είναι σημαντικά αυξημένες στην Αθήνα, στα νότια προάστια και σε ηπειρωτικούς προορισμούς.
Πάνω απ’ όλα, όμως, η τάση για ταξίδια σε λιγότερο κορεσμένους προορισμούς αποτυπώνεται σε μεγάλη πανευρωπαϊκή έρευνα που πραγματοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα για λογαριασμό της European Travel Commission (ETC). Σύμφωνα με τον Θεόφιλο Κυρατσούλη, γενικό διευθυντή της Mindhaus, που πραγματοποιεί τη συγκεκριμένη κυλιόμενη έρευνα για τον πανευρωπαϊκό φορέα, οι τάσεις αυτές τείνουν να εδραιωθούν και αποκαλύπτουν σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών διεθνώς, ως αποτέλεσμα των εξελίξεων που έλαβαν χώρα από το 2020 και μετά και ειδικότερα της πανδημίας, αλλά και του πληθωρισμού που οδήγησε ψηλά τις τιμές των ταξιδιών και πιέζει τα εισοδήματα των νοικοκυριών.
Αλλαγή συμπεριφοράς
Η προτίμηση για ταξίδια εκτός μηνών αιχμής είναι μια αλλαγή που αποκτά σταθερά χαρακτηριστικά. Ενδεικτικά, καταγράφεται πτώση 9% μεταξύ των Ευρωπαίων που θα προτιμήσουν να ταξιδέψουν εντός του Αυγούστου – Σεπτεμβρίου 2023, σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Επιπλέον, η επιλογή λιγότερο δημοφιλών προορισμών, επίσης κερδίζει έδαφος, τουλάχιστον μεταξύ των ταξιδιωτών από τις βασικές ευρωπαϊκές αγορές της Ελλάδας, όπως η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία και η Γαλλία. Παράλληλα, «υπάρχουν οι πρώτες ενδείξεις ότι οι πλέον επιθυμητές χώρες διακοπών (όπως η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ελλάδα) είτε χάνουν έδαφος είτε μένουν στάσιμες σε επίπεδο δημοφιλίας, τουλάχιστον για το καλοκαίρι – φθινόπωρο του 2023 σε σχέση με αντίστοιχη περίοδο του 2022», εξηγεί ο επικεφαλής της Mindhaus.
Ορισμένοι από τους βασικούς παράγοντες, με σχέση συγκοινωνούντων δοχείων, που φαίνεται να τροφοδοτούν τις παραπάνω τάσεις είναι η οικονομία, η πολυκοσμία αλλά και ο καιρός.
Οσον αφορά την οικονομία, ένα συνεχώς αυξανόμενο ποσοστό Ευρωπαίων ταξιδιωτών, τώρα 41%, δηλώνουν ότι τόσο οι υψηλές τιμές των ταξιδιών όσο και τα εισοδήματά τους αποτελούν τις πρωταρχικές τους ανησυχίες – 10% παραπάνω σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν.
Αναφορικά με την πολυκοσμία, είτε για λόγους υγείας αρχικά είτε στη συνέχεια για λόγους ποιοτικότερης τουριστικής εμπειρίας, ένα από τα τρία πιο βασικά κριτήρια επιλογής ενός προορισμού είναι να μην κατακλύζεται από κόσμο.
Ολοένα και σημαντικότερη γίνεται όμως και η παράμετρος του καιρού, καθώς οι ευχάριστες καιρικές συνθήκες είναι το πρώτο κριτήριο για την επιλογή ενός προορισμού (18% των Ευρωπαίων), ενώ ένα διόλου ευκαταφρόνητο 8% ανησυχεί πλέον για ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως ο καύσωνας.
«Αξίζει να αναφερθεί ότι η ευελιξία που είχαμε δει κατά την πρώτη περίοδο της πανδημίας, λόγω των συνεχών αλλαγών στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, φαίνεται να έχει εγκατασταθεί για τα καλά στο μυαλό των καταναλωτών όταν εξετάζουν και αγοράζουν τουριστικές υπηρεσίες.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει μικρότερη αφοσίωση και μεγαλύτερη ευελιξία σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό ενός ταξιδιού, όπως η επιλογή να ταξιδέψουν off-season (17%), να επισκεφθούν έναν πιο οικονομικό προορισμό (14%) ή να επιλέξουν ένα φθηνότερο κατάλυμα (15%)», σημειώνει η Mindhaus.
Σε κάθε περίπτωση, η διάθεση για ταξίδια παραμένει ψηλά, ενώ και η ζήτηση μακροπρόθεσμα είναι πολύ πιθανό να συνεχίσει να αυξάνεται και, επιπλέον, δεν είναι σαφές κατά πόσον οι νέες αυτές τάσεις «ήρθαν για να μείνουν» μακροπρόθεσμα. Ωστόσο, τεκμαίρεται ότι τόσο οι διεθνείς συνθήκες όσο και η κατανάλωση είναι εξαιρετικά ευμετάβλητες.
Τα στοιχεία
Στη Μύκονο –και σε μικρότερο βαθμό στη Σαντορίνη– ο Μάιος ήταν σημαντικά χαμηλότερα από τον αντίστοιχο μήνα του 2022 σε όρους διεθνών αφίξεων και συγκεκριμένα κατά 17,5% και 3,2% αντίστοιχα. Και αυτό, σε αντίθεση με το σύνολο της χώρας όπου καταγράφεται αύξηση των αεροπορικών αφίξεων.
Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, ο Ιούνιος δείχνει πως επίσης θα είναι χειρότερος από τον αντίστοιχο μήνα του 2022 στους δύο αυτούς προορισμούς. Κάτι που επιβεβαιώνουν και ξενοδόχοι από τα νησιά αυτά, οι οποίοι μιλούν για σημαντικά μειωμένες πληρότητες, έως και 40% χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι για τον Μάιο και με μικρή μόνο βελτίωση τον Ιούνιο. Για τους οικονομολόγους η βασική αιτία είναι η ευαισθησία της ζήτησης στις αυξημένες τιμές, ενώ στις κακές αυτές επιδόσεις φαίνεται πως συνέβαλε και ο βροχερός και συννεφιασμένος καιρός φέτος. Ωστόσο, οι επιδόσεις αυτές εξηγούνται και από την αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών προς λιγότερο κορεσμένους και φθηνότερους προορισμούς, αποκαλύπτουν οι πανευρωπαϊκές έρευνες.
Οι αεροπορικές
Ο προγραμματισμός των αεροπορικών εταιρειών για τη δυναμικότητα των πτήσεών τους προς τη Μύκονο φέτος κατά την περίοδο από τα τέλη Μαρτίου έως τα τέλη Οκτωβρίου δείχνει 15,8% λιγότερες θέσεις σε σχέση με πέρυσι. Αντίστοιχα στη Σαντορίνη για το ίδιο διάστημα προβλέπονται 18,6% λιγότερες θέσεις σε σχέση με πέρσι.
Για τους ψυχραιμότερους, οι τάσεις αυτές μπορεί μακροπρόθεσμα να αποδειχθούν θετικές και να συμβάλουν στη μείωση της εποχικότητας του τουρισμού, αλλά και στη διάχυση των οικονομικών ωφελειών του σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια παράλληλα με την αποσυμφόρηση των προορισμών, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη.
Πηγή kathimerini.gr