Ελληνοτουρκικά: Ένα νέο «όπλο» φαίνεται πως έχει στα χέρια της η ελληνική κυβέρνηση θα να αντιμετωπίσει τις συνεχόμενες προκλήσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο.
Όπως ανέφερε στο Mega, η δημοσιογράφος και πολιτική συντάκτρια Χριστίνα Κοράη, βρίσκεται στο «τραπέζι» το ενδεχόμενο επέκτασης των χωρικών υδάτων νότια και δυτικά της Κρήτης στα 12 ναυτικά μίλια, ενώ δεν αποκλείεται να εφαρμοστεί και σύντομα εάν χρειαστεί.
Ελλάδα και Αίγυπτος έχουν συμφωνήσει αυτή τη στιγμή για μερική ΑΟΖ. «Η Αίγυπτος έχει αυτή τη στιγμή θέμα σε ό,τι αφορά τα ανατολικά της Κρήτης» τόνισε χαρακτηριστικά η δημοσιογράφος.
Επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης νότια της Κρήτης στα 12 ναυτικά μίλια
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας τα «ΝΕΑ» η επέκταση των χωρικών υδάτων μπαίνει επιτακτικά στο τραπέζι ως μία κίνηση που η Αθήνα οφείλει να κάνει προτού στραφεί στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα το θέμα έχει αρχίσει να συζητείται από το 2020. Υπενθυμίζεται ότι η επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο ολοκληρώθηκε με την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου λίγο μετά τα μέσα Ιανουαρίου του 2021. Ωστόσο η απόφαση για την ΑΟΖ νότια και δυτικά της Κρήτης ήταν και παραμένει μία σαφώς πιο δύσκολη απόφαση διπλωματικά. Για κάποιους είναι επιβεβλημένη ενώ για κάποιους άλλους ριψοκίνδυνη μετά την υπογραφή του τουρκολιβυκού μνημονίου το 2019.
Το δεύτερο σύμφωνο Άγκυρας – Τρίπολης που υπεγράφη τη Δευτέρα και αφορά έρευνες για υδρογονάνθρακες από την Τουρκία σε περιοχές κυριαρχικών δικαιωμάτων της Λιβύης, αμφισβητούμενες και μη, φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στην εν λόγω περιοχή τα τουρκικά ερευνητικά, σεισμογραφικά και γεωτρύπανα. Η νέα συμφωνία έρχεται επί της ουσίας να υλοποιήσει το τουρκολιβυκό μνημόνιο του 2019 και να σφραγίσει κατ’ επέκταση με νέα τετελεσμένα το αφήγημα της «Γαλάζιας Πατρίδας».
Η επέκταση των χωρικών υδάτων νότια της Κρήτης μπαίνει επιτακτικά στο τραπέζι, ως μια κίνηση που πλέον – σύμφωνα με ορισμένες απόψεις – οφείλει να κάνει άμεσα η Αθήνα και μετά να στραφεί στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Ενα βήμα που το ΥΠΕΞ, υπό την ηγεσία του Νίκου Δένδια, επεξεργάζεται εδώ και δύο χρόνια, αλλά η Αθήνα δεν έχει τολμήσει να το κάνει ακόμα.
Υπενθυμίζεται ότι ο Δένδιας στην ομιλία του στη Βουλή, στις 19 Ιανουαρίου 2021, τις ημέρες κύρωσης των 12 μιλίων στο Ιόνιο είχε αποκαλύψει ότι οι μελέτες για την επέκταση των χωρικών υδάτων νοτίως της Κρήτης είχαν ήδη ξεκινήσει, υπογραμμίζοντας ότι στον σχεδιασμό «φυσικά περιλαμβάνεται και το ανατολικό κομμάτι της Κρήτης». Τέλη του 2020, πηγές του ΥΠΕΞ έλεγαν ότι τα τοπογραφικά ήταν ήδη υπό επεξεργασία από τις αρμόδιες υπηρεσίες, σημειώνοντας ότι το πρώτο βήμα θα ήταν το κλείσιμο των κόλπων και η χάραξη των γραμμών βάσης. Σύμφωνα με το δημοσίευμα η διαδικασία δεν έχει παγώσει, ωστόσο το πότε θα προχωρήσει είναι καθαρά πολιτική απόφαση. Οι αρμόδιες αρχές τονίζουν ότι οι υπηρεσίες του ΥΠΕΞ δεν έχουν κατεβάσει τα μολύβια, αντίθετα επεξεργάζονται το ζήτημα ώστε να είναι έτοιμες όταν τους ζητηθεί.
Οι επιλογές
Ποιες θα μπορούσαν ωστόσο να είναι οι επιλογές της Αθήνας και πώς θα μπορούσε να αντιδράσει στις εξελίξεις; Μπορεί, για παράδειγμα, το ζήτημα της επέκτασης των χωρικών υδάτων να γίνει ένα «διαπραγματευτικό χαρτί» αυτή τη χρονική στιγμή για την Αθήνα; Σύμφωνα με ορισμένους διπλωμάτες, μπορεί. Υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να διαπραγματευτεί με την ΕΕ και να ζητήσει από τις Βρυξέλλες να επιβάλουν κυρώσεις στην Τουρκία, προκειμένου να μην κάνει η Αθήνα το βήμα της επέκτασης που θα μπορούσε να δώσει στην Άγκυρα το άλλοθι που χρειάζεται για πιο επιθετικές κινήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Υπενθυμίζουν δε ότι το 2020 οι Βρυξέλλες και δη η Γερμανία είχαν χρησιμοποιήσει ως δικαιολογία την οριοθέτηση της Ελλάδας με την Αίγυπτο προκειμένου να μη λάβουν μέτρα εναντίον της Άγκυρας, με το «Ορούτς Ρέις» να φτάνει στα έξι μίλια από το Καστελλόριζο και τη Ρόδο. Η πιο σκληρή γραμμή υποστηρίζει ότι η Αθήνα πρέπει να προχωρήσει στην επέκταση στην Κρήτη και να απαιτήσει και κυρώσεις από την ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογραμμίζουν αναλυτές, ωστόσο, η Αθήνα δεν πρέπει να εμφανιστεί διαθέσιμη να παραμείνει ακίνητη διπλωματικά και να αρκεστεί σε δηλώσεις συμπαράστασης.
Στο ΥΠΕΞ μελετώνται όλα τα σενάρια και οι επιλογές. Καθώς, όπως λένε, και το κόστος αυτών. Αφού δεν είναι λίγοι οι διπλωμάτες που σημειώνουν ότι η επέκταση σε αυτή τη χρονική στιγμή έχει πιθανότητες να προκαλέσει αντιδράσεις και μεταξύ των συμμάχων, γυρίζοντας μπούμερανγκ για την Ελλάδα. Με την ανάλυση του κινδύνου, όπως φαίνεται, να μην έχει φτάσει σε ένα αποτέλεσμα που να μπορεί να οδηγήσει σε ανακοινώσεις συγκεκριμένων αποφάσεων.
Και αυτά ενώ ο τούρκος πρόεδρος έχει καταφέρει να εργαλειοποιήσει για δεύτερη φορά την πολιτική κρίση στη Λιβύη, σαν έτοιμος από καιρό, με τον πρωθυπουργό της προσωρινής κυβέρνησης εθνικής ενότητας της Λιβύης Αμπντέλ Χαμίντ Ντμπέιμπα, ως νέος Ερντογάν, να δηλώνει ότι η Τρίπολη δεν θα κάνει πίσω στα δικαιώματά της και θα προχωρήσει σε έρευνες.
Διαβάστε επίσης:
Νέα πρόκληση Ερντογάν για την Αγιά Σοφιά: «Αν θέλει ο Θεός θα έρθουν και άλλα τέτοια»
Προκλητικοί οι Τούρκοι: Παρομοιάζουν επέκταση στα 12 μίλια με την «απόβαση» στη Σμύρνη
Μήνυμα Δένδια στην Άγκυρα: Ιστορική στιγμή η κατάθεση του νομοσχεδίου για την επέκταση στα 12 μίλια
Άγιος Παΐσιος: «Όταν ακούσετε στην τηλεόραση να γίνεται λόγος για τα 12 ναυτικά μίλια…»
21 ΠέμπτηΔεκ. 2017
Ο Γέροντας Παΐσιος αποκαλύπτει στον Ανέστη Μαυροκέφαλο, τα γεγονότα που θα προηγηθούν της παράδοσης της Κωνσταντινούπολης στους Έλληνες, όπως επίσης και ορισμένα από εκείνα που θα ακολουθήσουν.
Καθώς η καταγωγή μας είναι απ’ την Καππαδοκία και η μία γιαγιά μας κατάγεται απ’ το χωριό του Γέροντα, απ’ τα Φάρασα, ενώ η άλλη απ’ την Καισάρεια, έχουμε κοινές ρίζες με το Γέροντα, και επειδή εκείνα τα μέρη μας πονάνε ιδιαίτερα τώρα που είναι σε ξένα χέρια, ρωτούσα συνέχεια το Γέροντα για την Τουρκία, τι θα γίνει με τον Ελληνισμό και άλλα σχετικά.
Κάποτε, είχα πάει στο Γέροντα με ένα φίλο μου και εκεί συναντήσαμε μία παρέα από πέντε παιδιά. Τότε, ρώτησα το Γέροντα ποιές προέβλεπε να είναι οι εξελίξεις σχετικά με την Τουρκία. «Γέροντα», του λέω, «απ’ την Αλεξανδρούπολη είμαστε. Μήπως μας πιάσει η μπόρα κατά κει;» Μου απαντά: «Κοίταξε να δεις. Οι Τούρκοι δε θα μπουν στην Αλεξανδρούπολη. Θα κάνουν μόνο μία πρόκληση στην Ελλάδα, που θα έχει σχέση με την αιγιαλίτιδα ζώνη. Και εμάς θα μας πιάσει πείνα. Θα πεινάσει η Ελλάδα. Και επειδή θα κρατήσει αυτή η μπόρα κάποιο διάστημα, μήνες θα είναι, θα πούμε το ψωμί ψωμάκι».
Μετά ρωτάω: «Γέροντα, πώς θα καταλάβω εγώ ότι θα είμαστε κοντά στον πόλεμο;» «Όταν», λέει, “θα ακούσεις την τηλεόραση να γίνεται θέμα για τα μίλια, για την επέκταση των μιλίων (της αιγιαλίτιδας ζώνης) από 6 σε 12 μίλια, τότε από πίσω έρχεται ο πόλεμος. Ακολουθεί”. Λέω: «Και ποια κράτη θα συμμετέχουν;» «Κοίταξε, μετά την πρόκληση των Τούρκων, θα κατεβούν οι Ρώσοι στα Στενά. Όχι για να βοηθήσουν εμάς. Αυτοί θα έχουν άλλα συμφέροντα. Αλλά, χωρίς να το θέλουν, θα βοηθάνε εμάς. Τότε, οι Τούρκοι για να υπερασπισθούν τα Στενά, που είναι στρατηγικής σημασίας, θα συγκεντρώσουν εκεί και άλλα στρατεύματα. Παράλληλα δε, θα αποσύρουν δυνάμεις από καταληφθέντα εδάφη. Όμως, θα δουν τότε τα άλλα κράτη της Ευρώπης, συγκεκριμένα η Αγγλία, η Γαλλία, η Ιταλία και άλλα έξι-εφτά κράτη της ΕΟΚ, ότι η Ρωσία θα αρπάξει μέρη, οπότε θα πουν: «Δεν πάμε κι εμείς εκεί πέρα, μήπως πάρουμε κανένα κομμάτι;» Όλοι, όμως, θα κυνηγούν τη μερίδα του λέοντος. Έτσι, θα μπουν και οι Ευρωπαίοι στον πόλεμο».
Σ’ αυτό το σημείο ρωτάω: «Εμείς, τι θα κάνουμε; Ο ελληνικός στρατός θα πάρει μέρος σ’ αυτόν τον πόλεμο;» «Όχι» λέει. «Θα βγάλει η κυβέρνηση απόφαση να μη στείλει στρατό. Θα κρατήσει στρατό μόνο στα σύνορα. Και θα είναι μεγάλη ευλογία που δε θα πάρει μέρος. Γιατί, όποιος πάρει μέρος σ’ αυτόν τον πόλεμο, χάθηκε… Τότε, επειδή στην Ελλάδα ο κόσμος θα φοβηθεί, πολλοί θα στραφούν προς την Εκκλησία, προς τον Θεό, και θα μετανοήσουν. Γι’ αυτό, επειδή θα υπάρξει μετάνοια, δε θα πάθουμε κακό οι Έλληνες. Ο Θεός θα λυπηθεί την Ελλάδα, επειδή ο κόσμος θα στραφεί προς την Εκκλησία, προς το Μοναχισμό και θα αρχίσουν να προσεύχονται. Και θα Βαπτισθούν πολλοί Τούρκοι. Τότε, ο βασιλιάς Κωνσταντίνος θα συμβάλει ως μεσάζοντας, να δοθεί η Πόλη στην Ελλάδα. Είναι ευλαβής, είναι καλός». «Γέροντα», τον ρωτάω μετά, «την Πόλη θα την δώσουν σ’ εμάς;» «Θα την δώσουν σε μας, όχι επειδή θα το θέλουν, αλλά επειδή αυτή η λύση θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα των ξένων. Τότε θα το καταλάβουν αυτό. Αυτά που σου λέω, μην τα πεις σε κανένα. Θα σε βγάλουν τρελλό. Γιατί δεν είναι ώριμες οι συγκυρίες ακόμα. Τότε θα το καταλάβεις». Αυτή η συζήτηση με το Γέροντα έγινε το 1991, όταν υπηρετούσα στο στρατό.
‘Αλλη φορά, ο Γέροντας είπε: «Η διοίκηση της Πόλης, από μας, θα είναι και στρατιωτική και πολιτική». Γνώρισα και τρεις αξιωματικούς που είχαν πάει στο Γέροντα. Απ’ τους τρεις αξιωματικούς ο ένας έλεγε: «Μόνο σε μένα ο Γέροντας είπε πως θα είμαι διοικητής στρατιωτικού τμήματος στην Πόλη. Στους άλλους δεν ανέφερε τίποτε».
Κάποια άλλη παρέα είχε πάει στο Γέροντα. Ένας απ’ αυτούς σπούδαζε πολιτικός μηχανικός στο Πολυτεχνείο της Ξάνθης. Σε μια στιγμή, γυρίζει ο Γέροντας, τον δείχνει με το δάκτυλο – αυτός, σημειωτέον, πήγαινε στο Γέροντα για πρώτη φορά – και του λέει: «Εσύ, σαν πολιτικός μηχανικός, θα συμβάλεις στην ανοικοδόμηση της Πόλης, γιατί η Πόλη θα ανοικοδομηθεί απ’ την αρχή». Γύρισε και τον έδειξε με το δάκτυλο μπροστά σε όλους. Το παιδί, τότε, ήταν φοιτητής. Μετά, ο Γέροντας γυρίζει σε μένα και λέει: «Κι εσύ, Ανέστη, θα πας στην Πόλη. Κι εσείς οι δύο – έδειξε εμένα και τον φίλο μου – θα πάτε στην Πόλη, αλλά για άλλο σκοπό». Δε μου τον φανέρωσε το σκοπό. Μετά απ’ αυτό, μου μπήκε η επιθυμία να μάθω τουρκικά.
Μια άλλη φορά που είχα πάει στο κελλί του Γέροντα, έτυχε να είναι μέσα ένας πρώην μουσουλμάνος από τη Θράκη. Τον πιάνω και του λέω: «Εσύ πώς συνέβη και ήλθες εδώ, στο Γέροντα;» Σταύρο τον έλεγαν. «Άσε», λέει, «κάτσε να σου πω. Ο Γέροντας μας έκανε ένα πολύ μεγάλο θαύμα και πίστεψε όλη η οικογένειά μου. Μετά ήλθε στο χωριό και φρόντισε να Βαπτισθούμε».
Και σε άλλη επίσκεψή μας στην Παναγούδα, ήταν παρών και ο μουσουλμάνος που Βαφτίσθηκε, ο Σταύρος. Τότε, πάλι μας ανέφερε ο Γέροντας για τα γεγονότα, πώς θα εξελιχθούν με την Κωνσταντινούπολη. Και όταν έφθασε στο σημείο που θα πονέσει η Ελλάδα και είπε ότι, εμάς, θα μας αγγίξει η πείνα, λέει ο κύριος Σταύρος: «Γέροντα, να κρατήσω ένα σακκί αλεύρι για να μπορέσω ν’ αντιμετωπίσω εκείνη την περίοδο και να μην πεινάσουν τα παιδιά;» «Όχι», του λέει, «μην παίρνεις, γιατί ο γείτονάς σου θα έχει αλεύρι και θα σου δώσει»! Δηλαδή, προείδε ο Γέροντας ποιός θα βοηθήσει τον κύριο Σταύρο στην περίοδο της πείνας. Εκείνος φυσικά θα ζει σε χωριό. Τώρα, εμείς που ζούμε στις πόλεις, θα πούμε το ψωμί ψωμάκι. Γι’ αυτό, άλλη φορά, ο Γέροντας έλεγε: «Να έχετε ένα κτηματάκι και λίγο να το καλλιεργείτε. Κοντά σε σας, θα βοηθήσετε και κάποιον που δεν θα έχει».
Πηγή: Περιοδικό Παρακαταθήκη