Ένα σπουδαίο αφιέρωμα στην Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου που έπαιξε στην ΕΡΤ πέντε χρόνια μετά τον θάνατό της. Αποθέωση στο Twitter μετά την προβολή της ταινίας του Άγγελου Φραντζή.
Ο Γιώργος Παπαστεφάνου είναι μία από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της Ελλάδας. Από τις εκπομπές του, «Καλησπέρα, κύριε Έντισον», «Η μουσική γράφει ιστορία», «Μουσική Βραδιά», «Διαδρομές», «Οι παλιοί φίλοι», παρέλασαν κυριολεκτικά τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής μουσικής.
Ο ίδιος φρόντισε αυτό τον μουσικό θησαυρό, αυτή την πολιτιστική μας κληρονομιά, να την ανεβάσει σαν παρακαταθήκη στον προσωπικό του λογαριασμό στο Youtube. Για να θυμούνται οι παλιοί, και να μαθαίνουν οι νέοι. Τα βίντεο στον λογαριασμό του αποτελούν ένα πραγματικό ταξίδι στο χρόνο και στον πολιτισμό, ενώ περιλαμβάνουν και σπάνιες στιγμές με πρώτες εμφανίσεις σπουδαίων ερμηνευτών αλλά και αφιερώματα στους σπουδαιότερους δημιουργούς του τόπου.
Το αρχείο του Γιώργου Παπαστεφάνου υπάρχει ολόκληρο και στον ιστότοπο «Μια φορά θυμάμαι». Εκεί εντοπίσαμε το εξαιρετικό αφιέρωμα στην Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, από τη «Μουσική Βραδιά». Η προβολή της ταινίας «Ευτυχία» του Άγγελου Φραντζή στον ΑΝΤ1, αναβίωσε στιγμές που θα δείτε στην εκπομπή η οποία είχε προβληθεί στην ΕΡΤ, πέντε χρόνια μετά τον θάνατο της Παπαγιαννοπούλου.
Στα πλάνα, η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου απαγγέλλει σε νυχτερινό κέντρο της εποχής, στίχους της από το τραγούδι της «Κάποιο τρένο θα περάσει» το οποίο μελοποίησε ο Μανώλης Χιώτη (15ο λεπτό). Ήταν η τελευταία της εμφάνιση μπροστά σε κάμερες. Το ηχητικό αυτό, έχει κυκλοφορήσει στο δίσκο «Βίκυ Μοσχολιού & Σταύρος Ξαρχάκος – Τραγούδια της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου» (LYRA, 1982).
Ακόμη περιλαμβάνεται η σπουδαία εκτέλεση στο «Είμαι αητός χωρίς φτερά» από τη Σωτηρία Μπέλλου, καθώς και ποιήματά της που δεν έγιναν ποτέ τραγούδι. Αγαπημένοι της ποιητές άλλωστε, ήταν ο Καββαδίας και ο Κρυστάλλης.
Γιατί, βρε άνθρωπε κουτέ,
δεν φιλοσόφησες ποτέ
στη σύντομη ζωή σου,
παρά κλαις και μαραζώνεις
και το κέφι σου χαλάς.
Κει που πήγαν τόσοι άλλοι,
και μικροί, μα και μεγάλοι,
κάποτε, κάποτε κι εσύ θα πας.
Γιατί, βρε άνθρωπε, γιατί,
να τη θολώνεις τη ζωή
με το πικρό σου κλάμα;
Κάποιο τρένο θα περάσει
απ’ τη ζωή μας βιαστικό.
Τη βαλίτσα μας στο χέρι
κι ο Θεός μονάχα ξέρει
πού θα κάνουμε σταθμό.
Την εκπομπή περιγράφει ο ίδιος ο Γιώργος Παπαστεφάνου στη λεζάντα που συνοδεύει το βίντεο.
Μεταξύ άλλων αναφέρεται και στη σύγκρουση της ηθοποιού και στιχουργού με τον Βασίλη Τσιτσάνη. Η στιχουργός άλλωστε δεν δεχόταν να παίρνει ποσοστά αλλά προτιμούσε να πουλάει τα τραγούδια της, ώστε να λαμβάνει τοις μετρητοίς ένα χρηματικό ποσό το οποίο συνήθως ξόδευε στη χαρτοπαιξία. Έτσι, πολλά τραγούδια της έμειναν «ορφανά», χωρίς να φέρουν την επίσημη υπογραφή της. Στην περίπτωση του Τσιτσάνη, σε κάποια τραγούδια είχαν βάλει και οι δύο το «χέρι» τους στους στίχους, με αποτέλεσμα να υπάρξει σχετική διένεξη. Εκείνη που σύστησε τη Παπαγιαννοπούλου στον Τσιτσάνη ήταν η Μαρίκα Νίνου, που την ήξερε από το θέατρο, και εκείνος της έμαθε πώς γράφεται ένα τραγούδι, δύο κουπλέ και ρεφρέν.
Ο Καλδάρας ήταν από τους πρώτους που έβαλαν το όνομά της κανονικά στους συντελεστές. Διανοούμενη τη χαρακτήρισε ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, μια ποιήτρια με «επιθετικά άμεσα» νοήματα. «Όταν έβλεπε κάποιον με ένα κάποιο ταλέντο, έσπευδε να τον αγκαλιάσει. Όταν είχα πάει να εισπράξω τα δικαιώματά μου από την εταιρεία, σηκώθηκε αυτή η γριά, τότε, γυναίκα από την άκρη της αίθουσας, και ήρθε να με συγχαρεί», θυμάται ο ίδιος. «Ήταν μεγάλη σε ηλικία, αλλά πάντοτε νέα».
Η περιγραφή του Γιώργου Παπαστεφάνου:
«Πρώτη εκπομπή για το 1977, ένα αφιέρωμα στην Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου. Θα ήταν η πρώτη φορά που την τιμούσε η τηλεόραση και επειδή η ίδια δεν ζούσε πια, απευθύνθηκα στην κόρη της Καίτη Πολυζωγοπούλου για να πάρω πληροφορίες και υλικό. Εκείνη μού έδειξε συνεντεύξεις της Ευτυχίας σε πολλά περιοδικά και μια λίστα τραγουδιών που θεωρούσε ως δικά της, μια λίστα που ποτέ δεν είχε διαψευσθεί όσο η ίδια ζούσε.
Διάλεξα τα τραγούδια που ήθελα – ανάμεσά τους και τέσσερα του Τσιτσάνη – και κάλεσα την Σωτηρία Μπέλλου, την Μαίρη Λίντα και την Καίτη Γκρέυ να τα πουν και να μιλήσουν για τη γνωριμία και τη συνεργασία τους με την Ευτυχία. Δυο τραγούδια του Καζαντζίδη, τα προόριζα για την Μαρινέλλα, αλλά επειδή η ίδια δεν βγήκε στο τηλέφωνο, απευθύνθηκα στην Χάρι Αλεξίου. «Γιώργο, είναι κάτι που όλοι το χρωστάμε στην Ευτυχία» μού είπε η Χαρούλα, χωρίς καθόλου να διστάσει. «Μόνο που θα ‘θελα να πω το «Δυο πόρτες έχει η ζωή» και το «Μανούλα θα φύγω». «Αυτά τα τραγούδια είχα σκεφτεί κι εγώ για σένα» της απάντησα. Και πράγματι, η Χαρούλα τραγούδησε υπέροχα αυτά τα δυο τραγούδια. Στην εκπομπή, συμμετείχαν επίσης, ο Απόστολος Καλδάρας – από τους πρώτους που έβαλαν το όνομα της Παπαγιαννοπούλου στους δίσκους – καθώς και η παρέα «Μπλε παράθυρα», που εγώ την βάφτισα «Ρεμπέτικη κομπανία».
Όταν τηλεφώνησα στη Σωτηρία Μπέλλου και της ζήτησα να πει το «Είμαι αητός χωρίς φτερά», η απάντηση της ήταν «Ό,τι θέλεις εσύ, Γιώργο μου!». Όταν όμως ήρθε στο στούντιο, δεν ήθελε με κανένα τρόπο να το πει. Η διευθύντρια παραγωγής, η Κατερίνα Κατωτάκη, ερχόταν κάθε τόσο απελπισμένη στο γραφείο μου και μου ‘λεγε «Δεν δέχεται με τίποτα». «Κατερίνα, θα το πει!» της απαντούσα και την ξανάστελνα στο στούντιο. Με τα πολλά, η Σωτηρία το είπε. Και μάλιστα συγκλονιστικά, όπως το είχα φανταστεί.
Την ημέρα που επρόκειτο να προβληθεί η εκπομπή εμφανίστηκα στο «Κάθε μεσημέρι» της Ελένης Μαβίλη που παρουσίαζε ο Μιχάλης Ρούσσος, για να τη διαφημίσω. Βγαίνοντας από το στούντιο, μού είπαν ότι μόλις με είχε ζητήσει ο Τσιτσάνης. Τον πήρα στο τηλέφωνο και τον άκουσα οργισμένο, να κατηγορεί την Ευτυχία ότι έλεγε ψέματα και ότι δεν ήξερε να γράφει στίχους, γι’ αυτό και θα έπρεπε να μην παιχθεί η εκπομπή. «Η εκπομπή είναι έτοιμη και θα παιχθεί» του είπα, «αλλά, αν θέλεις, έλα αύριο στο «Κάθε μεσημέρι» να πεις αυτά που υποστηρίζεις». Δεν ήρθε. Αλλά μετά από λίγες μέρες, δημοσιεύτηκε στα «Νέα» μια συνέντευξή του στο Γιώργο Λιάνη, όπου αφού απαξίωνε εντελώς τη στιχουργό, κατηγορούσε τον Ηλία Πετρόπουλο, την τηλεκριτικό Μαρία Παπαδοπούλου – που ήταν ανιψιά του Νίκου Ρούτσου – και εμένα, ως «σκοτεινές δυνάμεις» που τον πολεμούσαν. Εγώ είπα να μην ασχοληθώ και στην εφημερίδα απάντησε ο εγγονός της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, δικηγόρος Αλέξης Πολυζωγόπουλος».
Αξίζει να σημειωθεί πως η ταινία «Ευτυχία», προβλήθηκε την ώρα των τελικών του Big Brother και του Bachelor, κάνοντας τον κόσμο να την αποθεώσει στα social media, ενώ έγινε πρώτο trend στο Twitter και σάρωσε στην τηλεθέαση (Ευτυχία 29,6%, The Bachelor 24,2%, Big Brother 20,4%).
Ακούστε εδώ τη συνέντευξη που είχε δώσει η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου στην Ελισάβετ και στον Γιάννη Κουνάδη και δημοσιεύτηκε σε ένθετο cd στο βιβλίο του Γιάννη Bach Σπυρόπουλου, «Ένα μπλουζ για την… Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου», στη σειρά Βίοι Αγίων / Υπόγειες Διαδρομές.
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.