Του Χάρη Ντιγριντάκη
Τις τελευταίες πινελιές βάζει η πολιτεία στον καμβά των αρχικών ρυθμίσεων του πολεοδομικού χωροταξικού νομοσχεδίου για την εκτός σχεδίου δόμηση, ειδικότερα στην ανωδομή του τουρισμού και δη στα ξενοδοχεία.
Το συγκεκριμένο Σχέδιο Νόμου φιλοδοξεί να αποτελέσει το πρελούδιο εισροής μεγάλων επενδύσεων στην Ελλάδα, βάζοντας ταυτόχρονα τέλος στην άναρχη δόμηση στη χώρα. Παρόλα αυτά παρατηρούνται αντιδράσεις από εκατοντάδες μικρούς ξενοδόχους και επενδυτές οι οποίοι υποστηρίζουν ότι με την μορφή που έχουν οι διατάξεις του Νομοσχεδίου είναι φανερό ότι θίγονται άμεσα και υπέρμετρα οι μικρού και μέσου μεγέθους τουριστικές επιχειρήσεις (υφιστάμενες και κυρίως νέες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις) προς όφελος εκείνων των πολύ μεγάλων που έχουν την δυνατότητα να προχωρήσουν σε θεσμοθέτηση ΠΟΤΑ ή/και Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων οι οποίες ορίζονται ως οργανωμένοι υποδοχείς και οι οποίες ταυτόχρονα απολαμβάνουν και πλήθος άλλων ευεργετημάτων (παρεκκλίσεις, ταχείες αδειοδοτήσεις, δυνατότητα πώλησης επιμέρους τμημάτων, κ.λπ.).
Πάντως στο τελικό κείμενο, του σχεδίου νόμου που θα κατατεθεί περί το τέλος Σεπτεμβρίου στη Βουλή, από τον υπουργό ΠΕΝ κ. Κωστή Χατζηδάκη, σύμφωνα με τον αρμόδιο υφυπουργό Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Δημήτρη Οικονόμου, το ποσοστό κάλυψης για εκτός σχεδίου ξενοδοχεία θα είναι 20% και όχι 10%, όπως γράφτηκε «εκ παραδρομής» στο κείμενο που τέθηκε στην διαβούλευση.
Όπως σημειώνει ο κ. Οικονόμου, «για όλα τα ξενοδοχεία μικρά ή μεγάλα, ταυτοχρόνως δίνουμε ένα μπόνους εάν θέλουν τα ξενοδοχεία να αυξήσουν την κάλυψη τους, για την προσθήκη πρόσθετων κοινόχρηστων χώρων, όχι πρόσθετων κλινών. Με τις δεδομένες κλίνες που μπορεί να χτίσει κάποιος, αν θέλει να μεγαλώσει τους κοινόχρηστους χώρους. Αυτό είναι σήμερα αναγκαίο, λόγω του COVID και μπορεί να είναι αναγκαίο στο μέλλον», σημειώνοντας ότι «βελτιώνεται και η ποιότητα του ξενοδοχείου όταν έχει μεγαλύτερους κοινόχρηστους χώρους».
Συντελεστής δόμησης
Ο υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος συμπληρώνει ότι «όσον αφορά το συντελεστή δόμησης, που είναι πόσα τετραγωνικά χτίζεις, δίνεται μπόνους, όταν έχει χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση, υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και συναφή θέματα. Δηλαδή ενισχύουμε τις καλές επενδύσεις, όχι με κριτήριο μεγέθους, τόσο για μικρά όσο και μεγάλα ξενοδοχεία».
Παράλληλα ο κ. Οικονόμου επισημαίνει ότι «η αρτιότητα για ξενοδοχεία εκτός σχεδίου αυξάνεται από 4 σε 8 στρέμματα. Το αναγκαίο πρόσωπο μειώνεται σε 25 μέτρα από 45 που είναι σήμερα και που γράφει το σχέδιο νόμου. Βέβαια μικρότερα γήπεδα άνω των 8 στρεμμάτων θα μπορούν να χτίσουν αν έχουν 25 μέτρα πρόσωπο. Αυτό θα περάσει στο νομό. Αυτό ίσχυε και σήμερα. Τα 25 και 45 μέτρα δεν το βάζουμε εμείς απλώς δεν το αλλάζουμε δεν το μειώνουμε ότι προβλεπόταν για το μέγεθος του προσώπου θα συνεχίσει να ισχύει».
Ακολούθως ο υφυπουργός ΠΕΝ δηλώνει ότι «σε μικρά νησιά δεν θα ισχύσουν τα 8 στρέμματα ως αναγκαία αρτιότητα. Μόνο σε πολύ μικρά νησιά που έχουν άλλες προϋποθέσεις θα ισχύσουν τα 4 στρέμματα» και εξήγησε ότι όλα αυτά θα διατυπωθούν ρητά στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου.
Νέα κατηγορία τουριστικών επενδύσεων
Στο πολεοδομικό χωροταξικό νομοσχέδιο, ο κ. Οικονόμου τονίζει ότι θα προβλεφθεί και μία νέα κατηγορία τουριστικών επενδύσεων. «Διευκολύνουμε τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις και ταυτοχρόνως δημιουργούμε για πρώτη φορά ένα είδος οργανωμένης τουριστικής ανάπτυξης πάνω από τα 50 στρέμματα. Σε έκταση λοιπόν 50 στρεμμάτων δημιουργούμε επενδύσεις με εξαιρετικά ευνοϊκούς πολεοδομικούς όρους, και θα μπορούν να παίρνουν και ενισχύσεις από τον αναπτυξιακό νόμο. Αυτό στο σχέδιο νόμου το ονομάζουμε μικρή μικτή τουριστική ανάπτυξη. Θα μπορείς να έχεις και έναν περιορισμένο αριθμό σπιτιών για πώληση μέσα σε αυτό, 10% όχι παραπάνω για να διευκολύνεται η χρηματοδότηση της κατασκευής της επένδυσης» υποστηρίζει ο κ. Οικονόμου.
Πώς διασώζονται επενδύσεις
Καταλήγοντας, για τις τουριστικές επενδύσεις σε εκτάσεις κάτω των 8 στρεμμάτων, οι οποίες όμως έχουν προχωρήσει σε μελέτες ενδεχομένως και ενταχτεί στην αναπτυξιακή νομοθεσία και με το νέο νομοσχέδιο κινδυνεύουν να ματαιωθούν ο υφυπουργός ΠΕΝ αναφέρει: «Η αναπτυξιακή νομοθεσία δεν είναι πολεοδομική νομοθεσία. Αν έχουνε κάποια διοικητική πράξη πολεοδομικού χαρακτήρα όχι κατ’ ανάγκη την τελική άδεια, όπως παραδείγματος χάρη η υποβολή μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων προβλέπουμε μεταβατική διάταξη διαφορετικά προσκρούει στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας».
«Τα προβλήματα»
Πάντως στελέχη του τουριστικού – ξενοδοχειακού κλάδου θεωρούν, ότι είναι απαραίτητο να αναθεωρηθούν κάποιες από τις καταστροφικές για τον ξενοδοχειακό κλάδο προβλέψεις κυρίως των άρθρων 14 και 28 του νομοσχεδίου.
Και τούτο διότι με την πρόβλεψη του άρθρου 28 για αρτιότητα με προϋπόθεση ύπαρξης προσώπου 45 μ. (!!!) σε συνδυασμό με την πρόβλεψη των 8 στρεμμάτων ως ελάχιστο εμβαδόν για δόμηση ξενοδοχείων, ουσιαστικά καθίστανται μη άρτια και μη οικοδομήσιμα τα εκτός σχεδίου γήπεδα των νησιών και των άλλων παραθαλάσσιων περιοχών, σε ποσοστό τουλάχιστον μεγαλύτερο από το 75 – 80%. Επιπλέον, η εξαίρεση από την απαίτηση εμβαδού 8 στρεμμάτων που θα προκύψει με βάση ενεργειακά και περιβαλλοντικά κριτήρια, δεν μπορεί να καθησυχάζει κανέναν, δεδομένου ότι αυτή θα διατυπωθεί σε μελλοντική απόφαση του υπουργού ΠΕΝ της οποίας το περιεχόμενο κανείς δεν είναι σήμερα σε θέση να γνωρίζει (θα ήταν εύλογο να έχουν γνωστοποιηθεί τουλάχιστον τα βασικά από αυτά τα κριτήρια).
Ακόμη η οριζόντια μείωση της δόμησης σε συντελεστή 0,18 για όλα τα γήπεδα έως 50 στρέμματα – όταν ο κλάδος ανέμενε να επιδοτηθεί πολεοδομικά για καλύτερες, πιο σύγχρονες και πιο βιώσιμες ξενοδοχειακές μονάδες – σε συνδυασμό με το δεδομένο ότι με την πρόβλεψη για αυξημένο ΣΔ μόνο για τα «ιδιαιτέρως αναβαθμισμένα» και «αναβαθμισμένα» ξενοδοχεία όπου η επιπρόσθετες επιφάνειες που απαιτούνται δεν καλύπτονται από το «μπόνους» του 0,02 ή 0,01 αντίστοιχα (για τα γήπεδα με εμβαδόν έως και 15 στρεμμάτων), είναι ξεκάθαρο ότι ουσιαστικά οδηγεί σε ακόμα μικρότερες μη βιώσιμες μονάδες.
Τέλος, η πρόβλεψη για αυξημένη κατά 5% κάλυψη των γηπέδων προκειμένου να δημιουργηθούν ημιυπαίθριοι κοινόχρηστοι χώροι, αφενός δεν συμβαδίζει με τις προβλέψεις του ΓΟΚ σχετικά με το ποσοστό των ημιυπαίθριων χώρων που μπορούν να κατασκευαστούν (έως 20% του ΣΔ) και αφετέρου δημιουργεί ενδεχομένως αντιστάθμισμα μόνο όμως για τους θερινούς τουριστικούς προορισμούς, το οποίο είναι ανύπαρκτο για όλη την ενδοχώρα, τα χειμερινά θέρετρα και τις παραλιακές περιοχές των βορειότερων περιοχών.